Cara Bekerja dengan Baik – Strategi Mudah untuk Bersama di Tempat Kerja

Mungkin lebih banyak orang daripada yang anda sedar menghabiskan sebahagian besar masa mereka bekerja dengan orang lain dalam situasi yang berkaitan dengan pekerjaan. Dan, kecuali mereka bernasib baik, individu ini tidak dapat memilih siapa rakan sekerja mereka.

Malangnya, tidak semua orang tahu bergaul dengan orang lain. Ini boleh menyebabkan semua jenis situasi sukar, sehingga hampir mustahil untuk dilalui sepanjang hari.

Bekerja dengan orang lain adalah penting dalam apa jua keadaan. Walau bagaimanapun, ia lebih penting dalam persekitaran tempat kerja. Mengapa? Ia beralih kepada perkara seperti kecekapan, produktiviti dan semangat pekerja … hanya untuk menamakan beberapa.

Saiz syarikat atau perniagaan yang anda bekerja untuk benar-benar tidak penting. Peraturannya pada asasnya sama jika anda bekerja dengan satu orang atau 1,000 orang. Setiap individu memerlukan tahap pertimbangan yang sama.

Semasa carian kerja anda, pernahkah anda perhatikan frasa “mesti berfungsi dengan baik dengan orang lain” dalam perihal kerja atau pada aplikasi? Jika ya, ada sebab yang sangat baik untuk ini. Majikan tidak mahu menyewa individu yang tidak berfungsi dengan baik dengan orang lain. Ia biasanya menyebabkan masalah dari awal lagi.

Menentukan Lain-lain

Dalam kes ini, “orang lain” boleh ditakrifkan sebagai setiap orang yang anda bersentuhan dengan semasa bekerja. Jelas sekali, jawapannya akan berbeza untuk semua orang. Walau bagaimanapun, ia boleh termasuk bos, rakan sekerja anda, pelanggan atau pelanggan yang anda berinteraksi, mana-mana vendor yang anda gunakan, pasukan HR, penyelenggaraan atau kakitangan pembersihan … senarai menyala.

Salah satu sebab utama ia sangat penting untuk merawat semua orang adalah bahawa anda tidak pernah tahu apa yang orang mungkin dapat membantu anda atau lakukan untuk anda pada masa akan datang. Sudah tentu, itu bermakna tidak pernah mengambil kesempatan daripada bantuan atau keinginan orang itu untuk membantu, dalam keadaan apa pun.

Adakah anda sudah biasa dengan ungkapan “bukan apa yang anda tahu, itu yang anda tahu?” Fikirkan seperti ini. Seseorang yang anda tidak berinteraksi dengan setiap hari, tetapi masih menganggap kenalan yang mesra, boleh berkongsi tip dengan anda mengenai seorang rakan yang sedang mencari pekerjaan untuk posisi yang anda suka. Tanpa petua itu, anda tidak akan menyedari peluang itu. Senario ini berlaku lebih daripada yang anda fikirkan. Satu lagi sebab untuk menjadi perhatian semua orang.

Kemungkinan lain adalah menjalin teman yang tidak akan anda miliki. Kepelbagaian di tempat kerja lebih biasa daripada sebelumnya. Ini memberi individu peluang yang lebih baik untuk menjadi kawan dengan seseorang yang bukan sebahagian daripada kehidupan seharian mereka. Mungkin seseorang yang bekerja di jabatan lain atau orang yang menjaga kawasan pejabat. Ketika bertemu, dan menjalin teman baru, kemungkinannya hampir tidak berkesudahan.

Mengapa Boleh Mencabar Bekerja dengan Orang Lain

Terdapat beberapa sebab mengapa sukar untuk bekerja dengan orang lain. Ramai orang mempunyai kecenderungan untuk membawa ego mereka ke tempat kerja mereka. Mungkin orang-orang ini benar-benar mementingkan diri sendiri dan tidak yakin diri mereka di bawahnya. Jadi, mereka menggunakan ego besar sebagai penutup.

Sejujurnya, kehebatan di tempat kerja lebih kerap daripada tidak. Ia mencetuskan rasa benci dan perasaan tidak enak dengan cepat. Apabila pekerja tidak berfungsi dengan baik dengan orang lain, atas sebab apa pun, kemungkinan besar bahawa orang itu akan berakhir.

Sekiranya tingkah laku yang tidak diingini ini berterusan, orang yang sama berisiko diberhentikan berulang kali sehingga dia akhirnya mendapat pekerjaan di mana bergaul dengan orang tidak menjadi masalah. Ini senario sedih apabila anda berfikir mengenainya. Jangan biarkan ia berlaku kepada anda!

Satu lagi bahagian yang mencabar bekerja dengan orang lain adalah berusaha untuk mengelakkan persaingan. Sekiranya rakan sekerja tidak bergaul dengan anda, ini mungkin disebabkan oleh aspek persaingan dalam deskripsi pekerjaan anda dan hakikat bahawa mereka berusaha untuk mengalahkan anda.

Ya, sesungguhnya persaingan yang mesra dapat menarik pekerja untuk meningkatkan prestasi mereka. Walau bagaimanapun, membawa prestasi kerja orang lain untuk mendapatkan mereka tidak akan melakukan apa-apa selain menyakiti perasaan mereka. Ini boleh menyebabkan penurunan prestasi anda sendiri dan bahkan boleh menyebabkan anda berfikir untuk berpindah dan mencari pekerjaan di tempat lain.

Kepentingan Menghormati

Sekiranya semua orang dalam pekerjaan itu tidak diperlakukan dengan hormat, ia boleh menjadi buruk untuk perniagaan. Sekiranya anda tidak berasa seperti anda dihormati di tempat kerja, ia boleh menjadi sangat sukar untuk melakukan yang terbaik. Begitu juga dengan rakan sekerja anda. Mereka mungkin tidak dapat melaksanakan tugas mereka dengan cekap jika dan apabila keyakinan mereka telah diperiksa oleh rakan sekerja yang tidak sopan.

Saling menghormati antara pekerja juga membantu memupuk persekitaran kerjasama antara anggota pasukan. Jika anda menghormati orang yang anda bekerja, lebih mudah untuk bekerja dengan mereka untuk mencapai matlamat. Sekiranya anda tidak menghormati rakan sekerja atau kemampuan mereka, mengapa anda bergantung pada mereka untuk membantu anda?

Cara terbaik bagi sekumpulan pekerja untuk membina ikatan saling menghormati adalah melalui latihan dan latihan yang bertujuan untuk membantu setiap orang mengenali rakan sekerja dan kemahiran mereka. Ia boleh menjadi satu aktiviti yang mudah kerana setiap ahli pasukan berkongsi nama dan bahagian pekerjaan mereka yang mereka rasa mereka terbaik.

Dalam persekitaran di mana tingkah laku tidak sopan adalah biasa, konflik cenderung berlaku di antara anda dan rakan sekerja anda. Tetapi, penting agar anda tidak membiarkan tingkah laku yang tidak menghormati dapat menghalang anda dan bertindak dengan cara yang sama.

Perselisihan di tempat kerja mempunyai kesan negatif terhadap semangat dan produktiviti keseluruhan. Sekiranya anda merasa seperti rakan sekerja tidak memperlakukan anda dengan hormat, berbincanglah dengan mereka mengenai tingkah laku mereka dengan cara yang tenang dan hormat. Sekiranya mereka tidak mahu membincangkannya, ambil isu ini kepada bos atau penyelia anda.

Kemahiran dan Kebiasaan Penting yang Anda Perlu Bekerja dengan Orang Lain

Terdapat banyak kemahiran dan tabiat penting yang anda perlukan untuk bekerja dengan baik dengan orang lain. Membangunkan tabiat yang betul, pada awal, akan membantu anda menjejaki sesuatu seperti peluang yang lebih tinggi dan peluang kepimpinan. Memandangkan lebih banyak syarikat membuat keputusan untuk menyewa, perkara-perkara ini lebih penting daripada sebelumnya.

Banyak perkara ini mungkin kelihatan jelas bagi anda. Walau bagaimanapun, jika mereka jelas kepada semua orang, mereka tidak perlu disenaraikan. Sila ambil perhatian, ini bukan senarai lengkap kemahiran dan tabiat yang anda perlukan untuk berjaya, tetapi ia pasti memberi anda tempat yang baik untuk bermula. Seperti yang anda lihat, banyak cadangan ini tidak memerlukan lebih banyak usaha daripada mengingatnya. Tidak ada sebab untuk panik dan fikir anda perlu mengubah keseluruhan cara hidup anda.

Walaupun perkara-perkara ini mungkin kelihatan tidak penting ketika anda melihatnya secara berasingan, gagal melakukan beberapa perkara akan menimbulkan masalah yang lebih besar. Ini benar-benar boleh membawa maksud perbezaan antara pekerjaan atau dipecat. Ini benar terutama dalam ekonomi hari ini. Dengan begitu banyak orang yang aktif mencari pekerjaan, majikan pada umumnya merasa sangat senang untuk mengisi jawatan terbuka mereka.

Ambil tanggungjawab

Selalu penting untuk bertanggungjawab terhadap perkara yang anda lakukan, terutamanya apabila berlaku sesuatu yang tidak betul. Tiada siapa yang sempurna. Semua kecuali beberapa majikan yang tidak realistik menyedari bahawa. Sekiranya anda membuat kesilapan dan mendakwa bahawa itu bukan salah anda, bukan sahaja anda tidak mengatakan yang sebenarnya, anda juga memberi gambaran bahawa anda tidak mengawal keadaan.

Dengan memikul tanggungjawab, anda mungkin akan memperhatikan dua perkara. Pertama, rakan sekerja anda mungkin lebih bersedia untuk membantu anda membetulkan masalah dan membantu anda berjaya. Kedua, individu yang sama akan lebih selesa di sekitar anda, mengetahui bahawa anda jujur ​​dan tidak akan pernah menyalahkan orang lain.

Teruskan Pikiran Terbuka

Walaupun dalam keadaan di mana anda tahu bahawa anda betul 100 peratus, selalu dianjurkan untuk bersikap terbuka. Perkara ini berlaku terutamanya apabila anda berada dalam kedudukan pengurus. Mengapa? Sekiranya anda tidak pernah membuka idea-idea baru atau alternatif, anda boleh mencari orang yang mengetahui semuanya. Apabila ini berlaku, orang biasanya bertahan dengan cepat dan turun dari situ.

Jauh lebih produktif untuk menunjukkan sedikit kerendahan hati dan keprihatinan tentang benar-benar mencari jawapan yang tepat untuk setiap isu dan situasi. Oleh kerana setiap orang mempunyai proses pemecahan masalah yang berbeza, kerja berpasukan benar-benar berpotensi untuk menyelesaikan masalah dan menghasilkan ide yang lebih baik dengan lebih cepat.

Hormatilah Komitmen Anda

Sentiasa cuba untuk membenarkan masa yang cukup untuk menyelesaikan projek dengan tepat pada masanya, walaupun sesuatu yang tidak dijangka muncul. Lebih baik memberikan diri anda lebih banyak masa daripada yang diperlukan untuk menyelesaikan setiap kali anda bekerja, daripada memandang rendah masa yang diperlukan untuk menyelesaikan tugas. Dengan cara ini, anda tidak perlu risau mengecewakan majikan atau rakan sekerja anda.

Pergi ke batu tambahan. Sentiasa ikut serta pada perkara, apabila mungkin. Ini menyelesaikan dua perkara. Satu, ia memperkukuh hubungan tempat kerja. Dua, ia memberi anda maklum balas penting mengenai prestasi anda.

Amalkan Kebersihan yang betul

Tidak kira sama ada anda bekerja dengan orang awam atau di pejabat belakang, mengamalkan kebersihan yang betul adalah penting apabila anda bekerja dengan orang lain. Tiada siapa yang mahu berada di sekitar seseorang yang berbau busuk atau kelihatan seperti mereka tidur di dalam pakaian mereka. Ini tidak bermaksud anda harus berpakaian seperti orang kaya dan terkenal. Ini hanya bermakna untuk mandi setiap hari dan datang untuk bekerja mencari dan berbau rapi.

Sekiranya anda mempunyai belanjawan yang ketat, pertimbangkan untuk membeli pakaian di kedai-kedai simpanan setempat. Anda boleh memilih tawaran hebat pada pakaian yang sangat sesuai untuk kerja. Kedai-kedai ini biasanya menyimpan pelbagai jenis pakaian perniagaan dengan harga hebat. Anda hanya perlu berada di sana pada masa yang tepat, yang pada hari-hari kedai itu mendapat penghantaran.

Matikan Telefon anda

Hampir setiap orang mempunyai telefon bimbit pada hari ini. Sekiranya anda bekerja di pejabat besar, nada tetap boleh menjadi gangguan utama. Kecuali anda memerlukan telefon anda untuk tujuan kerja, matikannya atau letakkannya. Cepat membaca mesej teks apabila seseorang bercakap dengan anda sangat kasar. Ia memberi kesan bahawa telefon anda lebih penting daripada pekerjaan anda. Melakukan kebiasaan memeriksa mesej anda atau membuat panggilan cepat semasa rehat atau makan tengah hari.

Kongsi Kredit

Apabila berkenaan, perkongsian kredit dengan rakan sekerja anda adalah tanda pasti bahawa anda bekerja dengan baik dengan orang lain. Bukan sahaja orang atau individu itu menyukai anda lebih daripada yang mereka lakukan sebelumnya, anda mungkin juga akan mendapat penghormatan yang lebih tinggi.

Sebaliknya, jika anda tidak berkongsi kredit apabila kredit perlu dibayar, anda akan mendapat reputasi sebagai seseorang yang egois dan keluar untuk mensabotaj setiap orang dalam usaha untuk maju. Sekiranya anda terlepas dari ini tanpa sesiapa yang mengadu, jangan buang masa anda meraikan. Pada hakikatnya, kebenaran biasanya berlaku dan anda tidak akan maju – anda mungkin hanya mendapati diri anda dalam barisan pengangguran sebaliknya.

Jangan ganggu

Pernahkah anda berada di tengah-tengah perbualan, hanya untuk sentiasa terganggu? Ia menjengkelkan, bukan? Atas sebab itu, jangan sekali-kali menjadi “penganggu”. Walaupun anda mempunyai idea hebat yang anda tidak boleh menunggu untuk berkongsi, tunggu sehingga giliran anda bercakap. Tarik nafas dalam-dalam dan berehat. Anda akan berkongsi berita atau idea anda sebelum anda tahu.

Berikut adalah rahsia kecil. Terdapat individu yang tidak begitu terkesan semasa anda bercakap, tidak kira betapa hebatnya idea anda. Orang-orang ini lebih suka bercakap mengenai diri mereka sendiri. Oleh itu, apabila anda membiarkan mereka melakukan perbincangan terlebih dahulu, itu cara yang baik untuk membuat mereka mencintai anda. Selepas itu, mereka mungkin lebih mudah menerima apa yang anda katakan.

Senyum

Tindakan tersenyum sering dirujuk sebagai isyarat paling kuat seseorang. Sains boleh menyokong hakikat bahawa individu yang tersenyum kerap tidak hanya lebih bahagia, malah lebih berjaya juga. Lebih baik – tersenyum tidak menjejaskan anda sesen pun. Ia bebas untuk tersenyum dan menonton dunia (atau sekurang-kurangnya orang yang anda bekerjasama) senyum kembali kepada anda.

Adalah menarik untuk diperhatikan bahawa beberapa modul latihan untuk jawatan pelanggan yang berkaitan dengan telefon memerlukan ejen untuk menyimpan cermin kecil oleh telefon mereka. Dengan cara ini, ejen boleh memastikan mereka tersenyum apabila mereka bercakap dengan pelanggan. Percaya atau tidak, orang yang berada di hujung penerima biasanya boleh mendengar senyuman di dalam suara ejen itu. Ia menjadikan untuk interaksi yang lebih menyenangkan antara keduanya, dan banyak kali jualan yang lebih tinggi.

Menggunakan Sumber

Bekerja dengan baik dengan orang lain, sebaik mungkin, kadang-kadang melibatkan penggunaan sumber. Bergantung pada tempat anda bekerja dan keterangan kerja anda, banyak syarikat menyediakan segala macam pilihan untuk anda memanfaatkan.

Sumber-sumber ini boleh menjadi seperti seminar, sesi latihan, program kecergasan, peralatan keselamatan tanpa kos, kesihatan mental dan kaunseling keluarga, dan banyak lagi. Sekiranya anda mencari sumber yang baik yang anda fikir akan memberi manfaat kepada persekitaran tempat kerja dan rakan sekerja anda, jangan ragu untuk menyebutnya kepada pengurus atau atasan anda. Siapa tahu? Anda mungkin mendapat sedikit ganjaran atau bonus kerana mengambil inisiatif untuk mengesyorkan sesuatu yang dapat membantu syarikat anda berjaya.

Jangan Jadilah Pembuat Bunyi

Sekiranya majikan anda mengizinkan anda untuk mendengar muzik atau sesuatu yang serupa, jangan menjadi pembuat suara. Pakai fon kepala atau tingkatkan kelantangan pada tahap yang tidak mengganggu. Ingat, tidak semua orang akan mempunyai rasa yang sama dalam muzik seperti yang anda lakukan. Sekiranya rakan sekerja anda tidak menikmati apa yang mereka dengar, anda mungkin akan menyukarkan mereka untuk menumpukan perhatian dan menyelesaikan tugas mereka dengan betul. Masa untuk membuat bising adalah selepas hari kerja selesai, kecuali anda seorang pemuzik rock atau pelelong.

Menghormati Sempadan

Tugas anda mungkin memerlukan anda untuk berkongsi ruang dengan rakan sekerja anda, sama ada bilik kecil, pejabat atau kenderaan. Jika anda berada berhampiran dengan orang lain semasa anda bekerja, pastikan anda menghormati sempadan mereka dan menggalakkan mereka menghormati anda sebagai balasan.

Cuba untuk tidak mempunyai panggilan telefon mengenai perkara yang tidak berkaitan dengan pekerjaan jika pasangan bilik kecil anda terfokus secara senyap pada projek. Juga, cubalah untuk tidak membocorkan terlalu banyak mengenai kehidupan peribadi anda, kerana ini mungkin terlalu banyak maklumat bagi sesetengah orang. Batasan ini akan berbeza dari orang ke orang, jadi jika anda tidak pasti apakah tingkah laku anda akan mengganggu rakan sekerja, mungkin lebih baik bertanya terlebih dahulu.

Belajar Lepaskan

Sebaik sahaja anda mempunyai pertikaian dengan rakan sekerja, sukar untuk mendapatkan hubungan dengan mereka kembali ke keadaan di mana anda boleh bekerjasama dengan berkesan. Sekiranya perselisihan itu dapat diselesaikan, perkara terbaik yang boleh anda lakukan ialah terus fokus pada pekerjaan. Sudah tentu, rakan sekerja anda harus fokus untuk melepaskannya juga.

Jika mereka masih terasa kecewa mengenai isu itu, lihat jika mereka sanggup bercakap mengenainya. Jika mereka memberitahu anda mengapa mereka masih tidak berpuas hati selepas pertikaian itu diselesaikan, lakukan apa yang anda boleh lakukan untuk membuat perkara yang betul antara anda berdua. Jika masalah berterusan di antara kedua-dua anda, mungkin lebih baik untuk memberitahu bos atau penyelia anda.

Manfaat Kerja Berkesan dengan Yang Lain

Kerja berpasukan adalah satu perkara yang menarik. Ia mungkin mengambil sedikit masa untuk “masuk ke dalam alur.” Tetapi, apabila itu berlaku, ia memberi manfaat kepada semua orang yang terlibat – apatah lagi kejayaan untuk syarikat. Berikut adalah beberapa manfaat bekerja bersama di tempat kerja. Ya, boleh dilakukan!

Mengisi Voids

Bekerja bersama biasanya mengisi lompang. Tidak semua orang mempunyai kemahiran atau pendidikan yang sama. Kerja berpasukan membolehkan orang ramai menyumbang pengetahuan berasingan kepada projek atau masalah secara menyeluruh.

Ia juga sangat berguna ketika seseorang sakit. Sekiranya tidak ada yang melompat untuk melakukan pekerjaan orang itu, segala-galanya boleh terhenti sehingga pekerja merasa cukup baik untuk kembali ke tempat kerja. Syarikat kehilangan perniagaan apabila beroperasi kurang dari 100 peratus.

Menggalakkan Pertandingan Sihat

Tidak sememangnya tidak salah dengan persaingan yang sihat di tempat kerja. Ini sering menyebabkan peningkatan produktiviti, yang selalu digalakkan. Ia juga merupakan motivasi yang sangat baik. Banyak kali, ketika rakan sekerja melihat rakan-rakan mereka melakukan pekerjaan yang sangat baik, mereka ingin melakukan semua yang mereka dapat untuk menyamai (atau bahkan mengalahkan) prestasi.

Memupuk Penyelesaian Konflik

Tidak peduli seberapa baik anda dan rakan sepasukan anda bekerja bersama sebagai satu kumpulan, selalu ada kemungkinan konflik muncul sekarang dan lagi. Tidak ada jaminan set-in-batu untuk mengelakkannya sepenuhnya. Ini sebahagiannya disebabkan oleh fakta bahawa pekerja berasal dari pelbagai latar belakang dan mempunyai gaya melakukan sesuatu yang berbeza. Inilah yang menjadikan dunia dan persekitaran tempat kerja begitu menarik.

Apabila konflik muncul, pasukan anda kemudian terpaksa membuat penyelesaian yang paling sesuai dengan keadaan. Ini adalah kemahiran yang sangat baik untuk memiliki tali pinggang, terutama bagi mereka yang berminat dengan peluang promosi masa depan.

Menginspirasikan Pengambilan Risiko

Anda mungkin tidak menyangka bahawa pengambilan risiko adalah sesuatu yang harus dicuba di tempat kerja. Namun, ada perkara seperti pengambilan risiko “sihat”. Fikirkan seperti ini. Sekiranya anda mengusahakan satu projek sendiri dan projek itu gagal, anda akan bertanggungjawab atas kegagalan itu secara keseluruhan.

Sebaliknya, jika anda bekerja sebagai satu pasukan, rakan sekerja anda bukan sahaja berkongsi idea – mereka juga berkongsi kejayaan atau kegagalan hasil akhirnya. Pada dasarnya, kerja berpasukan memberi semua orang dalam kumpulan kebebasan untuk berfikir dengan selamat di luar kotak dan benar-benar merangsang kemungkinan baru.

Meningkatkan Kecekapan

Semakin berkesan pasukan pekerja bekerjasama, semakin banyak kerja yang dapat mereka selesaikan. Sudah tentu, mempunyai lebih banyak orang bererti dapat melakukan lebih banyak usaha. Tetapi, pasukan yang besar sebenarnya boleh saling menghalangi jika mereka tidak bekerjasama dengan berkesan. Walaupun anda tidak bekerja secara langsung dengan pasukan, berkomunikasi secara berkesan dengan ahli organisasi anda yang lain membantu menyelesaikan perkara secepat mungkin.

Menetapkan Amanah

Menamatkan projek dengan rakan sekerja memang banyak untuk membina hubungan dengan mereka. Apabila mereka benar-benar membantu anda untuk menyelesaikan sesuatu, anda akan tahu bahawa anda akan dapat bergantung kepada mereka sekali lagi pada masa akan datang. Rasa kepercayaan ini akan memberi anda tahap keselamatan yang akan menjadikannya lebih mudah untuk bekerja dan berkongsi idea dengan rakan sekerja anda.

Sebaliknya, jika ahli pasukan tidak mempercayai satu sama lain, mereka boleh membuat keputusan yang tidak baik untuk perniagaan dalam jangka panjang. Mereka mungkin merasakan bahawa mereka adalah satu-satunya ahli pasukan yang sebenarnya mereka boleh mendapatkan pekerjaan itu, dan oleh itu cuba untuk melakukan perkara itu sendiri. Ini boleh membawa kepada penurunan kecekapan yang serius, dan masalah yang mungkin lebih besar sekiranya tegasan tambahan menyebabkan pekerja ini membuat kesilapan.

Latihan Pekerja Baru

Jika anda seorang yang bertanggungjawab untuk melatih pekerja baru di tempat kerja, anda mempunyai impak besar terhadap kesan mereka terhadap organisasi secara keseluruhan. Sekiranya latihan anda berkesan, dan anda berada di sana untuk membantu kerana mereka memerlukannya, mereka akan melihat syarikat itu berguna dan tempat yang baik untuk berfungsi. Tetapi, jika anda tidak memberi mereka bantuan yang mereka perlukan, mereka tidak mungkin membina hubungan positif dengan syarikat. Berikut adalah beberapa perkara yang harus diingat semasa melatih pekerja baru.

Fokus Kekuatan Bangunan

Semasa anda bekerja dengan sewa baru, berhati-hati di tempat-tempat di mana mereka cemerlang dan menggalakkan mereka untuk membina kepakaran mereka. Bukan sahaja ini mendorong mereka untuk melakukan pekerjaan yang baik sekarang, ia juga akan menetapkan mereka untuk mendapatkan promosi untuk pekerjaan yang sesuai dengan kemahiran mereka di masa depan. Di samping itu, tanyakan kepada mereka jika mereka mempunyai kekuatan lain yang mereka rasa dapat membantu mereka menyelesaikan pekerjaan. Mereka mungkin dapat membantu syarikat itu dengan cara yang tidak anda fikirkan terlebih dahulu.

Cari Sumber Dalam Talian

Terdapat sebilangan program pembelajaran yang berbeza tersedia di internet yang sangat sesuai untuk banyak syarikat dan organisasi. Kursus ini biasanya termasuk arahan bertulis dan video pengajaran, serta komponen interaktif seperti kuiz, teka-teki, atau permainan. Dengan pelbagai jenis yang ada, anda pasti akan mendapat kursus untuk setiap jabatan di organisasi anda. Yang diperlukan hanyalah sedikit penyelidikan.

Meminta bantuan

Sekiranya anda sukar melatih pekerja baru, mungkin sudah tiba masanya untuk meminta bantuan. Syarikat latihan tempat kerja profesional di luar sana dan boleh membantu untuk mendidik kakitangan anda dengan banyak perkara.

Biasanya, kumpulan ini datang tepat ke tempat kerja anda untuk mentadbir latihan mereka. Walau bagaimanapun, bantuan yang diberikan boleh menjadi sangat mahal. Untuk memastikan kos latihan minimum, fikirkan kakitangan semasa anda. Sekiranya ada di antara mereka yang berbakat dalam salah satu bidang latihan anda, tanyakan kepada mereka jika mereka sanggup meluangkan masa dengan pelatih anda. Mereka mungkin dapat memberikan pandangan yang tidak akan terjadi kepada anda.

Galakkan Pembelajaran

Sukar untuk mengajar seseorang yang tidak mahu mendengar apa yang anda katakan. Dan, jika pekerja baru anda tidak teruja dengan pekerjaan baru mereka, sukar untuk melatih mereka dalam melakukan sesuatu secara efektif.

Penting bagi anda untuk memikat minat pelatih anda untuk belajar mengenai pekerjaan mereka, dan bukannya hanya memberitahu mereka apa yang harus dilakukan. Pastikan bahawa mereka tahu bahawa tidak ada yang salah dengan bertanya soalan, walaupun kurang mengenai pekerjaan mereka dan lebih banyak tentang syarikat secara keseluruhan. Semakin bermotivasi mereka untuk belajar, semakin meningkat pula prestasi mereka seiring berjalannya waktu.

Beri Mereka Sesuatu yang Dapat Dilakukan

Setelah anda memberi arahan kepada pekerja baru anda tentang cara melakukan pekerjaan mereka, berikan mereka sesuatu yang perlu dilakukan supaya anda dapat melihat berapa banyak latihan yang mereka ingat. Pastikan anda memantau mereka kerana mereka melakukan ini, tetapi cuba untuk tidak mengganggu terlalu banyak kecuali mereka memerlukan bantuan. Ini bukan sahaja memberi anda idea yang baik tentang apa yang telah mereka pelajari, tetapi juga akan membantu mereka mengetahui cara menerapkannya ke pekerjaan baru mereka dan membantu mereka merasakan rasa pencapaian.

Pastikan Perkara Menyeronokkan

Salah satu perkara terbesar yang boleh anda lakukan untuk membantu membina hubungan antara pelatih dan organisasi anda adalah untuk menjaga nada cahaya dan mesra. Ini tidak bermakna anda harus membuat latihan anda kurang berkesan, atau tidak bekerja keras sepanjang tempoh latihan. Pastikan anda senyum dan simpan perkara positif semasa anda bekerja dengan mereka. Bukan hanya itu menjadikan pembelajaran pekerjaan baru mereka lebih menyenangkan bagi mereka, bersosial dengan mereka sekarang juga dapat menyebabkan Anda membuat teman baru di masa depan.

Jenis-jenis Konflik di Tempat Kerja

Sama seperti konflik dalam kehidupan peribadi kita, konflik di tempat kerja boleh menjadi sukar untuk dielakkan. Pertikaian di antara rakan sekerja sering diselesaikan di antara pihak yang terlibat tanpa halangan. Walau bagaimanapun, kadang-kadang perlu menghubungi jabatan sumber manusia atau pihak atasan anda untuk menyelesaikan masalah sekiranya perselisihan tidak dapat diselesaikan.

Bahagian menangani konflik dengan berkesan adalah mengetahui jenis konflik tempat kerja yang anda hadapi ketika masalah itu timbul.

Kepimpinan

Perubahan kepemimpinan seperti penyelia baru atau kakitangan pengurusan boleh menyebabkan konflik besar di kalangan pekerja. Perubahan mendadak dalam kepimpinan dapat mengambil sedikit masa untuk digunakan, dan mungkin menjadi stres untuk anda dan rakan sekerja anda dalam proses.

Perubahan drastik terhadap kepemimpinan dalam pekerjaan membawa orang keluar dari zon selesa mereka ketika mereka berusaha menyesuaikan diri dengan peraturan dan teknik baru, semuanya tetap menjaga beban kerja mereka. Walaupun pada awalnya nampaknya menakutkan, banyak konflik ini dapat dihindari dengan memberikan ringkasan yang jelas mengenai setiap perubahan yang dibuat terhadap peraturan di tempat kerja.

Konflik Karakter

Konflik keperibadian adalah beberapa masalah yang paling biasa di kalangan rakan sekerja. Adalah sukar untuk mengambil petunjuk sosial yang tidak biasa anda lakukan, atau memahami tingkah laku yang berbeza dengan anda dan orang yang sering anda hubungi. Sebaiknya cuba jangan mengambil barang secara peribadi untuk mengelakkan perbalahan yang tidak perlu.

Jika anda tidak dapat memikirkan sebab mengapa rakan sekerja anda bertindak negatif terhadap anda, anda mungkin mengambil sesuatu yang tidak ada di sana. Ia sangat tidak mungkin bahawa rakan sekerja anda sewenang-wenangnya memutuskan untuk tidak sopan kepada anda.

Lebih Mudah Mengubah Diri Daripada Mengubah Orang Lain

Biasanya, perubahan untuk yang lebih baik tidak mudah bagi sesiapa sahaja untuk mencapai. Anda tidak boleh merapatkan jari anda atau menangkap tongkat sihir dan mengharapkan perubahan yang berlaku semalaman. Tetapi, fikirkan betapa hebatnya jika ia benar-benar mungkin untuk menyelesaikan tugas!

Walau bagaimanapun, ingatlah perkara ini. Walaupun ada kemungkinan untuk menukar diri anda (dengan beberapa usaha yang terlibat – kadang-kadang lebih daripada yang anda mahu dimasukkan ke dalamnya), sangat sukar untuk mengubah orang lain. Lebih tepat lagi, apabila anda mengambil masa untuk memikirkannya, adakah anda betul-betul betul?

Sukar untuk mengubah keadaan apabila anda tidak mempunyai sejarah kembali dan semua fakta. Perkara yang sama adalah benar dengan seseorang. Sehingga anda sebenarnya berjalan di kasut seseorang, anda tidak tahu mengapa orang itu bertindak seperti yang mereka lakukan. Anda mungkin mempunyai idea umum, tetapi umum tidak mencukupi.

Sama ada anda berada di tempat kerja atau di lokasi lain, apabila mood menyerang anda untuk menukar seseorang, cuba sebaliknya. Fikirkan perkara yang ANDA boleh lakukan untuk memperbaiki masalah ini. Datang keluar dan memberitahu seseorang bahawa anda fikir mereka perlu berubah adalah cara yang pasti untuk memulakan perasaan buruk antara anda berdua. Secara jujur, bagaimana perasaan anda jika meja dibalikkan dan seseorang memberitahu anda bahawa anda perlu mengubah cara anda melakukan sesuatu?

Contoh yang baik berkaitan dengan pengurusan masa. Anda menyedari bahawa salah seorang rakan sekerja anda merasa sukar untuk mengikut jadual dalam menyelesaikan projek. Daripada pergi ke pengurus anda dengan aduan, mengapa tidak bertanya kepada bos jika ada cara yang boleh anda bantu individu itu terus berada di landasan yang betul? Anda juga mungkin mempelajari sesuatu yang baru dalam proses itu.

Sekiranya seseorang mahu menukar dan meminta bantuan anda, ia adalah perkara yang sama sekali berbeza. Melakukan sebisa mungkin untuk menolong mereka akan membantu memastikan transformasi yang mereka harapkan dapat dicapai. Kadang kala, semua keperluan individu adalah dorongan ke arah yang betul. Lihatlah dengan cara ini: mereka mungkin melakukan perkara yang sama untuk anda.

Bila Panggilan Di Boss

Banyak konflik antara pekerja di tempat kerja boleh diselesaikan tanpa mendapat pengurusan. Rakan sekerja anda adalah orang dewasa, dan anda sepatutnya dapat membuat keputusan yang munasabah untuk sebarang pertikaian yang mungkin anda miliki. Walaupun adalah idea yang baik untuk memastikan bos anda memaklumkan tentang apa yang sedang berlaku di antara anda dan rakan sekerja anda, pergi ke mereka dengan setiap isu boleh menyebabkan rakan-rakan anda percaya bahawa anda tidak bersedia untuk mendengar sisi mereka cerita .

Walau bagaimanapun, jika anda tidak mahu membantah isu ini, mungkin menjadi idea yang baik untuk mendapatkan penyelia atau wakil HR untuk menengahi konflik untuk anda. Sediakan satu masa apabila anda semua boleh bertemu untuk menyelesaikan masalah ini. Dengan parti neutral yang terlibat untuk mendengar kedua-dua belah cerita, mereka mungkin lebih cenderung untuk mengekang apa sahaja tingkah laku yang menyebabkan masalah.

Pekerjaan untuk Introverts

Sekiranya anda menjadi introvert, anda masih boleh memanfaatkan panduan yang disediakan dalam laporan ini. Anda tidak semestinya perlu bergantung kepadanya. Jika anda jenis pemalu, pertimbangkan untuk memohon jenis pekerjaan yang berikut. Jika anda tidak menemui seseorang dengan segera, jangan berputus asa. Mereka berada di sana.

Penjagaan Haiwan

Sekiranya anda suka haiwan, fikirkan tentang mendapatkan pekerjaan yang bekerja di pejabat doktor haiwan, tempat tinggal haiwan atau kedai haiwan kesayangan. Walaupun gaji lebih rendah dari banyak peluang pekerjaan lain, majoriti masa akan dibelanjakan untuk bekerja dengan haiwan itu sendiri. Biarkan interaksi dengan manusia kepada rakan sekerja anda yang ekstrovert.

Pengurus Media Sosial

Pada mulanya, ini mungkin merupakan pilihan yang aneh. Ya, kerja memerlukan berinteraksi dengan orang lain. Tetapi, kerana semuanya dilakukan melalui internet, anda tidak perlu bersemuka dengan orang yang anda berkomunikasi. Dengan populariti platform sosial yang semakin berkembang, kemungkinan akan selalu ada keperluan untuk “kedudukan di belakang” kedudukan pengurusan.

Wartawan mahkamah

Pada masa penulisan ini, Biro Statistik Buruh menunjukkan bahawa pendapatan median untuk seorang wartawan mahkamah hanya malu $ 50,000 setahun. Walaupun wartawan mahkamah dikehendaki berada di ruang mahkamah, dia mempunyai sedikit interaksi dengan sesiapa sahaja. Satu-satunya masa bercakap diperlukan adalah apabila seseorang meminta individu membaca sebahagian daripada transkrip mahkamah.

Penulis bebas

Terima kasih kepada populariti internet, peluang menulis bebas kelihatan di mana-mana. Lebih baik lagi, anda tidak memerlukan ijazah kolej untuk bermula. Sekiranya anda boleh menulis dengan cara yang menarik dan mempunyai asas asas dalam tatabahasa, pelanggan berada di sana menunggu bantuan anda.

Biasanya, satu-satunya masa anda benar-benar berinteraksi dengan seseorang ialah ketika anda membincangkan pekerjaan yang berpotensi atau mempunyai pertanyaan untuk pelanggan semasa. Walaupun begitu, hampir semua perkara dapat dilakukan melalui e-mel.

Penterjemah

Jika anda bercakap satu atau lebih bahasa asing, mengapa tidak meletakkan pengetahuan ini untuk penggunaan tambahan? Kerja penterjemah hanya untuk menukar dokumen bertulis atau rakaman audio dari satu bahasa ke bahasa lain. Tiada penglibatan tambahan daripada rakan sekerja yang diperlukan.

Pilihan lain yang mungkin, dengan interaksi manusia terhad, termasuk yang berikut:

  • Pemandu lori atau orang penghantaran
  • Pengawal keselamatan
  • Penjaga Buku
  • Landskap
  • Janitor
  • Juruteknik makmal atau penyelidik
  • Artis
  • Pereka grafik

Untuk lebih banyak idea, ambil masa satu jam untuk melakukan carian dalam talian. Anda mungkin akan terkejut dengan cadangan pekerjaan bagi orang yang lebih suka mengehadkan interaksi dengan rakan sekerja.

Maklumat ini hanyalah contoh kecil perkara yang boleh anda lakukan untuk memastikan anda sentiasa bekerja dengan baik dengan orang lain, tanpa mengira perihal pekerjaan atau kedudukan syarikat anda. Jelas, semakin mudah bagi anda untuk berinteraksi dengan rakan sekerja dan pelanggan, semakin tinggi peluang anda mendapat kenaikan gaji atau kenaikan pangkat.

Anda mungkin perlu bekerja pada beberapa perkara sebelum mereka mula merasa seperti semula jadi. Berita baiknya ialah jika itu berlaku, tidak mengapa. Jangan mengalahkan diri anda. Tidak ada pekerja yang sempurna, tidak kira berapa banyak pendidikan atau pengalaman di lapangan yang dia ada.

Di mana-mana pekerjaan, dua sifat yang paling penting untuk dimiliki adalah ketekunan dan kejujuran. Selagi anda mempamerkan kedua-dua kualiti ini, ada kemungkinan anda akan berjaya dan, lebih baik lagi, anda merasa senang melakukannya.

Sama seperti tidak ada pekerja yang sempurna, tidak ada pekerjaan atau sekerja yang sempurna. Mungkin ada kalanya anda merasa kecewa oleh kedua-duanya, yang sangat wajar. Semasa tempoh tersebut, lakukan semua yang anda boleh untuk kekal positif mengenai keadaan.

Bersikap positif adalah pilihan yang anda buat. Ia bukan sahaja bergantung kepada perkara-perkara baik yang berlaku kepada anda. Sekiranya anda tetap positif walaupun keadaannya tidak terbaik, rakan sekerja anda akan lebih cenderung untuk mengambil sikap dan mencocokkannya.

Sebilangan orang lebih introvert dan lebih suka bekerja sendiri. Jika anda tergolong dalam kategori ini, itu juga tidak baik. Selagi anda dapat mencari kerja yang senang anda lakukan, itulah perkara yang paling penting. Walau bagaimanapun, anda mungkin mahu mempertimbangkan perkara ini. Dengan mengamalkan beberapa cadangan dalam laporan ini, anda perlahan-lahan akan mendapati diri anda menjadi lebih extroverted.

Jika dan ketika itu berlaku dan anda mendapati diri anda berasa lebih selesa di sekeliling orang, mungkin sudah ada masa untuk membuat percubaan untuk mengembangkan cakrawala pekerjaan anda. Keyakinan baru ini tidak akan berlaku dalam sekelip mata. Tetapi, dengan berlatih dalam kesabaran, anda mungkin akhirnya ingin bekerja dengan orang lain. Dan, pasti tidak ada yang salah dengan itu.

Dalam penutupan, teruskan sebut harga motivasi berikut. Lebih baik lagi, tuliskan masing-masing pada nota Post-it dan tempelkan di sekitar stesen kerja anda. Ingat, motivasi berjangkit. Mengapa tidak membantu untuk menyebarkan dan membuat persekitaran kerja anda menjadi tempat yang lebih ramah dan lebih produktif. Rakan sekerja anda pasti akan berterima kasih kepada anda!

“Sentiasa lakukan yang terbaik. Jangan berhenti kerana seseorang tidak memberikan kredit kepada anda. “

~ Mary Rosen

“Bekerja dengan gembira dan damai, mengetahui bahawa pemikiran dan usaha yang betul pasti akan membawa keputusan yang tepat.”

~ James Allen

“Cara terbaik untuk menghargai pekerjaan anda ialah membayangkan diri anda tanpa seorang pun.”

~ Oscar Wilde

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here