Cara-Cara Buat Pelan Pemasaran yang Berjaya

Rancangan pemasaran adalah bahagian penting untuk memulakan perniagaan apa pun. Mereka digunakan sebagai cetak biru untuk memetakan cara di mana anda akan dapat mencapai tujuan perniagaan anda.

Rancangan pemasaran tidak hanya diperlukan untuk bisnis baru, tetapi dapat digunakan untuk membantu program yang ada menggabungkan kekuatan yang dinikmati syarikat mereka saat ini dalam upaya untuk melaksanakan perubahan atau peningkatan yang diperlukan.

Rancangan pemasaran dapat dilaksanakan untuk produk atau layanan baru dalam hal ini dimaksudkan untuk mengumpulkan semua elemen yang diperlukan untuk permulaan pemasaran yang efektif. Penting untuk mempunyai rancangan pemasaran supaya anda dapat menentukan di mana anda berada, ke mana anda menuju, dan bagaimana anda akan sampai ke sana. Sangat penting untuk mempunyai rancangan pemasaran agar anda dapat menyerahkannya untuk perkara seperti pertimbangan pinjaman.

Secara keseluruhan, anda harus melihat rancangan pemasaran anda sebagai proses di mana anda mempunyai tujuan keseluruhan pasukan adalah menjadikannya mudah, mengembangkan jangka masa, memberikan maklum balas, melaksanakan semakan yang diperlukan, dan tetap konsisten dengan pernyataan misi.

Sebabnya

Sebab Memiliki Rancangan Pemasaran

Pelan pemasaran anda adalah anak syarikat kecil rancangan perniagaan anda. Rancangan perniagaan bertanggungjawab untuk menjelaskan apa yang dilakukan dan tidak dilakukan oleh perniagaan anda serta tujuan perniagaan utama. Ini lebih daripada sekadar pemasaran kerana ia membincangkan lokasi, pembiayaan, kepegawaian, dan pakatan strategik anda. Ini juga merangkumi penglihatan anda.

Secara keseluruhan, fikirkan rancangan perniagaan sebagai tonggak perniagaan anda. Untuk langkah pemasaran atau perniagaan baru, anda perlu mengubah rancangan perniagaan atau pemasaran. Rancangan perniagaan anda harus mendorong persekitaran di mana rancangan pemasaran anda dapat berkembang, sehingga keduanya harus saling mencerminkan dengan baik.

Komponen

Terdapat banyak komponen untuk rancangan pemasaran. Komponen pertama adalah pernyataan misi. Berikut ini adalah ringkasan eksekutif. Selepas ringkasan eksekutif mestilah analisis dalaman atau luaran. Anda harus memasukkan objektif selepas ini, diikuti dengan strategi pemasaran. Setelah anda menentukan strategi pemasaran anda, anda harus mengenal pasti sumber daya anda, rancangan pelaksanaan, anggaran pemasaran, dan kaedah penilaian.

Kenyataan Misi

Pernyataan misi harus mengandungi keterangan yang jelas mengenai identiti organisasi, untuk apa perniagaan itu dimaksudkan, dan juga hasil yang dicari oleh organisasi anda.

Pernyataan misi harus dilakukan lebih daripada sekadar menggambarkan siapa yang merupakan sebahagian daripada organisasi. Ia harus memikirkan persepsi dalaman dan luaran dengan cara yang difahami oleh semua orang.

Pernyataan misi harus membincangkan apa yang mendorong organisasi dan bagaimana perkara dapat dicapai dalam organisasi. Secara keseluruhan, pernyataan misi harus sederhana.

Ringkasan eksekutif

Ringkasan eksekutif bertindak sebagai gambaran keseluruhan yang dapat dibaca dan ringkas dan merangkum objektif utama rancangan pemasaran anda.

Analisis dalaman memberikan latar belakang syarikat, keadaan semasa, arah masa depan, sumber daya semasa, serta kekuatan dan kelemahan syarikat. Analisis luaran merangkumi ekonomi, demografi, tren, persaingan, dan pasar sasaran. Mengenai peluang dan ancaman, anda harus memahami bahawa persekitaran akan menghasilkan kedua-duanya. Anda harus mengira kebarangkalian di dalamnya berdasarkan teruk hingga tidak teruk, dan juga kemungkinan besar tidak mungkin.

Ringkasan Eksekutif harus ringkas, satu halaman, dan terletak di bahagian depan rancangan pemasaran. Ia harus menggunakan ayat pendek, titik peluru, dan juga titik peluru untuk masalah utama. Ini harus menjelaskan apa yang perlu diketahui oleh seseorang yang membaca rancangan pemasaran anda untuk memahami semuanya.

Ringkasannya harus memberi pembaca gambaran ringkas mengenai rancangan yang akan datang untuk syarikat anda sambil juga menyusun pemikiran utama anda. Secara amnya, ringkasan ini ditulis setelah selesai rancangan pemasaran.

Pertandingan

Anda juga harus menyenaraikan siapa pesaing anda, apa ciri produk dan / atau perkhidmatan mereka, harga mereka, pembungkusan mereka, dan promosi mereka. Anda harus menyenaraikan kekuatan dan kelemahan pesaing anda dan bagaimana anda berbeza.

Bahagian pelanggan dan pasaran sasaran harus merangkumi pelanggan semasa dan berpotensi, keperluan pelanggan dan juga kelompok pasar.

Untuk strategi pemasaran, anda harus merangkumi pelanggan, pasar sasaran, program, perkhidmatan, pembungkusan, harga, dan promosi.

Strategi Pelaksanaan

Strategi pelaksanaan harus merangkumi langkah, tanggungjawab, tenggat waktu, dan anggaran. Anggaran pemasaran harus merangkumi pengiklanan, media, surat langsung, pangkalan data, percetakan, pengeluaran, dan kemungkinan surat.

Semasa anda menilai rancangan pasaran anda, anda perlu memahami ukuran kejayaan anda, penyelesaian tarikh tindakan, pencapaian matlamat dan strategi, hasilnya, serta pelanggan baru, pelanggan berulang, ukuran purata kontrak anda, dan pendapatan.

Perkara Saiz

Ukuran rancangan pemasaran anda bergantung pada ukuran syarikat anda. Sekiranya anda menjalankan syarikat kecil, secara umum Anda dapat membuat rencana pemasaran yang tidak lebih dari segelintir halaman, sedangkan syarikat besar mungkin mempunyai rancangan pemasaran yang berjalan lebih dari seratus halaman. Dalam kedua-dua kes tersebut, rancangan pemasaran harus diletakkan dalam pengikat di mana ia dapat dirujuk sekurang-kurangnya setiap suku tahun, tetapi semoga setiap bulan. Bahagian boleh dimasukkan ke dalam rencana pemasaran untuk laporan bulanan mengenai hal-hal seperti penjualan dan pembuatan demi mengesan prestasi semasa anda mengikuti garis besar anda.

Pelan pemasaran harus merangkumi jangka masa satu tahun. Ini kerana pasaran akan berkembang, orang akan berubah, pelanggan akan pergi, begitu juga orang.

Adalah berguna untuk memasukkan bahagian dalam rancangan pemasaran anda yang membahas segmen dua atau empat tahun. Sama ada anda melakukan ini atau tidak, sebahagian besar rancangan pemasaran anda harus dilakukan pada tahun yang akan datang.

Pembangunan

Anda harus memastikan bahawa anda mempunyai beberapa bulan untuk menulis rancangan sebelum menyelesaikan dan menerbitkannya, walaupun rencana pemasarannya hanya memiliki beberapa halaman. Pembangunan rancangan adalah bahagian yang paling sukar. Melaksanakan rancangan itu akan membawa tantangan, tetapi cabaran terbesar adalah menentukan apa yang harus dilakukan syarikat anda di pasaran dan bagaimana melakukannya. Secara amnya rancangan pemasaran akan dimulakan dengan yang pertama tahun ini atau dengan pembukaan tahun fiskal jika tidak sama.

Penglibatan

Semua orang di syarikat anda harus melihat rancangan pemasaran. Terdapat banyak syarikat yang suka merahsiakan rancangan pemasaran mereka kerana malu kerana mereka, atau mereka berpendapat bahawa maklumat yang terdapat di dalamnya memberi mereka kelebihan daya saing. Namun, pemasaran tidak dapat dilakukan tanpa melibatkan orang. Apa pun saiz syarikat anda, anda perlu memastikan maklum balas dari setiap aspek syarikat anda termasuk kewangan, kakitangan, bekalan, pembuatan, dll …

Melibatkan setiap aspek syarikat anda dalam proses itu penting kerana banyak sebab.

Sebahagian daripada memiliki syarikat yang terdesentralisasi adalah anda dapat mencari proses membuat keputusan yang memudahkan setiap anggota organisasi, dalam usaha untuk memastikan bahawa semua anggota merasa seolah-olah mereka adalah bahagian dari organisasi.

Dengan membiarkan setiap pekerja memberi sumbangan dalam beberapa cara atau cara lain, mereka semua merasa seolah-olah mereka adalah bahagian yang lebih baik dalam organisasi dan dengan itu bekerja lebih keras untuk melihat projek yang mereka sumbangkan. Oleh kerana syarikat kami tidak menghadapi krisis, tidak perlu menggunakan pengambilan keputusan secara terpusat.

Walaupun dengan keputusan seperti rancangan pemasaran tahunan, syarikat akan mempunyai lebih sedikit risiko yang berkaitan dengan penyebaran kuasa secara merata, yang juga menyumbang pada tahap pengurusan yang lebih rendah, strategi komunikasi, dan hubungan pejabat yang lebih baik.

Pekerja lebih terdorong untuk berprestasi untuk organisasi yang mereka ikuti, kerana mereka mengetahui bahawa dengan berkongsi idea mereka, mereka meningkatkan organisasi. Mereka merasa seolah-olah tindakan mereka dapat meningkatkan aspek syarikat yang tidak cekap tanpa harus mengambil idea ke puncak, sementara semua peringkat pengurusan dapat memanfaatkan pengetahuan dan pengalaman mereka di bahagian masing-masing.

Mengambil kesempatan membuat keputusan dari semua pekerja akan mewujudkan peluang untuk kreativiti maju dan pembahagian kerja yang lebih baik. Pengurusan yang terdesentralisasi akan membolehkan syarikat anda mempelbagaikan aspek syarikat yang mungkin tidak kita lakukan sebaliknya.

Pengurus boleh didorong untuk menggunakan pasukan mereka sendiri dan setiap pasukan bertanggungjawab untuk aspek individu dari rancangan pemasaran atau kajian semula rancangan pemasaran. Terdapat juga pasukan rentas fungsi yang bekerja di semua bahagian memastikan bahawa semua pekerja menjalankan tugas di atas menu, membolehkan mereka terus dicabar dan terus bekerja antara satu sama lain.

Dengan memfasilitasi komunikasi yang lebih baik, syarikat anda dapat meningkatkan kecekapan di dalam jabatan yang mungkin gagal untuk berkomunikasi. Bahagian anda mesti sentiasa selaras antara satu sama lain, juga menyumbang kepada tempat kerja dan kakitangan yang lebih cekap.

Peringkat teratas anda masih mempertahankan pernyataan keseluruhan dalam keputusan syarikat utama, tetapi bahagian dan pasukan dan pengurusan lain yang lebih kecil bertanggung jawab atas aspek masing-masing, semuanya bergabung untuk menjadikan organisasi yang besar dan mengagumkan dari bawah ke atas dan bukannya dari atas ke bawah, menggeletar perlahan sehingga beberapa bahagian mencapai tahap bawah. Ini adalah kaedah terbaik untuk memastikan pemasaran dan penglibatan syarikat yang hebat.

Berkongsi dan Menyunting Rancangan Pemasaran Anda

Semasa anda berusaha untuk melibatkan semua orang di syarikat anda dalam proses penyuntingan, anda perlu memberi semua orang akses kepada rancangan pemasaran anda. Berkat teknologi moden, ada beberapa pilihan yang dapat digunakan untuk berkongsi rancangan pemasaran dalam tahap apa pun, menerima maklum balas, dan menyunting rancangan pemasaran secara berkumpulan.

Terdapat forum dalam talian seperti Dokumen Google di mana anda boleh membenarkan akses sebagai “lihat sahaja” ke aspek syarikat tertentu, sementara yang lain dibenarkan “mengedit” fungsi ketika melihat dokumen dalam talian.

Kaedah lain yang popular untuk melihat, berkongsi, dan menyunting rancangan pemasaran kumpulan adalah Dropbox. Dropbox adalah program perisian yang memungkinkan Anda menyegerakkan dokumen antara komputer, iPhone, Android, dan dalam talian. Anda boleh membaginya dengan komputer lain dan kemudian mengeditnya di web kemudian.

Dropbox adalah mekanisme hebat yang digunakan untuk menyegerakkan fail antara desktop utama dan komputer riba. Anda cukup memasangnya ke komputer atau iPhone yang anda gunakan dan kemudian seret fail anda dan jatuhkannya ke dalam folder sehingga diselaraskan antara komputer. Selepas anda membuat akaun pengguna, anda boleh log masuk dan melihat semua komputer diselaraskan ke akaun anda.

Sekiranya anda menggunakan antara muka internet, anda dapat melihat mana-mana fail yang diselaraskan dalam talian. Menggunakannya sangat mudah. Anda memuat turun perisian, versi mana yang anda mahukan untuk komputer anda, dan kemudian anda membuat fail Dropbox. Anda membuat akaun dalam talian anda yang menghubungkan semua komputer yang disambungkan. Kemudian anda cukup klik pada fail yang ingin anda segerakkan dan seret ke fail Dropbox dan lepaskan.

Mereka kemudian akan diselaraskan dengan komputer lain dan dalam talian. Terdapat beberapa kebaikan untuk Dropbox termasuk 2GB percuma yang anda dapat. Ia juga mempunyai antara muka web yang hebat yang memudahkan memuat naik fail anda dan mengaksesnya kemudian. Ia serasi dengan Windows, Mac, dan Linux menjadikannya sempurna untuk hampir semua pengguna.

Anda boleh berkongsi fail melalui Dropbox dan mudah digunakan. Sekiranya anda mempunyai iPhone atau Android maka anda mempunyai aplikasi mudah alih yang boleh anda gunakan juga. Namun, anda tidak boleh menggunakannya dengan Blackberry dan aplikasi mudah alihnya sangat terhad. Versi asasnya percuma, tetapi jika anda mahu menaik taraf ke Pro 50 atau Pro 100 maka anda akan dikenakan bayaran sama ada sebulan atau setiap tahun.

Secara keseluruhan perisian Dropbox sangat bagus untuk sesiapa sahaja yang hanya perlu menghantar fail asas atau perniagaan untuk berkongsi fail dari lokasi yang berbeza. Banyak orang dapat menyerahkan perubahan pada masa yang sama, mencerminkan aplikasi dokumen Google dan integrasi pengkomputeran awan. Sekiranya anda membuat dokumen yang tidak dibagikan ke folder awam, anda boleh menjemput seseorang untuk melihatnya dan bekerjasama.

Bergantung pada saiz syarikat anda dan keperluan pekerja, anda boleh mendapatkan tawaran yang tepat untuk syarikat anda dengan harga yang rendah.

Meneliti Pasaran Anda

Penting untuk meneliti pasaran anda agar anda mempunyai data yang relevan untuk membantu anda menyelesaikan masalah pemasaran yang mungkin dihadapi oleh syarikat anda. Sekiranya syarikat anda baru memulakan perniagaan, maka ini sangat diperlukan. Tinjauan pasaran yang menyeluruh berfungsi sebagai landasan bagi perniagaan yang berjaya.

Tanpa penyelidikan pasaran, anda tidak dapat mengenal pasti segmen tertentu dalam pasaran anda dan anda juga tidak dapat mengenal pasti produk dan / atau perkhidmatan mana yang memisahkan anda dari persaingan anda. Sama ada anda menggunakan kaedah eksperimen, kaedah tinjauan, kaedah pemerhatian, atau kaedah sejarah, anda akan berakhir dengan dua jenis data.

Yang pertama adalah data utama yang dikumpulkan oleh sumber luar tetapi disusun oleh anda. Data sekunder disusun dan disusun oleh orang lain. Ini adalah sumber maklumat yang paling popular yang biasanya dilaporkan oleh agensi kerajaan, perniagaan dalam industri, atau persatuan perdagangan.

Penyelidikan Utama

Penyelidikan utama boleh bersifat eksploratif atau khusus. Sekiranya yang terakhir, ini dimaksudkan untuk bersifat terbuka sehingga anda dapat menentukan masalah tertentu. Ia memerlukan wawancara terperinci dan tidak berstruktur yang merangkumi jawapan panjang yang diminta daripada responden. Penyelidikan khusus lebih luas dan dimaksudkan untuk menyelesaikan masalah yang dikenal pasti oleh penyelidikan eksplorasi. Dalam contoh ini, temu bual berstruktur dan sangat formal. Penyelidikan khusus adalah lebih mahal daripada kedua-duanya. Sekiranya anda merancang untuk melakukan penyelidikan utama dengan sumber anda sendiri, langkah pertama adalah menentukan bagaimana anda merancang untuk menyoal kumpulan sasaran anda. Anda boleh melakukannya melalui temu ramah peribadi, pemasaran telem, atau surat terus.

Surat Terus

Untuk surat terus, cara terbaik untuk memastikan anda meningkatkan kadar tindak balas adalah dengan melakukan perkara berikut:

  • Jadikannya pendek dan manis
  • Kemukakan soal selidik kepada orang tertentu
  • Kemukakan soal selidik kepada orang yang berminat dengan responden
  • Hadkan soal selidik kepada dua halaman
  • Lampirkan surat lamaran dari syarikat anda yang menjelaskan keperluan anda
  • Hantar peringatan dua minggu setelah borang soal selidik dihantar dengan sampul surat yang beralamat sendiri dan dibayar.

Respons untuk surat terus umumnya kurang daripada lima peratus.

Tinjauan Telefon

Tinjauan telefon boleh menjimatkan kos, terutama jika dibandingkan dengan surat terus, dengan kadar respons yang lebih tinggi. Kosnya adalah satu pertiga daripada temu ramah peribadi yang kadar responsnya sekitar sepuluh peratus. Sekiranya anda memilih untuk melakukan penyelidikan pasaran melalui tinjauan telefon, pastikan bahawa:

  • Pewawancara mengesahkan nama responden pada awalnya
  • Jeda dielakkan agar minat tidak menurun
  • Panggilan susulan dibuat sekiranya diperlukan maklumat lebih lanjut
  • Temu bual tidak membocorkan perincian yang berkaitan dengan tinjauan sehingga responden telah dihubungi

Kadar biasa yang berkaitan dengan wawancara telefon adalah lima atau enam jam setiap penemuduga. Bahagian terbaik mengenai tinjauan telefon ialah anda dapat merangkumi geografi yang luas dengan kadar yang agak murah, terutamanya kerana harga telefon lebih rendah pada jam-jam tertentu.

Temu ramah peribadi

Dengan temu ramah peribadi, anda akan menemui dua jenis. Yang pertama adalah tinjauan kumpulan sementara yang kedua adalah temu ramah mendalam. Tinjauan kumpulan umumnya dikhaskan untuk perniagaan besar ketika mereka melakukan modifikasi idea atau idea baru kerana hasil tinjauan kumpulan dapat menentukan pilihan membeli dan juga keputusan pembelian yang dibuat oleh populasi tertentu. Wawancara mendalam adalah temu ramah satu-satu di mana penemuduga bekerja dengan senarai semak kecil. Temu ramah ini boleh difokuskan atau tidak bersifat arahan. Temu ramah yang difokuskan merangkumi senarai semak yang telah ditetapkan. Dengan temu ramah mendalam tanpa arahan, penemuduga mendorong responden untuk membincangkan topik tertentu tetapi dengan sedikit soal jawab. Reka bentuk ini mendorong responden untuk memimpin temu duga.

Kos

Apabila anda mempertimbangkan tinjauan mana yang harus digunakan, anda harus ingat kos yang dikenakan untuk setiap kajian tersebut.

Untuk mel, kosnya terdapat dalam pencetakan, sampul surat, pos, surat lamaran, serta waktu penyelidik, insentif, dan waktu untuk analisis dan pembentangan. Untuk tinjauan melalui telefon, anda mesti mempertimbangkan kos untuk biaya penemuduga, caj telefon, kos penyediaan borang soal selidik, masa penyelidik, dan juga kos untuk analisis dan penyediaan hasil.

Temu ramah peribadi menanggung perbelanjaan berdasarkan kos percetakan, kad jika diperlukan, insentif, yuran penemuduga, masa penyelidik, dan juga kos untuk analisis dan persembahan.

Perbincangan berkumpulan akan dikenakan biaya berdasarkan bayaran penemuduga, perbelanjaan merekrut, sewa bilik persidangan atau kemudahan lain, masa penyelidik, insentif, media rakaman, dan analisis dan persembahan terakhir.

Membuat Rancangan Pasaran Anda

Tidak kira bagaimana anda mengatur rancangan pemasaran anda, ia mesti difahami dengan mudah oleh semua pihak. Anda ingin memastikan bahawa semua orang di syarikat anda mempunyai akses ke dokumen tersebut secara fizikal dan bahasa.

Bersedia untuk Menulis Rancangan Pemasaran

Terdapat maklumat penting yang sepatutnya dikumpulkan oleh syarikat anda sebelum menulis rancangan pemasaran. Sekiranya anda mempunyai semua yang anda perlukan sebelum anda duduk menulis, anda akan dapat mengelakkan daripada mengganggu proses penulisan dan proses berfikir. Perkara pertama yang harus anda miliki ketika bersiap untuk menulis rancangan pemasaran adalah:

Laporan kewangan

Ini mestilah untung dan rugi, anggaran operasi, serta angka penjualan terkini yang berkaitan dengan setiap produk dan wilayah untuk tahun semasa dan juga tiga tahun terakhir. Sekiranya syarikat anda baru, anda harus mempunyai laporan kewangan selama syarikat anda menjalankan perniagaan, atau anggaran anggaran.

Perkara seterusnya yang harus anda miliki adalah:

  • Senarai setiap produk atau perkhidmatan
  • Ini harus merangkumi semua yang sesuai dengan pasaran semasa dan juga sasaran pasaran anda.
  • Perkara ketiga yang harus anda miliki ketika anda bersiap untuk menulis rancangan pemasaran anda adalah:
  • Jadual organisasi

Ini khas untuk syarikat yang lebih besar. Sekiranya syarikat anda mempunyai kurang daripada lima pekerja maka anda tidak memerlukan bahagian ini.

Selepas ini anda harus memasukkan:

Pemahaman anda mengenai pasaran semasa

Ini termasuk senarai sempadan geografi anda, pesaing anda, pelanggan yang anda jual, saluran pengedaran yang sudah anda miliki, data demografi, dan juga maklumat yang berkaitan dengan trend di pasaran semasa anda sama ada yang berkaitan dengan produk atau yang berkaitan dengan demografi.

Adalah bijaksana untuk meminta mana-mana pekerja yang sedang dalam hubungan pelanggan atau penjualan untuk mencantumkan poin utama yang harus dimasukkan dalam rencana pemasaran yang akan datang. Tidak perlu memasukkan setiap perkara penting, tetapi mengambil kira beberapa perkara itu bagus.

Bab Empat Belas: Keadaan Pasaran

Istilah “situasi pasaran” merujuk kepada penerangan terbaik mengenai keadaan pasaran semasa anda. Bahagian ini harus merangkumi jawapan berikut:

  • Apakah produk atau perkhidmatan semasa anda?
  • Apakah barisan produk atau perkhidmatan semasa anda?
  • Berapakah ukuran dolar pasaran semasa atau pasaran anda?
  • Apa persediaan penjualan anda?
  • Apakah susunan pengedaran anda?
  • Ke kawasan geografi apa yang anda jual?
  • Berapakah jumlah penonton anda?
  • Apakah demografi khalayak anda?
  • Apakah tahap pendapatan khalayak anda?
  • Pesaing apa yang anda ada di pasar ini?
  • Sejauh mana produk anda terjual dari segi sejarah?

Bahagian situasi pasaran dalam rancangan pemasaran anda mungkin seperti berikut:

Markus and Associates adalah sebuah firma guaman yang dimulakan di

1988. Kami menyediakan perkhidmatan undang-undang kepada individu dan perniagaan di bawah

$ 700,000 dalam jualan tahunan. Kami memberikan sokongan undang-undang kepada perniagaan yang sama. Kawasan pasar kami adalah Jacksonville, Florida, dan pinggiran baratnya.

Untuk pasaran peribadi, pelanggan kami biasanya berada dalam julat pendapatan $ 85,000 dan lebih tinggi, atau mereka akan bersara dengan aset $ 250,000 atau lebih. Untuk pasaran perniagaan, sebahagian besar kerja kami adalah untuk kedai serbaneka bebas.

Dengan pengecualian tempoh yang buruk dari 1991 hingga 1993, Markus dan

Syarikat bersekutu telah berkembang dengan pesat sejak penubuhannya. Penjualan kasar pada tahun 1998 adalah

$ 165,000.

Persaingan untuk pasaran segera kami adalah sekumpulan enam syarikat yang hampir setanding dengan syarikat kami. Hanya salah satu syarikat ini, McCormick Legal, yang berminat untuk memasarkannya sendiri. Kami yakin kami menduduki tempat ketiga dalam kumpulan pesaing, di belakang McCormick.

Kami mempunyai kedudukan yang kuat di bahagian kedai runcit perniagaan kami.

Secara amnya, pasukan pengurusan kepala akan mempunyai maklumat ini, tetapi sekarang anda mesti menuliskannya. Rancangan pemasaran adalah tempat anda dapat mengumpulkan semua maklumat yang relevan dan membenarkan tindakan anda untuk tahun berikutnya. Dalam rancangan pemasaran anda harus mempertimbangkan bagaimana setiap perkhidmatan anda atau setiap produk anda dibandingkan dengan perkhidmatan dan produk persaingan anda. Anda harus meneroka sama ada terdapat peluang dalam pasaran yang tidak anda dan persaingan anda sedang cari sekarang.

Selain itu, semasa membuat rancangan pemasaran anda akan mengetahui bahawa ahli syarikat anda akan mempunyai idea yang berbeza mengenai keadaan semasa dan elemen-elemen di dalamnya. Anda boleh menggunakan peluang ini untuk membandingkan aspek pasaran yang berbeza antara satu sama lain.

Peluang dan Ancaman

Selalu ada implikasi yang baik dan buruk dalam pasaran semasa. Anda harus mempertimbangkan soalan berikut ketika menentukan peluang dan ancaman di pasaran semasa:

  • Trend di pasaran mana yang sesuai dengan anda?
  • Adakah terdapat trend persaingan yang mengancam?
  • Adakah produk semasa anda disiapkan untuk berjaya di pasaran semasa seperti yang ada sekarang?
  • Trend pasaran mana yang sesuai untuk anda?
  • Trend daya saing mana yang sesuai untuk anda?
  • Adakah demografi pasaran semasa anda berfungsi atau menentang anda?

Anda boleh mencari maklumat ini dari seluruh penjuru. Anda boleh memulakan dengan penerbitan perniagaan kota dan negara, anda boleh berbincang dengan wartawan perniagaan tempatan, anda boleh melihat penerbitan dewan perdagangan. Anda juga boleh menghubungi pelbagai pengeluar, membaca jurnal perdagangan, atau bercakap dengan profesional dalam persatuan anda.

Sekiranya syarikat anda hanya membuat rancangan pemasaran untuk tahun yang akan datang, adalah penting untuk mengatasi masalah-masalah yang diselesaikan pada tahun lalu dalam usaha untuk membuat dan menerapkan strategi untuk mengatasinya pada masa ini.

Pertimbangkan senario berikut dari tahun sebelumnya:

Dalam sebuah projek baru-baru ini (sumber: Project Connections, 2010), sebuah syarikat telah berkontrak dengan pembangun perisian (vendor) luar untuk menyediakan kod perisian (program perisian) yang akan digunakan setiap hari oleh pelanggan. Pada projek utama pertama dengan vendor, masalah dihadapi kerana jadual bergerak cepat, salah faham awal mengenai keperluan, perubahan pengurusan di tengah, dan beberapa prestasi yang tidak dapat dipercayai hingga tarikh akhir. Ketika pasukan menghampiri masa untuk melepaskan kod QA terakhir sebelum dilepaskan, fungsi sistem yang mereka sampaikan tidak semua yang kita mahukan atau perlukan. Tetapi masa tidak lama dan syarikat bergerak dalam pengujian rilis pertama ini.

Pembangun luar tentu saja diperlukan untuk menyokong pasukan perisian dalaman semasa ujian, dengan perubahan pantas pada bug yang tinggal. Malangnya, masalah dan kesukaran bekerja bersama pada kitaran pembangunan pertama telah mewujudkan hubungan yang tegang. Pada saat pasukan sudah siap untuk ujian Pengesahan (langkah penting dalam pengembangan perisian untuk melihatnya berfungsi), lingkungan pasukan penuh dengan ketegangan, beberapa penunjuk jari dan pemotretan, dan ketidaknyamanan umum.

Dalam lingkungan yang sukar inilah penemuan, semasa ujian QA, bug perisian yang akan menyebabkan masalah mengerikan dalam senario penggunaan pelanggan tertentu.

Kod perisian tersebut dijadualkan untuk penggunaan pertama dan penggunaan pelanggan hanya dalam satu bulan. Memo dalaman yang menggambarkan keadaan ini diedarkan, dan panik yang rendah dan gemuruh mulai muncul di sudut teknikal syarikat.

Pertimbangan politik menjadikan projek itu tidak berjalan lagi selama dua minggu selepas memo itu diterbitkan. Perjumpaan dengan pengurusan peringkat tinggi vendor akhirnya menghasilkan kumpulan pasukan projek tambahan untuk mengatasi masalah dengan cepat.

Pada masa itu, pasukan mempunyai 12 hari untuk merancang, menyelesaikan, menguji, dan melaksanakan perubahan kod perisian yang diperlukan. Tidak pernah ada tarikh akhir yang begitu besar atau kelihatan tidak dapat dicapai.

Adalah penting bahawa syarikat dapat menyatakan masalah yang telah terjadi, menentukan bagaimana syarikat itu dapat mengelakkannya, memberi panduan kepada pengurus projek ini mengenai bagaimana perancangan projek dapat dilakukan.

Juga, buat cadangan untuk projek masa depan jenis ini mengenai siklus hidup projek, pengurusan pihak berkepentingan dan mewujudkan pasukan projek yang berkesan, dan kemudian tentukan apa risiko dalam projek ini dan bagaimana mereka dapat dielakkan, serta apa kekurangannya kerja pengurus projek dan bagaimana mereka dapat dielakkan pada masa akan datang.

Masalah yang berlaku bermula dengan fakta bahawa ada jadual bergerak cepat, pematuhan yang tidak dapat dilakukan atau tidak dapat dilakukan. Terdapat salah faham antara syarikat dan pembangun perisian luar mengenai syarat tersebut. Semasa pertengahan projek terdapat perubahan pada pengurusan. Untuk beberapa tarikh akhir terdapat persembahan yang tidak boleh dipercayai.

Fungsi sistem yang dihantar tidak sebanding dengan masa pelepasan. Bukan seperti yang dikehendaki atau diperlukan syarikat. Ini menimbulkan masalah lebih lanjut kerana masa yang terhad dan syarikat harus mematuhi tarikh akhir ujian untuk rilis pertama.

Oleh kerana pembangun luar masih merupakan komponen yang diperlukan untuk ujian, mereka perlu berada di sana untuk pasukan perisian dalaman selama tempoh ujian. Terdapat masa pemulihan yang cepat untuk menghilangkan bug yang tinggal, yang memberikan tekanan tambahan.

Kerana masalah dan kesulitan yang disebutkan di antara syarikat dan pasukan perisian luar semasa kitaran pengembangan pertama, terdapat hubungan yang tegang.

Tempoh masa berikutnya adalah ujian pengesahan yang merupakan langkah penting untuk menentukan apakah pengembangan perisian berfungsi atau tidak. Dengan ketegangan antara lingkungan tim, ada penunjuk jari dan pemarah, dan ketidaknyamanan umum antara keduanya.

Selama masa pengujian QA, mereka mendapati ada bug perisian yang menyebabkan masalah mengerikan dalam senario tertentu yang dapat digunakan pelanggan. Penggunaan kod perisian dijadualkan selama satu minggu dari tarikh itu sementara penggunaan pelanggan dijadualkan selama satu bulan dari tarikh tersebut menyebabkan panik di antara lingkungan yang sudah marak. Selepas ini, memo dalaman diedarkan dan semua sudut teknikal syarikat mula panik.

Terdapat pertimbangan politik yang dibuat mengenai projek itu yang memerlukan dua minggu lagi setelah tarikh memo diterbitkan. Selepas ini, perjumpaan dengan pengurusan peringkat tinggi vendor akhirnya menghasilkan kumpulan pasukan projek tambahan untuk mengatasi masalah dengan cepat. Namun, pada tahap ini pasukan hanya mempunyai 12 hari yang tersisa untuk merancang, melengkapkan, menguji, dan melaksanakan perubahan kod perisian yang diperlukan, tarikh akhir yang merangkumi tarikh akhir yang paling tidak dapat dicapai dan besar pada masa lalu.

Terdapat banyak perkara yang dapat dilakukan untuk mengelakkan masalah ini, masing-masing dilakukan pada langkah yang berbeza dalam proses tersebut. Pada fasa awal, mengingat fakta bahawa jadwal bergerak cepat dan mengakibatkan orang tidak dapat menemuinya, ini mungkin menjadi masalah dengan kurangnya pemahaman mengenai jadual, atau jadwal secara harfiah terlalu ketat.

Sekiranya masalahnya adalah yang pertama maka masalah itu dapat diatasi dengan berbicara dengan setiap pihak yang berkepentingan dan menerima pengesahan bertulis mengenai pemahaman mereka mengenai tarikh akhir dan syarat-syarat dalam jangka masa tersebut. Sekiranya itu yang terakhir, komunikasi yang lebih kerap antara syarikat dan pereka perisian luar akan menjadi bijak sehingga sebarang halangan dari segi tarikh akhir dapat dipenuhi secara langsung.

Sekiranya, misalnya, pereka luar mempunyai masalah dalam tiga hari pertama, masalah itu dapat disampaikan kepada pihak pengurusan dari syarikat yang mempekerjakan mereka dan mereka dapat menilai semula keseluruhan tarikh akhir mereka untuk memastikan bahawa perisian itu dirancang untuk memenuhi standard mereka, walaupun masa yang diperlukan sedikit lebih lama.

Sekiranya mereka tidak dapat menerima waktu tambahan, maka kemungkinan timbulnya pengambilan pekerja luar sebelum keadaan bertambah buruk. Menyatakan bahawa terdapat kesalahpahaman mengenai syarat tersebut dapat diselesaikan dengan meminta kedua-dua pihak menandatangani pengesahan mengenai pemahaman mereka mengenai syarat tersebut sehingga mereka tidak akan menimbulkan konflik dari itu kemudian dalam proses reka bentuk.

Mengubah pengurusan di tengah-tengah projek akan menimbulkan masalah mendasar antara kedua-dua pihak kerana peralihan gaya komunikasi. Sebaiknya menghindari perubahan ini sama sekali, tetapi jika tidak dapat dielakkan, maka setiap orang harus bertemu dengan pengurusan baru dan mentakrifkan semula jadual dan tarikh akhir dan syarat.

Sekiranya terdapat persembahan yang tidak boleh dipercayai untuk mana-mana tarikh akhir, ia sepatutnya dihentikan sekaligus. Persembahan yang tidak boleh dipercayai semestinya telah dikaji dan diubah, dan semua tarikh akhir yang belum selesai diubah untuk mengakomodasi perubahan baru.

Sekiranya ini telah dilakukan maka masalah tambahan fungsi yang tidak memenuhi syarat semasa masa pelepasan dapat dielakkan. Sekiranya, bagaimanapun, titik itu datang, maka syarikat itu harus kembali dengan pembangun perisian dan menunjukkan dengan tepat di mana perkara-perkara tidak dapat diterima dan perubahan apa yang perlu dibuat, kemudian minta syarikat perisian memperbaikinya sebelum peluncuran.

Walaupun syarikat mempunyai masa yang terhad dan perlu mengikuti ujian untuk rilis pertama, akan lebih baik untuk memperbaiki masalah yang akan berlaku sebelum ujian, tidak kira kos yang dikeluarkan untuk penundaan. Oleh kerana terdapat tekanan tambahan yang dibuat dari pemulihan cepat untuk menghilangkan bug yang masih ada, syarikat akan mengekalkan pemaju luar kerana diperlukan, tetapi ditambahkan kepada mereka dan pasukan perisian dalaman jika mungkin untuk meringankan beban masa kekangan, dengan anggapan kekangan masa tidak dapat diubah.

Sekiranya langkah-langkah telah diambil sebelum ini, maka ketegangan antara kedua kelompok itu dapat dihindari. Namun, jika tidak, adalah bijaksana untuk mengingatkan kedua-dua pihak bahawa menyalahkan orang tidak akan menyelesaikan pekerjaan dan bahawa pada ketika ini, bukan masalah siapa yang bersalah melainkan, menyelesaikan masalah secepat mungkin mungkin.

Latihan membina pasukan dapat dilakukan untuk membina hubungan yang lebih baik antara kedua belah pihak sehingga persekitaran kerja dapat lebih kondusif untuk bekerja. Memastikan bahawa langkah-langkah kecil diambil untuk menyatukan anggota setiap parti akan menjadi kaedah terbaik untuk melakukan ini.

Mungkin ada pertemuan berkumpulan di mana setiap pihak dapat membincangkan masalah terbesar dengan perisian dan pasukan lain, dan kemudian mereka dapat bekerjasama untuk mencari jalan keluar untuk semua masalah tersebut.

Dengan tempoh pengesahan, sekali lagi, semoga pada saat ini permasalahan di atas dapat diselesaikan, tetapi dengan andaian tidak ada dan kita sampai pada tahap ini dengan masalah ini, maka bijaksana melakukan banyak perkara.

Yang pertama adalah mengambil bug yang dijumpai dan segera mengumpulkan kedua belah pihak bersama-sama untuk menentukan langkah mana yang diperlukan oleh kedua-dua belah pihak untuk menghilangkan bug tersebut.

Juga, berapa lama masa yang diperlukan, dan kemudian setiap pihak harus menandatangani pengesahan bertulis mengenai pemahaman mereka mengenai isu-isu dan jangka masa di mana masalah-masalah ini perlu diselesaikan.

Daripada hanya mengedarkan memo, akan lebih bermanfaat untuk menyatukan semua orang dalam pertemuan untuk mengadakan perbincangan ini. Mesyuarat ini mungkin melibatkan panggilan persidangan jika pembangun perisian berada jauh, tetapi jika tidak, pertimbangan politik yang harus dibuat harus dibincangkan dengan kedua belah pihak agar semua orang mengetahui apa yang dipertaruhkan, apa yang perlu dilakukan, keputusan apa sedang dipertimbangkan, bantuan apa yang mungkin diperlukan, dan berapa lama masa yang diperlukan.

Dengan tarikh akhir yang paling tidak dapat dicapai dan jumlah baki pekerjaan yang paling banyak, pasukan yang diperkembangkan semoga memadai, tetapi mereka juga harus memasukkan pasukan asal dalam pasukan tambahan untuk membuat lebih banyak tangan bekerja dan hubungan yang lebih baik antara semua pihak yang bekerja.

Untuk projek masa depan jenis ini, kitaran hidup projek semestinya dibuat dengan semua pihak yang terlibat dalam usaha meja bulat untuk memastikan semua orang memahami dan yakin bahawa tarikh akhir dapat dipenuhi.

Pengurusan pihak berkepentingan, untuk projek masa depan jenis ini, semestinya mempunyai komunikasi yang lebih baik di antara mereka setiap saat dan jika ada keretakan mulai terbentuk, setiap orang harus disatukan kembali dengan cara yang menghubungkan semua orang dengan masalah yang dihadapi, projek yang lebih besar , dan kurang memberi tumpuan kepada individu dan pengasingan atau berpihak.

Membuat pasukan projek yang berkesan bermaksud sama halnya secara umum, bahawa setiap orang secara terbuka menerima dan memahami sepenuhnya tentang projek dan apa yang diharapkan daripada mereka dan pasukan mereka dan bahawa persekitaran kerja menjadi satu di mana mereka dapat memberi amaran kepada pengurusan status mereka ‘sepanjang kitaran projek dan menilai semula kitaran projek sekiranya terdapat kekangan masa.

Masalah dengan projek itu termasuk komunikasi yang buruk, pengurusan yang buruk, salah faham, konflik peribadi, hubungan tegang, komunikasi rahsia, pengurusan masa yang buruk, dan kekangan fiskal. Semua ini juga merupakan kekurangan pengurusan projek. Komunikasi yang buruk dapat dihindari dengan pengurusan yang lebih baik dan tindakan yang lebih baik antara pihak untuk memastikan komunikasi.

Tanpa mendapat pengesahan bertulis dan memahami semua tarikh akhir projek, maka tidak ada cara bagi pekerja projek untuk mewujudkan hubungan kerja yang positif pada permulaan projek.

Ini akan mengurangkan salah faham juga. Sejauh konflik peribadi, ini mungkin dapat dielakkan oleh pasukan yang dikendalikan dengan lebih baik yang hubungannya tidak akan mencapai tekanan jika komunikasi ditingkatkan dan semua pihak yang terlibat dapat membincangkan perkara secara terbuka dalam format kumpulan dan bukannya melalui memo atau komunikasi rahsia oleh pihak atasan eselon pengurusan.

Pengurusan masa yang buruk dapat diperbaiki, sekali lagi, dengan komunikasi dan persekitaran kerja yang lebih baik, dan secara keseluruhan, kekangan fiskal adalah punca utama masalah dengan projek ini kerana tanpa mahu atau mempunyai wang untuk dibelanjakan untuk memanjangkan tarikh jatuh tempo, tekanan yang tidak semestinya diberikan semua pihak yang terlibat.

Dengan komunikasi dan pengurusan pasukan yang lebih baik, pemahaman tentang kekangan fiskal dapat secara tidak sengaja menjelaskan kepada semua pihak mengapa peluasan waktu tidak diizinkan.

Mengatasi Masalah

Penting untuk mengenali potensi masalah dalam strategi pemasaran baru sehingga dapat ditangani di masa depan.

Anggaplah bahawa pengendali pelancongan domestik baru yang mengkhususkan diri dalam percutian melayari ingin membina laman web interaktif yang membolehkan pelanggan melihat secara langsung cuaca, angin, meluncur dan data lain yang berkaitan dengan destinasi mereka. Sebagai inisiatif baru dan berani, pengendali ingin mengaitkan harga percutian dengan keadaan cuaca. Gelombang yang lebih baik dan cuaca yang lebih baik menarik harga yang lebih tinggi dan sebaliknya. Ini adalah projek baru dan berpotensi berisiko dan pemilik perniagaan telah meminta anda, lulusan pengurusan projek baru-baru ini, untuk membantunya dalam merancang projek ini.

Untuk rancangan pemasaran yang berkaitan dengan usaha ini, adalah produk untuk menyenaraikan yang berikut:

  • A) Senaraikan risiko yang berkaitan dengan projek ini
  • B) Senaraikan sepuluh langkah teratas yang akan anda lakukan dalam melaksanakan projek ini

Terdapat banyak risiko yang berkaitan dengan membina laman web interaktif yang membolehkan pelanggan melihat secara langsung cuaca, angin, ombak dan data lain yang berkaitan dengan tujuan mereka.

Terdapat banyak risiko yang terlibat dalam projek ini. Oleh kerana interaktiviti yang berkaitan dengan reka bentuk laman web, terdapat banyak cabaran yang akan dihadapi oleh mana-mana laman web interaktif. Laman web memerlukan aplikasi yang dihoskan dalam lingkungan yang dikendalikan oleh penyemak imbas. Dengan laman web ini, anda boleh mengemas kini dan menyelenggara aplikasi web seperti laporan cuaca siaran langsung.

Masalah yang berpotensi termasuk perlu mengembangkan teknologi berasaskan penyemak imbas tertentu yang mungkin membuktikan usaha yang mahal, diimbangi oleh pengguna yang membayar yuran bulanan dan bukannya memuat turun perisian yang dihubungkan ke akses web.

Anda mungkin perlu menyewa programmer web untuk menulis aplikasi web untuk bekerja dengan sistem operasi internet anda yang akan dikenakan biaya tambahan. Ini dapat mengurangkan jumlah kesalahan dalam program, yang akan membantu menarik lebih banyak pelanggan, tetapi mungkin ada masalah berkaitan keselamatan dengan kerangka kerja program.

Anda bukan sahaja perlu mengembangkan aplikasi yang menghubungkan perisian cuaca dengan akses web, tetapi anda juga harus mengambil risiko dan kos untuk membuat program pembayaran interaktif, dan persamaan untuk menghubungkan kos dengan cuaca, usaha yang akan perlu sentiasa dipantau.

Laman web ini akan mengorbankan penggunaan asas dan pengalaman pengguna untuk kemas kini antara muka dan cuaca. Masalah pematuhan standard mungkin timbul. Seperti mana-mana laman web, aplikasi penyemak imbas bergantung pada akses ke fail aplikasi. Fail-fail ini terdapat pada perkhidmatan jarak jauh yang diakses melalui internet. Sekiranya sambungan mereka terganggu, maka mereka tidak dapat menggunakan aplikasi. Ada kemungkinan hilangnya fleksibilitas kerana aplikasi web tidak selalu menjadi sumber terbuka. Ini bermaksud bahawa pengguna umumnya bergantung pada pelayan pihak ketiga yang bermaksud tidak ada pilihan untuk penyesuaian. Terdapat masalah privasi yang berkaitan dengan kenyataan bahawa mana-mana syarikat dapat mengesan tindakan pengguna. Terdapat kos yang tidak diingini yang berkaitan dengan perisian baru dan perubahan fungsi yang diperlukan.

Risiko yang berkaitan dengan mengikat harga percutian dengan keadaan cuaca sangat berpotensi untuk kehilangan pendapatan kerana kejadian yang tidak terkawal. Terdapat juga risiko seperti menentukan berapa bayaran untuk situasi cuaca tertentu dan jumlah langkah tambahan yang perlu disertakan dalam menentukan jumlah ini. Terdapat banyak faktor yang berbeza seperti kelajuan angin, arah, dan lain-lain … Ini memerlukan perincian yang teliti mengenai faktor-faktor yang berpengaruh dan pengaruh yang masing-masing terhadap harga keseluruhan untuk tempat percutian. Juga, masalah lain adalah orang yang menempah percutian mereka dengan harga yang ditetapkan berdasarkan cuaca dan semasa ketibaan cuaca berubah, mengubah harga dengannya. Perlu ada ketentuan sama ada mereka boleh dikenakan bayaran lebih atau kurang semasa ketibaan berdasarkan cuaca,

Sejauh sepuluh perkara teratas yang akan saya lakukan untuk projek ini, saya akan memulakan dengan jenis penyemak imbas, seperti Java atau JavaScript untuk membuat aplikasi mungkin untuk setiap klien.

Laman web memerlukan antara muka yang tidak asing lagi yang menggabungkan pelbagai hal seperti aplikasi cuaca, audio, video, dan akses papan kekunci. Saya akan membuat teknik tujuan umum yang membolehkan perkara seperti drag and drop. Saya akan mengintegrasikan skrip sisi pelanggan supaya pelanggan dapat menikmati pengalaman interaktif siaran langsung dan maklumat cuaca terkini tanpa perlu memuatkan halaman secara konsisten.

Anda harus menguraikan aplikasi yang diperlukan ke dalam apa yang biasa disebut sebagai “tingkatan”. Setiap “tingkatan” ini akan diberikan peran khusus. Anda akan mengesyorkan aplikasi tiga peringkat untuk laman web ini dengan persembahan pertama, persembahan kedua, dan penyimpanan ketiga. Penyemak imbas web adalah peringkat persembahan. Teknologi kandungan web digunakan untuk peringkat kedua.

Di sinilah kemas kini dan antara muka pengguna dihasilkan. Oleh kerana ini adalah aplikasi yang cukup kompleks untuk cuaca, tingkat ketiga akan memberikan pengguna akses terus ke data. Oleh kerana antara muka ini ditujukan untuk perniagaan, anda perlu merangka strategi perniagaan untuk menggunakan saling menghubungkan perisian baru dengan akses web.

Anda akan memastikan bahawa semua ciri baru dilaksanakan pada pelayan asal yang akan menafikan keperluan untuk menaik taraf. Anda akan mengintegrasikan prosedur web di sisi pelayan seperti kemampuan pelanggan mencari dan menghantar e-mel.

Anda akan memastikan bahawa laman web mempunyai keserasian antara platform sehingga dapat dikendalikan dalam tetingkap penyemak imbas web mana pun.

Prosedur

Memahami apa masalah potensial yang mungkin dihadapi dan bagaimana syarikat dapat memastikan bahawa rancangan pemasaran dilaksanakan adalah salah satu aspek penting untuk rancangan pemasaran yang berjaya. Pertimbangkan contoh berikut:

Syarikat anda ingin mendapatkan data dari syarikat swasta mengenai aktiviti ekonomi mereka. Projek ini memerlukan 100 syarikat untuk ditemu ramah. Ini dibahagikan kepada 3 kategori. Pengurus projek mempunyai jangka masa 2 bulan dan mempunyai 3 orang pekerja untuk menyampaikan projek ini. Hasilnya perlu disahkan oleh jabatan kerajaan kedua sebelum digunakan.

Untuk projek ini, pihak berkepentingan termasuk pemilik projek, pasukan pengurusan projek, tiga kategori perniagaan, jabatan kerajaan kedua dan pengguna akhir data.

Untuk setiap langkah projek, perlu untuk mendokumentasikan pemahaman dan persetujuan bertulis dari semua pihak yang terlibat untuk memastikan bahawa tidak ada kekeliruan di antara mana-mana kumpulan dan bahawa setiap pihak berkepentingan mengetahui tanggungjawab dan tarikh akhir mereka.

Untuk reka bentuk, anda perlu membahagikan seratus syarikat kepada tiga kategori. Selepas tahap ini, anda akan menubuhkan tiga pasukan. Dalam kes ini, akan menjadi satu pekerja setiap pasukan kerana hanya ada tiga pekerja yang ditugaskan untuk tugas ini.

Mereka harus menetapkan tujuan khusus untuk jumlah syarikat yang ditemu ramah setiap hari. Ini akan membantu mengekalkan kuota yang konsisten.

Memandangkan fakta bahawa projek itu perlu disiapkan dan disahkan oleh syarikat lain sebelum jangka masa dua bulan, lebih baik mendapatkan hasil dari seratus wawancara secepat mungkin.

Dengan mengandaikan setiap pekerja bekerja lima hari seminggu, memastikan penyelesaian sekurang-kurangnya satu wawancara sehari akan bermakna bahawa jumlah wawancara setiap pekerja akan selesai dalam masa tiga puluh tiga hari iaitu sedikit lebih dari enam minggu, meninggalkan satu setengah minggu untuk semakan akhir.

Adalah lebih bijaksana untuk menetapkan matlamat 1 ½ hingga 2 wawancara setiap hari untuk memastikan bahawa agensi kerajaan lain mempunyai masa untuk meninjau wawancara tersebut. Anda akan menguruskan interaksi pihak berkepentingan dalam peringkat perancangan dengan memantau pembahagian seratus wawancara dan penubuhan 3 pekerja setiap satu set wawancara.

Anda juga akan memastikan bahawa pemilik projek itu menyedari dan bahawa organisasi pemerintah lain diberitahu mengenai jangka masa di mana mereka dapat menerima pekerjaan yang telah disiapkan. Sekiranya mereka melaporkan bahawa mereka memerlukan kerja itu untuk meninjau, komunikasi antara ketiga pekerja akan diperlukan untuk mempercepat kemajuan wawancara.

Untuk permulaan, ketiga-tiga pekerja perlu dipantau untuk kemajuan dari segi wawancara. Anda akan menguruskan interaksi pihak berkepentingan di peringkat permulaan dengan memberikan kemas kini kepada pemilik projek dan juga organisasi pemerintah kedua.

Anda akan membekalkannya sekerap yang diminta, sama ada setiap hari, mingguan, atau dua bulanan. Ini memerlukan pemeliharaan kemas kini dari pasukan pengurusan projek mengenai kemajuan mereka dalam jangka masa yang ditentukan sehingga maklumat terkini dapat disampaikan kepada pemilik projek dan juga organisasi pemerintah kedua.

Untuk perjanjian skop, anda perlu memastikan bahawa setiap organisasi dan juga perniagaan diberitahu mengenai tarikh akhir, tujuan, laporan kemajuan yang diperlukan, dan frekuensi untuk semua yang disebutkan di atas.

Anda akan menguruskan interaksi pihak berkepentingan dalam tahap perjanjian skop dengan memastikan bahawa setiap kumpulan setuju dengan tarikh akhir yang diperlukan.

Ini bermaksud bahawa pemilik projek mengetahui tarikh akhir rasmi, perniagaan mana yang dibahagikan kepada kategori mana, pekerja dari pasukan pengurusan projek yang bertanggungjawab untuk mengawasi wawancara kumpulan perniagaan yang mereka tetapkan, tujuan harian kemajuan wawancara, serta jangka masa yang diperlukan dan diberikan kepada organisasi pemerintah kedua untuk menyelesaikan kajian akhir.

Untuk penghantaran, anda perlu memastikan bahawa selama dua bulan setiap pekerja dari pasukan pengurusan projek memenuhi tujuan mereka dari segi jumlah wawancara harian, bahawa mereka sedang membuat kemas kini terkini yang akan disampaikan kepada pemilik projek dan juga organisasi kerajaan kedua.

Anda harus memastikan bahawa pemilik projek menerima kemas kini yang diperlukan dan bahawa organisasi pemerintah kedua juga diberitahu mengenai kemajuan dan kapan mereka akan menerima keseluruhan projek dengan seratus wawancara.

Anda akan menguruskan interaksi pihak berkepentingan dalam tahap penyampaian dengan memeriksa setiap tiga pekerja untuk menentukan bahawa mereka mengisi setiap kemas kini yang diperlukan dan bahawa mereka telah memenuhi tujuan mereka, menggabungkan keseluruhan wawancara mereka, dan menyerahkannya ke organisasi pemerintah kedua.

Untuk semakan, anda perlu memastikan bahawa organisasi pemerintah kedua menerima wawancara dan menyemaknya dalam jangka masa yang ditentukan,

anda akan menguruskan interaksi pihak berkepentingan di peringkat tinjauan dengan berbincang dengan organisasi pemerintah kedua untuk mendapatkan pengesahan bertulis bahawa mereka menerima dokumen dengan bahan wawancara dan bahawa mereka sedang meninjau.

Untuk menyelesaikannya, anda perlu memastikan bahawa projek yang telah disiapkan diserahkan kembali kepada pemilik projek. Anda akan menguruskan interaksi pihak berkepentingan dalam tahap penyelesaian dengan mengesahkan dengan pengesahan bertulis bahawa pengiriman dan penerimaan dokumen yang telah siap dari organisasi pemerintah kedua kepada pemilik projek.

Ini adalah konsep yang mudah, walaupun perincian dalam melaksanakannya dari awal hingga akhir adalah komponen penting dalam rancangan pemasaran kerana tanpa perhatian terhadap perincian, semua pekerja tidak dapat menyumbang kerana mereka tidak akan memahami sepenuhnya, dan anda juga tidak akan dapat menentukan yang diperlukan peranan setiap aspek syarikat.

Objektif Pemasaran

Di bahagian objektif pemasaran dalam rancangan pemasaran anda, anda harus menerangkan gambaran masa depan. Bahagian ini harus menjawab objektif yang ingin dicapai oleh syarikat anda sepanjang tahun berikutnya. Anda harus memasukkan narasi tentang apa yang ingin anda capai bersama data untuk menyokong objektif.

Sebagai contoh anda boleh mulakan dengan yang berikut:

Pengurusan strategik baru-baru ini berkembang merangkumi pengurusan logistik.

Dalam penyelenggaraan logistik, teknologi maklumat telah memainkan peranan besar dalam produktiviti. Berkat perkembangan kompleks yang terlibat dalam perjalanan, penghantaran, rantaian bekalan global, dan membekalkan perniagaan dengan bahan, ahli logistik telah dipanggil untuk memastikan bahawa perniagaan seperti kami dapat menawarkan perkhidmatan yang mendapatkan semua pelanggan mereka di mana mereka perlu dan kapan.

Dari sudut ini, anda harus dapat bekerjasama dengan setiap jabatan syarikat anda untuk menentukan bagaimana perasaan kumpulan yang paling baik dalam melaksanakan strategi baru untuk tahun yang akan datang, apa yang telah dilakukan sebelumnya, apa kemajuan yang telah dibuat baru-baru ini yang akan membantu meningkatkan bilangan tahun berikutnya, serta bagaimana pengurusan strategik akan berfungsi dengan rancangan pemasaran yang ada.

Dengan penggunaan teknologi yang meluas, koordinasi antara pengurusan logistik sangat terjejas. Pemprosesan dan komunikasi telah diperbaiki yang seterusnya meningkatkan saling bergantung antara organisasi yang berbeza. Teknologi telah mencipta rangkaian komputer yang memberikan koordinasi antara sebilangan besar orang dengan kemampuan untuk bekerjasama. Alat pengkomputeran dan teknologi maklumat telah mewujudkan kolaborasi baru dalam bentuk kolaborasi elektronik, membantu pengurusan logistik. Penyatuan teknologi maklumat yang berkesan telah membina komitmen dalam pengurusan perniagaan, menjadikannya salah satu faktor utama dalam kejayaan pengurusan yang berkesan. Pengkomputeran interpersonal telah menjadikan proses organisasi menjadi lebih murah dan lebih cepat.

Melakukan pengurusan logistik perniagaan dengan kapasiti tertinggi telah menjadi konflik bagi syarikat kecil dan besar sejak penubuhannya. Membantu cabaran ini, teknologi telah membuktikan medium yang berkesan selama lebih dari seratus tahun. Kerjasama elektronik diperdebatkan untuk menyelamatkan komunikasi, projek, kemasukan data, pemprosesan, dan pencarian berterusan untuk pengeluaran yang lebih baik. Namun, penyelamatan menyeluruh kini menimbulkan keraguan mengenai kesannya terhadap kreativiti, keberkesanan, dan kualiti. Memandangkan penyelidikan dari dekad yang lalu, boleh diperdebatkan sama ada e-kolaborasi telah menjadi bantuan atau halangan; masih, penyelidikan yang lebih penting adalah mencari keseimbangan bagi perniagaan kecil dan besar antara kecekapan dan kualiti yang dihasilkan oleh kemajuan teknologi ini.

Ruang e-kolaborasi yang ditujukan untuk kaedah canggih untuk mengekalkan hubungan dengan rakan pekerja pada hari kerja dan mewujudkan komunikasi segera, keupayaan untuk melihat ketersediaan, dan membuat persidangan, yang dihasilkan Lotus Notes dan Domino. Persekitaran ini berkembang dari tentera ke perniagaan ke pendidikan dengan pengembangan lingkungan e-pembelajaran yang memenuhi perbincangan kelas, projek kelas, dan akses cepat ke dokumen dan maklumat melalui Blackboard dan WebCT. Sharepoint, dan Documentum Eroom adalah portal tambahan yang dikembangkan khusus untuk perkongsian dokumen. Walaupun sistem ini membenarkan surat-menyurat dan transaksi dokumental minimum, mereka dijelaskan untuk membuat web “yang terdiri dari jutaan pelayan web yang bergantung pada platform yang memberikan pengguna akses ke konten statik dan dinamis melalui penyemak imbas web yang tidak bergantung pada platform”. Secara keseluruhan, ini menghasilkan sistem berasaskan penyemak imbas di dalam web dan juga sistem berasaskan pelayar dari peer-to-peer dan klien-ke-pelayan sebelumnya. Alat inovatif untuk e-kolaborasi ini diasaskan dan diedarkan oleh pemain utama seperti Microsoft, IBM, dan Groove Networks dan mengurangkan kos kolaborasi perniagaan tradisional dengan ketara.

Semua platform dan sistem yang disebutkan di atas telah dilaksanakan oleh perusahaan kecil dan sederhana serta perusahaan dalam rancangan pemasaran mereka untuk keuntungan inovasi produk dan pengurusan infrastruktur.

Syarikat telah belajar dari percubaan dan kesilapan, berjudi dengan kos di muka yang besar, dan hanya meramalkan kaedah mana yang paling sesuai dengan keperluan mereka ketika teknologi berkembang dan rancangan pemasaran baru mereka telah dikembangkan.

Berkaitan melalui e-mel adalah teknologi tertua dari teknologi ini dan masih berfungsi sebagai kaedah kolaborasi tak segerak yang paling diterima untuk semua perniagaan bersaiz besar. E-mel menyediakan keupayaan untuk membuat senarai mel untuk pasukan tertentu di seluruh negara dan di peringkat antarabangsa. Ini membolehkan kaedah organisasi dan komunikasi yang lebih baik dengan semua pekerja.

Membangun e-mel menawarkan papan perbincangan dalam talian yang digunakan untuk mereka yang e-mel bukanlah kaedah komunikasi yang mencukupi dan memerlukan perbincangan yang lebih fokus. Perbincangan ini boleh dilakukan di forum dalam talian yang memungkinkan untuk memantau perkembangan projek dengan lebih baik.

Langkah-langkah keselamatan yang maju membolehkan pengurusan terpusat untuk mengurangkan pengurusan senarai mereka dan membuat tahap tontonan, penyuntingan, dan akses untuk pelanggan dan pekerja yang terlibat dalam projek dan forum tersebut. Sistem papan Buletin di dalam forum membolehkan ahli melengkapkan profil dalam talian, menggambarkan kepentingan mereka, yang mungkin dilihat oleh anggota lain untuk tujuan mencari kakitangan yang berpikiran sama.

Forum besar lain yang digunakan dalam kebanyakan sistem yang kini diintegrasikan ke dalam perniagaan harian adalah penggunaan pesanan segera (IM).

Pengembangan ini adalah langkah pertama untuk memanfaatkan kemudahan, kepantasan, dan kemampuan di pasar ini. Pemesejan segera diberikan melalui sistem seperti nota teratai, bertujuan untuk memberi akses berterusan kepada staf melalui kolaborasi segerak.

Portal ini memberikan kepuasan segera kerana seseorang dapat menghantar pesanan segera kepada rakan sekerja setelah melihat ketersediaan mereka – sama ada mereka disenaraikan sebagai tersedia, sibuk, atau di luar talian – untuk menyelesaikan perkara kecil dengan mudah. Mengintegrasikan kalendar membolehkan perniagaan menyelaraskan fungsi pejabat dan perjumpaan dengan lebih baik serta mengesan dokumen, memberitahu anggota kumpulan mengenai dokumen baru, dan perubahan pada dokumen yang sedang dijalankan.

Menerapkan ciri khas dalam teknologi e-kolaborasi menghasilkan pelbagai lapisan korespondensi seperti streaming video dalam mesej segera. Menggabungkan suara dan gambar ke dalam jenis komunikasi ini memberikan kita persidangan yang canggih.

Gaya persidangan yang disertakan adalah persidangan telefon, yang dapat menghubungkan komuniti perniagaan dengan ahli lain di seluruh negara pada masa yang sama. Persidangan video membolehkan orang lain melihat bukan sahaja orang dengan siapa mereka bercakap, tetapi juga objek yang dipegang di depan kamera seperti gambar rajah atau carta. Kedua-dua jenis persidangan ditawarkan melalui web, dengan Teknologi Suara Lebih (VOT) untuk telefon video, atau Skype sebagai alat perbualan video dan bertulis, serta melalui sambungan elektronik untuk telefon. Langkah-langkah ini menunjukkan penggunaan telekomunikasi dan pelanggan antarabangsa yang lebih besar.

Jualan dan Kewangan

Bahagian penjualan dan kewangan anda seharusnya dapat bekerjasama ketika mengembangkan matlamat dan kos yang dapat diukur yang diperlukan untuk melaksanakan tujuan tersebut.

Bagi pemilik perniagaan kecil, adalah pengetahuan umum bahawa penjualan dan kewangan hampir tidak dapat saling berhubungan, menjadikan hubungan antara keduanya mustahil hingga sekarang.

Terima kasih kerana berkongsi data dalam talian dan berkongsi komunikasi, jabatan penjualan dan kewangan dan kakitangan dapat berkumpul untuk mengekalkan kredit terbaik bagi syarikat anda. Sebelum ini, kedua-duanya merupakan jabatan atau kawasan yang sama sekali terpisah.

Kedua-duanya mempunyai hubungan yang sukar walaupun tindakan mereka mempengaruhi kejayaan antara satu sama lain. Tahap keuntungan, jumlah perniagaan, kemajuan penjejakan adalah semua komponen kewangan sementara penjualan diarahkan ke arah menutup transaksi dan terus mengembangkan asas pelanggan. Kewangan sering bertanggungjawab untuk mengenakan sasaran agresif dari segi sekatan perniagaan.

Sejauh penjualan, pergerakan ini menghadkan hasil kreatif mereka dan menambahkan komplikasi yang tidak perlu pada proses penjualan. Lebih kerap daripada itu, Sales menganggap Kewangan hanya mengambil berat tentang menutup perniagaan dan bukannya dengan tepat menagih dan mencatat.

Namun, agar syarikat dapat mengekalkan urus niaga mereka dengan berkesan termasuk debit dan kredit, mereka mesti mempunyai hubungan antara satu sama lain sehingga tidak ada kesalahan dalam penginvoisan, layanan pelanggan yang buruk, dan proses yang rosak.

Sehingga kini, Kewangan tidak mengetahui kerumitan hubungan dengan pelanggan yang menjadi tumpuan Penjualan. Jabatan penjualan tidak senang menghabiskan masa berbulan-bulan untuk mewujudkan hubungan baik dengan pelanggan, hanya kerana hubungan itu tercemar dengan menerima invois yang salah dari Kewangan.

Terima kasih kepada teknologi baru seperti pengkomputeran awan, kedua-duanya menjalin hubungan dengan komunikasi yang hebat, tindak balas segera, dan kerjasama yang lebih baik. Perakaunan moden kini telah dikaitkan dengan perniagaan moden, membentuk hubungan antara Kewangan dan Penjualan. Kedua-duanya kini dapat membuat invois dengan berkesan, meningkatkan perkhidmatan pelanggan, memahami baki kredit dengan lebih baik, dan mengumpulkan wang tunai dengan cara yang lebih efisien pada masa.

Sebelum ini, Penjualan bergantung pada sistem untuk mengurus hubungan pelanggan sementara Kewangan bergantung pada perisian untuk perakaunan.

Perisian yang lebih lama ini sering disimpan di pejabat belakang kerana memerlukan pemeliharaan yang signifikan serta infrastruktur yang mendorong syarikat untuk terus bekerja dengan sistem yang berusia satu atau dua dekad.

Berkat pengkomputeran awan, sistem perakaunan telah berkembang dan maju untuk membolehkan syarikat bekerja dengan perisian terbaik. Ini telah mendorong pemikiran untuk Kewangan yang berpusatkan pelanggan, lebih kepada penghargaan terhadap Jualan.

Sistem pengurusan hubungan pelanggan telah disatukan ke dalam cloud bersama dengan perisian perakaunan yang membolehkan kedua-dua jabatan saling berhubung, berkongsi data terkini dan bekerjasama secara dalam talian.

Kerjasama ini telah memungkinkan pendapatan Penjualan meningkat berkat akaun baru, perkhidmatan pelanggan yang lebih baik, reputasi korporat yang lebih baik, dan penjualan tambahan. Untuk menentukan strategi masa depan, Penjualan memerlukan ramalan dari Kewangan yang sering kali berbelit-belit ketika dilaporkan.

Ramalan ini menentukan peruntukan sumber dan masa. Cloud computing telah mewujudkan komunikasi yang erat antara Kewangan dan Jualan yang memungkinkan untuk membuat laporan ramalan lebih langsung.

Ini telah memungkinkan pertukaran data yang lebih tepat antara kedua-dua jabatan dengan mengekalkan aplikasi perakaunan dan aplikasi pengurusan hubungan pelanggan agar dapat diselaraskan. Jawapan mengenai invois dapat diberikan dengan segera dengan pengkomputeran awan berbanding dengan masa lalu ketika Penjualan harus menghantar e-mel kepada Kewangan dan hanya akan memberi respons kepada pelanggan setelah mereka mendapat respons.

Belanjawan

Rancangan pemasaran anda harus merangkumi bahagian yang memperuntukkan anggaran yang diperlukan untuk setiap aktiviti yang dijangkakan pada tahun itu. Orang yang bertanggungjawab untuk setiap subseksyen setiap aktiviti baru harus diberitahu mengenai anggaran yang diperuntukkan mereka. Kos yang dijangkakan harus didekati secara objektif. Sekiranya anda tidak mempunyai pengalaman belanjawan, maka anda harus menambahkan sekurang-kurangnya 25% untuk sebarang anggaran. Anda juga harus memasukkan anggaran untuk jam dalaman dan kos luaran. Anggaran harus dikekalkan pada spreadsheet atau di Lotus sehingga dapat dimanipulasi sepanjang proses.

Bahagian belanjawan anda mungkin merangkumi yang berikut:

  • Jualan Kasar – $ 140,000
  • Belanjawan untuk pemasaran tahunan – $ 8,045
  • Halaman Kuning – $ 2,400
  • Surat surat jualan – $ 600
  • Bantuan perkeranian untuk senarai mel – $ 135
  • Iklan di majalah tempatan – $ 400
  • Iklan di akhbar perniagaan tempatan – $ 1,300
  • Reka bentuk brosur ditambah copywriting – $ 420
  • Percetakan Brosur – $ 375
  • Perisian label surat baru – $ 250
  • Pendaftaran untuk pameran perniagaan – $ 125

Mengesan Keberkesanan

Untuk mengesan kemajuan rancangan pemasaran anda seiring berjalannya tahun, anda harus mengadakan pertemuan berkala. Anda harus membuat rancangan untuk memasukkan penyesuaian, rancangan untuk memantau kemajuan penjualan, dan juga rencana untuk memantau biaya. Anda harus dapat menyatakan apa yang dicapai pada suku terakhir dalam setiap pertemuan, berapa anggaran yang dibelanjakan, dan apa lagi yang diharapkan untuk suku berikutnya. Pada setiap perjumpaan, laporan harus dibuat secara lisan dengan salinan yang dicetak. Apa sahaja perubahan yang anda putuskan untuk dilaksanakan seiring berjalannya tahun, perubahan tersebut harus dimasukkan dalam rencana pemasaran.

Kesimpulannya

Rancangan pemasaran harus menangani jangka pendek (satu hingga dua belas bulan) dan juga jangka panjang (yang melebihi dua belas bulan).

Ia harus menggariskan matlamat utama tahun ini sambil juga menganalisis mekanik yang diperlukan untuk memenuhi tujuan tersebut, menyatukan tindakan jangka pendek dengan tujuan jangka panjang. Adalah baik untuk berfikir melangkaui tahun yang akan datang dan memasukkan beberapa tahun akan datang dalam perancangan anda.

Anda harus dapat menjangkakan berapa banyak pekerja yang akan anda tambah dalam beberapa tahun akan datang, berapa banyak ruang pejabat yang anda perlukan, sama ada kakitangan anda harus menjalani latihan atau pensijilan tambahan, jika anda akan mengambil pengurus lain, sama ada anda akan membeli atau tidak peralatan, bagaimana anda dapat meningkatkan margin keuntungan anda, bagaimana menjadi aktif dalam kumpulan perdagangan tempatan, kumpulan perdagangan serantau, atau kumpulan perdagangan nasional, serta bagaimana demografi pasaran akan mempengaruhi perniagaan anda di masa depan.

Secara keseluruhan, rancangan pemasaran anda bertindak sebagai ramuan utama kepada rancangan perniagaan dan perniagaan yang berjaya.

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here