Inspirasi Superhero – Enam Kisah Inspirasi Wira Super

Inspirasi memang berkualiti jarang. Sebilangan orang dapat memberi inspirasi kepada yang lain tanpa sedar melakukannya. Ada yang mengatakan ia adalah kualiti bawaan sementara yang lain mungkin berpendapat bahawa itu adalah sesuatu yang dapat dipelajari atau dipupuk.

Walau apa pun keadaannya menjadi inspirasi atau mengetahui bagaimana memberi inspirasi selalu dipandang baik.

Bab 1: Asas Inspirasi

Orang yang berinspirasi mempunyai banyak sifat umum seperti keberanian, ketekunan, pemikiran positif; dedikasi dan semangat hanya perlu disebutkan.

Mereka yang berbakat dengan sifat-sifat indah ini dipuji kerana menggunakannya untuk kepentingan positif orang lain dan bagi mereka yang secara semula jadi tidak mempunyai apa yang diperlukan untuk menjadi inspirasi, semuanya tidak hilang. Meluangkan masa dan kesukaran untuk memerhatikan beberapa orang yang sangat memberi inspirasi dapat menjadi kurva pembelajaran yang hebat.

Dengan memerhatikan sebilangan orang yang memberi inspirasi ini, seseorang dapat belajar untuk mengambil petunjuk bagaimana memberi inspirasi dan mempersiapkan diri seseorang untuk lebih siap menghadapi sebarang situasi yang berpotensi muncul. Keupayaan untuk dapat bertindak balas secara positif dan memberi inspirasi kepada orang lain untuk melakukan hal yang sama adalah tujuan utama menjadi inspirasi.

Penyelidikan saintifik telah membuktikan bahawa setiap individu mempunyai kemampuan untuk bertindak balas positif terhadap situasi tertentu, namun caranya adalah untuk mengetahui kapan dan bagaimana memanfaatkan sifat dalaman ini dan membawanya untuk kepentingan positif orang lain.

Kajian mendalam menunjukkan bahawa orang yang memberi inspirasi sangat jarang melihat unsur-unsur negatif dalam situasi tertentu tetapi lebih cenderung memberi tumpuan kepada yang positif atau bagaimana mengubah yang negatif menjadi yang positif. Pola pemikiran khusus ini sangat menonjol dalam susunan individu yang memberi inspirasi. Dalam usaha untuk mencapai kualiti positif ini, membaca dan mendengar individu ini sebanyak mungkin adalah langkah ke arah yang betul.

Bab 2: Nick Vujicic- Lelaki Tanpa Lengan

Seperti tajuknya menunjukkan Nick sememangnya tidak bergerak. Dilahirkan dengan cara seperti ini dan bukan akibat daripada kemalangan besar, Nick tidak pernah mengetahui kelebihan memiliki semua anggota badan tetapi sebaliknya harus hidup dan menjadi orang yang dia ada sekarang kerana ini.

Mengalami masa kecil yang sukar kerana keadaan tanpa anggota badan boleh berakhir dengan tragedi jika tidak kerana sokongan dan kasih sayang ibu bapanya.

Mengalami banyak cobaan dan penderitaan mungkin merupakan faktor pendorong yang akhirnya menyebabkan Nick melihat kembali keberadaannya yang kelihatan menyedihkan dengan “mata” baru.

Ini tentunya merupakan rintangan terbesar dan terpenting untuk dilalui. Setelah menyedari bahawa dia dapat mengubah keadaan dan bahawa bukan akhir dunia untuk dilahirkan tanpa kaki Nick mengambil langkah penting seterusnya untuk berusaha mengubah pemikirannya.

Keputusan titik tolak inilah yang akhirnya membawa Nick ke barisan depan masyarakat, untuk dikenal sebagai salah satu orang yang paling berinspirasi hidup.

Walaupun Nick memuji kekuatannya untuk mengatasi kesukaran terhadap kepercayaannya kepada ALLAH, sifat-sifat inspirasinya telah diakui secara meluas oleh semua lapisan masyarakat sama ada beragama atau tidak.

Mungkin mencari tujuan keberadaannya adalah faktor penyumbang dan titik penting bagi kejayaan yang akhirnya dialami oleh Nick.

Salah satu pertunjukan pertamanya ke dunia orang-orang yang memberi inspirasi adalah untuk menjadi penceramah motivasi.

Berkongsi kesaksiannya dan bagaimana ALLAH mempengaruhi kehidupannya sebagai landasan pelancaran pidatonya yang memotivasi. Mereka yang mempunyai nasib baik untuk menghadiri atau menyaksikan pengalaman yang sangat kuat dan nyata yang dikongsi bersama telah diragukan lagi sangat terinspirasi.

Fakta paling menggembirakan yang sering ditunjukkan oleh Nick kepada penontonnya adalah bahawa sesiapa sahaja dan semua orang dapat dijadikan inspirasi kepada orang lain.

Teorinya terletak pada kenyataan bahawa jika ALLAH dapat menggunakannya, seorang individu yang tidak bergerak, alasan apa yang harus dilakukan oleh makhluk lain yang “lengkap” untuk mengelakkan menjadi inspirasi.

Bab 3: Nando Parrado- Seorang Penyelamat

Menjadi penyelamat dari bencana dan kemudian harus berjuang untuk hidup tanpa sumber boleh menjadi pengalaman yang sangat sukar untuk sedikitnya. Nando parrado adalah mangsa nahas udara yang berjaya bertahan dua bulan lagi di pergunungan Andes yang sejuk.

Yang lebih mengagumkan adalah keputusan yang diambilnya untuk mendapatkan pertolongan mengetahui peluang mencari atau bahkan bertahan dalam pencarian itu pasti tipis.

Ini adalah contoh jelas individu dapat kekal positif dan fokus pada satu fakta penting iaitu bertahan. Tubuh dan minda manusia dapat dikondisikan untuk mencapai prestasi yang luar biasa jika minda mempunyai motivasi yang tepat.

Dengan pola pikir motivasi yang betul, Nando hanya bersedia mental untuk menghadapi cabaran besar untuk bertahan dan mencari pertolongan.

Oleh kerana kejayaan luar biasa dalam bertahan hidup Nando melawan segala rintangan, dia kini diakui sebagai penceramah yang dihormati di peringkat antarabangsa. Dia telah berjaya mengembangkan doktrin strategi yang berjaya untuk membuka potensi dan keunggulan kehidupan kerja dan kehidupan peribadi seseorang.

Strategi tersebut merangkumi pelbagai cara menangani perjuangan sehari-hari dengan latihan minda motivasi terbaik untuk semua pihak yang terlibat.

Nando juga mendapat penghormatan di pelbagai platform lain kerana dedikasinya terhadap teknik motivasi dan kerana faktor pendorong adalah kehidupan banyak orang.

Dipilih sebagai penceramah utama bagi Biro Persatuan Penutur Antarabangsa dan juga ucaptama dan penutur penutup untuk Persatuan Penutur Nasional.

Mencuba untuk mendapatkan mesej kelangsungan hidup dari segala rintangan mungkin merupakan kunci bagi kebanyakan gaya motivasinya. Terdapat keadaan dalam pengalaman hidup setiap individu yang memerlukan kekuatan dan keberanian yang belum pernah terjadi sebelumnya untuk meneroka yang mustahil dengan pemikiran positif. Hanya corak pemikiran positif ini yang dapat membantu seseorang fokus pada hasil yang berjaya.

Bab 4: Randy Pausch- Memiliki Impian

Mengetahui seseorang mempunyai penyakit terminal tidak ada alasan untuk berhenti hidup. Itulah yang dipercayai oleh Randy dan ini menunjukkan dengan jelas cara dia menangani berita bahawa dia didiagnosis menghidap barah pankreas.

Doktor tidak melukis gambar yang cantik dan sebenarnya tidak teragak-agak untuk memberitahu Randy mengenai masa yang singkat sebelum dia harus menghadapi kesan penyakit yang tidak menyenangkan, tetapi dengan sifat pemikiran positifnya, Randy memutuskan untuk membuat yang terbaik keadaan yang hodoh.

Mungkin terkenal kerana kuliah yang tidak dapat dilupakan berjudul “Kuliah Terakhir” daripada kemahiran mengajarnya, Randy meninggalkan kesan yang memberi kesan kepada semua orang yang mendapat hak istimewa untuk dapat mendengar kuliah tersebut.

Ini jelas menunjukkan pemikiran positif individu ini untuk memanfaatkan yang terbaik sepanjang masa yang dia tinggalkan. Sejak itu banyak orang juga berusaha untuk melihat keadaan individu mereka yang lebih cerah kerana ceramah yang memberi inspirasi.

Individu dan lebih khusus akademik diminta untuk meneroka secara mendalam perkara-perkara yang paling penting bagi mereka dan bagaimana mereka kemudian berusaha menyampaikan maklumat ini yang dianggap penting kepada seluruh dunia.

Latihan ini apabila berlaku pada keadaan individu dan kadang-kadang memungkinkan individu untuk menyedari bahawa keadaan tertentu walaupun menakutkan mungkin tidak mengerikan seperti yang dirasakan pertama kali.

Latihan ini tentunya bermanfaat bagi mereka yang kemudian dapat menyedari bahawa situasi individu mereka tidak seburuk dan jalan penyelesaian dapat dijumpai dan kejayaan dapat dicapai.

Faktor utama yang harus difahami adalah pemupukan pemikiran positif. Dengan mencari motivasi untuk mencari jalan keluar dan bukannya hanya menerima masalah mungkin inti dari cabaran yang diberikan oleh Randy kepada semua orang.

Bab 5: Liz Murray- Kekuatan dalam menghadapi kesukaran

Kebanyakan orang hari ini mengharapkan sesuatu menjadi mudah dan lebih suka melakukan sedikit usaha untuk mencapai sesuatu. Namun ada yang mampu mencapai prestasi yang luar biasa walaupun menghadapi kesulitan yang tidak dapat dibayangkan. Liz Murray salah satu daripada orang-orang yang berjaya melakukan itu, walaupun keadaannya.

Sejak awal lagi, cabaran pernah dihadapi dalam kehidupan muda Liz Murray. Memiliki ibu bapa yang merupakan pengguna dadah dan akhirnya individu positif HIV tidak memberikan Liz banyak pilihan positif dalam hidup. Untuk merumitkan lagi masalah, sebahagian besar kehidupan muda Liz dihabiskan sebagai orang kehilangan tempat tinggal.

Namun di mana kebanyakan orang hanya akan menyerah Liz Murray meminta kekuatan batin untuk memotivasi dirinya untuk mencipta kehidupan yang lebih baik daripada hanya duduk dan membiarkan hidup mengikuti jalannya.

Membuat keputusan untuk melanjutkan pendidikan adalah salah satu usaha Liz Murray untuk mengukir kehidupan yang lebih baik untuk dirinya sendiri. Kenyataan bahawa dia telah memulakan sekolah menengah lebih lambat daripada kebanyakannya tidak menghalangnya untuk mencapai tujuan akhir dan dia tetap fokus untuk mendidik dirinya sendiri.

Mungkin titik perubahan dalam hidupnya adalah ketika dia mula menghadiri Akademi Persediaan Kemanusiaan. Walaupun membebani diri dan adiknya, dan hakikat bahawa mereka kehilangan tempat tinggal tidak menghalang Liz untuk lulus dalam jangka masa dua tahun.

Ini menyebabkan dia mendapat biasiswa New York Times dan setelah itu dia diterima di Universiti Harvard. Namun, kesulitan melanda lagi ketika dia harus meninggalkan Harvard untuk menjaga ayahnya yang kini meninggal dunia, tetapi ini tidak membantutkan cita-citanya dan dia mendaftar di Universiti Colombia untuk melanjutkan pelajarannya, yang lebih dekat dengan ayahnya. Pada masa inilah Liz juga memulakan sesi berbicara motivasi dan berkongsi pengalamannya dengan orang lain.

Bab 6: Sean Swarner- Apa-apa yang Mungkin

Inilah individu lain yang luar biasa yang dapat bertahan daripada kemungkinan yang mustahil. Sean Swarner tidak mengalahkan satu tetapi dua ketakutan barah dan keluar sebagai pemenang dan juara dua kali.

Pertama kali didiagnosis pada usia 13 tahun dengan penyakit Hodgkin dan kemudian mengetahui bahawa dia juga menghidap Sarkoma Askin, memang lebih tragis baru daripada yang diharapkan untuk ditanggung oleh orang lain. Namun Sean telah memutuskan untuk tidak membiarkan penyakit menentukan kehidupan dan nasibnya dari peringkat awal.

Fakta yang didokumentasikan bahawa dia adalah satu-satunya orang di dunia yang mempunyai kedua penyakit pada masa yang sama tidak menghalang tekadnya untuk mengalahkan kedua-dua keadaan dan meneruskan hidupnya.

Dia selamat dari kedua-dua keadaan maut dengan hanya satu paru-paru yang berfungsi sepenuhnya. Paru-paru lain terpaksa dikeluarkan kerana tumor besar yang dikesan disebabkan oleh diagnosis penyakit Askin.

Sejak itu dia tampil di banyak platform media untuk membantu meningkatkan kesedaran tentang kanser dan sebagai bukti kemungkinan menewaskan penyakit ini.

Di samping itu, Sean juga telah menubuhkan yayasannya sendiri yang disebut Cancer Climber Association yang mempromosikan kesedaran tentang kanser dan membantu mengumpulkan dana untuk penyelidikan kanser.

Dalam bukunya yang berjudul Keep Climbing, dia menceritakan berbagai tahap perjuangan dan perjalanan dari kedalaman hampir kematiannya hingga kemenangan akhirnya, pengalamannya di puncak dan keinginannya untuk terus berada di puncak dunia.

Ini terbukti dengan kemampuannya untuk melengkapkan Ford Ironman World Championship pada bulan Oktober 2008.

Tetap positif dan bermotivasi sepanjang perjuangan untuk kekal sihat mungkin menyumbang kepada kadar kejayaan yang luar biasa yang dia miliki dalam tidak hanya menewaskan penyakit ini tetapi tetap berusaha.

Kesimpulannya

Bagaimana ketakutan menghalang atau menolong kita berkembang?

Ketakutan datang dalam dua bentuk. Ketakutan pertama mungkin baik untuk anda, apabila naluri semula jadi anda membimbing anda untuk menjauhkan diri dari bahaya.

Sebaliknya jika ketakutan anda menyekat anda, maka anda perlu membaca semula tabiat berfikir anda, kerana ini adalah ketakutan yang tidak sihat. Perubahan itu baik.

Satu-satunya cara untuk menghadapi ketakutan anda adalah dengan menyedari bahawa perubahan itulah yang membantu anda berkembang.

Maksudnya di sini adalah berusaha membina penentuan nasib sendiri; anda mesti menerima perubahan dan mengatasi segala ketakutan negatif untuk menjadi wira super anda sendiri.

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here