Metrik Pemasaran Internet – 8 Metrik Paling Penting untuk Melacak dan Memastikan Kejayaan Laman Web Anda

Temui 8 metrik terpenting dalam perniagaan dalam talian anda supaya anda dapat memastikan anda sentiasa mengetahui apa yang sedang berlaku dan apa yang tidak! Anda akan mengetahui tip, teknik dan langkah-langkah yang tepat untuk akhirnya mendapatkan hasil yang anda perlukan!

Mereka mengatakan bahawa ‘apa yang diukur, tumbuh’. Itulah yang mengatakan bahawa tindakan mudah mengukur beberapa metrik atau lain-lain boleh cukup untuk membantu metrik yang bertambah baik. Ini adalah benar untuk penurunan berat badan, di mana hanya menimbang sendiri secara berkala dapat membantu pound jatuh dan sudah tentu ia adalah pemasaran digital.

Jika anda tidak mengukur kemajuan laman web anda atau pertumbuhan, maka tidak ada cara untuk anda menggunakan kaedah saintifik untuk memastikan ia terus berleluasa.

Tanpa mengukur, anda tidak dapat mengetahui apa yang sedang berlaku dan apa yang tidak dan anda pada dasarnya terbang buta! Tetapi mengukur kejayaan laman web adalah sesuatu yang memerlukan sains tertentu. 

Apa yang perlu anda ukur? Apakah metrik yang paling penting? Dan bagaimana nombor-nombor ini berfungsi bersama untuk memberikan pemahaman terperinci mengenai trafik anda dan kejayaan anda? 

Panduan ini akan cuba menjawab semua soalan tersebut dan banyak lagi dengan menumpukan kepada 8 metrik yang paling penting yang perlu anda pelajari!

1. Lawatan (Website Views)

Perkara pertama yang dilihat ialah jumlah kunjungan yang anda dapat ke laman web anda. Metrik ini sendiri tidak semestinya semua yang berguna, kerana ia tidak semestinya memberikan banyak maklumat mengenai jenis orang yang melawat tapak anda, cara mereka terlibat dengan kandungan anda atau apa-apa lagi.

Lebih-lebih lagi, kebanyakan laman web tidak akan melihat lawatan sebagai ‘tujuan akhir’. Sekiranya anda berniat untuk membina kesedaran jenama, penglibatan dan mengikuti, maka anda perlu mengurangkan kadar bouncing anda (lihat di bawah). Jika anda cuba membuat wang, maka ‘matlamat’ anda adalah untuk meningkatkan pendapatan AdSense anda, atau untuk membuat lebih banyak jualan produk anda. Lawatan dengan sendirinya hanya sebaliknya!

Walau bagaimanapun, anda perlu mengetahui lawatan anda agar dapat memahami semua data lain yang anda dapatkan. Anda perlu mengetahui lawatan anda supaya anda dapat mengetahui jumlah peratusan yang dibeli daripada anda dan dengan itu mengira kadar penukaran anda. Lawatan anda memberitahu anda berapa ramai orang yang anda perlu bekerjasama dan mereka membiarkan anda merumuskan strategi berdasarkan itu.

Dan jika pendapatan utama anda berasal dari tayangan AdSense (daripada klik), maka kemungkinan besar jumlah kunjungan anda akan berkorelasi secara langsung dengan pendapatan keseluruhan anda.

Apabila melihat metrik ini walaupun, penting untuk mengenali perbezaan halus antara jenis ‘hits’ dan ‘lawatan’ yang berbeza.

Sebagai contoh, anda mempunyai ‘kunjungan’ dan ‘lawatan unik’. Dalam banyak cara, yang terakhir sebenarnya lebih berguna kerana ini menggunakan kuki yang disimpan di komputer pelawat anda untuk mengenalpasti pengunjung berulang. Oleh itu, jika anda mempunyai seorang peminat mega yang melawat laman web anda sebanyak 20 kali sehari, maka metrik ‘lawatan unik’ anda akan membantu anda mengimbanginya dan memberi anda nombor yang lebih berguna yang mencerminkan populariti laman web anda.

Perkara lain yang perlu dipertimbangkan adalah perbezaan antara ‘hits’ dan ‘kunjungan’. Hits berbeza dari kunjungan kerana mereka sebenarnya mewakili setiap permintaan tunggal yang ditempatkan di pelayan anda. Ini bermakna setiap lawatan baru ke laman web anda tetapi ia juga bermakna imej yang dimuat turun dan mungkin juga termasuk ‘bot’ (skrip yang berfungsi untuk enjin carian dan laman web lain sebagai cara mengindeks kandungan di laman web anda).

Ini bermakna bahawa jika seseorang akan menghubungkan terus ke salah satu imej anda dan membenamkannya di halaman anda (yang bukan perkara yang dilakukan tetapi ia berlaku!), Maka anda akan melihat peningkatan besar dalam hits anda yang tidak semestinya beritahu anda tentang berapa ramai orang yang sebenarnya membaca kandungan anda.

Jadi sekurang-kurangnya, anda harus melihat lawatan dan bukannya hits. Dan kemungkinan besar anda akan mahu melihat lawatan unik anda lebih daripada itu. Dan walaupun begitu, metrik ini akan menjadi paling berguna apabila digunakan bersama dengan orang lain. Walau bagaimanapun, ini adalah titik permulaan anda dan ia adalah metrik pertama yang anda perlukan untuk mengesan. Ia adalah penjelasan yang paling luas dan umum bagi kejayaan keseluruhan anda dan sudah pasti nombor berguna untuk ditonton.

Nota: Ini adalah masa yang baik bagi kita untuk menunjukkan bahawa tiada metrik ini tidak sempurna dan tentunya mungkin untuk ‘membodohkan’ laporan. Sebagai contoh, jika seseorang menggunakan pelayaran peribadi di komputer mereka, maka mereka tidak akan menyimpan kuki dan itu bermakna mereka mungkin dikira sebagai pelawat baru (walaupun biasanya alamat IP juga diambil kira). Sekiranya pengguna mempunyai lebih banyak komputer, maka ini juga boleh mengganggu statistik anda.

Bagaimana Meningkatkan Lawatan Anda

Jadi bagaimana anda pergi meningkatkan kunjungan halaman anda? Perkara pertama yang anda lakukan dengan betul ialah memantau mereka dan melihat bagaimana ia meningkat, dengan cara ini anda kini boleh cuba membuat perubahan dan melihat bagaimana laman web anda bertambah baik atau tidak. Ini kemudian akan memberitahu anda apa yang berfungsi, apa yang perlu anda ubah dan banyak lagi.

Terdapat banyak cara yang berbeza untuk meningkatkan paparan halaman dan pada asasnya jawapannya ialah: pemasaran. Hari-hari ini, yang termasuk:

  • SEO
  • Pemasaran media sosial
  • Pemasaran kandungan
  • Mengiklankan

Kuncinya adalah untuk mewujudkan sinergi antara semua perkara ini dan mempunyai jenama yang kuat yang memacu mereka semua. Kandungan adalah kunci utama melainkan jika anda adalah sebuah kedai dalam talian yang besar dan diiktiraf, inilah yang akan memberi alasan kepada orang untuk datang ke laman web anda dan itu adalah apa yang Google akan dapat mengindeks dan digunakan untuk tentukan di mana anda harus muncul di SERPs (Search Results Results Page). Kandungan membina kepercayaan dan penglibatan dan menggalakkan pelawat anda untuk berkongsi laman web anda di media sosial dan memberikan anda nilai yang ditawarkan di media sosial juga.

Dari situ, anda juga boleh memberi tumpuan untuk membina pautan inbound ke laman web anda dari domain yang bereputasi dan dipercayai, serta menggunakan pemasaran influencer dengan bergabung dengan jenama dan pemilik tapak lain untuk meningkatkan pendedahan anda.

Elemen terakhir – iklan – tentu saja berarti membelanjakan wang pada kampanye iklan bpk (biaya per klik), spanduk atau mungkin iklan video. Ini akan membawa set metrik tersendiri, yang merupakan sesuatu yang akan kita lihat lebih jauh ke dalam siaran ini.

2. Kadar Bouncing

Kadar lantunan anda memberitahu anda bahagian proporsi lalu lintas anda di laman anda dan kemudian dengan serta-merta pergi. Ini adalah lantunan dan pada asasnya bermakna bahawa walaupun anda mempunyai lawatan, anda tidak terlibat dengan pengunjung itu dan mereka tidak berhenti membaca apa yang telah anda buat.

Ini adalah contoh yang baik mengapa lawatan tidak memberitahu keseluruhan cerita. Sekiranya anda mempunyai 1,000 lawatan setiap hari dengan kadar bounce 99%, itu bermakna hanya 10 orang yang berpegang teguh untuk membaca laman web anda!

Tetapi perlu diingat bahawa kadar lantunan masih tidak memberitahu seluruh cerita. Itu kerana kadar lantunan tidak berdasarkan jumlah masa yang mereka habiskan di laman web anda tetapi sebaliknya interaksi mereka. Jadi seseorang mungkin melantun dari laman web anda selepas menghabiskan masa di sana – dan ini hanya bermakna bahawa mereka tidak mengklik untuk membaca mana-mana halaman lain anda.

Jadi walaupun anda mempunyai kadar bounce pada kira-kira 60%, itu tidak semestinya bermaksud bahawa pelawat tidak membaca laman web anda – mereka mungkin membaca halaman tetapi tidak merasakan keperluan membaca lebih lanjut. Jika ‘laman’ anda adalah satu skrip jualan satu halaman, maka ini tidak semestinya menjadi perkara yang buruk!

Kadar lantunan yang baik secara umumnya dianggap apa-apa daripada 26% -60% dan anda boleh mempertimbangkan apa-apa di bawah 30% untuk menjadi sangat dalam kategori ‘cemerlang’. Menjadi sekitar 40% sangat sederhana dan tidak sepatutnya menjadi kebimbangan. Jika anda kira-kira 55%, maka anda masuk ke bahagian yang lebih tinggi tetapi sekali lagi, ini hanya menjadi sebab untuk dikhawatirkan bergantung pada jenis tapak yang anda jalankan.

Akhirnya, jika anda mempunyai kadar lantunan lebih dari 70%, maka itu dianggap buruk / mengecewakan terlepas dari sifat laman web atau blog anda.

Sebagai peraturan umum, kadar lantunan anda boleh dikatakan lebih penting daripada lawatan anda kerana ia memberitahu anda mengenai penglibatan dan berapa peratus dari lalu lintas anda mungkin akan kembali, mungkin akan membeli dari anda dan mungkin menjadi ‘peminat’.

Metrik yang serupa untuk ini ialah ‘masa purata di tapak’ anda. Ini sama dengan kadar lantunan tetapi boleh menjadi lebih kejam, kerana ia memberitahu anda berapa ramai pelawat anda melawat laman web anda, menghabiskan beberapa saat di halaman anda dan kemudian pergi dengan segera!

Waktu purata di metrik tapak adalah sangat berguna untuk menggambarkan penglibatan juga tetapi dengan kadar pemantul, penting untuk tidak terlalu bimbang jika metrik anda tidak kelihatan baik. Perkara yang perlu diingat ialah 55% pengunjung akan menghabiskan masa kurang daripada 15 saat di laman web anda tanpa mengira kandungannya.

Anda boleh menulis keseluruhan artikel tentang mengapa ini. Cukuplah untuk mengatakan bahawa sebagai spesies, kita manusia menjadi lebih impulsif dan lebih tidak sabar. Kami sentiasa berasa sibuk, kami selalu merasa tergesa-gesa untuk masa dan kami jarang merasakan bahawa kami mempunyai masa untuk berhenti dan mencium mawar – apatah lagi berhenti dan membaca laman web yang kami dapati secara umum menarik!

Bagaimana Mengecut Kadar Bounce Anda

Persoalan yang anda perlukan untuk bertanya pada diri anda sendiri, adalah bagaimana anda dapat menurunkan kadar lantunan anda dan masa anda di tapak lebih tinggi.

Terdapat banyak faktor yang memainkan peranan di sini. Salah satu faktor tersebut adalah reka bentuk laman web anda dan seperti dalam kehidupan sebenar, pertunjukan pertama sangat penting di sini! Jika seseorang melawat laman web anda dan mereka merasakan bahawa ia tidak begitu menarik atau direka dengan baik, maka ini mungkin cukup untuk menyebabkan mereka segera berpaling dan pergi!

Warna-warna yang anda gunakan boleh mempunyai pengaruh yang besar di sini dan ia perlu mencari sesuatu seperti psikologi warna. Sebagai contoh, adakah anda tahu bahawa warna merah cenderung menjadikan orang meninggalkan lebih cepat? Sedang warna biru dan lain-lain ‘warna sejuk’ mempunyai kesan menenangkan dan menyebabkan pelawat menghabiskan lebih banyak masa pada halaman akibatnya.

Satu lagi perkara yang sangat penting untuk melihat mengenai kadar lantunan anda ialah masa beban halaman anda. Kajian dan laporan yang tidak terkira banyaknya mengesahkan bahawa ini adalah faktor yang mempengaruhi besar yang boleh menghancurkan prestasi laman web anda. Jika pelawat anda perlu menunggu beberapa saat untuk memuatkan halaman anda, mereka akan sering bosan dan berpaling. Pastikan bahawa anda menggunakan trik pengoptimuman kelajuan yang anda mungkin dapat membantu laman anda muncul sebaik sahaja pengunjung telah menaip alamat tersebut ke dalam bar URL dan tekan ‘enter’. Kurangkan bilangan imej yang besar, gunakan skrip AJAX untuk mengubah susunan elemen pemuatan dan pastikan anda berada dalam pakej hosting yang baik.

Sentiasa elakkan blok teks besar juga. Ingat apa yang kita katakan tadi: orang selalu terburu-buru. Mereka tidak mempunyai masa untuk menunggu laman web anda memuat tetapi mereka juga tidak mempunyai masa untuk membaca melalui maklumat besar-besaran. Anda boleh memerangi isu ini dengan memecahkan teks anda ke dalam perenggan yang lebih kecil, lebih luas dan dengan menggunakan banyak tajuk. Secara idealnya, tajuk anda harus mengandungi banyak maklumat di laman web anda supaya seseorang dapat melayari laman web anda hanya membaca tajuk dan masih mendapat gambaran lengkap tentang apa yang anda ingin katakan.

Dari situ, kunci kemudiannya akan terus diperiksa untuk melihat bagaimana perubahan anda sebenarnya mempengaruhi laman web anda. Ini adalah titik keseluruhan menggunakan metrik di tempat pertama – sekarang dengan memeriksa semula, anda dapat melihat perubahan yang telah anda bantu dan yang tidak ada perbezaan. Lakukan lebih banyak daripada bekas dan kurang daripada yang terakhir!

3. Pandangan Laman dan Pandangan Halaman Rata-Rata Per Lawatan

Pandangan halaman anda adalah metrik yang tapak di mana-mana di antara pandangan dan hits anda. Ini pada dasarnya memberitahu anda berapa halaman individu telah dilihat, tidak kira siapa yang melihatnya atau berapa kali. Oleh itu, ia mungkin juga dirujuk sebagai teraan.

Pandangan halaman anda penting dengan cara mereka sendiri kerana mereka memberitahu anda berapa kali kandungan di laman web anda sedang dimuatkan. Dan jika anda mempunyai banyak iklan CPM (bayar biaya per tayangan), maka itu memberitahu anda berapa banyak yang akan anda peroleh dari mereka. Ia juga berguna untuk mempertimbangkan aspek seperti lawatan unik anda berbanding paparan halaman apabila anda melihat faktor seperti kadar penukaran (di bawah). Ini berguna kerana setiap pandangan halaman baru boleh dianggap sebagai peluang baru bagi anda untuk menarik pengunjung anda.

Metrik ini berkait rapat dengan satu lagi yang sangat berguna: yang menjadi pandangan halaman purata setiap lawatan. Ini sama dengan kadar bouncing anda tetapi menyediakan sedikit lebih mendalam data yang menunjukkan kepada anda berapa banyak halaman yang berbeza pengunjung anda melihat di sekitar di laman anda. Ini adalah perkara yang sangat berguna kerana dapat memberitahu anda sama ada anda berjaya mendapatkan pengunjung anda untuk tidak hanya berinteraksi dengan laman web anda tetapi juga untuk terus membaca.

Sekiranya anda memikirkan pelawat anda dari segi petunjuk, maka pelawat yang membaca halaman paling banyak di laman web anda adalah yang paling terlibat dengan jenama anda dan dengan itu ‘petunjuk paling hangat’. Semakin banyak pandangan halaman yang anda peroleh dari setiap pelawat, semakin besar kemungkinan mereka akan membeli ketika mereka melihat produk anda.

Satu lagi metrik / terma yang berkaitan yang perlu anda perhatikan ialah kos purata setiap paparan halaman anda. Ini memberitahu anda berapa banyak yang anda bayar untuk mendapatkan setiap hit pada halaman anda. Jika anda tidak melakukan apa-apa pemasaran berbayar, tentu saja ini kemungkinan akan menjadi jumlah yang sangat kecil (satu-satunya biaya adalah hosting anda). Tetapi jika anda membelanjakan wang untuk AdWords dan perkara-perkara lain, maka ini adalah cara yang berguna untuk melihat perbelanjaan anda.

Kini ini adalah metrik yang tidak boleh didapati di kebanyakan papan pemuka. Tetapi perkara yang perlu diingat adalah bahawa kebanyakan metrik yang paling berharga dalam pemasaran internet tidak; anda perlu mengira mereka sendiri!

Untuk mengatasi masalah ini, apa yang perlu anda lakukan adalah mengambil perbelanjaan purata di laman web anda dan kemudian membahagikannya dengan jumlah paparan halaman. Jangan lupa untuk memasukkan semua kos anda yang lain untuk membuat data ini secepat mungkin.

Cara Meningkatkan Paparan Halaman Anda

Bagaimanakah anda meningkatkan pandangan halaman anda?

Selain dengan memasarkan laman web anda untuk meningkatkan kunjungan, perkara lain yang perlu anda lakukan adalah untuk menjaga pengunjung anda di halaman anda dan agar mereka membaca. Ingat bagaimana kita mengatakan bahawa kandungan adalah kunci kepada SEO dan pemasaran media sosial? Nah, ia juga menjadi kunci kepada pertunangan. Inilah sebabnya mengapa tidak mencukupi untuk mencipta banyak kandungan – anda juga perlu memastikan bahawa kandungan anda adalah berkualiti tinggi dan unik, menarik dan secara amnya semacam perkara yang sebenarnya ingin dibaca dan dilekatkan.

Anda juga boleh menggunakan plugin dan teknik lain untuk mencuba dan menggalakkan orang ramai untuk melekat dan pergi ke lubang arnab lebih dalam. Sebagai contoh, plugin WordPress yang memperlihatkan ‘jawatan yang berkaitan’ boleh sangat membantu dalam hal ini kerana mereka mencadangkan kandungan yang serupa berdasarkan apa yang pengunjung telah menikmati.

Satu lagi strategi yang berguna ialah membuat artikel berbilang bahagian. Inilah sebabnya mengapa anda sering melihat siaran berpecah kepada banyak halaman: ia meningkatkan pandangan halaman dan dengan itu meningkatkan jejak untuk iklan yang anda hasilkan!

Perhatikan bahawa iklan itu sebenarnya tidak baik untuk paparan halaman anda. Mengapa? Kerana apabila seseorang mengklik iklan, mereka selalu dapat diambil dari laman web anda! Walaupun halaman baru terbuka dalam tetingkap atau tab lain, itu masih boleh mencukupi untuk memecahkan pertunangan itu. Inilah sebabnya mengapa anda tidak sepatutnya meletakkan AdSense di halaman jualan!

4. Track Referrers

Tidak semua data yang akan anda temukan di papan pemuka Analitis atau WordPress akan menjadi kuantitatif – sesetengahnya akan bersifat kualitatif, yang bermaksud bahawa ia tidak menunjukkan angka tetapi butirannya.

Dan yang paling penting dalam data kualitatif ialah perujuk. Bahagian perujuk anda menunjukkan kepada anda di mana trafik anda berasal. Adakah lebih banyak kunjungan anda datang dari Google misalnya? Atau adakah mereka datang dari halaman Facebook anda?

Ini sangat penting kerana banyak sebab. Sebagai permulaan, ini membolehkan anda melihat mana usaha pemasaran anda membelanjakan dan wang yang dibelanjakan dengan baik – yang merupakan sesuatu yang melihat keuntungan anda tidak semestinya memberitahu anda. Jika anda membelanjakan wang untuk perkhidmatan SEO misalnya dan keuntungan anda tidak naik, anda mungkin tergoda untuk berfikir bahawa syarikat itu tidak melakukan tugasnya. Tetapi jika anda melihat lebih dekat dan menyedari bahawa perujuk anda dari Google telah meningkat secara besar-besaran, maka itu mungkin memberitahu anda bahawa masalahnya bukan dengan syarikat SEO tetapi dengan harga bouncing anda, atau produk anda.

Begitu juga, anda boleh melihat rujukan anda sebagai cara untuk melihat jenis orang yang akan datang ke tapak anda. Sekiranya anda mempunyai produk yang bertujuan untuk artis-artis mempertahankan diri dan semua trafik anda datang dari forum seni mempertahankan diri maka ini memberitahu anda beberapa perkara. A) Forum itu adalah sumber yang baik untuk pautan masa depan, b) anda harus melihat ke dalam mendapatkan lebih banyak pautan dari laman web yang sama dan c) anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk membuat produk untuk artis-artis mempertahankan diri.

Beri perhatian yang teliti kepada perujuk anda supaya anda boleh memperbaiki semua metrik yang lain dan supaya anda boleh melihat anomali yang boleh mengganggu data anda!

5. Mengesan Kadar Penukaran

Kadar penukaran anda memberitahu anda berapa ramai pengunjung anda ‘menukar’ dengan cara yang anda mahu mereka. Dalam kebanyakan kes, itu bermakna bahawa mereka membeli produk daripada anda – tetapi ini juga bermakna bahawa mereka mendaftar ke senarai milis atau bahkan mereka mengklik iklan di laman web anda. Ini adalah titik di mana laman web anda telah mencapai matlamat akhirnya.

Cara anda menjejaki kadar penukaran adalah sedikit berbeza, kerana ini adalah istilah yang fleksibel yang boleh bermakna perkara yang sangat berbeza bergantung pada sifat laman web dan perniagaan anda. Cara anda biasanya melakukan ini, adalah dengan menggunakan ‘matlamat’. Penjejakan tujuan pada dasarnya bermaksud bahawa anda meletakkan skrip pada ‘halaman matlamat’ anda dan ini kemudian meninggalkan cookie pada pelayar pelawat anda. Halaman matlamat itu kemungkinan akan menjadi halaman ‘Terima kasih atas berlangganan’, atau mungkin halaman pengesahan pesanan anda. Anda tahu bahawa sebaik sahaja pengunjung sampai ke laman ini, mereka perlu memeluknya.

Pada gilirannya, ini juga bermakna bahawa anda kini boleh menjejaki trajektori mereka melalui laman web anda dan anda dapat melihat perkiraan pengunjung anda ke halaman itu.

Penjejakan kadar penukaran amat penting untuk majoriti perniagaan dalam talian kerana inilah yang akan memberi impak terbesar pada ‘garis bawah’ anda. Ramai orang percaya bahawa mereka perlu memberi tumpuan untuk meningkatkan pandangan dan penglibatan mereka tetapi jika anda melihat laman web anda dari perspektif perniagaan semata-mata, maka kadar penukaran benar-benar penting.

Bagaimana anda tahu jika perbelanjaan pengiklanan anda adalah pelaburan yang baik? Hanya dengan menjejaki matlamat anda dan melihat kadar penukaran anda.

Begitu juga, menjejaki kadar penukaran anda adalah satu-satunya cara anda mendapatkan lebih banyak orang untuk membeli produk anda dengan cara yang sistematik. Seperti metrik sebelumnya yang kita lihat, sebaik sahaja anda mengetahui nombor anda di kawasan ini, anda boleh membuat perubahan untuk mencuba dan memperbaikinya dan menjejaki sama ada perubahan anda sebenarnya memberi impak positif.

Bagaimana Meningkatkan Kadar Penukaran Anda

Perkara yang baik mengenai kadar penukaran anda ialah anda mempunyai kawalan penuh ke atas semua faktor yang mempengaruhinya.

Apabila anda melihat lawatan anda sebagai contoh, ini sebahagiannya akan ditentukan oleh kedudukan carian anda. Walaupun anda boleh melakukan semua yang anda boleh lakukan untuk meningkatkan kedudukan carian anda, keputusan akhir akhirnya terletak pada Google. Algoritma yang mereka gunakan adalah rahsia dan dengan itu tiada jaminan boleh dibuat. Kadang-kadang anda akan melihat pancang atau palung dalam jumlah pandangan, hits atau paparan halaman anda dan tidak dapat melakukan apa-apa.

Kadar penukaran anda mungkin berubah dengan jelas dan kadang-kadang mungkin kelihatan misteri. Tetapi anda masih mengawal semua faktor – dari produk anda, hingga harga, kepada skrip jualan, kepada reka bentuk tapak. Dan ini bermakna anda boleh menyimpan tweaking sehingga anda mendapat hasil yang tepat yang anda cari.

Dan ada strategi hebat yang boleh anda gunakan untuk mencapai ini, yang dipanggil ‘A / B Testing’ atau ‘Split Testing’. Di sini, anda secara asasnya membuat dua versi laman web yang sama dengan hanya satu perubahan sedikit dan kemudian anda membandingkannya antara satu sama lain, sambil memberi perhatian kepada metrik.

Sebagai contoh, jika kadar penukaran anda tidak setinggi yang anda inginkan dan anda menyalahkan font header hodoh anda, maka anda boleh cuba membuat dua versi identik tapak anda dengan hanya tajuk yang berbeza. Anda kemudian akan menghantar sebahagian pelawat anda ke versi baharu dengan tajuk baru dan anda akan dapat membandingkan kadar penukaran. Jika tapak baru membuat jualan lebih banyak daripada bilangan pelawat yang sama, maka anda boleh mengguna pakai perubahan yang baru di semua laman web anda. Jika tidak, anda hanya menolak perubahan!

Kadar Penukaran Vs Views

Istilah yang agak baru dalam dunia pemasaran, jualan dan pujukan adalah sesuatu yang dipanggil ‘pra-pemantauan’.

Idea umum di sebalik istilah ini, adalah untuk mendapatkan pelanggan bersedia untuk membeli dari anda. Hujahnya adalah orang ramai lebih mungkin untuk membeli pada masa-masa tertentu dan terutama jika anda telah berusaha untuk mendapatkannya dalam mood untuk membeli terlebih dahulu. Orang lebih cenderung untuk membeli di waktu petang misalnya kerana apabila kita letih, kita menjadi lebih impulsif dan lebih emosi.

Lebih-lebih lagi, adalah orang lebih cenderung untuk membeli daripada anda apabila mereka tahu jenama anda dan apabila mereka yakin bahawa anda tahu apa yang anda bercakap tentang. Logik yang sama berlaku untuk dating – anda lebih cenderung untuk mendapatkan nombor gadis / lelaki jika anda telah menghabiskan masa berbual dengan mereka lagi dan menunjukkan kepada mereka bahawa anda bersenang-senang dengan hangout!

Jadi, salah satu cara terbaik untuk meningkatkan kadar penukaran anda adalah untuk menunjukkan orang yang betul halaman jualan anda. Anda boleh melakukan ini dengan menunjukkan pelawat laman jualan anda hanya selepas mereka telah membuat beberapa pandangan halaman misalnya, atau dengan menggunakan strategi seperti pemasaran semula.

Sudah tentu penargetan juga penting – dan ini bermakna menunjukkan tapak anda ke demografi yang betul. Adakah lebih ramai pembeli anda lelaki muda? Kemudian target lelaki muda dengan pengiklanan dan SEO anda! Mengetahui apa yang lelaki muda mahu membaca dan meletakkan bahawa kandungan pada laman web anda!

Faktor-faktor lain

Sudah tentu terdapat juga satu ton faktor lain yang mempengaruhi kadar penukaran anda. Mungkin yang terbesar adalah salinan jualan anda. Semakin persuasif anda menjual aspek positif produk anda dan lebih baik anda menerapkan tekanan jualan (iaitu menunjukkan pembeli anda bahawa produk ini terhad dalam bekalan dan sebagainya). Ini adalah semua perkara yang anda boleh percubaan.

Jelas sekali produk itu juga merupakan faktor SANGAT besar dan ini bermakna keinginan produk tersebut, sasaran demografi dan harga. Ini adalah faktor yang boleh anda mainkan, terutamanya apabila anda mengetahui kos halaman halaman anda.

6. Kadar Pelawat Pulangan

Kadar Pengembalian Pengembara adalah satu lagi metrik yang akan memberi anda lebih banyak pandangan mengenai penglibatan sebenar yang anda nikmati di laman web anda. Seperti namanya, ini akan memberitahu anda berapa banyak lalu lintas anda dihasilkan oleh pengunjung yang terus kembali ke laman web anda.

Metrik ini lebih sukar untuk dikesan dengan cara yang benar kerana orang akan mengubah komputer dan cookies dari semasa ke semasa. Walau bagaimanapun, dengan melihat IP dan menjejaki berapa banyak daripada mereka yang berubah dari masa ke masa, anda boleh mendapatkan anggaran yang baik tentang berapa ramai pelawat anda yang telah menjadi peminat untuk masa yang lama – tetapi ini akan sedikit condong oleh bilangan pengguna baru anda. Menggunakan sesuatu seperti log masuk pengguna boleh membantu anda meningkatkan ketepatan metrik ini sedikit bergantung pada alat yang anda gunakan, dengan cara ini pengguna dengan komputer baru boleh log masuk menggunakan akaun lama mereka dan dengan itu mengenal pasti diri mereka.

Tetapi dalam kes ini, anggaran kasar cukup baik untuk tujuan anda. Matlamatnya adalah untuk mendapatkan peratusan kasar berapa banyak lalu lintas anda adalah lalu lintas baru. Dan ini sangat penting, kerana ia dapat memberitahu anda tentang sifat lawatan anda.

Sebagai contoh, jika anda mempunyai banyak lawatan, maka anda mungkin berfikir bahawa ini bermakna anda mempunyai kempen pemasaran yang sangat berjaya. Tetapi jika anda melihat dengan lebih dekat dan menyedari bahawa sebahagian besar lawatan tersebut adalah dari orang yang memeriksa tapak anda sekali seminggu … tiba-tiba anda menyedari bahawa pertunangan anda hebat tetapi pemasaran anda tidak begitu panas. Ini menggambarkan kawasan yang sangat jelas untuk penambahbaikan.

Atau bagaimana dengan laman web yang mempunyai kadar pelawat yang sangat baik tetapi penukaran yang mengerikan? Ini menarik kerana anda menjangkakan laman web dengan tahap penukaran yang tinggi dan peminat yang jelas untuk mendapatkan banyak jualan dan banyak pelanggan. Jika itu bukan apa yang anda lihat, maka ia boleh mencadangkan bahawa produk itu tidak begitu menarik bagi pelawat anda, ia mungkin mencadangkan anda menggunakan terlalu banyak ‘pendekatan menjual lembut’ atau ia mungkin bermakna anda perlu membetulkan salinan jualan pada halaman itu.

Cara Meningkatkan Kadar Pengembara Anda

Sudah tentu ini sekali lagi menjadi kawasan di mana ia sangat penting untuk memastikan laman anda hebat dan kandungannya adalah penulisan perkara yang terus membawa pengunjung anda kembali.

Tetapi pada masa yang sama, anda juga boleh menggunakan beberapa helah lain untuk menggalakkan lawatan tetap. Salah satu contohnya adalah untuk membuat artikel berbilang bahagian yang dipaparkan sekali seminggu. Begitu juga, anda juga boleh meningkatkan pengunjung pulang anda dengan bercakap mengenai jawatan dan acara yang akan datang yang menarik minat para pembaca anda.

Mungkin satu perkara yang paling penting sekalipun adalah untuk memastikan anda konsisten. Ini bermakna anda perlu menghantar kandungan baru anda secara konsisten tetapi ia juga bermakna anda perlu melekat pada satu topik dan satu nada. Orang ramai cenderung melanggan laman web atau membuat penanda buku kerana mereka menginginkan maklumat atau hiburan biasa. Jika mereka terus menyemak dan tidak ada kandungan baru, maka anda mungkin kehilangan seorang pengikut.

Media sosial dan pemasaran e-mel juga sangat berguna untuk membawa orang kembali ke laman web anda berulang kali, dengan cara ini anda boleh mengingatkan orang bahawa jenama anda wujud dan menggalakkan mereka untuk melawat kembali! Jadikannya semudah mungkin bagi orang untuk menandakan halaman anda atau melanggan anda dan pertimbangkan mengingatkan mereka untuk melakukannya dalam badan kandungan anda.

7. CLV (Nilai Sepanjang Hayat Pelanggan)

CLV anda adalah nilai ‘pelanggan seumur hidup anda’. Ini adalah metrik yang paling penting untuk menjejaki dari segi membuat wang dan itu satu lagi yang anda perlu mengira diri anda dengan melihat pelbagai metrik lain dari panel anda.

Mula-mula, lihat jumlah yang anda panggil untuk produk anda dan lebih penting lagi berapa banyak yang anda buat untuk setiap jualan. Apakah margin keuntungan anda untuk setiap unit yang anda beralih? Ini akan menjadi RRP tolak ‘COGs’ (kos barangan yang dijual). Dan semasa anda berada di situ, jangan lupa untuk melihat apa-apa diskaun yang mungkin anda tawarkan kadang-kadang atau kos penghantaran dan sebagainya.

Dari sini, anda boleh melihat jumlah pelawat anda yang unik dan jumlah jualan. Secara kasar membahagikan jumlah keuntungan setiap tahun dengan bilangan pelawat dan anda mempunyai nilai purata kasar bagi setiap pelanggan anda.

Nilai Sepanjang Hayat Pelanggan benar-benar mengukur nilai semua petunjuk dan lawatan anda. Dengan kata lain, membeli pelanggan bernilai X jumlah wang untuk anda dan pelawat yang tidak pernah membeli dari anda bernilai 0. Tetapi jika anda mengambil jumlah purata, maka anda boleh mencipta nilai untuk setiap pengunjung ke laman web anda, yang kami panggil CLV.

Sekiranya anda mempunyai 100 pelawat, kadar penukaran 1% dan produk bernilai $ 100 (dengan keuntungan 100%) maka setiap pengunjung bernilai $ 1 untuk anda, kerana secara statistik mereka mungkin akan memperoleh $ 1.

Lebih-lebih lagi, adakah anda boleh melihat berapa banyak jualan yang mengulangi pelanggan dan faktor ini untuk mengetahui berapa banyak pelanggan anda sebenarnya membeli beberapa kali dan dengan itu bernilai $ 500 dalam realiti. Ini memberi anda idea jangka panjang tentang berapa banyak yang boleh anda peroleh dari pelawat, kecuali perlu diperhatikan bahawa masalah aliran tunai mungkin membelakangi hodoh mereka di sini.

Untuk meningkatkan nilai seumur hidup pelanggan anda, anda hanya perlu meningkatkan kadar penukaran dan penargetan anda. Sekiranya anda membuat wang anda dari iklan sementara itu, maka anda dapat meningkatkan CLV anda dengan melihat pengoptimalan AdSense anda. Betulkah diletakkan iklan di sekitar tapak anda? Seberapa relevan adalah iklan yang ditunjukkan?

Bagaimana jika anda tidak mahu menjual apa-apa dari laman web anda? Bagaimana jika matlamat anda hanya untuk membina kepercayaan dan mendapatkan berikut secara besar-besaran?

Dalam hal ini, anda masih perlu mempertimbangkan CLV. Ini masih penting kerana ia akan memberi anda belanjawan untuk memasarkan tapak anda dan mempromosikan diri anda. Dan ini pula akan menghasilkan lebih banyak hits.

Terserah kepada anda bagaimana anda memutuskan untuk menentukan ‘pelanggan’ – sama ada yang bermaksud pelawat, pelanggan e-mel atau pelanggan sebenar . Dan ini bergantung pada matlamat anda.

Yang membawa kita dengan baik ke metrik seterusnya …

8. CPA, CPL dan ROI

CPA adalah ‘Cost Per Action’ dan ini adalah istilah yang menjadi relevan apabila anda mula membayar untuk pengiklanan.

Jika anda menggunakan Google AdWords atau Facebook Ads untuk mencuba dan memacu lebih banyak pelawat ke laman web anda, maka ini adalah bentuk pengiklanan PPC. Itu bermaksud ‘Pay Per Click’ dan pada asasnya bermakna anda membayar jumlah tertentu untuk setiap orang yang mengklik iklan anda dan dengan itu membayar jumlah tertentu untuk setiap pelawat baru.

PPC memberitahu anda berapa banyak anda membelanjakan dan membolehkan anda mengawal nombor itu dengan ketat. Tetapi ia memberitahu anda apa-apa nilai yang anda mendapat sebagai balasannya. Ini akan meningkatkan kunjungan anda dan itu sahaja – anda mahu meningkatkan jualan anda.

Ini adalah di mana ‘CPA’ masuk dan menggunakan penjejakan sasaran untuk menunjukkan kepada anda berapa banyak anda membelanjakan untuk setiap orang untuk membeli produk daripada anda. Jika anda menggunakan Google Analytics dan menggabungkannya dengan AdWords, maka anda boleh melihat berapa banyak klik yang anda dapat dari kempen iklan anda yang menghasilkan jualan dan ini seterusnya membolehkan anda mencuba jumlah purata yang anda bayar untuk setiap jualan baru.

Sementara itu, ‘CPL’ adalah ‘Cost Per Lead’, yang memberitahu anda berapa banyak yang anda bayar untuk petunjuk. Kemunculan akan sering dianggap sebagai pemanasan hangat yang melanggan senarai mel anda – tetapi anda juga boleh memilih untuk mengira pelawat yang sangat terlibat sebagai petunjuk hangat anda. Untuk mengira CPL dengan cara ini, anda boleh melihat jumlah pelawat anda dan kemudian membandingkannya dengan purata paparan halaman setiap lawatan atau masa purata di tapak. Dengan cara itu, anda boleh membuat peratusan pelawat anda yang akhirnya menjadi pelawat dan memimpin.

Sudah tentu anda juga boleh mengira CPA dan CPL anda tanpa menggunakan Google Analytics atau AdSense. Jika anda membayar syarikat SEO untuk membantu laman web anda untuk memanjat SERPs misalnya, maka anda boleh mengira CPA anda dengan melihat jumlah yang anda belanjakan pada pemasaran tersebut berbanding jumlah jualan dan jumlah keuntungan yang anda buat. Ini hanyalah semua kos anda berbanding semua keuntungan anda.

Begitu juga, anda boleh melakukan ini jika anda menjual melalui mailing list dengan melihat berapa banyak yang anda bayar untuk setiap lead yang berlanggan dan kemudian melihat nilai seumur hidup setiap langganan. Berapa ramai daripada mereka membaca e-mel anda dan berapa daripada mereka membeli produk anda?

Bagaimana Meningkatkan CPA dan CPL

Salah satu cara untuk meningkatkan CPA dan CPL anda adalah untuk menargetkan niche yang tepat – yang tidak terlalu berdaya saing supaya anda dapat mengurangkan kos pengiklanan dalam industri itu. Satu lagi adalah untuk memastikan bahawa anda telah melakukan semua yang anda boleh untuk mengurangkan kadar bouncing anda, meningkatkan penglibatan dan meningkatkan kadar penukaran supaya orang yang anda bayar untuk dibawa ke tapak anda sebenarnya mungkin membeli dari anda. Anda juga boleh melakukan ini dengan meningkatkan nilai produk yang anda jual, supaya anda meningkatkan keuntungan untuk setiap jualan atau dengan tweaker dan meningkatkan halaman jualan anda untuk meningkatkan penukaran.

Caranya ialah menggunakan iklan yang dikenakan pada CPA. Facebook kini menawarkan perkhidmatan ini dan membolehkan anda menyiapkan iklan CPA untuk perkara seperti laman suka dan juga jualan tawaran istimewa. Dengan cara ini, anda boleh bersetuju untuk membayar hanya apabila klik bertukar menjadi tindakan positif – bukan membazirkan wang pada promosi yang tidak berkesan atau buruk!

Oh dan CPL juga bertambah baik dengan menyampaikan produk yang menakjubkan dan perkhidmatan yang sangat baik tentu saja! Jika orang tidak menikmati pengalaman berbelanja dengan anda, mereka tidak akan melakukannya lagi!

Apa yang perlu dilakukan Dengan Data ini

Semua kerja ini akan membantu anda untuk mengira berapa banyak yang anda belanjakan pada jenis petunjuk dan pelanggan yang anda ingin bawa ke laman web anda dan berapa banyak pendapatan anda.

Jika anda membayar 100 klik dan setiap kos anda $ 1 tetapi anda mempunyai kadar penukaran sebanyak 1% dan mereka membayar $ 200, maka pelanggan anda bernilai $ 2 untuk anda dan anda hanya membayar $ 1. Jika sesetengah pelanggan cenderung membeli berulang-ulang, maka nilai purata anda mungkin lebih bernilai.

Ini kemudian membantu anda memastikan metrik akhir anda – ROI anda – tinggi. ROI anda adalah pulangan pelaburan anda yang memberitahu anda berapa banyak wang yang anda belanjakan untuk pengiklanan, hosting dan segala-galanya yang anda dapatkan kembali.

Jika purata pelanggan anda bernilai LEBIH untuk anda daripada anda membayar untuk membawanya ke laman web anda, maka anda boleh yakin bahawa anda tidak akan kehilangan wang dan anda akan terus mengalirkan keuntungan yang akan meningkat dari masa ke masa.

Dengan menggunakan nilai seumur hidup pelanggan anda, anda boleh mengolah belanjawan anda untuk belanja iklan dan dengan cara itu terus berkembang dan meningkatkan perniagaan anda sambil meminimumkan risiko. Sementara itu, anda boleh terus meningkatkan kadar penukaran dan trafik organik untuk membuat lebih banyak jualan dan membenarkan diri anda berbelanja lebih banyak pada iklan tersebut.

Dengan menjejaki semua data ini dan melihatnya dengan cara yang sinergis dan kohesif, anda boleh meramalkan tepat pendapatan anda, anda boleh mengenal pasti di mana untuk melaburkan wang anda dan anda boleh melihat kegagalan yang merosakkan keuntungan anda dan pertunangan anda.

Ia mengambil masa untuk mendapatkan pengendalian pada semua data ini tetapi sebaik sahaja anda menguruskannya, anda boleh mengambil meneka dari pemasaran internet anda dan mengubahnya menjadi persamaan yang mudah.

Dan jawapan kepada persamaan itu = kejayaan.

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here