Panduan Permulaan Untuk Melabur Dengan Pintar Sejak Awal

Ketika melabur, banyak kali pertama pelabur ingin melompat dengan kedua kaki. Malangnya, sangat sedikit pelabur yang berjaya. Melabur dalam apa sahaja memerlukan tahap kemahiran. Penting untuk diingat bahawa hanya sedikit pelaburan yang pasti – ada risiko kehilangan wang anda!

Bab 1: Asasnya

Sebelum anda melangkah masuk, lebih baik anda tidak hanya mengetahui lebih banyak mengenai pelaburan dan bagaimana semuanya berfungsi, tetapi juga menentukan tujuan anda.

Apa yang anda harapkan dapat dicapai dengan pelaburan anda? Adakah anda akan membiayai pendidikan kolej? Membeli rumah? Bersara? Sebelum anda melaburkan sesen pun, pertimbangkan betul apa yang anda harapkan dapat dicapai dengan pelaburan tersebut. Mengetahui apa matlamat anda akan membantu anda membuat keputusan pelaburan yang lebih bijak di sepanjang jalan!

Selalunya, individu melaburkan wang tunai dengan impian menjadi kaya dalam sekelip mata. Ini mungkin – tetapi juga jarang berlaku Adalah idea yang sangat buruk untuk memulakan pelaburan dengan harapan menjadi kaya dalam sekelip mata. Lebih selamat untuk melaburkan wang anda sedemikian rupa sehingga akan bertambah perlahan dari masa ke masa, dan digunakan untuk persaraan atau pendidikan anak muda. Walau bagaimanapun, apabila matlamat pelaburan anda adalah cepat kaya, anda harus belajar banyak tentang pelaburan jangka pendek hasil tinggi seperti yang anda mungkin lakukan sebelum anda melabur.

Anda harus mempertimbangkan untuk berbincang dengan perancang kewangan sebelum membuat pelaburan. Perancang kewangan anda dapat membantu anda menentukan jenis pelaburan yang harus anda lakukan untuk mencapai matlamat kewangan yang telah anda tetapkan. Dia mungkin memberi anda maklumat yang realistik mengenai jenis pulangan yang anda harapkan dan berapa lama masa yang diperlukan untuk mencapai tujuan tertentu anda.

Sekali lagi, ingat bahawa melabur memerlukan lebih daripada memanggil broker dan memberitahu mereka bahawa anda ingin membeli saham atau bon. Ia memerlukan sejumlah kajian dan pengetahuan mengenai pasaran apabila anda berharap dapat melabur dengan jayanya.

Bab 2: Sekiranya Anda Melabur

Melabur menjadi semakin penting selama bertahun-tahun, kerana masa depan kelebihan keselamatan sosial menjadi tidak diketahui.

Individu ingin menginsuranskan masa depan mereka, dan mereka tahu bahawa jika mereka bergantung pada kelebihan Jaminan Sosial, dan dalam beberapa kes rancangan pensiun, mereka mungkin akan bangun dengan kasar ketika mereka tidak lagi memiliki kemampuan untuk memperoleh pendapatan tetap. Melabur adalah jawapan kepada masa depan yang tidak diketahui.

Anda mungkin telah menyimpan wang tunai dalam akaun simpanan faedah rendah selama bertahun-tahun. Sekarang, anda ingin melihat bahawa wang tunai bertambah dengan kadar yang lebih pantas. Mungkin anda telah mewarisi wang tunai atau menyedari beberapa jenis jangkaan yang lain, dan anda memerlukan kaedah untuk menjadikan wang itu bertambah. Sekali lagi, pelaburan adalah jawapannya.

Melabur juga merupakan cara untuk mencapai perkara yang anda mahukan, seperti rumah baru, pendidikan perguruan untuk anak-anak anda, atau ‘mainan’ yang mahal. Sememangnya, matlamat kewangan anda akan menentukan jenis pelaburan yang anda lakukan.

Sekiranya anda ingin atau ingin menghasilkan banyak wang dengan cepat, anda akan lebih berminat untuk pelaburan berisiko lebih tinggi, yang akan memberikan hasil yang lebih besar dalam jangka masa yang lebih pendek. Sekiranya anda menabung untuk sesuatu di masa depan, seperti persaraan, anda ingin membuat pelaburan yang lebih selamat yang berkembang dalam jangka masa yang lebih lama.

Tujuan keseluruhan pelaburan adalah untuk mencipta kekayaan dan keselamatan, dalam jangka masa tertentu. Adalah mustahak untuk diingat bahawa anda tidak akan selalu dapat menjana pendapatan… akhirnya anda akan mahu bersara.

Anda juga tidak boleh bergantung pada sistem keselamatan sosial untuk melakukan apa yang anda harapkan. Seperti yang telah kita lihat dengan Enron, anda juga tidak semestinya bergantung pada rancangan persaraan syarikat anda. Jadi, sekali lagi, pelaburan adalah kunci untuk menjamin masa depan kewangan anda sendiri, tetapi anda mesti membuat pelaburan yang cerah!

Bab 3: Perkara Pertama 1- Menstabilkan

Sebelum anda mempertimbangkan untuk melabur dalam apa jua jenis pasaran, anda harus benar-benar meneliti keadaan anda sekarang. Melabur di masa depan adalah perkara yang baik; namun membersihkan situasi yang buruk – atau yang mungkin buruk – pada masa sekarang adalah lebih penting.

Tarik laporan kredit anda. Anda mesti melakukan ini sekali setiap tahun. Sangat penting untuk mengetahui apa yang ada dalam laporan anda, dan untuk membersihkan item negatif pada laporan kredit anda secepat mungkin. Sekiranya anda telah menyisihkan $ 25,000 untuk melabur, namun anda mempunyai kredit buruk bernilai $ 25,000, lebih baik anda membersihkan kredit terlebih dahulu!

Seterusnya, perhatikan apa yang anda bayar setiap bulan, dan singkirkan perbelanjaan yang tidak diperlukan. Contohnya, kad kredit dengan faedah tinggi tidak diperlukan. Bayar mereka dan singkirkan mereka. Sekiranya anda mempunyai pinjaman yang mempunyai faedah tinggi, bayar juga.

Sekiranya tidak ada yang lain, tukar kad caj faedah tinggi dengan kad dengan faedah rendah dan bayar semula pinjaman dengan faedah tinggi dengan pinjaman dengan faedah rendah. Anda mungkin perlu menggunakan sebahagian dana pelaburan anda untuk menguruskan perkara-perkara ini, namun dalam jangka masa panjang; anda akan melihat bahawa ini adalah kursus paling bijak.

Dapatkan diri anda dalam bentuk kewangan yang hebat – dan kemudian tingkatkan keadaan kewangan anda dengan pelaburan yang bijak.

Tidak masuk akal untuk mula melaburkan dana jika baki bank anda selalu rendah atau jika anda ingin membayar bil bulanan anda. Dolar pelaburan anda akan dibelanjakan dengan lebih baik untuk memperbaiki masalah kewangan yang menimpa anda setiap hari.

Walaupun anda sedang dalam proses untuk menyelesaikan keadaan kewangan anda sekarang, jadikan satu titik untuk mendidik diri anda tentang pelbagai jenis pelaburan.

Dengan cara ini, semasa anda berada dalam keadaan pintar dari segi kewangan, anda akan dibekalkan dengan pengetahuan yang anda perlukan untuk membuat pelaburan yang sama cerdas di masa depan anda.

Bab 4: Membuat Aset Tambahan

Terdapat banyak buku dan rancangan pendidikan yang ditulis mengenai cara membeli aset dengan bijak. Bagi kebanyakan orang, membeli aset adalah rancangan yang paling bermanfaat bagi mereka. Tetapi jika anda mempunyai hasrat untuk memperoleh aset sehingga anda akhirnya dapat melabur, pertanyaannya adalah “Adakah anda bersedia menghasilkan aset anda daripada membeli aset orang lain?”

Buku ini adalah mengenai pendapatan pasif dan ini mengenai cara mengambil pemikiran dan mengubahnya menjadi aset yang akan mengembangkan aset tambahan. Ini bukan hanya mengenai cara menghasilkan banyak pendapatan; ia juga mengenai bagaimana mengekalkan pendapatan yang dibawa oleh aset dan memilikinya menghasilkan lebih banyak aset selain pelaburan. Ia mendedahkan bagaimana banyak individu kaya memperoleh sebahagian besar pendapatan.

Oleh itu, jika ini menarik bagi anda, sila teruskan. Pemikat otak adalah, “Bagaimana anda menghasilkan aset tanpa mengeluarkan pendapatan untuk mendapatkannya?” “Ada individu yang membeli aset dan ada individu yang menghasilkan aset.

Sebilangan besar individu mempunyai idea yang boleh menjadikan mereka kaya di luar cita-cita paling liar. Masalahnya, kebanyakan individu tidak pernah diberi arahan bagaimana meletakkan struktur perniagaan dalam idea mereka dan oleh itu banyak idea mereka tidak pernah berbentuk atau berdiri sendiri.

Sekiranya anda ingin menjadi antara orang yang mempunyai wang tambahan untuk melabur, anda perlu memahami bagaimana membina struktur perniagaan di dalam idea kreatif anda. Sebaik sahaja anda pertama kali mengubah idea anda menjadi kekayaan peribadi, banyak individu akan menyatakan, “Anda tidak dapat mencapainya.”

Sentiasa ingat bahawa tidak ada yang menghilangkan idea hebat anda daripada individu yang mempunyai idea kecil dan khayalan terhad. Rintangan dalam mengubah idea kita menjadi 1000000 dolar atau bahkan aset 1000000000000 dolar sering menjadi pertarungan antara semangat kita sendiri dan otak kita, yang biasanya rata-rata.

Anda harus bersemangat dan tegas dalam keyakinan anda untuk mengubah pemikiran anda menjadi nasib baik. Walaupun anda memahami prosedur yang mana idea anda dapat menjadikan anda kaya, selamanya ingat bahawa idea hebat hanya akan menjadi kekayaan besar jika individu di sebalik idea tersebut juga bersedia menjadi hebat.

Selalunya sukar untuk dijaga jika semua orang di sekitar Anda mengatakan, “Anda tidak dapat mencapainya.” Anda harus menjadi semangat yang kuat untuk menahan keraguan orang-orang di sekeliling anda. Tetapi semangat anda mesti kurang diserang jika anda individu yang menyatakan kepada diri sendiri “Anda tidak boleh mencapainya.” Ini tidak bermaksud anda terus membabi buta untuk tidak mendengar idea hebat dan buruk dari rakan atau diri anda.

Idea dan input mereka harus didengar dan sering digunakan sekiranya idea mereka lebih baik daripada idea anda. Tetapi pada masa ini, saya tidak bercakap dengan anda mengenai idea atau nasihat mudah.

Apa yang saya sampaikan kepada anda lebih daripada sekadar idea. Saya membincangkan keadaan emosi anda dan kehendak anda untuk terus berjalan walaupun anda merasa ragu dan tidak mempunyai idea yang hebat. Tidak ada yang boleh memberitahu anda apa yang akan dapat atau tidak dapat anda capai dalam hidup anda.

Hanya anda yang dapat mengaturnya. Kehebatan anda sendiri sering dijumpai di hujung jalan, dan setelah mengubah pemikiran anda menjadi pendapatan, ada banyak kali jika anda sampai di hujung jalan. Akhir laluan adalah jika anda kehabisan fikiran, kekurangan pendapatan, dan dipenuhi keraguan.

Sekiranya anda dapat mengetahui sendiri semangat untuk meneruskan, anda akan mengetahui apa yang sebenarnya diperlukan untuk menjadikan idea anda menjadi aset yang hebat. Mengubah pemikiran menjadi kekayaan lebih adalah soal semangat manusia dan bukannya kekuatan otak manusia. Pada akhir setiap laluan, orang itu menemui semangatnya.

Menemui semangat anda dan menjadikannya kuat adalah lebih penting daripada idea atau perniagaan yang anda rumuskan. Sebaik sahaja anda mengetahui semangat keusahawanan, anda akan dapat mengambil idea yang rata-rata dan mengubahnya menjadi kekayaan yang terbaik dan mempunyai wang untuk dilaburkan. Selamanya ingat dunia dipenuhi dengan individu dengan idea hebat dan sangat sedikit individu dengan kekayaan besar.

Bab 5: Strategi Dan Gaya

Oleh kerana pelaburan bukanlah perkara yang pasti dalam kebanyakan kes, ini seperti permainan – anda tidak tahu hasilnya sehingga permainan dimainkan dan pemenang diisytiharkan.

Bila-bila masa anda bermain hampir semua jenis permainan, anda mempunyai skema. Melabur tidak berbeza – anda memerlukan skim pelaburan.

Mengetahui toleransi risiko dan gaya pelaburan anda akan membantu anda memilih pelaburan dengan lebih bijak. Walaupun terdapat banyak jenis pelaburan yang dapat dilakukan, hanya ada 3 trend pelaburan khusus – dan 3 trend tersebut sesuai dengan toleransi risiko anda.

3 aliran pelaburan adalah konservatif, sederhana, dan agresif.

Skim pelaburan pada dasarnya adalah rancangan untuk melaburkan wang tunai anda dalam pelbagai jenis pelaburan yang akan membantu anda memenuhi matlamat kewangan anda dalam jangka masa tertentu. Setiap jenis pelaburan mengandungi pelaburan individu yang mesti anda pilih. Sebuah kedai pakaian menjual pakaian – tetapi pakaian itu terdiri dari kemeja, celana, gaun, rok, pakaian dalam, dll. Bursa saham adalah sejenis pelaburan, tetapi ia mengandungi pelbagai jenis stok, yang semuanya mengandung berbagai syarikat yang dapat Anda lakukan melabur dalam.

Sekiranya anda belum membuat penyelidikan, ia akan menjadi sangat membingungkan – hanya kerana terdapat banyak jenis pelaburan dan pelaburan individu untuk dipilih. Di sinilah skim anda, digabungkan dengan toleransi risiko dan trend pelaburan anda semua dimainkan.

Sekiranya anda baru dalam pelaburan, bekerjasama dengan perancang kewangan sebelum membuat pelaburan. Mereka akan membantu anda mengembangkan skim pelaburan yang tidak hanya masuk dalam had toleransi risiko dan trend pelaburan anda, tetapi juga akan membantu anda mencapai matlamat kewangan anda.

Jangan sekali-kali melaburkan wang tunai tanpa tujuan dan skema untuk mencapai matlamat tersebut! Ini mustahak. Tidak ada yang menyerahkan wang tunai mereka kepada sesiapa sahaja tanpa mengetahui wang itu digunakan dan kapan mereka akan mendapatkannya kembali! Sekiranya anda tidak mempunyai matlamat, rancangan, atau skema, pada dasarnya itulah yang anda lakukan! Sentiasa mulakan dengan tujuan dan skema untuk mencapai matlamat itu!

Secara semula jadi, jika anda mendapati bahawa anda mempunyai toleransi yang rendah terhadap risiko, trend pelaburan anda kemungkinan besar akan lebih konservatif atau sederhana. Sekiranya anda mempunyai toleransi yang tinggi terhadap risiko, kemungkinan besar anda akan menjadi pelabur yang sederhana atau agresif. Pada masa yang sama, matlamat kewangan anda juga akan menentukan trend pelaburan yang anda gunakan.

Sekiranya anda menabung untuk bersara pada awal dua puluhan, anda harus menggunakan aliran pelaburan yang konservatif atau sederhana – tetapi jika anda berusaha mengumpulkan dana untuk membeli rumah pada satu atau dua tahun berikutnya, anda ingin gunakan trend yang agresif.

Pelabur konservatif ingin mengekalkan pelaburan awal mereka. Dengan kata lain, jika mereka melabur $ 5000 mereka ingin memastikan bahawa mereka akan mendapat kembali $ 5000 awal mereka. Pelabur jenis ini biasanya melabur dalam saham dan bon biasa dan akaun pasaran wang jangka pendek.

Akaun simpanan yang menjana faedah adalah perkara biasa bagi pelabur konservatif.

Pelabur sederhana biasanya melabur seperti pelabur konservatif, tetapi akan menggunakan sebahagian dana pelaburan mereka untuk pelaburan berisiko lebih tinggi. Sebilangan besar pelabur sederhana melabur 50% daripada dana pelaburan mereka dalam pelaburan selamat atau konservatif, dan melaburkan selebihnya dalam pelaburan berisiko.

Pelabur yang agresif sanggup mengambil risiko yang tidak akan diambil oleh pelabur lain. Mereka melaburkan sejumlah wang yang lebih tinggi dalam usaha yang lebih berisiko dengan harapan dapat memperoleh pulangan yang lebih besar – sama ada dari masa ke masa atau dalam jangka masa yang singkat. Pelabur yang agresif sering mempunyai semua atau sebahagian besar dana pelaburan mereka terikat di pasaran sekuriti.

Sekali lagi, menentukan trend pelaburan yang akan anda gunakan akan ditentukan oleh matlamat kewangan dan toleransi risiko anda. Tidak kira apa jenis pelaburan yang anda lakukan, anda harus meneliti pelaburan tersebut dengan berhati-hati. Jangan sekali-kali melabur tanpa mempunyai semua fakta!

Kesimpulannya

Sepanjang perjalanan, anda mungkin membuat beberapa kesalahan pelaburan, namun ada kesalahan besar yang harus anda hindari sekiranya anda ingin menjadi pelabur yang berjaya. Sebagai contoh, kesalahan pelaburan terbesar yang mungkin anda buat adalah tidak melabur sama sekali, atau menangguhkan pelaburan sehingga kemudian. Jadikan wang tunai anda sesuai untuk anda – walaupun anda hanya mempunyai $ 20 seminggu untuk melabur!

Walaupun tidak melabur sama sekali atau menangguhkan pelaburan sehingga kemudian adalah kesalahan besar, melabur sebelum anda berada dalam kedudukan kewangan untuk melakukannya adalah satu lagi kesalahan besar. Dapatkan keadaan kewangan semasa anda terlebih dahulu, dan kemudian mulakan pelaburan. Keluarkan kredit anda, bayar pinjaman faedah tinggi dan kad caj, dan simpan sekurang-kurangnya 3 bulan perbelanjaan hidup sebagai simpanan. Setelah ini selesai, anda sudah bersedia untuk mula membiarkan wang anda berfungsi untuk anda.

Jangan melabur untuk menjadi kaya dengan cepat. Itulah jenis pelaburan paling berisiko yang ada, dan kemungkinan besar anda akan rugi. Sekiranya mudah, semua orang akan melakukannya! Sebaliknya, melabur untuk jangka panjang, dan bersabar untuk menghadapi ribut dan membiarkan wang anda bertambah. Hanya melabur untuk jangka masa pendek apabila anda tahu anda memerlukan wang tunai dalam jangka masa yang singkat, dan kemudian ikuti pelaburan yang selamat, seperti sijil deposit.

Jangan masukkan semua telur anda ke dalam satu bakul. Sebarkan pelbagai jenis pelaburan untuk mendapatkan pulangan terbaik. Begitu juga, jangan memindahkan wang anda terlalu banyak. Biarkan ia menunggang. Pilih pelaburan anda dengan berhati-hati, laburkan wang anda, dan biarkan ia berkembang – jangan panik jika stok jatuh beberapa dolar. Sekiranya stok adalah stok yang stabil, ia akan naik semula.

Kesalahan yang sering dilakukan oleh banyak orang adalah memikirkan bahawa pelaburan mereka dalam koleksi akan benar-benar terbayar. Sekali lagi, jika ini benar, semua orang akan melakukannya. Jangan bergantung pada koleksi Coke atau koleksi buku anda untuk membayar tahun persaraan anda! Lebih bergantung pada pelaburan yang dibuat dengan wang tunai yang sejuk.

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here