50+ Cara dan Petua Lengkap Menghilangkan Jerawat

petua cara menghilangkan jerawat

Jerawat merupakan satu masalah kulit dan wajah yang tidak asing lagi dalam kalangan rakyat Malaysia, terutama dalam kalangan remaja. Jerawat tidak membahayakan kesihatan, namun kerana ianya timbul pada wajah secara jelas boleh memberikan masalah kepada kebanyakan orang.

Terdapat banyak cara dan petua menghilangkan jerawat, termasuklah kesan parutnya. Namun, kebanyakan cara-cara tersebut tidak didedahkan kepada anda. Namun, pada kali ini anda akan tahu rahsia-rahsia itu semua.

Artikel ini (agak panjang, jadi dinasihatkan agar anda bookmark terlebih dahulu) akan membincangkan secara lengkap:

  • Punca-Punca Berlakunya Jerawat dan Simptomnya
  • 6 Jenis-Jenis Jerawat
  • Rawatan dan Ubat Jerawat (Konvensional)
  • 50 Cara dan Petua Menghilangkan Jerawat
  • 5 Cara-Cara Menghilangkan Parut Jerawat
  • PanduanSaya.com Extra: “Acne Free System” (Free PDF Download)
  • Kesimpulan

Sekiranya anda sudah tidak sabar, jom belajar cara untuk menghilangkan jerawat itu dari muka anda!

Punca-Punca Berlakunya Jerawat dan Simptomnya

punca jerawatJerawat adalah penyakit kulit yang melibatkan kelenjar minyak yang terdapat pada pangkal folikel rambut. Kelenjar ini berfungsi semasa dan selepas akil baligh bagi setiap individu. Hal ini kerana kedua-dua hormon lelaki dan wanita dihasilkan pada masa itu.

Oleh kerana itu, hormon ini, jerawat mula timbul dalam jangka masa selepas akil baligh. Jerawat terjadi apabila kelenjar minyak pada pangkal folikel rambut tersumbat dan minyak berkumpul di bawah kulit. Maka, boleh dikatakan bahawa hormon ini merupakan salah satu punca jerawat.

Jerawat bukanlah sesuatu yang berbahaya, tetapi ia adalah sesuatu yang mengecewakan dan memalukan, terutama untuk golongan remaja. Dianggarkan hampir ¾ daripada penduduk di antara 11 dan 30 akan mendapat jerawat.

Apabila jerawat suar, ia biasanya berlaku di muka (dahi, dagu, hidung, pipi, kening, telinga dan bibir), tetapi boleh ditemui di bahagian belakang, dada, bahu, leher dan bahkan pada kemaluan. Kajian menunjukkan bahawa kecenderungan seseorang untuk mendapat jerawat adalah melalui faktor genetik. Jika ibu atau bapa kanak-kanak itu mempunyai jerawat, maka kanak-kanak itu kemungkinan besar mendapatnya.

Terdapat juga ubat-ubatan yang boleh menyebabkan jerawat, terutamanya ubat-ubatan yang mengandungi androgen dan litium. Jika anda terdedah kepada jerawat, menggunakan kosmetik berminyak boleh menyebabkan jerawat semakin parah dan teruk.

Semasa kehamilan, perubahan hormon boleh menyebabkan jerawat untuk membangunkan sama ada buat kali pertama, atau berulang jika anda mengalaminya pada masa yang lalu.

6 Jenis-Jenis Jerawat

jenis-jenis jerawat

Jerawat mempunyai banyak jenis, berikut adalah enam daripadanya.

1. Whiteheads – Jenis jerawat kekal di bawah kulit dan kelihatan sangat kecil.
2. Blackheads – Ini adalah sangat kelihatan, tetapi anda perlu ingat bahawa bintik hitam tersebut bukanlah disebabkan oleh kotoran, dan tidak kira berapa kali anda membersihkan muka anda, bintik hitam tidak akan hilang.
3. Papules – bintik merah jambu kecil kelihatan di permukaan kulit.
4. Pustules – bintik merah yang boleh dilihat pada kulit dan mempunyai nanah di bahagian atas.
5. Nobules – jerawat pepejal yang besar dan menyakitkan. Jerawat jenis ini terbentuk jauh di dalam kulit.
6. Sista (cysts) – jenis ini boleh meninggalkan kesan luka dan calar pada permukaan kulit. Sista adalah jerawat yang menyakitkan dan mempunyai nanah didalamnya.

Majoriti rakyat Malaysia mengalami salah satu daripada jenis-jenis jerawat tersebut.

Rawatan dan Ubat Jerawat (Konvensional)

rawatan jerawat

Produk-produk kecantikan terlalu banyak diluar sana sehingga memeningkan anda untuk membuat pilihan. Sesetengah orang menghabiskan beratus-ratus ringgit cuba untuk mencari produk yang betul. Akhirnya mereka membeli banyak produk yang tidak pernah berkesan dan berjaya mengatasi masalah jerawat.

Rawatan untuk jerawat boleh termasuk krim atau gel yang biasanya mengandungi benzoyl peroksida untuk membuang sel-sel kulit mati dan mencegahnya dari tersumbat atau asid salisilik untuk unclog liang.

Ubat-ubatan preskripsi jerawat boleh termasuk antibiotik atau topikal antimikrobial yang membantu mengurangkan bakteria yang menyebabkan pembentukan jerawat. Bagi wanita, ubat preskripsi boleh termasuk kontraseptif yang boleh menghasilkan sebum kelenjar dan mengurangkan minyak.

Jika produk-produk diatas tidak berfungsi, maka prosedur fizikal boleh dilakukan oleh doktor anda. Ini biasanya termasuk rawatan kimia untuk membuang sel-sel kulit mati.

Jika anda memilih rawatan ini, berhati-hati ketika memilih doktor kulit. Tidak semua daripada mereka yang berpengalaman dengan merawat jerawat. Anda perlu minta mereka untuk menunjukkan gambar pesakit yang telah menggunakan rawatan mereka. Mereka harus dapat menunjukkan sebelum dan selepas rawatan. Hal ini penting untuk mengelakkan anda tertipu dengan dakwaan doktor.

Jika anda tidak pernah mempunyai masalah jerawat, anda mungkin tidak tahu bagaimana mahal rawatan perubatan. Berikut adalah hanya beberapa daripada kos anda boleh menanggung jika anda pergi laluan perubatan untuk rawatan kulit jerawat: (harga adalah secara anggaran kasar, bergantung kepada produk)

loading...
  • Over-the-counter rejimen yang merangkumi pembersih, penyegar dan losyen berubat yang tidak ditetapkan dan digunakan setiap hari. Produk ini boleh kos dari RM100-RM200 setiap bulan.
  • Jika jerawat yang teruk dan doktor anda memberi antibiotik, krim topikal atau terapi hormon rawatan yang boleh kos di mana-mana dari RM150-RM700 sebulan dengan rawatan doktor.
  • Lain-lain cuba rawatan jerawat yang termasuk rawatan muka atau rawatan kimia. Rawatan ini boleh kos di mana-mana dari RM200-RM500 untuk setiap sesi, dan mungkin memerlukan lebih daripada satu sesi dalam jangka masa sebulan.
  • Sesetengah orang mengalami jerawat yang berparut. Selalunya, pesakit-pesakit ini memilih untuk melakukan rawatan tambahan untuk menghapuskan atau mengurangkan kemunculan parut jerawat. Kedua-dua microdermabrasion dan dermabrasion digunakan dan rawatan ini boleh kos sehingga RM2000++ apabila lebih dari satu rawatan yang diperlukan.

Selepas jerawat hilang dengan menggunakan rawatan, anda perlu meneruskan rawatan susulan supaya jerawat tidak lagi timbul. Rawatan-rawatan seperti ini dianggap sebagai kosmetik dan tidak dilindungi oleh insurans. Doktor kadang-kadang akan memberikan diskaun untuk rawatan susulan untuk pesakit mereka.

Mereka mungkin juga menawarkan tawaran pakej jika anda perlu pelbagai rawatan. Anda boleh juga mencari ubat-ubatan preskripsi yang generik. Ini boleh dikenakan bayaran sehingga 50% potongan.

10 Rawatan Perubatan Jerawat Mengikut Kos

Berikut adalah beberapa pilihan perubatan jerawat tertentu dan kos:

1. Tretinoin – Bergantung kepada kekuatan, boleh dikenakan bayaran mana-mana antara RM100 dan RM200 dolar untuk tiub 45 gram.
2. Adapalene – Ini adalah generik dan datang dalam kekuatan yang berbeza. Ia adalah agak mahal. Ia boleh dikenakan bayaran kira-kira RM400 untuk tiub 45 gram.
3. Epiduo – Ini menggabungkan Adapalene dengan benzoyl peroksida. Untuk tiub 45 gram gel ini, ia boleh kos sehingga RM850. Anda boleh membeli benzoyl peroksida murah, jadi ia mungkin tidak berbaloi untuk anda membayar sebanyak ini bagi kombinasi antibiotik dan benzoyl peroksida.
4. Retin-A-Mikro – Ini boleh menyebabkan kerengsaan dan ia adalah persediaan microsphere daripada trentinoin. Tiub 45 Gram boleh kos antara RM1200 dan Rm1400. Avita juga satu bentuk trentinon dan adalah sedikit lebih murah daripada RM800-RM1000 untuk 45 gram.
5. Tazorac – Merawat jerawat dan psoriasis. Ia dianggap berkesan, tetapi juga menjengkelkan. Untuk hanya 30 gram gel ini, anda boleh mengharapkan untuk membayar antara RM1000.
6. Benzaclin – 1% clindamycin dan 5% benzoyl peroksida ini adalah sedikit lebih murah. Ia berharga antara RM200 dan RM300 untuk satu tiub yang adalah 25 gram.
7.  Duac – Gel, jenama nama yang hampir sama dengan Benzaclin, tetapi adalah lebih mahal. Untuk 45 gram, ia boleh dikenakan bayaran lebih daripada RM800.
6. Ziana – Ia adalah mahal, antara RM1000 dan RM1300 untuk hanya 30 gram. Jika anda mencampurkan dua generik-clindamycin dan tretinoin-anda boleh mengharapkan untuk membayar di antara RM200 dan RM350 untuk kedua-dua mereka.
7. Doxycycline – Ini adalah pil preskripsi di mana anda mengambil 50 mg hingga 100 mg dua kali sehari. Ia adalah generik dan biasanya anda boleh mendapatkan ia untuk RM15 untuk bekalan keseluruhan bulan.
8. Oracea – Ini adalah tablet 40 mg untuk merawat jerawat. Ia berkuat kuasa, tetapi adalah mahal. Ia boleh dikenakan bayaran RM12oo untuk bekalan sebulan.
9. Minocycline – Ubat ini diambil dua kali sehari dan kurang cenderung untuk memberikan anda ruam dengan pendedahan kepada cahaya matahari daripada doxycycline. Untuk 50 mg hingga 100 mg dos, anda boleh membelinya dengan harga serendah RM50 hingga RM150 untuk bekalan sebulan.
10. Solodyn – Ini adalah minocycline dalam bentuk keluaran yang panjang. Walaupun ia adalah lebih mudah daripada dos harian, ia boleh dikenakan bayaran mana-mana dari RM2000 hingga RM3000 bergantung kepada dos.

Seperti yang anda lihat, seseorang yang mengalami jerawat boleh menghabiskan banyak wang. Selalunya, ia sia-sia kerana krim dan pil tidak berkesan. Anda mungkin telah mencuba banyak dari mereka sendiri dan merasa seperti anda menghabiskan semua wang anda cuba untuk membersihkan kulit anda tidak berjaya.

Bagaimana jika terdapat satu cara anda boleh membebaskan diri anda dari jerawat dan anda tidak perlu membelanjakan sesen pun, anda akan mencubanya? Malah, anda mungkin mempunyai sesuatu di dapur atau bilik mandi kabinet yang boleh menghilangkan jerawat anda.

Ia amat mengecewakan apabila anda berasa anda tidak mempunyai kawalan ke atas apa yang berlaku kepada wajah anda. Orang cuba segala-galanya untuk menghilangkan jerawat jerawat yang teruk. Kadang-kadang, bagaimanapun, jawapan yang tidak ada di dalam dermatologi atau ubat-ubatan. Sebaliknya, jawapan yang didapati dalam alam semula jadi.

Ubat semula jadi telah jelas dibuktikan dapat membantu hilangkan jerawat. Mereka kurang berbahaya kepada kulit anda, dan bahkan lebih berkesan daripada produk-produk yang mahal sepertimana disenaraikan diatas.

Sila ke muka surat seterusnya, panel ada di bawah artikel ini.

22 Semua Maklum Balas

  1. Selamat petang… saya ingin tahu adakah perempuan mempunyai bulu dikaki dan bahagian badan dapat dibuang?? Selain dari mencukur… sekian…

    • Selamat petang, selain mencukur anda boleh menggunakan beberapa cara. Antaranya adalah:
      1) Tweezing – Mencabut bulu tersebut satu persatu
      2) Waxing – Menampal tape (macam sellotape) keatas kulit yang berbulu dan menariknya dengan kuat
      3) Laser (laser hair removal) – Menggunakan teknologi laser untuk menghalang pertumbuhan bulu pada akarnya
      4) Electrolysis – Akar rambut/bulu dimusnahkan dengan kejutan elektrik

    • Anda boleh menjadikannya amalan setiap hari, namun bergantung juga dengan kaedah yang disenaraikan itu. Jika anda boleh membuatnya setiap hari, maka bolehlah, tapi kalau rasa ianya agak sukar, anda boleh melakukannya secara berkala.

      Namun, perlu ingat kalau mana-mana petua yang saya senaraikan ini memberikan kesan sampingan, anda perlu cepat-cepat berhenti daripada mengamalkannya.

      Harap membantu.

  2. Salam…. kulit yang sensitif tiada masalh untuk mengunakan petua2 yang anda utara kan.. boleh ka anda email kan article2 yg anda utara kan masuk terus kr email saya? agar mudah untuk saya melakukan rujukan. tq

    • Wsalam, terima kasih kerana berminat dengan petua-petua yang kami utarakan ini. Disebabkan senarai petua ini agak banyak, terdapat beberapa petua yang mungkin memberikan kesan kepada kulit yang sensitif, tapi kebanyakannya tiada masalah. Saya ada nyatakan yang mana boleh memberikan kesan kepada kulit sensitif dalam artikel.

      Tetapi, untuk selamat, anda boleh mencubanya dengan kadar yang sedikit terlebih dahulu. Jika menyebabkan kegatalan kulit, berhenti menggunakannya dengan serta merta.

      Email sudah dihantar ke email anda.

  3. Hi..saya berumur 13 tahun dan selalu ada jerwat pada dahi saya dan ia dekat tempat yg sama…saya agak stress kebelakangan ini…dan saya suka kopek jerawat saya…saya telah cuba banyak cara tapi tak berhasil…apakah yg patut saya lakukan?

    • Kebanyakan kes berlakunya jerawat pada lingkungan umur tersebut adalah kerana perubahan hormon.

      Pertama, Aaliyah perlu berhenti amalan mengopek jerawat tersebut, sebab ia boleh menyebabkan masalah jerawat bertambah teruk.

      Kedua, memandangkan saudari sudah mencuba banyak cara, apa kata saudari mencuba mengamalkan pemakanan yang boleh memberikan kesihatan kepada kulit dan wajah – banyakkan makan buah-buahan seperti betik. Pada masa yang sama kurangkan pengambilan makanan yang berminyak.

      Kalau sudah terdesak, apa kata saudari dapatkan nasihat pakar kulit, sebab apa yang saya nasihatkan di atas adalah secara umum, namun terdapat juga kes yang spefisik yang perlukan rujukan daripada orang pakar. Harap saya dapat membantu.

  4. Info yang menarik. Selain itu, tips-tips yang boleh diamalkan untuk mencegah pembentukan jerawat atau acne ialah:
    1) Gunakan cecair pelembab untuk mencegah kulit muka daripada kering
    2) Kurangkan penggunaan alat solek
    3) Kerap mencuci muka bagi mencegah pengumpulan minyak
    4) Berhati-hati dengan produk yang kita pakai pada rambut
    5) Melakukan senaman rutin

  5. Thanks for the good info, this is very useful for me since i had suffered with acne problem since three years ago… if you dont mind, may you email all these tips to my email? Tq

    • Saya sudah hantar email tersebut. Cuma kepada para pembaca sekalian, pihak kami amat berharap agar anda boleh bookmark laman web jika anda berminat untuk membaca mana-mana artikel dari masa ke masa, bukannya meminta pihak kami copy dan paste artikel itu terus ke email anda – ini bukanlah budaya yang baik pada pandangan content creator.

      Dalam kes ini, saya bagi sebab tidak mahu mengecewakan orang yang memohon.

      Harap boleh faham, sekian.

  6. sy dah cuba mcm-mcm petua tp x berkesan. . shinggalah sy jumpa kkawan lama sy. . dia syorkan sy utk guna set pemutih ratu perawan. . setelah sy guna produk trsebut, x sampai 2 minggu pun sy dah dapat tengok hasilnya. . produk tu memang betol-betol berkesan. . sampai sekarang ramai yg memuji wajah sy. . jerawat, jeragat pon dah takde. . kulit smakin tegang, licin, berseri, putih gebu. . masalah jerawat dan jeragat yg serius pon dpt hilanng. . produk tu memang awesome. . haaa ni nombor sis yg jual produk tu 01131320380

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here