50+ Cara dan Petua Lengkap Menghilangkan Jerawat

Petua #26: Jauhi Merokok

Merokok secara umumnya tidak baik untuk kesihatan. Merokok akan merosakkan banyak bahagian badan anda dan menyebabkan masalah kesihatan. Selain itu juga, merokok akan menyebabkan liang muka anda tersumbat dan ini akan menyebabkan jerawat.

Jadi, sekiranya anda merokok dan mempunyai jerawat, sila berhenti merokok secara berperingkat-peringkat. Terdapat banyak cara untuk mengatasi masalah ketagihan merokok, anda perlu ada daya keinginan yang tinggi untuk berhenti.

Petua #27: Jangan Terlalu Lama di bawah Cahaya Matahari

Cahaya matahari, tidak dinafikan bahawa memberi manfaat kepada bahan. hal ini cahaya matahari (terutama pada waktu pagi) boleh membantu badan kita memproses Vitamin D.

Namun, sekiranya anda akan berada dibawah cahaya matahari buat masa yang agak panjang, pastikan anda memakai krim atau SPF. Pastikan jenama atau produk yang anada guna berkualiti, tidak bertindak balas terhadap cahaya matahari yang kuat.

Penggunaan SPF akan membantu menjaga kulit anda.

Petua #28: Air Mawar Gliserin (Rose Water Glycerine)

Air mawar sangat sesuai dijadikan pembilas muka. Setelah anda membersihkan muka, gunakan air mawar sebagai bilasan. Ini boleh membantu membuang sisa dan bahan cemar yang lain.

Petua #29: Jangan Sentuh Muka atau Jerawat

Kita tidak tahu betapa banyakya bakteria dan kotoran yang kita sentuh setiap hari. Apabila anda menyentuh muka anda, menggosok mata anda, dan lain-lain, anda memindahkan semua kotoran dan kuman itu pada muka anda.

Adalah terbaik bagi anda membasuh tangan terlebih dahulu sebelum menyentuh muka. Jika anda merasa perkara ini sukar untuk dilakukan, pastikan anda mencuci tangan dengan kerap.

Petua #30: Jangan Minum Minuman Beralkohol

Pengambilan minuman beralkohol yang berlebihan, sebagai contoh minuman keras dan arak, boleh membesarkan saluran darah yang berhampiran permukaan kulit anda. Ini akan meransang pembentukan jerawat.

Bagi pembaca Muslim, agama Islam melarang penganutnya meminum arak dan minuman yang memabukkan.

Petua #31: Elakkan Penggunaan Produk yang Pelbagai

Anda dinasihatkan supaya tidak menggunakan pelbagai jenama sekali gus. Hal ini kerana semua produk-produk tersebut dihasilkan oleh tindakan bahan kimia. Sesetengah bahan (dari produk yang berbeza) mungkin akan menyebabkan tindakbalas dan ini boleh memberikan kesan yang negatif kepada pengguna.

Petua #32: Minyak Grapeseed

Tuangkan atau tambah satu sudu teh minyak grapeseed ke dalam toner atau pencuci muka anda. Minyak ini boleh membantu sel-sel kulit anda yang rosak akibat jerawat.

Petua #33: Cuka Epal

Cuka ini membunuh sel-sel kulit mati dan membersihkan liang roma kerana cuka jenis ini sangat berasid. Anda perlu berhati-hati apabila anda menggunakannya.

Jika kulit anda mudah kering, anda perlu menambah air kedalam larutan cuka tersebut agar ia menjadi lebih cair.

Petua #34: Gula Perang

Apabila mandi, kulit akan menjadi lembap. Ini menyebabkan liang-liang roma terbuka. Gunakan gula perang dan gosok ke kawasan jerawat.

Ia membantu menghilangkan jerawat dan membantu menjaga kulit anda supaya licin. Anda tidak perlu menggunakan scrub ini setiap hari. Dua atau tiga kali sebulan adalah mencukupi.

Petua #35: Putih Telur

Putih telur dapat menghilangkan minyak dari kulit anda. Pecahkan satu atau dua telur dan pisahkan putih telurnya. Pukul putih telur sehingga mereka adalah sebati.

Sapukan putih telur tersebut di muka dan biarkan selama 15-20 minit. Kemudian bilas. Kaedah ini menjadikan kulit anda bebas minyak, yang mana akan melawan pembentukan jerawat.

Petua #36: Kuning Telur

Kuning telur membantu menghentikan liang roma daripada tersumbat. Kuning telur mempunyai kandungan Vitamin A yang terdiri daripada retinoids. Retin-A ini biasanya terdapat dalam produk-produk kecantikan.

Caranya adalah, adukkan kuning dan sapukannya pada muka. Biarkannya selama 15-20 minit, kemudian bilas dan basuh. Ulangi kaedah ini sekurang-kurangnya seminggu sekali.

Petua #37: Bawang Putih

Walaupun cara ini tidak terbukti secara saintifik, namun sudah ramai yang berjaya dengan mengamalkannya. Kupas dua ulas bawang putih dan tumbuk sehingga menjadi pulpa.

Gunakan jus yang diperah dari pulpa itu sebagai sapuan di muka. Biarkan selama 5 hingga 10 minit. Anda boleh mengulangi petua ini seberapa kerap yang anda mahu, tetapi jangan biarkan ia terlalu lama pada satu masa.

Petua #38: Pudina (Mint)

Pudina boleh melembutkan kulit anda. Pudina mengandungi menthol, yang merupakan anti-radang. Pudina mengurangkan kesan warna mearh pada muka, apabila anda mengalami masalah jerawat.

Untuk tips ini, anda boleh menggunakan jus daun teh pudina atau minyak pudina. Sapukannya pada muka anda selama 10-15 minit dan bilas. Anda boleh mengulangi petua ini sebanyak mana anda mahu. Pudina tidak akan merosakkan muka kerana ia adalah dari sumber semulajadi.

Petua #39: Kayu Manis dan Madu

Campurkan satu sudu teh serbuk kayu manis dan satu sudu teh madu. Sapukan pada muka anda dan biarkan selama 15 minit. Bilas dengan air suam dan keringkan.

Kayu manis merupakan bahan yang anti-virus, anti-kulat dan anti-bakteria. Madu merupakan antiseptik semula jadi. Maka madu boleh menyembuhkan dan menenangkan. Madu juga mempunyai sifat higroskopik, jkebolehan menyerap kelembapan.

Petua #40: Yogurt

Sekiranya anda mengetahui cara-cara membuat yogurt, maka ia adalah baik berbanding dengan anda memberlinya di kedai.

Cara-caranya adalah dengan menyapu yogurt tersebut pada muka dan biarkan selama 20 minit. Kemudian, bilas dengan air suam. Kaedah ini membantu membersihkan dan menyejukkan kulit anda.

Petua #41: Minyak Buatan Sendiri

Mencampurkan minyak semula jadi boleh menghasil minyak yang melembapkan kulit anda. Anda boleh menggunakan kira-kira satu auns minyak jojoba. Tambah 3 titis minyak biji lobak merah, minyak lavender dan minyak geranium. Sapu minyak ini pada tempat jerawat tersebut.

Petua #42: Minyak Cengkih

Jangan sapu minyak cengkih terus pada muka anda, kerana minyak ini panas. Adalah terbaik campur dengan air sedikit dan sapu minyak tersebut secara perlahan-lahan pada muka anda. Cari minyak cengkih yang berkualiti.

Minyak ini membantu dengan jerawat fibrosis (cystic  acne) yang teruk. Cara ini adalah satu rawatan topikal yang boleh membantu mengurangkan jerawat dalam masa sehari.

loading...

Petua #43: Longgarkan Peralatan Senaman

Pemakaian topi keledar semasa bersenam (berbasikal) boleh menyebabkan jerawat berlebihan di sekitar garis rambut. Jika anda perlu memakai peralatan ini atas alasan olahraga atau senaman, cuba melonggarkan mereka sedikit (dengan mengambil kira keselamatan semasa bersenam).

Anda juga digalakkan supaya kerapkan membasuh peralatan atau pakaian senaman sebaik sahaja digunakan.

Petua #44: Mandi Selepas Senaman

Tidak kira, sama ada anda pergi ke gimnasium, bermain bola sepak, bermain tenis, atau berjoging, badan kita akan mengeluarkan peluh.

Dan apabila berpeluh, ia akan meninggalkan garam pada kulit. Anda perlu membasuh atau membilas peluh tersebut. Hal ini kerana garam boleh menyebabkan liang roma tersumbat.

Petua #45: Kawal Tekanan Diri (Stress)

Ketika dalam keadaan tertekan, badan mengeluarkan hormon. Ini secara tidak langsung meningkat tahap mengeluaran minyak dari badan, dan memberikan kesan kepada kulit.

Anda perlu melakukan sesuatu aktiviti yang boleh memberikan ketenangan dan mengurangkan tekanan anda. Sebagai contoh yang ringkas, mendengar muzik, keluar makan dengan kawan, atau melakukan senaman boleh membantu mengurangkan tekanan diri.

Petua #46: Kunyit

Kunyit kebanyakannya digunakan dalam rempah ratus dari India. Kunyit mempunyai ciri-ciri anti-radang, antiseptik dan antimikrob. Ia boleh mengurangkan keradangan dan kemerahan jerawat anda.

Petua #47: Pastikan Peralatan yang Menyentuh Muka Anda Bersih

Pastikan telefon bimbit, cermin mata atau apa-apa sahaja yang menyentuh muka anda dibersihkan dengan kain lap anti-bakteria.

Sebagaimana anda tidak sepatutnya menyentuh muka anda dengan tangan yang kotor, anda juga tidak disarankan muka terdedah dengan peralatan atau peranti yang kotor.

Petua #48: Kurangkan Makanan Tenusu

Kajian telah membuktikan bahawa pengambilan produk tenusu boleh menyebabkan penghasilan minyak lebih banyak (oleh kelenjar minyak). Hal ini tidak baik kerana boleh meransang pembentukan jerawat.

Petua #49: Kulit Pisang

Cara-caranya adalah, ambil kulit pisang dan gosok pada jerawat untuk beberapa minit. Gosok sehingga bahagian dalam kulit bertukar kepada warna coklat.

Kulit akan menyerap nutrien dan vitamin dari kulit pisang tersebut. Biarkan selama 30 minit dan kemudian cucinya dengan air suam. Ulangi proses ini tiga kali sehari.

Sekiranya anda merancang mengamalkan petua ini pada waktu malam, anda boleh membiarkan kulit anda semalaman, dan mencucinya pada keesokan harinya.

Petua #50: Betik

Betik juga sering kali menjadi bahan dalam produk-produk kecantikan. Anda tidak semestinya perlu beli produk-produk tersebut untuk mendapat khasiat betik. Bahkan memakan buah betik adalah lebih baik kepada badan dan kulit anda.

Betik boleh membuang sel-sel kulit mati dan juga lipid yang berlebihan dari kulit. Untuk mengamalkan petua ini, anda perlu melembutkan isi betik tersebut. Kemudian, letakkannya di kawasan yang terlibat.

Biarkan pada kulit selama 20 minit dan kemudian bilas menggunakan air suam. Jika kulit anda kering selepas bilasan, anda perlu mencari pelembap semulajadi yang sesuai untuk jenis kulit.

Loading...

22 Semua Maklum Balas

  1. Selamat petang… saya ingin tahu adakah perempuan mempunyai bulu dikaki dan bahagian badan dapat dibuang?? Selain dari mencukur… sekian…

    • Selamat petang, selain mencukur anda boleh menggunakan beberapa cara. Antaranya adalah:
      1) Tweezing – Mencabut bulu tersebut satu persatu
      2) Waxing – Menampal tape (macam sellotape) keatas kulit yang berbulu dan menariknya dengan kuat
      3) Laser (laser hair removal) – Menggunakan teknologi laser untuk menghalang pertumbuhan bulu pada akarnya
      4) Electrolysis – Akar rambut/bulu dimusnahkan dengan kejutan elektrik

    • Anda boleh menjadikannya amalan setiap hari, namun bergantung juga dengan kaedah yang disenaraikan itu. Jika anda boleh membuatnya setiap hari, maka bolehlah, tapi kalau rasa ianya agak sukar, anda boleh melakukannya secara berkala.

      Namun, perlu ingat kalau mana-mana petua yang saya senaraikan ini memberikan kesan sampingan, anda perlu cepat-cepat berhenti daripada mengamalkannya.

      Harap membantu.

  2. Salam…. kulit yang sensitif tiada masalh untuk mengunakan petua2 yang anda utara kan.. boleh ka anda email kan article2 yg anda utara kan masuk terus kr email saya? agar mudah untuk saya melakukan rujukan. tq

    • Wsalam, terima kasih kerana berminat dengan petua-petua yang kami utarakan ini. Disebabkan senarai petua ini agak banyak, terdapat beberapa petua yang mungkin memberikan kesan kepada kulit yang sensitif, tapi kebanyakannya tiada masalah. Saya ada nyatakan yang mana boleh memberikan kesan kepada kulit sensitif dalam artikel.

      Tetapi, untuk selamat, anda boleh mencubanya dengan kadar yang sedikit terlebih dahulu. Jika menyebabkan kegatalan kulit, berhenti menggunakannya dengan serta merta.

      Email sudah dihantar ke email anda.

  3. Hi..saya berumur 13 tahun dan selalu ada jerwat pada dahi saya dan ia dekat tempat yg sama…saya agak stress kebelakangan ini…dan saya suka kopek jerawat saya…saya telah cuba banyak cara tapi tak berhasil…apakah yg patut saya lakukan?

    • Kebanyakan kes berlakunya jerawat pada lingkungan umur tersebut adalah kerana perubahan hormon.

      Pertama, Aaliyah perlu berhenti amalan mengopek jerawat tersebut, sebab ia boleh menyebabkan masalah jerawat bertambah teruk.

      Kedua, memandangkan saudari sudah mencuba banyak cara, apa kata saudari mencuba mengamalkan pemakanan yang boleh memberikan kesihatan kepada kulit dan wajah – banyakkan makan buah-buahan seperti betik. Pada masa yang sama kurangkan pengambilan makanan yang berminyak.

      Kalau sudah terdesak, apa kata saudari dapatkan nasihat pakar kulit, sebab apa yang saya nasihatkan di atas adalah secara umum, namun terdapat juga kes yang spefisik yang perlukan rujukan daripada orang pakar. Harap saya dapat membantu.

  4. Info yang menarik. Selain itu, tips-tips yang boleh diamalkan untuk mencegah pembentukan jerawat atau acne ialah:
    1) Gunakan cecair pelembab untuk mencegah kulit muka daripada kering
    2) Kurangkan penggunaan alat solek
    3) Kerap mencuci muka bagi mencegah pengumpulan minyak
    4) Berhati-hati dengan produk yang kita pakai pada rambut
    5) Melakukan senaman rutin

  5. Thanks for the good info, this is very useful for me since i had suffered with acne problem since three years ago… if you dont mind, may you email all these tips to my email? Tq

    • Saya sudah hantar email tersebut. Cuma kepada para pembaca sekalian, pihak kami amat berharap agar anda boleh bookmark laman web jika anda berminat untuk membaca mana-mana artikel dari masa ke masa, bukannya meminta pihak kami copy dan paste artikel itu terus ke email anda – ini bukanlah budaya yang baik pada pandangan content creator.

      Dalam kes ini, saya bagi sebab tidak mahu mengecewakan orang yang memohon.

      Harap boleh faham, sekian.

  6. sy dah cuba mcm-mcm petua tp x berkesan. . shinggalah sy jumpa kkawan lama sy. . dia syorkan sy utk guna set pemutih ratu perawan. . setelah sy guna produk trsebut, x sampai 2 minggu pun sy dah dapat tengok hasilnya. . produk tu memang betol-betol berkesan. . sampai sekarang ramai yg memuji wajah sy. . jerawat, jeragat pon dah takde. . kulit smakin tegang, licin, berseri, putih gebu. . masalah jerawat dan jeragat yg serius pon dpt hilanng. . produk tu memang awesome. . haaa ni nombor sis yg jual produk tu 01131320380

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here