Berhenti Merokok – Selamatkan Paru-Paru Anda dan Jangan Lagi Menghabiskan Rokok

Menurut laporan terbaru dari pemerintah AS. Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit, lebih daripada dua puluh peratus lelaki dan wanita dewasa di AS menghisap rokok, sementara lebih daripada lapan puluh peratus daripadanya menyalakan rokok setiap hari.

Sebab mengapa merokok menjadi masalah ini adalah kerana akibat ketagihan nikotin menyebabkan pelbagai jenis kanser, strok, dan serangan jantung. Oleh itu, setiap hari adalah masa yang tepat untuk berhenti merokok.

Bab 1: Mengapa Orang Ingin Berhenti

Perokok telah memberikan banyak alasan kerana ingin berhenti merokok.

Beberapa terpaksa berhenti untuk tujuan perubatan. Ini tidak menghairankan memandangkan lebih daripada 400,000 orang Amerika mati setiap tahun akibat penyakit yang disebabkan oleh rokok. Antara penyakit yang sering berlaku yang disebabkan oleh merokok adalah: keadaan jantung, barah, strok, penyakit vaskular periferal, emfisema paru, bronkitis, bisul dan lain-lain.

Selain itu, rawatan terhadap keadaan yang ada sebelum ini mungkin rumit dengan merokok. Risiko anestesia dan kesan pasca operasi meningkat dengan penggunaan rokok.

Tekanan sosial adalah alasan utama yang berbeza untuk berhenti. Merokok hari ini dipandang sebagai bau, mual dan menjijikkan oleh bukan perokok dan juga oleh lebih daripada 50 juta bekas perokok di negara kita. Walaupun merokok pernah dipercayai canggih, individu yang merokok sekarang ini dicemuh oleh sebilangan besar rakan sebayanya.

Beberapa perokok sekarang merasakan bahawa mereka kelihatan kurang disiplin diri dan memandang rendah kerana tidak mempunyai kecerdasan untuk berhenti. Sebilangan kecil ingin berhenti merokok untuk memberi contoh positif kepada anak-anak mereka.

Perbelanjaan merokok adalah alasan utama yang berbeza. Ramai yang ingat menyatakan, “Sekiranya rokok mencecah $ 1,00 sebungkus, saya akan berhenti!” Kini rokok menghampiri 5 kali ganda dan individu yang sama terus merokok. Pasangan merokok mungkin terdorong untuk berhenti setelah menyedari mereka menghabiskan ribuan dolar setahun untuk mengekalkan ketagihan mereka. Selain itu, perokok membakar lubang pada pakaian, kenderaan, perabot dan karpet mereka. Tidak hanya boleh mengakibatkan pembakaran yang mahal, tetapi juga kebakaran yang tidak disengajakan. Sebenarnya, lebih daripada separuh kematian akibat kebakaran di negara kita disebabkan oleh merokok.

Ramai yang berhenti merokok sebelumnya untuk jangka masa yang panjang dan kembali merokok. Ketika mereka bebas dari merokok, mereka merasa lebih sihat, lebih tenang, dan lebih bahagia. Tetapi kurangnya pemahaman memungkinkan mereka menggoda puff. Ini mengakibatkan penguatan ketagihan mereka sepenuhnya.

Sebilangan individu memerlukan bantuan untuk berhenti merokok. Mereka tahu bahaya, malapetaka, dan perbelanjaan tetapi masih tidak dapat berhenti. Merokok adalah satu ketagihan. Penting untuk diingat bahawa setelah anda menjadi penagih, anda selalu menjadi penagih. Sebaik sahaja anda berhenti merokok dalam jangka masa yang singkat, berhenti adalah agak mudah. Anda akan kadang-kadang berfikir untuk rokok, tetapi mereka tidak sebanding dengan dorongan yang dihadapi dari penarikan semasa proses berhenti awal.

Tetapi anda harus selalu ingat bahawa satu tarikan akan membawa anda kembali ke keadaan penuh bergantung. Anda juga harus kembali merokok atau sekali lagi berhenti. Kedua-duanya adalah pilihan yang sukar. Pertimbangkan kedua-duanya jika anda mempertimbangkan untuk mengambil sedutan. Ikuti pemenang dan – jangan sesekali menerima hadiah!

Bab 2: Berhenti Secara Beransur

Menghentikan kaedah detasmen secara beransur-ansur. Sekiranya anda mengenali seorang perokok yang mereka benar-benar hina, anda harus secara aktif mendorong mereka untuk mematuhi pendekatan “memotong” secara beransur-ansur. Hubungi mereka setiap hari dan suruh mereka menghapuskan sebatang rokok.

Maknanya, jika mereka biasa merokok empat puluh sehari, cukup merokok tiga puluh sembilan pada hari pertama percubaan untuk berhenti. Pada keesokan harinya mereka harus dipromosikan untuk merokok hanya tiga puluh lapan kemudian tiga puluh tujuh pada keesokan harinya dan seterusnya.

Maka anda harus memanggil individu-individu ini setiap hari untuk mengucapkan tahniah dan mendorong mereka untuk terus. Saya mesti menegaskan kembali, ini hanya harus dilakukan kepada perokok yang sebenarnya anda hina.

Sebilangan besar perokok akan bersetuju dengan rancangan serangan ini. Kedengarannya sangat mudah untuk hanya merokok kurang setiap hari. 39 batang rokok untuk dua paket sehari perokok tidak kelihatan. Caranya adalah dengan meyakinkan individu bahawa anda hanya berusaha menolong mereka.

Untuk satu atau dua minggu pertama, satu kelemahan adalah anda harus yakin untuk menyukai individu tersebut dan anda harus bercakap dengan mereka setiap hari. Mereka juga tidak akan merengek.

Apabila mereka turun hingga tiga puluh dari empat puluh, mereka mungkin mula mengeluh sedikit. Anda sebenarnya tidak akan bersenang-senang lagi. Apabila pembayaran datang kira-kira 3 minggu ke dalam penipuan. Sekarang anda memperolehnya kurang daripada setengah daripada jumlah normalnya. Mereka berada dalam pengeluaran yang agak lama.

Sebulan dalam rancangan serangan, anda membuat mereka menarik diri. Tetapi jangan henti-henti. Hubungi mereka dan beritahu mereka betapa hebatnya mereka dan betapa bangganya anda terhadap mereka. Sekiranya mereka berada di hari ketiga puluh lima hingga tiga puluh sembilan, anda telah melakukan rampasan kuasa besar.

Individu yang miskin ini sangat menarik diri, menderita dan tidak menunjukkan apa-apa. Mereka tidak lebih dekat untuk menghentikan penarikan daripada hari anda memulakan prosedur. Mereka mengalami penarikan kronik, tidak memperlakukan dirinya satu atau dua hari sehari, tetapi benar-benar kehilangan tiga puluh lima hingga empat puluh sehari.

Sekiranya anda ingin mendapatkan kekalahan, ketika Anda mengalahkan mereka hingga 0, beritahu mereka jangan risau jika masalah menjadi lasak, cukup ambil sesekali. Sekiranya anda dapat membuat mereka jatuh ke bawah, mengambil satu tiup setiap hari ke-3, mereka akan ditarik selama-lamanya.

Adakah saya menyatakan bahawa anda benar-benar harus memandang rendah individu ini untuk melakukan ini kepada mereka? Ini mungkin jenaka praktikal paling kejam yang mungkin pernah anda tarik kepada sesiapa sahaja. Anda akan mengurangkan peluang mereka untuk berhenti, membuat mereka menderita tanpa henti dan kemungkinan mereka pada suatu ketika akan berhenti, kembali merokok, mempunyai ketakutan untuk berhenti daripada apa yang mereka alami sehingga mereka akan merokok sehingga ia membunuh mereka. Seperti yang saya nyatakan, lebih baik anda membenci individu ini.

Mudah-mudahan tidak ada seorang pun yang anda hina untuk melakukan ini kepada mereka. Saya percaya tidak ada yang cukup menghina diri sendiri untuk melakukan perkara ini kepada diri mereka sendiri. Menghentikan ayam belanda sejuk mungkin sukar tetapi berhenti dengan kaedah penarikan ini hampir mustahil.

Sekiranya anda mempunyai pilihan antara yang sukar dan tidak dapat dilupakan, pilihlah yang sukar. Anda akan mempunyai sesuatu untuk ditunjukkan pada akhir proses yang sukar, tetapi tidak lain hanyalah celaka pada akhir pendekatan yang tidak disangka.

Berhenti sejuk dan dalam tujuh puluh dua jam ia akan reda. Kurangkan dan pada dasarnya akan menjadi semakin buruk selama berminggu-minggu, bulan, atau bertahun-tahun jika anda membiarkannya.

Saya harus menyebutkan, ini bukan kaedah baru. Bercakap dengan setiap bekas perokok jangka panjang yang anda kenal. Percubaan untuk mencari satu individu yang berjaya menggunakan pendekatan pemotongan, sedikit demi sedikit mengurangkan menjadi 0 akhirnya dalam beberapa minggu atau bulan.

Anda akan sukar untuk mencari bahkan satu individu yang sesuai dengan rang undang-undang ini. Satu pandangan lain yang semestinya dapat membantu anda melihat kekurangan dalam serangan. Lihatlah individu-individu di sini yang pernah berhenti selama berbulan-bulan atau bertahun-tahun dan kemudian terjatuh.

Suatu hari, setelah sekian lama, mereka berhenti dan merokok sekali lagi. Sekiranya seseorang dapat melakukan ini setelah bertahun-tahun atau beberapa dekad, teka apa yang akan dilakukannya setelah berbulan-bulan atau hari bebas asap. Ini meletakkan perokok kembali ke titik awal.

Apa yang perlu dilakukan oleh bekas perokok untuk mencegah kambuh atau penarikan diri secara kronik adalah – jangan sekali-kali menerima sesak nafas!

Bab 3: Satu Jam Pada Satu Masa

Konsep ini diarahkan oleh hampir semua platform yang komited untuk menangani penyalahgunaan bahan atau pertempuran emosi dalam apa jua bentuk. Sebab mengapa ia sering dikutip adalah bahawa ia berlaku secara universal untuk hampir semua keadaan traumatik. Ambil setiap hari ketika tiba.

Mengendalikan berhenti merokok tidak terkecuali. Bersama-sama dengan jangan mengambil rokok lagi, ambil setiap hari, bahkan setiap jam kerana ia adalah skema utama yang menyediakan perokok untuk berjaya berhenti merokok dan bebas dari cengkaman ketagihan nikotin.

Ketika pertama kali berhenti, konsep pengambilan setiap hari atau setiap jam ketika datang jelas lebih unggul daripada perokok yang mempercayai bahawa dia tidak akan merokok lagi.

Untuk pertama kali perokok berhenti merokok; dia tidak faham adakah dia mahu menjalani kehidupannya tanpa merokok atau tidak. Selalunya perokok menggambarkan kehidupan sebagai bukan perokok sebagai lebih berusaha, mengerikan, dan kurang menggembirakan.

Sehingga dia berhenti merokok, dia menyedari pemikirannya sebelumnya tentang bagaimana kehidupan sebagai orang yang tidak merokok tidak salah. Setelah berhenti, dia menyedari bahawa ada kehidupan berikutan merokok.

Ia adalah kehidupan yang lebih bersih, lebih tenang, kenyang dan, paling penting, lebih sihat. Kini pemikiran untuk kembali merokok menjadi konsep menjijikkan. Walaupun ketakutan telah meningkat, skema pengambilan setiap hari ketika datang masih harus dipertahankan.

Sekarang, sebagai bekas perokok, dia selalu mengalami momen-momen busuk setiap masa. Kadang-kadang kerana ketegangan di rumah atau tempat kerja, atau tempat sosial yang tidak menyenangkan, atau keadaan perjalanan yang tidak dapat ditentukan, keinginan untuk rokok meningkat. Yang perlu dia buat hanyalah berkata pada dirinya sendiri, saya tidak akan merokok sepanjang hari ini; esok saya akan bimbangkan esok.

Dorongan akan berakhir dalam beberapa minit, dan keesokan harinya dia mungkin tidak akan memikirkan asap. Namun, ambil setiap hari ketika datang tidak hanya harus diterapkan ketika ada keinginan. Ia mesti diamalkan setiap hari. Dari semasa ke semasa seorang bekas perokok percaya bahawa tidak perlu lagi berfikir dengan cara ini.

Dia mengikuti idea bahawa dia tidak akan merokok lagi seumur hidupnya. Dengan anggapan dia betul, kapan dia menundukkan dirinya untuk mencapai matlamatnya? Ketika dia beristirahat di ranjang kematiannya, dia mungkin dengan bersemangat berseru, “Saya tidak pernah mengambil rokok lagi.” Hebatnya masa untuk mendapat ganjaran positif.

Setiap hari bekas perokok itu harus bangkit memikirkan bahawa dia tidak akan merokok pada hari itu. Dan setiap malam sebelum dia masuk, dia harus memuji dirinya kerana berpegang pada tujuannya. Sebagai kebanggaan adalah penting untuk bebas dari merokok.

Bukan sahaja penting, tetapi juga wajar. Bagi sesiapa yang berhenti merokok telah terbebas dari ketagihan yang sangat kuat. Untuk pertama kalinya dalam waktu yang lama, dia menguasai hidupnya, dan bukannya diperintahkan oleh asapnya. Untuk ini, dia harus berbangga.

Jadi malam ini, ketika anda memukul karung, tepuk punggung dan nyatakan, “hari tambahan tanpa merokok, saya merasa hebat.” Dan esok setelah anda bangun, nyatakan, “Saya akan pergi untuk hari lain. Esok saya akan memikirkan hari esok. ” Untuk berjaya bebas dari merokok, minum setiap hari atau bahkan setiap jam ketika datang dan – jangan sesekali mengambil rokok lagi!

Bab 4: Motivasi

Selama bertahun-tahun saya menemui banyak perokok yang berusaha berhenti, sepenuhnya bertentangan dengan kehendak mereka, yang masih berjaya berhenti merokok. Saya dari semasa ke semasa melihat individu muda yang dipaksa oleh ibu bapa mereka untuk diberhentikan.

Kadang-kadang orang dewasa yang dipaksa oleh doktor, sementara yang lain adalah orang dewasa yang ditipu untuk pergi ke seminar oleh keluarga dan rakan-rakan yang secara harfiah membawa mereka ke kurikulum dengan semacam kepura-puraan palsu, seperti mereka hanya akan makan malam. Walaupun saya tidak akan menyatakan bahawa manuver ini berfungsi dalam banyak kes, ia berfungsi lebih kerap daripada yang dipercayai oleh kebanyakan orang.

Untuk menyatakan bahawa orang-orang ini tidak mempunyai motif sebelumnya atau ingin berhenti merokok kemungkinan tidak benar. Saya rasa kebanyakan perokok mempunyai sedikit motif untuk berhenti, tetapi motif tanpa pemahaman tentang ketagihan nikotin dan rawatannya tidak mencukupi untuk berjaya. Itulah sebabnya kebanyakan seminar berusaha mengumpulkan maklumat secepat mungkin.

Perkara penting yang harus difahami adalah mengapa orang merokok, mengapa mereka harus berhenti, bagaimana berhenti, dan bagaimana untuk bebas. Keempat-empat bidang ini adalah titik pemahaman penting bagi seseorang yang berfikir untuk berhenti kerja. Tanpa pemahaman yang tegas terhadap setiap elemen, perokok akan hilang dalam pekerjaannya.

Memahami mengapa dia merokok membantu perokok mengesan bahawa semua kualiti sihir yang berkaitan dengan merokok didasarkan pada kesalahan dan perasaan. Walaupun kebanyakan perokok mempercayai bahawa mereka merokok kerana mereka mahu, sebab sebenar mereka merokok adalah kerana mereka harus. Mereka cangkuk dan badan mereka menghendaki mereka merokok. Mereka penagih dadah, sederhana dan sederhana, dan menyedari premis ini adalah langkah penting.

Seperti ketagihan lain atau program 12 langkah, anggapan tidak berkuasa terhadap ubat adalah langkah pertama dalam pemulihan. Anda harus sedar bahawa semasa anda berfikir bahawa merokok membuat anda tenang, ia benar-benar meningkatkan tahap ketegangan anda, atau lebih tepatnya, reaksi anda terhadap ketegangan.

Walaupun anda mempercayai merokok menjadikan anda bertenaga, sebenarnya, ia merampas daya tahan dan kekuatan anda. Walaupun perokok sering merasakan bahawa merokok membolehkan anda bersenang-senang dan menjalani gaya hidup yang lebih aktif secara sosial, ia benar-benar merosakkan dan menyekat kekuatan anda untuk menyertai banyak aktiviti dan menjalin hubungan yang segar.

Bertentangan dengan meningkatkan kekuatan anda untuk menjadi anggota masyarakat yang aktif dan aktif, ini sebenarnya mendorong anda untuk menggunakan banyak sikap asosial.

Ini menyebabkan anda merokok dalam keadaan bersentuhan dengan manusia, seringkali meninggalkan perhimpunan atau enggan menghadiri majlis di mana merokok tidak lagi dibenarkan. Mengapa seseorang harus berhenti merokok mungkin merupakan maklumat yang paling tidak mengejutkan, kerana banyak perokok sudah memahami bahawa merokok itu buruk bagi mereka.

Masalahnya ialah kebanyakan orang tidak menyedari betapa buruknya itu. Ramai yang merasa terharu ketika mereka menyedari betapa sebenarnya bahaya merokok.

Kesedaran bahawa berhenti merokok sebenarnya adalah pertempuran untuk bertahan hidup sering kali penting dalam kejayaan jangka panjang. Maklumat ini sering penting untuk menangani pemikiran sesekali yang masih dicetuskan oleh keadaan dan situasi yang dihadapi sepanjang kehidupan bekas perokok.

Bagaimana untuk berhenti – sekarang ini adalah kejutan bagi kebanyakan: individu pada mulanya berhenti kerana mereka mula menyedari merokok membunuh mereka. Mereka kemudian mengetahui bahawa sebahagian besar orang ini berhenti dari ayam belanda yang sejuk.

Saya telah melihat kehebatan pendidikan sebanyak 1000 kali dalam membantu mempersiapkan perokok untuk berhenti.

Sekali lagi, masalah itu lebih dari sekadar memerintahkan bahaya merokok secara fizikal. Ini bermaksud perokok membina pemahaman penuh tentang fizikal, mental, sosial, ekonomi, dan estetika merokok. Saya juga menyaksikan pemahaman peribadi berkembang menjadi alat hebat yang digunakan oleh 1000-an bekas perokok dalam menjaga tekad mereka untuk menjauhkan diri dari merokok juga.

Mereka akan mempertahankan tekad mereka selagi mereka terus menilai mengapa mereka berhenti di tempat pertama, dan menjaga alasan-alasan tersebut di hadapan kesedaran mereka.

Mungkinkah kita memotivasikan perokok untuk berhenti? Saya rasa banyak perokok yang telah menghisap rokok untuk jangka masa yang lama sudah terdorong.

Walaupun tidak semua perokok secara keseluruhan, kemungkinan ada perokok yang muncul di klinik berhenti merokok atas kehendaknya sendiri, atau yang mengetik perkataan “berhenti merokok” ke dalam mesin pencari Bersih, mempunyai keprihatinan dan kehendak awal lebih banyak maklumat mengenai cara berhenti.

Jadi pada dasarnya, jawapan untuk sama ada seseorang mungkin terdorong untuk berhenti atau tidak adalah “ya.” Sebenarnya kebanyakan perokok sudah mempunyai motif kecil. Memahami bahawa untuk berhenti merokok dan menjauhi rokok dan menyelamatkan nyawa anda.

Bab 5: Petua

Merokok menyakitkan bukan hanya perokok, tetapi juga orang tersayang, rakan sekerja, dan orang lain yang menghirup asap rokok perokok, yang disebut asap rokok.

Di antara bayi hingga usia lapan belas bulan, asap rokok dikaitkan dengan sebanyak 300,000 kes bronkitis dan radang paru-paru setiap tahun.

Asap rokok dari ibu bapa meningkatkan peluang anak muda untuk masalah telinga tengah, menyebabkan batuk dan mengi, dan memburukkan lagi keadaan asma.

Sekiranya kedua ibu bapa merokok, seorang remaja lebih mungkin dua kali ganda merokok berbanding individu muda yang kedua orang tuanya bukan perokok. Di rumah di mana hanya seorang ibu bapa merokok, individu muda juga cenderung mula merokok.

Wanita hamil yang merokok cenderung melahirkan anak yang berat badannya terlalu rendah untuk kesihatan bayi. Sekiranya semua wanita berhenti merokok semasa mengandung, kira-kira 4.000 bayi baru tidak akan mati setiap tahun.

Bersedia untuk berhenti

Susun tarikh untuk berhenti. Sekiranya boleh, minta kenalan berhenti merokok dengan anda.

Perhatikan bila dan bagaimana anda merokok. Cubalah mencari perkara dalam kehidupan seharian yang sering anda lakukan semasa merokok (seperti minum secawan kopi pagi atau memandu kenderaan).

Ubah rutin merokok anda: Simpan asap di tempat yang berbeza. Asap dengan tangan anda yang lain. Jangan buat perkara lain semasa merokok. Fikirkan bagaimana perasaan anda jika anda merokok.

Merokok hanya di tempat-tempat tertentu, seperti di luar rumah.

Sekiranya anda mahukan rokok, tunggu beberapa minit. Berusaha memikirkan sesuatu yang perlu dilakukan daripada merokok; anda boleh mengunyah permen karet atau minum segelas air.

Beli satu bungkus rokok pada satu masa. Beralih ke jenama rokok yang tidak anda gemari.

Hari anda diberhentikan

Hapuskan semua asap anda. Ketepikan asbak anda.

Ubah rutin pagi anda. Sekiranya anda makan sarapan pagi, jangan duduk di tempat yang sama di meja dapur. Kekal sibuk.

Sebaik sahaja anda terdorong untuk merokok, lakukan perkara lain sebagai alternatif.

Bawa benda lain ke dalam mulut anda, seperti permen karet, gula-gula keras, atau tusuk gigi.

Hargailah diri anda pada akhir hari kerana tidak merokok. Lihat filem atau keluar dan nikmati makanan haiwan kesayangan anda.

Sisa berhenti

Jangan resah jika anda mengantuk atau lebih cepat marah daripada biasa; perasaan ini akan berlalu.

Cuba jalan-jalan bersenam atau menunggang basikal.

Fikirkan perkara positif mengenai berhenti merokok, seperti betapa anda menyukai diri anda sebagai orang yang tidak merokok, kelebihan kesihatan untuk anda dan orang tersayang, dan contoh yang anda berikan untuk orang lain di sekitar anda. Sikap positif akan menolong anda melalui masa-masa sukar.

Sekiranya anda merasa tegang, cubalah untuk terus sibuk, pertimbangkan cara untuk menyelesaikan masalah ini, katakan pada diri anda bahawa merokok tidak akan menjadikannya lebih baik, dan lakukan yang lain.

Makan makanan biasa. Rasa lapar kadang-kadang disalah anggap mahu merokok.

Mulakan balang wang dengan wang tunai yang anda simpan dengan tidak membeli rokok.

Biarkan orang lain tahu bahawa anda telah berhenti merokok-kebanyakan individu akan menyokong anda. Ramai rakan anda yang merokok mungkin ingin tahu bagaimana anda berhenti. Senang bercakap dengan orang lain mengenai berhenti kerja anda.

Sekiranya anda tergelincir dan merokok, jangan putus asa. Banyak bekas perokok cuba berhenti berkali-kali sebelum akhirnya berjaya. Keluar sekali lagi.

Kesimpulannya

Berhenti merokok membuat perbezaan dengan segera-anda mungkin merasa dan mencium makanan dengan lebih baik. Nafas anda berbau lebih besar. Batuk anda hilang. Ini berlaku untuk lelaki dan wanita dari semua peringkat umur, bahkan mereka yang lebih tua. Ia berlaku untuk individu yang sihat dan juga mereka yang sudah mempunyai penyakit atau keadaan yang disebabkan oleh merokok.

Berhenti merokok mengurangkan risiko barah paru-paru, banyak barah lain, penyakit jantung, strok, penyakit paru-paru lain, dan penyakit pernafasan lain.

Bekas perokok mempunyai kesihatan yang lebih baik daripada perokok sekarang. Mantan perokok mempunyai penyakit yang lebih sedikit hari, lebih sedikit keluhan kesihatan, dan kurang bronkitis dan radang paru-paru daripada perokok sekarang.

Berhenti merokok menjimatkan wang tunai.

Sekiranya anda memerlukan lebih banyak pertolongan, berjumpa dengan doktor anda.

Dia mungkin memberi ubat gusi nikotin atau tampalan nikotin untuk membantu anda.

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here