Mengekang Keinginan Gula Sekali-sekala Dengan 5 Teknik Berkesan Ini

Orang yang sensitif terhadap gula mungkin rendah dalam neurochemical tertentu yang membantu kita merasa tenang, berpusat, yakin, dan optimis. Gula adalah ubat yang membuat rasa sensitif terhadap gula terasa lebih baik buat sementara waktu, tetapi dengan akibat yang merosakkan.

Bab 1: Bolehkah Anda Ketagih Gula

Sudah tentu, kita semua sedikit kecewa ketika memakan banyak gula, tetapi orang yang sensitif terhadap gula mempunyai reaksi yang lebih keras. Bagi mereka, gula menjadikan semua ujung saraf mereka menjadi terang. Mereka mendapat kenaikan dan runtuhan yang lebih tinggi dari barang-barang gula-gula.

Adakah Ini benar-benar Ketagihan

Bukan hanya sekutu emosi dengan gula atau makanan halus yang menjadi satu-satunya masalah di sini. (Sebagai sebutan, saya mesti menyatakan bahawa makan emosi adalah perkara yang benar dan penting)! Ketagihan gula seperti yang disampaikan dalam buku ini juga melibatkan keperluan fizikal sebenar untuk gula agar terasa hebat.

Konsep menarik, dan saya tertanya-tanya: Adakah saya benar-benar individu yang sensitif terhadap gula? Bolehkah saya benar-benar ketagih dengan gula?

Salah satu cara yang berkesan untuk memastikan sama ada anda benar-benar ketagih dengan gula adalah dengan melihat bagaimana perasaan anda jika anda tidak mempunyai SETIAP gula dalam jangka masa yang singkat. Sekiranya anda mula mengalami gejala penarikan diri dan kemudian merasa lebih sihat setelah mengambil sedikit gula, anda mungkin menghadapi masalah fizikal.

Ujian berbeza yang boleh membuat anda ketawa (kerana rasa bersalah) adalah ujian cookie. Katakan anda tiba di rumah untuk menemui sepiring kuki Toll House yang hangat di kaunter. Tidak ada orang lain mengenai. Anda tidak lapar. Apa yang awak buat?

Seseorang yang mungkin mempunyai minat yang tinggi terhadap gula akan membuat lebah untuk kue dan memakan sekurang-kurangnya satu, mungkin satu setengah pinggan! Mereka yang tidak mendapat bayaran gula-gula mungkin melihat kuki dan mempertimbangkan untuk mencuba. Mereka mungkin memeriksa mesej mel atau telefon terlebih dahulu. Mereka mungkin berkata, “Saya tidak lapar pada masa ini, jadi saya akan menunggu hingga kemudian.” Otak mereka tidak mati ketika melihat dan aroma kuki.

Sebab saya bergurau adalah kerana saya tergolong dalam kumpulan 1, tanpa keraguan! Setelah mengetahui tentang kesan seperti gula dan bagaimana ketagihan gula, saya mesti membuat kesimpulan bahawa saya memang orang yang sensitif terhadap gula.

Oleh itu, jika anda telah memastikan bahawa anda benar-benar ketagih dengan gula, bagaimana anda menghentikan ketagihan ini?

Bab 2: Jejaki

Langkah ini adalah menjaga jurnal makanan. Dalam jurnal ini anda meletakkan:

  • Masa anda makan / minum
  • Apa yang anda makan / minum
  • Cara anda merasa fizikal
  • Cara anda merasakan emosi.

Jejaki

Kenapa boleh melakukan ini? Ia membantu anda menyambung dengan badan anda. Anda akan menentukan apa yang diperlukan oleh tubuh anda, bagaimana makanan tertentu mempengaruhi anda, bahawa jika anda melakukan “A”, maka “B” akan terjadi.

Jurnal makanan membantu anda melihat kemajuan dari masa ke masa. Semasa anda menghilangkan gula, anda mungkin melihat pilihan makanan yang lebih sihat, waktu makan yang tidak berubah-ubah, dan emosi yang lebih baik. Mengingat kembali buku harian makanan boleh menjadi dorongan dari segi itu. Anda mungkin terkejut melihat sejauh mana anda telah sampai.

Langkah ini sukar bagi sebilangan orang. Ini memancing pemikiran untuk bersenam dan menghadapi apa yang kita rasakan. Kita mungkin merasa bersalah meletakkan semua yang telah kita habiskan. Pada hakikatnya, sangat mengejutkan betapa banyak diri kita telah mengikat makanan!

Jurnal makanan yang sama dalam rancangan khusus ini tidak mengenai baik atau buruk. Tidak ada penghakiman yang dituntut. Anda hanya merakam data secara objektif mungkin untuk membantu anda menentukan hubungan antara apa yang anda makan dan bagaimana perasaan anda.

Ini semua mengenai pembelajaran sehingga anda dapat mencapai penyesuaian yang baik yang menghasilkan kesihatan yang lebih baik. Jurnal ini memberikan suara kepada tubuh anda.

Badan anda tidak memberikan cetakan komputer untuk memberitahu anda apa yang berlaku dengannya; sama ia menunjukkan petunjuk dalam bentuk gejala yang menunjukkan gambaran yang lebih besar. Gejala ini akan seragam dan dapat diramalkan. Anda hanya perlu belajar membacanya.

Saya percaya ini adalah cara menarik untuk menggunakan jurnal makanan. Saya tidak pernah melakukan perkara seperti ini sebelumnya, dan saya ingin mencubanya.

Saya tidak dapat menyatakan bahawa saya akan gemar menulis apa yang saya makan atau bahkan ingat untuk melakukannya secara berterusan. Semua sama kerana itulah saya akan melakukan semua ini dengan perlahan.

Bab 3: Makan dengan kerap

Langkah ini memerlukan:

  • Mengonsumsi 3 kali sehari
  • Makan secara berkala
  • Makan protein yang mencukupi.

Ubahlah Tabiat Anda

Mengapa hanya 3 kali makan dan bukan sedikit makanan sepanjang hari?

Bagi penagih gula, berhenti makan mungkin sukar. Makan 3 kali sehari melatih badan untuk memulakan dan, lebih penting lagi, mengakhiri makan.

Sangat mudah untuk mengubah makanan kecil itu menjadi seharian merumput dan snek tanpa henti. Itu tidak dapat dielakkan kerana orang yang sensitif terhadap gula tidak dikendalikan.

Tidak, kimia otak mungkin lebih disalahkan dalam hal itu. Seorang penagih gula sebenarnya dianggap mempunyai hujung batang yang pendek ketika datang ke bahan kimia otak seperti tahap serotonin dan beta endorfin.

Neurotransmitter ini membantu anda mempunyai kawalan impuls yang lebih besar dan kekuatan untuk mengeluarkan gula-gula, antara lain. Orang yang sensitif terhadap gula mungkin mengalami tahap kemerosotan bahan kimia ini.

Mengkonsumsi 3 kali sehari juga mengajar kawalan keinginan, yang mungkin sukar bagi penagih gula, terutama berkaitan dengan gula-gula.

Anda masih boleh mengambil gula-gula pada langkah ini; pindahkan mereka ke waktu makan yang ditetapkan. Sebenarnya, menukar gula-gula ke makanan mengurangkan kesan gula. Memiliki gula setelah memakan protein, dan bukannya memakan manis itu sendiri, akan menurunkan gula gila itu dan seterusnya mengakibatkan kemerosotan.

Pengecualian untuk peraturan 3 kali sehari adalah mereka yang benar-benar aktif dan mereka yang hamil atau menyusu. Orang-orang ini memerlukan apa yang disebut “makanan ringan terancang” protein dan karbohidrat kompleks.

Makanan ringan direka untuk waktu tertentu dengan makanan yang dipilih lebih awal. Makanan ringan yang dirancang memerlukan perhatian terhadap makanan yang anda pilih dan makan daripada mengambil makanan ringan secara spontan tanpa berfikir. Belajar untuk memulakan, berhenti, dan memperhatikan mungkin masih berperanan dengan makanan ringan yang dirancang.

Makan pada selang masa yang stabil. Macam mana boleh jadi? Untuk memastikan tahap glukosa darah tetap berterusan, kurangkan keinginan, dan jauhi anda dari rasa rehat, goyah, dan lesu. Dikatakan bahawa bertujuan untuk sekitar lima-enam jam antara waktu makan, tetapi tidak lebih dari enam jam (kecuali antara makan malam dan sarapan pada hari berikutnya).

Melakukan tanpa makan lebih dari enam jam boleh menyebabkan penurunan kadar gula dalam darah, dan itulah yang ingin kita cegah!

Makan pada selang waktu yang tetap juga meminta anda untuk memperhatikan badan anda dan makanan yang anda letakkan di dalamnya, yang keduanya penting dalam penyembuhan dari ketagihan gula.

Protein sangat penting dalam membantu memperbaiki otak dan badan penagih gula. Protein juga memastikan tahap gula dalam darah tetap stabil. Dan ia membantu pengeluaran serotonin, antara bahan kimia yang biasanya rendah pada individu yang sensitif terhadap gula. Serotonin adalah yang menyumbang kepada rasa santai, terkawal, dan dapat mengatakan tidak kepada gula-gula.

Sebaiknya pengambilan protein harian bagi penagih gula antara 0,4 dan 0,6 gram per paun berat badan, bergantung pada orang, keadaan kesihatan, dan tahap penyembuhan yang diperlukan.

Langkah ini dinyatakan antara langkah paling sukar dalam menyembuhkan ketagihan gula. Ia sukar kerana setiap bahagian langkah ini kadang-kadang bertentangan dengan apa yang disukai oleh penagih gula! Oleh itu, sangat penting untuk meluangkan masa anda di langkah ini dan tidak mengharapkan kecurangan sejak awal.

Langkah ini mempunyai banyak penyembuhan tingkah laku di dalamnya … Jangan tertipu untuk mempercayai bahawa bahagian ini sangat mudah sehingga anda tidak perlu mengusahakannya. Sekiranya anda sensitif terhadap gula, langkah ini adalah pusat untuk mendapatkan keseimbangan kimia badan anda. Sediakan masa sebanyak yang anda perlukan untuk mengatasinya.

Berita baiknya adalah bahawa mengatasi langkah ini akan memberikan perubahan yang dapat dikesan dan disukai. Kabut gula akan mulai terangkat, dan keperluan dan keinginan untuk gula perlahan-lahan akan semakin lemah. Terdapat cahaya di hujung terowong. Mungkin, mungkin benar-benar mungkin untuk bebas dari gula iblis selama-lamanya!

Bab 4: Langkah Tambahan

Selebihnya langkah meningkatkan penyembuhan seterusnya mengurangkan keinginan untuk mengonsumsi gula.

Bantuan Lebih Sedikit

Langkah ini melibatkan pengambilan vitamin, khususnya:

  • Vitamin C – untuk membantu detoksifikasi, hasil serotonin, dan memperbaiki dari keletihan adrenal
  • Vitamin B kompleks – sekali lagi untuk menyokong pengeluaran serotonin dan dalam metabolisme karbohidrat menjadi bahan bakar
  • Zinc – membantu meningkatkan penyembuhan dan menyokong fungsi insulin yang betul

Langkah ini juga menganjurkan pengambilan sejumlah kecil karbohidrat kompleks sebelum tidur untuk mempromosikan otak untuk menghasilkan serotonin yang mencukupi untuk membantu anda merasa kurang gelisah, cekap, dan dapat menyatakan “tidak” terhadap gula.

Bahagian kentang dengan kulitnya adalah karbohidrat yang disarankan. Anggaplah kentang sebagai “ubat” jenis antidepresan dalam bungkusan yang berbeza.

Dalam langkah ini, anda mesti menukar karbohidrat yang diproses (putih) yang anda makan menjadi karbohidrat kompleks (coklat). Karbohidrat kompleks ‘membakar’ lebih perlahan dan dengan itu mencegah peningkatan glukosa darah secara tiba-tiba dan keruntuhan berikutnya.

Ilustrasi karbohidrat kompleks (coklat) merangkumi:

  • Gandum utuh
  • Oat
  • Millet
  • Barleycorn
  • Quinoa
  • Dieja
  • nasi coklat
  • Kentang dengan kulit dihidupkan
  • Sayuran
  • Kacang

Karbohidrat sederhana (makanan putih) merangkumi item seperti:

  • roti putih
  • nasi putih
  • tepung putih
  • Tortilla tepung putih
  • Sebilangan besar pencuci mulut dan makanan ringan yang dikemas

Begitu juga, buah kering boleh menjadi pencetus bagi beberapa orang sensitif kerana fruktosa pekat dan akibatnya terhad atau dielakkan. Menggunakan jurnal makanan dapat membantu menentukan makanan apa yang sesuai untuk anda dan mana yang mencetuskan perasaan gula yang tidak menyenangkan, murung dan bahkan gula lebat.

Langkah ini adalah penentuan peribadi. Sebilangan orang akan mengurangkan jumlah gula secara keseluruhan dalam diet mereka dan merasa senang dengan itu.

Banyak orang lain mengeluarkan semua gula dari diet mereka. Setelah mengatasi setiap langkah sebelumnya akan memastikan pertarungan yang lancar dan berjaya dengan langkah ini.

Anda mungkin perlu menyahtoksin sepenuhnya dari semua gula dan mengetahui apa yang diharapkan. Ini melibatkan belajar di mana gula berkeliaran dalam makanan, mempunyai rancangan untuk hari anda mengucapkan selamat tinggal kepada semua gula, dan apa yang diharapkan kemudian.

Bahagian yang sangat besar dari langkah ini terdiri daripada merancang, menunggu, merenung, dan kemudian mengambil langkah-langkah tindakan dengan penuh perhatian. Ini sangat besar bagi penagih. Terdapat hasil yang besar jika anda memutuskan untuk menghilangkan kebanyakan gula dari diet anda. Anda akan berasa lebih baik daripada yang pernah anda miliki

Seterusnya adalah tempoh pemulihan setelah mengalahkan gula jahat. Ia menawarkan ketenangan dan kestabilan. Ini menawarkan peluang untuk belajar kemahiran baru untuk menangani peristiwa hidup tanpa gula, yang kadang-kadang mungkin mencabar. Ini adalah prosedur sepanjang hayat untuk belajar dan menikmati.

Kemajuan bukan kesempurnaan ”adalah slogan Dua Belas Langkah tengah dan sangat berguna untuk pemulihan makanan. Anda tidak akan mendapat perjalanan yang sempurna dengan makanan. Kehidupan terlalu komposit dan bertekstur untuk kesempurnaan.

Kesempurnaan sejati yang akan anda perolehi adalah kegembiraan dan keyakinan yang akan anda rasakan dalam mengendalikan kimia badan anda yang “setengah matang”.

Ini mengenai mencari tahu apa yang berfungsi untuk tubuh anda, memulihkan hidup anda, dan menjayakannya sepenuhnya.

Bab 5: Mengidam Gula

Kerinduan berlaku. Kadang-kadang mereka muncul entah dari mana. Beberapa ketika mereka beremosi. Dan ada kalanya mereka wujud hanya kerana saya menjadi lapar! Perasaan saya terhadap keinginan selalu sama, tanpa mengira keadaan: Saya tidak suka!

Tegakkan Tanah Anda

Apa yang kita perlukan adalah memahami rancangan yang akan membantu menangani keinginan dengan cara terbaik yang dapat dibayangkan. Menurut pengalaman saya, membuat sedikit pergeseran dari masa ke masa adalah lebih mudah untuk diadopsi dan lebih baik daripada cuba menukar semuanya dalam satu pounce jatuh.

Saya juga yakin bahawa ketika saya belajar lebih banyak, rancangan pertarungan saya mungkin akan berubah. Yang akan saya fokuskan hari ini ialah:

Sarapan pilihan: Langkah awal untuk memerangi keinginan gula

Bagaimana sarapan? Sarapan menyajikan bahan bakar badan dan memastikan kadar glukosa darah lebih stabil. Saya menyedari bahawa jika saya melewatkan sarapan pagi, glukosa darah saya akan merosot kira-kira pertengahan pagi, dan kemudian saya akan melihat sendiri waktu makan siang.

Tahap glukosa darah yang stabil bermakna saya akan menjauhkan diri daripada “terhempas” dan gorging seterusnya. Ini juga bermaksud saya akan merasa lebih terjaga dan rajin, dan saya memerlukannya kerana saya bukan individu pagi!

Tidak semua sarapan pagi setara. Mocha café latte dengan krim disebat seperti sarapan yang enak, tetapi ia tidak begitu sihat, dan juga tidak akan membawa saya sepanjang pagi! Sekiranya saya mengatakan sarapan “pilih”, saya merujuk kepada sarapan dengan sedikit protein dan karbohidrat kompleks.

Karbohidrat kompleks mengandungi serat dan lebih banyak nutrien daripada bahan rumit. Sekali lagi, glukosa darah saya akan semakin turun naik, dan itu bermakna saya menjauhkan diri daripada masalah gula.

Protein akan menahan rasa lapar saya untuk jangka masa yang lebih lama.

Sekarang bahagian yang sukar: menggabungkan semua ini ke dalam sarapan yang akan saya makan!

Berikut adalah beberapa pilihan sarapan yang saya sediakan dan saya sedar bahawa saya suka:

  • Serat kaya, bijirin protein penuh dengan susu skim atau susu kedelai
  • Roti bakar keseluruhan dengan telur orak (dibuat dengan sebahagian besar telur putih)
  • Oat gulung dengan sedikit serbuk protein, kenari, dan susu skim ditambahkan ke dalamnya (tambahkan jangan lupa epal cincang dan kayu manis!)
  • Sarapan burrito – telur orak, sayuran, keju rendah lemak dalam tortilla gandum.

Kesimpulannya

Gula adalah bahan yang sangat halus dan tidak muncul secara semula jadi. Tampaknya seperti kokain, dan gula berperilaku seperti heroin ketika tiba di otak. Walaupun idea bahawa gula ketagihan kontroversial di tengah-tengah para saintis selama bertahun-tahun, mereka mula memperhatikan ketika seorang terkenal diterbitkan dalam Journal of Nutrition pada tahun 2009.

Kajian menunjukkan bahawa gula mempengaruhi kimia otak dan oleh itu diharapkan dapat mendorong tingkah laku ketagihan. Dalam kajian ini, menunjukkan bahawa gula boleh menyebabkan gejala penarikan dan keinginan.

Kesan tingkah laku adalah seperti perubahan neurochemical di otak yang juga berlaku dengan ubat ketagihan. Satu penemuan kajian ini jarang dibincangkan – baik gula dan rasa manis mengaktifkan laman reseptor sensori beta endorfin di otak, laman reseptor deria yang sama yang diturunkan oleh heroin dan morfin.

Kepentingan penemuan ini adalah bahawa pengganti gula, yang telah menjadi industri utama di AS dan negara lain, mungkin bukan jawapan bagi individu yang ingin menjatuhkan ketagihan gula mereka. Anak-anak muda yang diberi gula-gula manis dan minuman yang dibuat dengan pengganti gula mungkin masih menjadi penagih gula setelah mereka dewasa, dan akan menganggapnya sama sukarnya dengan kita ketika hendak menghentikan gula dan karbohidrat lain dalam makanan mereka.

Intinya – gula adalah ketagihan, dan ia tidak selamat untuk kesihatan seseorang. Oleh kerana sifatnya yang membentuk kebiasaan, sangat sukar untuk melepaskan gula, tetapi kelebihan dalam kesihatan fizikal dan emosi yang lebih baik menjadikannya bermanfaat.

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here