Jalan menuju Pemikiran Positif – Penguasaan Berfikir Positif untuk Mencapai Matlamat dan Mengatasi Ketakutan

Sikap mental kita sekarang adalah kebiasaan, dikumpulkan dari maklum balas ibu bapa, kenalan, masyarakat dan diri kita, yang membentuk citra diri kita dan citra dunia kita.

Sikap mental ini dijaga oleh percakapan dalaman yang selalu kita lakukan dengan diri kita sendiri, baik secara sedar dan bawah sedar.

Langkah pertama untuk mengubah sikap kita adalah mengubah perbualan dalaman kita.

Bab 1: Yang Sebenarnya Berfikir Positif

Pemikiran positif didefinisikan oleh Remez Sasson sebagai sikap mental yang mengakui pemikiran, kata-kata dan gambaran minda yang konduktif terhadap pertumbuhan, pengembangan dan kejayaan.

Dia menyebutnya sebagai sikap mental yang mengharapkan hasil yang baik dan baik. Fikiran positif mengharapkan kebahagiaan, kegembiraan, kesihatan dan hasil yang berjaya dari setiap situasi dan tindakan. Apa sahaja yang dijangkakan oleh minda, ia dapati.

Banyak buku telah ditulis mengenai perkara ini, seminar telah diadakan dan orang membayar banyak wang untuk menghadiri seminar ini dan membeli buku-buku ini yang hanya menggambarkan satu perkara; orang ingin mencapai kejayaan dan mereka menyedari hakikat bahawa satu-satunya cara untuk mencapai kejayaan ini adalah dengan mempunyai sikap positif atau optimis.

Kata positif itu sendiri bermaksud berurusan dengan fakta, melihat fakta-fakta ini secara positif. Orang lain mungkin mengatakan pemikiran positif selalu melihat sisi terang setiap keadaan tidak kira betapa tidak menguntungkannya. Optimisme dan kebahagiaan dikaitkan dengan pemikir positif.

Berfikir positif adalah kemahiran yang boleh diajar dan diperoleh oleh sesiapa sahaja; ia adalah alat yang dapat membantu anda mencapai matlamat, tarikh akhir dan impian anda. Remez Sasson kemudian melabelkan pemikiran positif sebagai tindakan meninjau proses pemikiran dan tindakan peribadi untuk bidang yang memerlukan penambahbaikan dan untuk bidang yang mempunyai implikasi negatif, dan kemudian menggunakan alat yang sesuai untuk mengubah pemikiran atau tindakan tersebut dengan cara yang positif, berorientasikan tujuan.

Pada dasarnya pemikiran positif adalah mengenal pasti pemikiran negatif dalam fikiran anda yang menghadapinya dengan menyedari bahawa implikasi negatif dapat menghalangi kejayaan dan menghilangkannya dari fikiran kita.

Dengan sikap positif, kegagalan boleh melambatkan anda tetapi ia tidak akan menghalang anda untuk sampai ke destinasi anda yang berjaya.

Bab 2: Meningkatkan Keyakinan Anda

Keyakinan adalah ‘kepercayaan pada diri dan kekuatan atau kemampuan seseorang.’ Perasaan ini dengan mudah dapat disalah anggap sebagai perasaan mengetahui bahawa anda lebih baik daripada orang lain atau bahawa anda tidak peduli dengan apa yang difikirkan oleh orang lain yang mana kepercayaan diri yang salah bukanlah mengenai orang lain, ini adalah mengenai diri anda bagaimana anda melihat diri anda, bagaimana anda mencerminkan diri anda dan mengetahui kemampuan dan kemampuan anda.

Langkah pertama untuk meningkatkan keyakinan anda adalah memotong suara dalaman di dalam fikiran kita yang terus mengatakan kepada anda bahawa tidak mungkin, menyekatnya dan mula bertanya kepada diri sendiri tentang apa senario terburuk, biasanya tidak seburuk itu di kepala anda. Setelah mengalami sesuatu yang anda takutkan buat pertama kalinya anda menyedari bahawa itu tidak menakutkan seperti yang anda fikirkan.

Sokongan moral adalah bahagian yang sangat penting dalam meningkatkan keyakinan anda, selalu percaya pada seseorang yang dapat membantu anda merasa lebih baik tentang diri anda. Membuka ketakutan dan perasaan anda bukan sahaja akan membuat anda merasa lebih baik tetapi akan memberi anda pandangan lain tentang bagaimana orang lain melihat anda dan mendengar seseorang memberitahu anda bahawa anda boleh melakukan sesuatu dapat memberi anda satu perasaan tambahan untuk melakukan sesuatu.

Kadang-kadang mencuba sesuatu sahaja mungkin terlalu memualkan sehingga anda mungkin berusaha mencari pasangan yang boleh memotivasi anda, contoh yang baik adalah berjoging, apabila anda merasa malas untuk pergi berjoging pasangan anda akan memanggil anda dan mengharapkan untuk melihat anda di tempat joging anda ini akan bantu anda dalam memulakan apa jua projek yang anda ingin nikmati.

Selalu pertimbangkan hakikat bahawa jika ia dapat dilakukan oleh orang lain, anda juga boleh melakukannya, anda hanya perlu mengambil satu langkah untuk memulakan perjalanan dan ia akan menjadi lebih mudah semasa anda bergerak.

Bab 3: Visualisasi

Visualisasi merujuk kepada ramalan tentang masa depan dengan membangun gambaran atau senario khayalan di dalam fikiran anda dan gambaran senario tersebut mencerminkan pencapaian suatu matlamat atau tarikh akhir. Visualisasi adalah bahagian penting dalam perjalanan ketika berusaha menuju sesuatu kerana mereka membuat anda termotivasi.

Melihat produk siap atau pencapaian dalam fikiran anda memberi anda dorongan untuk ingin bekerja lebih keras dalam mencapai matlamat tersebut. Tanpa visualisasi, anda mungkin meragui bahawa anda sebenarnya melakukan sesuatu yang anda mahukan pada akhirnya dan anda mungkin akan kehilangan fokus pada makna sebenar mengapa anda berusaha mencapai sesuatu.

Selain menjadikan visualisasi anda bermotivasi, sebenarnya dapat menunjukkan kemungkinan masalah di masa depan dengan apa sahaja yang sedang anda kerjakan.

Sekiranya seorang wanita muda berusaha menuju karier dalam pemodelan, dia mungkin menyedari bahawa dia perlu menjaga tubuhnya dalam ukuran tertentu sehingga tidak mengganggu kerjayanya sehingga dia sudah mulai mengubah kebiasaan makannya dan mulai lebih banyak berolahraga.

Walaupun ia hanya mimpi pada masa ini, dia mula berusaha untuk mewujudkan impian itu dengan menghilangkan sebarang objek yang mungkin menghalangnya untuk mewujudkan impian itu.

Menggambarkan impian anda menjadi kenyataan menjadikan anda lebih mudah untuk mencapainya; ini menjadikan keperluan pencapaian hidup dalam diri anda. Ini adalah bahagian perjalanan yang sangat penting yang dapat membantu anda mengakses seberapa banyak yang anda mahukan perkara tertentu yang sedang anda kerjakan atau harapkan.

Kadang-kadang setelah memvisualisasikan sesuatu, anda menyedari bahawa anda sebenarnya tidak menginginkannya dan anda lebih suka memilih yang lain dan ini akan membantu anda untuk tidak membuang masa anda pada sesuatu yang tidak akan membawa anda tahap kepuasan setelah semua usaha dilakukan.

Bab 4: Memperlakukan Orang Dengan Cara Anda Diinginkan

Cara anda memperlakukan orang lain di sekitar anda menunjukkan jenis orang yang anda sebenarnya. Ini mencerminkan pendidikan latar belakang anda dan juga keperibadian anda sendiri.

Sebilangan besar orang menyebutnya sebagai peraturan emas. Selain daripada menjadi perkara yang paling asas untuk dilakukan oleh manusia, ia juga penting kerana kehidupan adalah roda yang tidak selalu anda miliki, anda mungkin akan turun pada satu ketika dan memerlukan seseorang untuk menarik anda.

Melayan orang dengan maruah dan rasa hormat bukan sahaja membuat mereka merasa baik dan dihargai, tetapi juga membuat anda merasa lebih baik tentang diri anda.

Apabila anda memperlakukan orang dengan cara yang sama seperti anda mahu diperlakukan, anda membina reputasi ini untuk diri sendiri dan dikenali sebagai orang yang baik dan baik.

Ini mungkin tidak memberi manfaat kepada anda dengan reputasi yang baik tetapi akan membantu orang di sekitar anda mengetahui bahawa mereka boleh mempercayai dan bergantung kepada anda dan berada di sana untuk anda dengan cara yang sama seperti anda untuk mereka.

Istilah ini paling baik dijelaskan dalam istilah keagamaan di mana perkara ilahi yang baik adalah baik dan menghormati perasaan orang lain. Pernyataan ini sering diajarkan kepada anak-anak kecil sebagai cara untuk membuat mereka memahami bahawa jika anda memperlakukan seseorang dengan baik mereka juga akan memperlakukan anda dengan baik.

Oleh kerana kanak-kanak memahami hal ini juga kita dewasa harus memahami hal ini dan jika semua orang memperlakukan orang lain dengan cara yang mereka mahu diperlakukan dunia yang kita tinggali akan menjadi tempat yang lebih baik.

Bab 5: Latih Otak Anda Menjadi Negatif menjadi Positif

Seorang manusia mempunyai keupayaan untuk mengawal cara mereka berfikir, anda mempunyai kawalan sepenuhnya bagaimana anda merasakan setiap situasi yang anda alami. Sama ada anda menerimanya dan membuat keputusan untuk mengubahnya jika anda tidak berpuas hati dengannya atau anda duduk dan rasa kasihan pada diri sendiri.

Apabila sesuatu berlaku dengan cara yang tidak anda kehendaki, anda merasa kecewa atau sedih, kekecewaan itu mudah berubah menjadi kemarahan atau anda merasa kalah dan tidak berdaya, namun itu adalah pilihan peribadi seseorang.

Apabila sesuatu tidak berjaya atau sesuatu tidak berlaku, itu tidak bermaksud tidak akan pernah berlaku, ini mungkin bermaksud bahawa anda tidak bersedia untuk itu dan bahawa anda masih perlu tumbuh dan dewasa sebagai seorang.

Adalah lebih baik untuk selalu melihat perkara yang berbeza, ketika anda terlepas bas dari tempat kerja atau sekolah selalu mempertimbangkan bagaimana jika bas itu akan terlibat dalam kemalangan, jika rakan anda lupa mengajak anda keluar pada waktu petang jangan duduk dan merasa sengsara memikirkan semua perkara yang anda mahu lakukan yang tidak pernah anda miliki. Kelewatan tidak pernah ditolak dan kekalahan bukan kegagalan, kegagalan tidak bangun untuk mencuba lagi.

Apabila perkara selalu berlaku dengan cara kita, itu akan menjadikan kita mementingkan diri sendiri dan mementingkan diri sendiri, selalu mempertimbangkan bahawa ada hari esok dan anda boleh mencuba lagi.

Sentiasa terima perkara yang tidak dapat anda ubah yang akan membantu mengelakkan kekecewaan, ubah perkara yang tidak dapat anda terima dengan bekerja lebih keras atau beralih ke alternatif dan sentiasa berhati-hati dalam mengetahui perbezaannya. Hargai perkara-perkara kecil dalam hidup sebelum anda menginginkan yang lebih besar dan lebih baik dengan cara anda mengetahui bahawa kehidupan boleh menjadi baik sebelum semua perubahan besar yang lain dan selalu mengharapkan lebih sedikit atau tidak ada untuk mengelakkan kekecewaan.

Bab 6: Bersikap Positif Bertindak Positif

Untuk mendapatkan hasil yang positif anda harus mempunyai sikap yang positif, tidak mungkin orang yang negatif akan memperoleh hasil yang positif. Bertindak positif memberi anda harapan untuk hasil yang lebih baik, anda tidak boleh memandang rendah kekuatan pemikiran positif.

Mempunyai sikap positif menghilangkan semua perasaan kasihan terhadap diri sendiri yang akan menyebabkan anda berhenti mencuba dalam apa jua perkara yang anda ingin capai. Bersikap positif ketika bersaing dengan orang lain adalah intimidasi kepada pesaing anda sama ada di sekolah, di kelas atau bahkan cabaran penurunan berat badan setempat di kawasan kejiranan anda.

Apabila anda selalu bertindak dengan cara tertentu untuk jangka masa yang panjang, tindakan itu mulai terselit dalam keperibadian anda, apa yang perlu banyak usaha dilakukan akan berubah menjadi tindakan refleks yang muncul secara semula jadi.

Sentiasa berusaha untuk bersikap positif mungkin sukar pada mulanya kerana suara dalaman yang kecil itu akan memberitahu anda bahawa anda tidak dapat melakukannya tetapi semakin anda berpegang pada sikap positif dan bersikap positif walaupun dalam keadaan negatif, ia akan menjadi lebih mudah dan akhirnya akan menjadi bahagian keperibadian anda.

Sebilangan besar orang merasa negatif pada awal pagi sebaik bangun dan menyedari bahawa mereka mempunyai hari yang sibuk di hadapan mereka, mereka secara automatik merasa tercabar dan tidak berdaya yang merupakan saat yang tepat untuk memasukkan sikap positif anda.

Setiap pagi anda bangun dan meyakinkan diri anda bahawa ini akan menjadi hari yang baik dan anda mempunyai kawalan sepenuhnya terhadap kebahagiaan anda. Anda mungkin tidak mempunyai kawalan terhadap apa yang berlaku sepanjang hari tetapi anda mempunyai kawalan terhadap reaksi anda terhadap apa yang akan berlaku.

Walaupun hari anda mungkin tidak menjadi seperti yang anda mahukan daripada menjadi jengkel atau marah kepada diri sendiri dan merasa seperti anda gagal, anda hanya berehat dan tahu bahawa ada peluang lain untuk mencuba lagi esok, termasuk perubahan positif ini dalam hidup anda setiap hari dan mengawal cara anda bertindak balas terhadap setiap situasi di sekitar anda mungkin pada mulanya hanya bertindak positif tetapi setelah beberapa ketika anda akan menyedari bahawa anda tidak bertindak lagi tetapi anda sebenarnya selalu menjaga sikap positif.

Bab 7: Bersabarlah Kemajuan Anda Dan Orang Lain

Semasa berusaha mencapai tujuan tertentu dalam hidup anda, mungkin kerana anda tahu seseorang yang mencapai apa yang anda kerjakan atau mungkin seseorang yang masih berusaha mencapai perkara yang sama dengan anda.

Tahap kemajuan dalam apa sahaja yang anda kerjakan mungkin lebih lambat daripada persaingan rakan, musuh atau lengkungan anda. Situasi ini mungkin menjadi faktor yang tidak memotivasi, anda mungkin merasa seolah-olah anda berusaha lebih keras daripada orang lain namun mereka telah mencapai lebih banyak yang anda miliki.

Adalah sangat penting untuk bertoleransi dengan kemajuan anda sendiri dan kemajuan yang lain kerana membandingkan diri anda dengan orang lain mungkin akan menarik anda dan bahkan mengalihkan perhatian anda dari apa yang pada awalnya seharusnya anda lakukan.

Semasa melakukan sesuatu, itu mungkin kerana anda ingin merasa lebih baik tentang diri anda ketika anda mencapai matlamat anda dan ini mungkin benar-benar berkaitan dengan anda tetapi apabila anda mula membandingkan diri anda dengan rakan sekerja anda kehilangan satu-satunya tujuan dari apa yang anda ingin lakukan.

Selain kehilangan tujuan mengapa anda melakukan sesuatu, anda mungkin juga tidak melakukannya semaksimum mungkin kerana anda tidak menumpukan perhatian pada apa yang dilakukan orang lain dan ke tahap mana mereka berjaya menyelesaikan projek mereka dan bukannya menumpukan perhatian pada karya anda sendiri kerja.

Sikap negatif yang disebabkan oleh rasa cemburu ini akan melambatkan anda lebih jauh dan pesaing anda akan menjadi jauh di hadapan anda. Ini akan meningkatkan lagi perasaan negatif yang anda miliki.

Penting untuk bertolak ansur dengan kemajuan orang lain dan tidak tergerak atau terpengaruh olehnya kerana orang berbeza kita mempunyai keupayaan yang berbeza dan itu tidak bermaksud bahawa orang lain lebih baik daripada anda. Berkonsentrasi pada matlamat dan pencapaian anda sendiri akan membantu anda bekerja dengan lebih tepat memberikan kerja anda atau apa sahaja yang anda lakukan dengan lebih menumpukan hasil yang lebih baik.

Bab 8: Gunakan Peneguhan Positif Harian

Setiap pemikiran yang anda fikirkan setiap perkataan yang anda katakan adalah penegasan. Semua percakapan diri atau dialog dalaman kita adalah aliran penegasan.

Kami terus menerus menegaskan secara tidak sedar dengan kata-kata dan pemikiran kami dan aliran penegasan ini mewujudkan pengalaman hidup kami dalam setiap saat. Suara yang selalu anda dengar di dalam dan anda fikir anda bercakap itu semua penegasan dan sangat kuat.

Sekarang semua tahu bahawa suara dalaman dalam setiap penggunaan mempunyai sisi positif dan negatif. Sisi positif adalah yang perlu kita fokuskan dan memperkasakannya untuk menghilangkan yang negatif. Ini adalah cara mencuci otak yang negatif hanya untuk meninggalkan suara positif dalam fikiran anda. Ramai orang bertanya apakah penegasan ini berfungsi dan bagaimana ia berfungsi dan seberapa cepat ia mempengaruhi kehidupan kita.

Peneguhan memang berkesan dan terutama yang paling anda sukai, ada pernyataan tertentu yang anda nyatakan di dalam fikiran anda yang membuat anda merasa baik dan bertenaga, itulah yang paling berkesan. Dan penegasan positif ini terbukti dapat berfungsi dengan cepat. Walau bagaimanapun bagi sesetengah orang, mereka merasa seolah-olah mereka berbohong dan ini adalah tanda penolakan dan ini menunjukkan bahawa ia mungkin memerlukan sedikit masa lebih lama daripada yang dirancang tetapi konsistensi akan membantu mempercepat prosesnya.

Tidak kira aspek kehidupan yang anda hadapi atau siapa anda, penegasan bukan sahaja akan membuat anda merasa lebih baik tentang diri anda dan kehidupan anda. Tetapi jika digunakan dengan betul, mereka dapat mewujudkan perubahan nyata dalam hidup anda. Mengubah cara berfikir, memprogram ulang fikiran anda dan membuang kepercayaan negatif lama yang telah mensabotaj anda berulang kali sepanjang hidup anda. Oleh itu, mulailah melafazkan penegasan positif anda hari ini dan bergerak lebih dekat untuk mendapatkan kehidupan yang anda inginkan selama bertahun-tahun.

Bab 9: Gunakan Solat

Solat adalah salah satu cara yang paling kuat dan paling berpengaruh dalam mencapai sesuatu. Sebilangan besar orang percaya untuk berpaling kepada Tuhan ketika mereka menghadapi situasi di luar kendali mereka, yang lain merasakan doa adalah jalan terakhir tetapi menjalani kehidupan yang penuh doa akan membantu anda menjadi positif. Menjaga kehidupan yang penuh doa dan kehidupan rohani akan membuka mata anda untuk melihat dunia dengan cara yang berbeza.

Anda akan dapat berehat lebih banyak kerana anda tahu bahawa tidak ada yang dapat menjatuhkan anda, ia memberi anda lebih banyak kekuatan kerana anda tahu bahawa tidak ada yang mustahil dengan Tuhan.

Ketika menghadapi kesulitan dalam hidup dan anda merasa doa yang kalah dapat mengangkat anda dan memasang kembali perasaan harapan. Doa menyimpan harapan untuk hari esok yang lebih baik dalam diri kita, mengikuti ajaran agama membantu kita merenungkan ajaran masa lalu dan bagaimana orang lain mengatasi masalah mereka melalui doa dan kita tahu kita dapat melakukan hal yang sama.

Kita memberitahu diri kita bahawa Tuhan dapat mengatasi segala masalah yang mungkin kita hadapi dan Dia dapat menyelamatkan kita dari segala masalah sehingga kita berhenti bimbang dan mula berbicara dengannya memberitahunya tentang masalah kita.

Doa menghubungkan anda dengan pencipta anda, ia membolehkan anda menyedari bahawa anda bukan sekadar orang biasa yang penting, anda berbaloi dan anda berhak mendapat yang terbaik.

Ini akan memotivasi anda untuk bekerja lebih keras dan lebih komited untuk mencapai matlamat anda, ia akan memberi anda tenaga baru untuk terus berusaha mencapai apa sahaja yang anda ingin capai dan ini akan membunuh semua ketakutan yang anda miliki kerana gagal kerana anda tahu anda mampu menjadi sesiapa dan apa sahaja yang anda mahukan.

Bab 10: Bahaya Sentiasa Berfikir Secara Negatif

Pemikiran negatif boleh memberi kesan dramatik kepada seseorang, selain daripada menghalang kemajuan dan kejayaan anda, ia mungkin mula mempengaruhi kesejahteraan fizikal anda dan lebih buruk lagi mula mempengaruhi orang di sekeliling anda.

Fikiran negatif akan menghalangi anda untuk mencapai yang anda mahukan kerana anda merasakan anda tidak dapat mencapai dan tidak mampu melakukan apa-apa, mereka juga akan membuat anda merasa tidak berharga dan anda tidak akan pernah ingin mencuba atau melakukan apa-apa lagi.

Selain itu jika anda mula merasa tidak berharga, anda akan mula mengabaikan diri anda sebagai orang dan akan berhenti mengambil berat tentang penampilan anda dan itu akan mula mempengaruhi kesihatan anda. Tekanan akan menjadi perkara biasa dalam hidup anda jika anda selalu merasa negatif dan boleh menyebabkan sakit kepala migrain.

Sekiranya sikap negatif anda mula merosakkan orang lain, maka anda mempunyai alasan untuk risau kerana jika anda rakan atau rakan sekerja merasakan hal yang sama seperti yang anda lakukan maka anda semua tidak akan dapat mengatasi perasaan tersebut. Dikelilingi oleh orang negatif sangat berbahaya kerana mereka tidak akan mencuba dan membuat anda melihat yang terbaik dalam diri anda.

Daripada menaikkan semangat anda ketika anda berada di bawah, mereka akan lebih jauh bersetuju dengan anda bahawa anda tidak mampu menjadi lebih baik dan anda tidak dapat melakukan sesuatu yang positif. Apabila kita berada dalam keadaan negatif kita tidak menarik unsur-unsur yang akan menjadikan kehidupan kita maju; sebaliknya kita menarik keadaan yang menyokong kita dalam memikirkan sesuatu yang salah, dan kita buntu.

Ringkasnya, ketika kita tetap berfikiran negatif, kita menarik emosi dan peristiwa negatif. Oleh itu, apabila seseorang berada dalam keadaan negatif, segala sesuatu nampaknya salah. Situasi seperti ini tidak akan membantu anda dan anda tidak boleh menjadi orang yang lebih baik di antara orang-orang negatif. Fikiran negatif benar-benar berbahaya dan mesti dihapuskan.

Kesimpulannya

Buat komitmen positif kepada diri sendiri, untuk memperoleh pengetahuan, pekerjaan, orang tersayang, kenalan, sifat, dan sebab-sebab tambahan yang bermanfaat. Puji diri sendiri dan orang lain. Impian kejayaan. Menjadi semangat.

Pastikan fikiran anda tertumpu pada perkara-perkara penting. Tetapkan matlamat dan keutamaan untuk apa yang anda fikirkan dan capai. Bayangkan mempraktikkan tindakan anda. Membangunkan skema untuk menangani masalah. Belajar untuk berehat. Nikmati kejayaan. Jujurlah dengan diri sendiri.

Menjadi berani. Tukar dan perbaiki setiap hari. Lakukan yang terbaik dan jangan melihat ke belakang. Lihat belajar dan ubah sebagai peluang. Cubalah perkara baru. Pertimbangkan banyak pilihan. Berjumpa dengan individu baru. Tanya banyak soalan. Jejaki kesihatan mental dan fizikal anda. Menjadi penegasan.

Kajian menunjukkan bahawa individu yang mempunyai ciri-ciri ini adalah pemenang pada masa-masa baik dan bertahan dalam masa-masa sukar.

Penyelidikan menunjukkan bahawa, individu yang secara sedar untuk mengubah perbincangan dan andaian dalaman mereka melaporkan peningkatan prestasi mereka. Peningkatan tenaga dan perkara mereka kelihatan semakin baik.

Dedikasi, kawalan dan cabaran membantu membina pertimbangan diri dan mempromosikan pemikiran positif. Mulakan hari ini.

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here