Menavigasi Diet Paleo – Panduan Pemula Kepada Diet Paleo Di Dunia Moden

Sama ada kita suka atau tidak, kesihatan masyarakat kita adalah buruk dan semakin buruk.

Memandangkan teknologi terus berkembang, kemudahan juga dilakukan dan pesanan makanan secara semulajadi mudah seperti mengklik butang. Lama berlalu adalah hari-hari untuk mencari makanan sendiri, apalagi terpaksa memandu ke restoran untuk makan malam.

Memasak makan malam kelihatan kurang dan menarik jika dibandingkan dengan kemudahan dan pilihan makanan di antara pengunjung, perkhidmatan katering, makanan segera dan makanan segera.

Menurut Akademi Pemakanan dan Dietetik, diabetes kini menjadi penyebab utama ketujuh kematian, hanya di Amerika Syarikat sahaja.

Diabetes jenis 2 telah meningkat disebabkan oleh pilihan gaya hidup yang lemah, seperti makanan yang tidak sihat dan kurang senaman. “Globesity,” istilah yang dicipta oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia untuk menggambarkan epidemik obesiti di seluruh dunia, adalah masalah lain juga. Angka-angka ini terus meningkat seperti masalah kesihatan dan penyakit yang berkaitan.

Oleh kerana kerajaan dan masyarakat tempatan mula merasakan kesan obesiti, diabetes, hipertensi, dan lain-lain kerana pilihan gaya hidup yang kurang, kesadaran semakin meningkat.

Makanan yang diproses murah dan mudah didapati dan memenuhi rak di pasar raya. Kerosakan meja-pekerjaan, pemacu lama atau perjalanan dan elektronik ke dalam campuran, dan kita banyak duduk-duduk dan sangat sedikit untuk membakar makanan yang diproses itu.

Orang Amerika menghabiskan kira-kira dua puluh lima peratus daripada pendapatan bersih mereka pada makanan sembilan puluh tahun yang lalu, menurut satu kajian yang dilakukan oleh RAND tentang mengapa rakyat Amerika begitu gemuk. Pada hari ini, kami menghabiskan kurang daripada sepuluh peratus daripada pendapatan itu pada makanan. Tetapi kita pasti tidak makan lebih sedikit – kita makan lebih banyak, makanan yang tidak sihat dan lebih murah.

Tetapi mungkin kita akhirnya melihat titik perubahan. Tiga suku terakhir, McDonalds telah menyaksikan penurunan global sekitar 3.3% dalam penjualan, mungkin menunjukkan kurang penggunaan makanan segera.

Dengan media yang meliputi wabak obesiti dan kesihatan dan kualiti hidup yang merosot, sesetengah orang mula melihat cahaya. Dokumentari seperti Fed Up mendedahkan masalah pengeluar makanan yang hanya terletak pada keuntungan dan bukan kesihatan, dan bagaimana gula tambahan terdapat di lebih dari 80% makanan pasar raya.

Kita mungkin jauh dari kembali ke “hari-hari tua yang baik” di mana makan malam dibuat dari apa sahaja yang ada di taman dan makanan yang diproses hampir tidak pernah didengar. Tetapi yang terbaik yang boleh kita lakukan adalah memberitahu diri kita sendiri mengapa pilihan yang sihat adalah yang terbaik untuk kesihatan dan kualiti hidup jangka panjang.

Apabila teknologi berkembang, pilihan kami hanya akan terus berkembang. Dengan membuat yang bijak, kita boleh membantu memerangi dan melambatkan wabak yang semakin meningkat ini.

Jadi hari ini saya ingin memberikan gambaran keseluruhan pemula tentang salah satu pilihan terbaik yang boleh anda lakukan untuk kesihatan keseluruhan & cara makan semula jadi. The Diet Paleo … Jangan risau jika anda tidak tahu apa itu, dalam beberapa saat akan datang anda akan mengetahui mengapa ia telah menjadi salah satu yang paling dibincangkan mengenai diet masa lalu

Mari kita menyelam …

Bab 1 – Apa Tepatnya Diet Paleo?

Jika anda tidak tahu apa diet Paleo atau anda tidak pernah mendengar tentangnya sebelum ini, jangan risau – dalam bab pertama ini, kita akan meneroka dengan tepat apa cara makan ini.

Pada terasnya, Paleo adalah gaya hidup yang lebih banyak daripada diet. Gaya hidup Paleo adalah mengenai makan makanan yang sebenar, keseluruhan, semula jadi dan mengelakkan semua makanan yang diproses.

Anda lihat, diet moden adalah tepat, ia moden. Manusia makan dengan gaya Paleo sejak awal waktu sebelum memulai revolusi pertanian di mana kita mula makan makanan berasaskan bijirin dan gula, serta makanan yang diproses.

Idea di sebalik Paleo adalah untuk menghilangkan makanan yang diproses, bahan kimia, minyak sayuran dan tambahan baru yang lain untuk diet moden yang boleh memudaratkan gaya hidup kita, dari bagaimana kita bergerak ke tahap tenaga kita hingga bagaimana perasaan kita setiap hari.

Selama bertahun-tahun yang kita makan Paleo, manusia adalah pemburu dan berkumpul. Mereka makan daging dan mereka makan buah-buahan seperti beri ketika mereka berada di musim. Yang juga bermakna mereka bergerak banyak dan sangat aktif. Mereka perlu kuat dan sesuai untuk terus hidup. Tubuh mereka dikondensasikan untuk menggunakan lemak secara efisien sebagai bahan api dan tenaga, bukan karbohidrat.

Akhirnya pertanian menjadi wujud dan diet manusia berubah secara dramatik.

Revolusi Pertanian berlaku kira-kira 10,000 tahun yang lalu dan memperkenalkan bijirin, seperti gandum, dan roti ke dalam diet kita.

Diet moden hari ini mengandungi perkara-perkara seperti jumlah gluten yang banyak. Gluten tidak wujud dalam zaman Paleolitik. Perkara seperti gandum, rai, banyak bijirin dan barli, mengandungi gluten. Gluten telah diiktiraf menyebabkan keradangan di usus dan telah diberi perhatian yang meluas melalui selebriti seperti Kelly Ripa, yang terkenal dengan bebas gluten.

Ia juga telah berteori (tidak terbukti) bahawa gluten boleh memainkan peranan dalam peningkatan risiko beberapa kanser serta penyakit jantung.

Bahan lain dalam diet moden yang dikaitkan dengan masalah kesihatan yang mungkin adalah lektin. Lektin terdapat dalam bijirin. Mereka menyebabkan haus dan lusuh di saluran gastrousus kita, menjadikannya sangat sukar untuk sembuh.

Jangan lupa gula. Gula ada di mana-mana dan dalam semua perkara sekarang. Gula perlu dibakar tetapi aspek lain zaman moden adalah bagaimana orang-orang yang tidak aktif.

Semua orang duduk. Mereka duduk di tempat kerja, mereka duduk di sofa menonton televisyen, mereka duduk di komputer mereka, mereka duduk memeriksa media sosial dan teks pada telefon pintar mereka. Orang tidak bergerak seperti biasa dan jadi mereka tidak membakar kalori seperti biasa. Ini menjadi masalah besar ketika bercakap mengenai penggunaan gula.

Dalam tempoh Paleolitik, manusia bersandar, kuat dan sesuai. Mereka bergerak, hampir sepanjang hari setiap hari. Mereka tidak mengusahakan atau menanam tanaman. Seperti yang saya nyatakan di atas, mereka memburu dan berkumpul. Mereka mengikut makanan. Mereka tidak duduk bermain di Apple iStone Tablet mereka. Sekiranya mereka melakukannya, mereka akan mati kelaparan!

Jadi semua gula yang dimakan dalam diet moden, yang cukup buruk, tidak dibakar kerana gaya hidup yang tidak aktif. Yang bermaksud pancang dan kemalangan tenaga, dan masalah kesihatan yang berkaitan seperti masalah diabetes dan tekanan darah.

Salah satu mitos besar bahawa pemakanan Paleo telah membantu untuk menghilangkan adalah tanggapan yang ketinggalan zaman untuk memakan lemak membuat anda gemuk.

Ini adalah masalah besar ketika kegilaan karbohidrat tinggi bermula pada tahun lapan puluhan dan anda membuat semua orang terobsesi dengan jumlah kalori lemak yang mereka makan. Hampir setiap makanan yang wujud berakhir dengan versi rendah lemak atau tiada lemak. Tetapi kebanyakan lemak itu diganti dengan gula!

Lemak adalah nutrien penting ketika datang ke kesihatan kita. Lemak diet diperlukan untuk badan yang optimum, berfungsi dengan baik dan sihat. Ini semua bahan kimia, pengawet dan gula tambahan dalam diet kita yang membawa kepada kenaikan berat badan, masalah kesihatan, masalah tenaga dan banyak lagi.

Adakah Semua Lemak Bermanfaat dalam Diet Paleo?

Titik pertama yang perlu diperhatikan ialah tidak semua lemak dicipta sama. Perkara kedua yang perlu diingat adalah bahawa anda tidak gemuk dengan memakan lemak. Malah, anda mesti mengambil lemak yang betul untuk kesihatan yang baik. Lemak membuat anda merasa gembira dan memberikan banyak faedah seperti mengurangkan risiko barah, meningkatkan sistem imun dan bahkan membantu menurunkan berat badan.

Yup! Anda perlu makan lemak untuk kehilangan lemak … tetapi anda mesti makan lemak yang betul.

Masalahnya hari ini ialah kebanyakan orang mengambil lemak tidak sihat yang berasal dari minyak terhidrogenasi. Ramai orang tidak menyedari betapa tidak sihat minyak sayuran yang mereka makan. Minyaknya dipasarkan sebagai sihat dan terbuat dari makanan semula jadi seperti soya, jagung, dll.

Pada kenyataannya, minyak yang telah disempurnakan atau terhidrogenasi sangat buruk bagi tubuh manusia dan menyebabkan banyak masalah berkaitan kesihatan.

Diet paleo menggunakan minyak dalam keadaan semula jadi. Minyak tidak dikeringkan atau tertakluk kepada proses kimia yang menjadikannya berbahaya. Lemak yang digunakan dalam diet paleo bukan sahaja selamat tetapi sangat memberi manfaat kepada badan.

Oleh kerana dietnya tinggi daging, anda akan mendapat sebahagian besar lemak haiwan dalam makanan anda. Diet Paleo didorong untuk mendapatkan daging yang diberi makan rumput kerana bahkan makanan yang dikendalikan oleh syarikat komersial ternakan mereka merugikan. Makan daging rumput yang diberi makan akan memastikan bahawa tiada kesan buruk diturunkan kepada anda.

Lemak haiwan sangat halus. Nenek moyang kita makan banyak daging dan badan kita telah berkembang dari masa ke masa untuk memakan daging dan mengendalikan lemak haiwan. Yakinlah bahawa tahap kolesterol anda tidak akan meroket. Kajian telah membuktikan bahawa kolesterol diet tidak menyebabkan kolesterol tinggi pada manusia.

Adakah anda ingin tahu apa yang menyebabkan paras kolesterol tinggi dalam manusia?

Minyak hidrogenasi yang dijual di rak pasar raya. Lemak tidak sihat yang terdapat dalam kuki, makanan ringan, makanan segera, dll. Ini adalah yang menyebabkan tahap kolesterol tidak sihat. Jangan risau! Oleh kerana diet paleo tidak membenarkan pengambilan barang-barang mengerikan ini, anda selamat.

Minyak kelapa adalah minyak yang paling disukai dalam diet paleo. Sama seperti bagaimana minyak zaitun merupakan makanan pokok dalam diet Mediterranean, minyak kelapa adalah minyak pokok dalam diet paleo. Ia mengandungi lebih daripada 90% lemak tepu dan setiap bit adalah baik untuk anda. Minyak kelapa stabil pada suhu bilik dan boleh digunakan untuk memasak. Ia mengandungi asid laurik yang mudah dicerna dan membantu meningkatkan sistem imun anda.

Satu lagi lemak sihat yang dilihat dalam diet paleo ialah minyak zaitun. Ini adalah minyak yang sihat dan membantu mengimbangi asid lemak omega-3 dan omega-6 di dalam badan. Ini akan melincirkan sendi anda dan mencegah keradangan di dalam badan.

Mentega dan Ghee adalah lemak lain yang juga digunakan untuk menyediakan hidangan paleo. Banyak pemakanan paleo berebut telur mereka pada waktu pagi dengan mentega cair. Mentega bukan bahan paleo tetapi ia mempunyai banyak manfaat kesihatan. Oleh itu, jika anda ingin menjadi sedikit lemah, anda boleh memasukkan mentega sebagai sebahagian daripada diet anda. Ia mempunyai banyak faedah.

Ini hanya sebahagian daripada lemak dalam diet paleo. Terdapat lemak lain seperti minyak alpukat, dan lain-lain. Perkara yang harus anda hilangkan dari artikel ini ialah lemak dalam diet paleo sihat sepenuhnya.

Anda harus lebih peduli dengan makanan biasa yang dijual secara komersial. Ini adalah penyebab terbesar bagi kebanyakan masalah kesihatan masyarakat hari ini. Elakkan produk yang tidak sihat dan pergi paleo. Ia benar-benar mengubah kehidupan.

Diet Paleo telah dirujuk sebagai diet “Caveman” kerana pada dasarnya bagaimana anda diminta makan. Diet Paleo terdiri daripada daging, ikan, ayam belanda, ayam, buah-buahan, sayur-sayuran dan kacang-kacangan.

Secara keseluruhannya, Makan Paleo menghapuskan aspek negatif diet moden seperti gula, lemak trans dan bahan pengawet, sambil memelihara tubuh anda dengan banyak vitamin, mineral, protein dan lemak yang sihat seperti asid lemak penting. Perlu seperti keperluan tubuh anda! Dapatkannya?

Dengan diet Paleo, pada asasnya anda akan kembali, asasnya!

Nah itu gambaran keseluruhan tentang apa yang Diet Paleo, di bahagian seterusnya kita akan melihat organik dan mengikuti bahawa kita akan melihat makanan yang diluluskan oleh Paleo.

Bab 2 – Adakah Organik Jalan Untuk Pergi Di Dunia Moden Ini?

Sebahagian daripada pengguna yang bermaklumat dan sedar sedang menyedari makanan yang anda beli dan manfaat kesihatan dan kelemahannya terutama jika anda melihat cara mengamalkan cara makan Paleo.

Kata-kata buzz melayang di seluruh dunia makan sihat begitu kerap bahawa sukar untuk menjejaki apa yang dan mengapa- dan “organik” pastinya tidak terkecuali.

Berjalan ke kedai runcit harian yang biasa dan kemungkinan anda akan tersandung di beberapa lorong yang dilabel “lorong makanan kesihatan” atau “lorong organik.” Kedengarannya cukup baik, bukan?

Rak dibekalkan dengan barang-barang berlabel “semula jadi,” “mentah,” “tumbuh”, dan “organik.” Harganya agak tinggi tetapi hei, itulah harga yang anda bayar untuk kesihatan, bukan?

Adalah penting untuk memahami apa label ini dan jika mereka benar-benar bererti banyak, sama sekali.

Istilah organik merujuk kepada cara produk pertanian berkembang, dinaikkan, dikendalikan dan diproses. Menggunakan baja semulajadi ke atas bahan kimia, dan racun serangga semulajadi di atas sintetik adalah kedua-dua cara di mana makanan boleh ditanam dan diproses untuk dipertimbangkan organik. Daging yang dianggap organik berasal dari haiwan yang diberikan makanan organik dan tidak ada antibiotik, hormon pertumbuhan atau ubat-ubatan.

USDA mengawal industri organik dan memerlukan pengeluar makanan untuk memenuhi garis panduan kerajaan yang ketat. Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai pertanian organik di sini. Di laman web USDA

Terdapat pelbagai label organik yang mungkin anda jumpai. Sesetengah makanan dikatakan dibuat dengan bahan organik. Tetapi siapa yang benar-benar tahu apa maksudnya sebenarnya?

Variasi Pelabelan “Organik”

  • 100% Organik – sepenuhnya organik atau diperbuat daripada semua bahan organik
  • Organik – sekurang-kurangnya 95% bahan organik
  • Dibuat dengan Bahan Organik- 70% atau lebih tinggi bahan organik

Penting untuk mempertimbangkan nilai membeli item tertentu dalam pelbagai organik. Hanya kerana kos organik lebih tidak semestinya berbaloi.

Organic.org mempunyai senarai makanan yang mereka panggil “sedozen kotor,” yang mengandungi mereka yang mempunyai paras tertinggi racun perosak dan oleh itu adalah yang terbaik membeli organik. Terdapat juga senarai selusin makanan yang boleh anda beli bukan organik (“paling tidak tercemar”). Panduan ini adalah rujukan utama untuk perjalanan anda ke kedai runcit.

Menambah Makanan Organik ke dalam Diet Paleo

Sekarang bahawa anda memahami maksud istilah organik, apakah beberapa alasan anda harus mula menambahkan makanan organik ke dalam pembelian runcit anda jika mengikuti Paleo Diet?

  • Lebih Berkhasiat – Vitamin, mineral, antioksidan, flavonoid
  • Lebih selamat- Tiada racun perosak, biasanya tidak ada GMO
  • Pure- No enhancers, pengawet, bahan cemar

Walaupun ramai yang berpendapat bahawa harga makanan organik menjadikannya mustahil untuk dibeli, ada cara untuk menjadikannya sesuai dengan anggaran anda.

  • Beli di pasar petani tempatan
  • Sertailah koperasi organik
  • Beli terus dari petani
  • Beli secara pukal
  • Kembangkan sendiri
  • Beli dalam talian

Mereka yang menggemari makanan organik percaya bahawa lebih sihat dan lebih selamat untuk dimakan daripada makanan bukan organik ketika mengikuti Diet Paleo. Sebaliknya, ada yang berpendapat bahawa tidak ada cara untuk memastikan bahawa apa yang anda beli adalah benar – benar organik, faktor utama ialah penggunaan makanan ini diolah.

Bab 3 – Makanan yang Diluluskan Paleo

Makanan yang Boleh Anda Makan: (kami akan membincangkan ini dengan lebih terperinci di bawah)

  • Butter
  • Telur
  • Ikan dan Makanan Laut
  • Buah
  • Herba dan rempah
  • Daging
  • Minyak semula jadi (alpukat, kelapa, zaitun)
  • Kacang (benih)
  • Sayuran

Big Paleo Tidak Ada Makanan (seperti tidak, anda tidak boleh makan ini):

Biji-bijian , biji-bijian, biji-bijian (barli, rai, gandum) – Antara lain ia mengandungi gluten. Mengelakkan biji-bijian tidak bermakna roti atau pasta.

Gula (termasuk sirap jagung fruktosa tinggi) – Tidak ada minuman ringan, minuman buah, ais krim, pastri, gula-gula, dan lain-lain. Gula boleh meningkatkan berat badan, memberi anda diabetes, gangguan tenaga dan masalah tekanan darah, antara lain masalah kesihatan.

Kekacang – Ini tidak bermakna kacang atau kacang merah.

Tenusu – Jauhkan dari semua produk tenusu rendah lemak. Sekiranya anda tidak menghadapi masalah mencerna tenusu, bolehlah mengambil produk tenusu penuh lemak seperti susu mentah dan keju tertentu tetapi hanya dalam jumlah kecil.

Minyak Sayuran Terhidrogenasi (canola, jagung, cottonseed, kacang soya, bunga matahari, dll.) – Minyak ini menyebabkan tahap keradangan yang tidak sihat. Dan ingat asid lemak penting yang disebutkan di atas? Salah satu masalah utama hari ini ialah pengambilan asid lemak Omega-6 yang tidak seimbang kita berbanding dengan Omega-3. Faktor utama pengambilan makanan yang tidak seimbang ini adalah kadar asid lemak Omega-6 yang tinggi dalam minyak ini.

Margarin – marjerin dicipta sebagai alternatif “sihat” untuk mentega. Seperti ternyata, mentega adalah pilihan yang lebih sihat. Kebanyakan marjerin mempunyai paras lemak trans dalam yang tinggi.

Pemanis Buatan – perkara seperti acesulfame kalium, aspartam, sakarin dan sucralose harus dielakkan pada diet Paleo.

Obesiti adalah wabak dan banyak, banyak masalah kesihatan yang berkaitan dengan obesiti. Obesiti telah dikaitkan dengan makanan yang tinggi dalam makanan yang diproses, karbohidrat yang tinggi, dan pengambilan gula yang berlebihan. Masalah kesihatan yang berpotensi termasuk penyakit jantung, diabetes jenis dua, kanser dan strok.

Ya, ramai di antara kamu melihat senarai apa yang tidak boleh kamu makan dan memikirkan kamu tidak boleh mengikuti gaya hidup Paleo. Nah, lihat lagi senarai perkara yang boleh anda makan! Berapa kerap anda melihat sesetengah orang dalam senarai makanan yang anda boleh makan semasa dalam diet yang disebut?

Belum lagi fakta bahawa diet Paleo tidak meminta anda mengira kalori!

Makanan Yummy Paleo yang Diluluskan!

Makan rumput jika anda boleh. Lagipun, daging dengan banyak bahan kimia tambahan mengalahkan tujuan diet Paleo, bukan?

Makanan laut termasuk ikan seperti salmon, trout, udang, pelbagai kerang, haddock dan lebih banyak lagi.

Anda boleh makan banyak sayuran seperti lobak, brokoli, kale dan tomato, serta bawang dan lada.

Kentang manis, ungu dan kentang panggang adalah pada senarai makan Paleo yang diluluskan. Ini juga termasuk lobak.

Ya untuk telur juga – rebus, telur rebus, telur, telur dadar (tambah beberapa sayur-sayuran dan juga beberapa senarai daging, jika itu yang anda nikmati.

Kacang dan biji yang diluluskan boleh dimakan adalah badam, walnut, biji bunga matahari, biji labu, hazelnuts, biji chia dan kacang macadamia juga.

Pelbagai buah-buahan boleh dimakan apabila anda pergi ke Paleo. Pada senarai ini semua jenis beri (strawberi, blueberries, beri hitam, dll), epal, oren, mangga dan pear. Ini juga termasuk alpukat yang merupakan sumber vitamin, mineral dan lemak yang sihat yang diperlukan oleh badan anda.

Minyak adalah bahagian penting dalam diet Paleo dan termasuk zaitun, kelapa dan alpukat yang disebutkan di atas.

Akhirnya, kami mempunyai herba dan rempah-rempah kami. Terdapat sesuatu di sini untuk semua orang untuk merasai makanan anda – Garam, bawang putih, kunyit, pudina, kemangi, rosemary dan banyak lagi boleh menjadi sebahagian dari makan setiap hari.

Anda akan mendapati makanan berlainan yang berlainan dengan diet Paleo atau diet “Caveman”. Sesetengah orang akan memberitahu anda bahawa tidak mengapa pengguna perkara tertentu dalam kuantiti terhad. Ini termasuk coklat panas menggunakan coklat gelap, dan teh tertentu, seperti teh hijau, yang penuh dengan antioksidan yang kuat yang mempunyai banyak manfaat kesihatan.

Peminat tegar Paleo akan memberitahu anda untuk pergi secara organik sekerap mungkin, hanya makan daging yang diberi makan rumput dan memakan ikan lestari yang ditangkap liar. Jika anda boleh melakukan ini, hebat, tetapi jika tidak, jangan biarkan hal itu menghalang anda.

Mengikuti diet Paleo akan membuat keajaiban bagi anda walaupun anda tidak melakukan aktiviti organik tegar. Lakukan apa yang anda boleh.

Bab 4 – Mengekalkan Diet Paleo

Senaman dan pemakanan berjalan seiring. Sekiranya anda ingin mengikuti gaya hidup Paleo, anda juga harus mempertimbangkan rejimen senaman. Ia tidak sepatutnya menjadi sesuatu yang gila, seperti program latihan berat badan dari pembina badan pro berbaris atau latihan atlet peringkat tinggi.

Sebenarnya, jika anda semua dapat mengumpulkan 30 minit berjalan kaki setiap hari, itulah masalah besar. Salah satu masalah terbesar dengan kehidupan moden, adalah bagaimana sedentari kita sekarang. Ramai orang duduk di meja sepanjang hari dan kemudian mereka duduk di sofa pada waktu petang, biasanya dengan telefon pintar, tablet, atau lap atas, terlibat dalam laman media sosial.

Oleh itu, jika anda boleh berjalan kaki setiap hari selama setengah jam, bagus untuk anda! Teruskan!

Sekiranya anda ingin sedikit lagi tetapi anda adalah salah satu daripada orang-orang yang BENAR-BENAR berjuang dengan melekat pada latihan anda, melupakan rumit, program pelbagai latihan.

Mulailah dengan memberi tumpuan kepada membuat latihan tabiat supaya menjadi sebahagian daripada rutin hidup anda. Dan cara paling mudah untuk melakukan ini bukan hanya untuk melakukan senaman pada waktu pagi tetapi untuk membuat senaman yang luar biasa mudah!

Bagaimana anda membuatnya begitu mudah sehingga anda tidak pernah melangkaui senaman? Mudah! Sebaik sahaja anda keluar dari katil, mula bersenam! Ini semudah satu latihan.

Berikut adalah beberapa contoh. (Lihat Latihan Demo Di Youtube Jika Tidak Diinsuranskan)

Gulung dari tempat tidur dan lakukan X jumlah jongkok berat badan (seperti 50!) Sekiranya anda tidak dapat melakukan 50 lurus, berehat ketika anda memerlukannya dan perhatikan masa yang diperlukan untuk menyelesaikan semua 50 dan cubalah dan kalahkan masa itu lain kali anda melakukannya. Atau, terbalikkan dan lakukan jongkok berat badan selama 7 minit, berehat ketika anda perlu dan menjejaki berapa banyak yang anda lakukan. Kali seterusnya, cuba dan buat lebih banyak lagi dalam 7 minit itu.

Anda boleh melakukan latihan yang berbeza setiap hari selama seminggu dan kemudian ulangi.

Mungkin seperti ini:

Isnin – Squats berat badan

Selasa – Push Ups

Rabu – Burpees

Khamis – Melompat Jacks

Jumaat – Jump Lunges

Sabtu – Lompat Tali

Ahad – Rehat

Ubah suai latihan supaya sesuai dengan anda. Sekiranya anda mempunyai masalah lutut atau terlalu berat badan berlebihan atau berbentuk, burpees dan melompat lunges mungkin tidak untuk anda. Baiklah. Adakah jisim biasa bukannya burpees. Lakukan keruntuhan secara tetap dan bukan lompatan lompat.

Tidak cukup kuat untuk push ups? Lakukan mereka dari lutut anda. Atau lakukannya di dinding, dengan kaki anda beberapa kaki jauhnya supaya anda harus bersandar ke dinding.

Jika push up terlalu mudah, lakukan versi yang lebih sukar, seperti push push up, tekan push up, atau push up spiderman.

Sebaik sahaja anda melakukannya selama beberapa minggu dan bersenam menjadi perkara biasa yang anda lakukan pada waktu pagi, anda boleh mula melakukan pelbagai latihan rutin.

Pilihan lain adalah menetapkan janji temu dengan diri anda. Daripada melakukan senaman yang dijadualkan pada hari Selasa, anda sepatutnya mengadakan janji temu dengan diri anda untuk bersenam pada hari Selasa pukul 6 petang. Anda akan lebih cenderung untuk mengekalkan komitmen ini.

Bab 5 – Adakah Diet Paleo tepat untuk seisi keluarga?

Jika anda seorang yang sedang mencari memulakan rancangan Paleo untuk makan dan ingin seluruh keluarga menyertai dalam keseronokan tetapi tidak tahu sama ada ia betul atau tidak, maka anda tidak bersendirian

Soalan ini telah banyak kali ditanya dan dalam bab ini kita akan cuba menavigasi perjalanan kita

Pertama, sebelum anda mendekati keluarga anda dan cuba meyakinkan mereka untuk menjalani diet paleo, anda perlu ingat beberapa perkara. Pertama, seperti yang telah kita pelajari, diet paleo bukan diet yang mudah. Terdapat banyak larangan seperti penggunaan gula, makanan yang diproses, aditif tiruan, dan sebagainya.

Kedua, ia bukan sekadar diet. Ini perubahan gaya hidup keseluruhan. Anda tidak akan dapat pergi ke pesta atau berkumpul dan makan apa yang anda mahukan kerana tidak banyak orang yang menyediakan makanan mengikut keperluan paleo. Malah restoran dan tempat makan mahal tidak boleh menyediakan makanan secara paleo. Ini pada dasarnya bermaksud anda harus membawa makanan anda sendiri ke pesta.

Ketiga, kebanyakan makanan yang selesa dikeluarkan dari diet paleo hanya kerana mengandungi gula, susu, atau beberapa bahan yang tidak dibenarkan dalam diet paleo.

Jadi bagaimana anda akan meyakinkan pasangan dan anak-anak anda untuk melepaskan semua makanan kegemaran mereka dan makan seperti manusia gua?

Proses itu sendiri mungkin kelihatan seperti anda berada di sebuah konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu cuba untuk mendapatkan negara-negara yang menentang untuk menandatangani perjanjian pelbagai hala.

Cara terbaik untuk melakukannya adalah dengan melakukannya secara berperingkat. Jangan cuba pergi dari sifar ke paleo wira semalaman. Ya, ini bermanfaat dan ya, itu adalah idea yang sangat baik … tetapi anda perlu memberikan masa keluarga anda untuk menyesuaikan, menyesuaikan diri dan mengasimilasikannya.

Pada peringkat awal, buat satu hidangan makan paleo. Boleh jadi sarapan. Keluarkan bijirin manis dan susu. Gantikan mereka dengan telur hancur dan segelas jus buah segar. Dapatkan buku resipi yang penuh dengan resipi lazat dan menggoda ahli keluarga anda dengan hidangan paleo yang lazat.

Kuncinya adalah untuk membuat mereka berasa seperti mereka tidak mengorbankan makanan yang lazat untuk diet paleo. Keseronokan dan minat anda yang menular seperti yang mungkin, mungkin tidak mencukupi untuk mempengaruhi keluarga anda daripada menghirup ais krim macadamia.

Juga, cuba jangan terlalu khotbah dan hentikan diri anda dari berdiri di alas paleo dan menggelengkan kepala pada pilihan makanan mereka yang buruk. Toleransi latihan dan perlahan-lahan melambangkan mereka ke sebelah anda.

Sudah tentu, keluarga anda mungkin berkata, “Yay! Mari kita semua makan diet paleo dan makan daging lembu malam ini! “… sangat tidak mungkin, tetapi jika ia berlaku, baik untuk anda.

Jika tidak, ikuti nasihat yang terdahulu.

Adalah idea yang hebat untuk menjadikan keluarga anda menjalani diet paleo kerana sangat sihat. Anda akan kurang kerap berlaku kepada obesiti, alergi, sakit dan sakit, dan lain-lain. Dalam jangka masa panjang, seluruh keluarga anda akan mendapat manfaat daripada diet paleo.

Oleh itu, ia perlu mengejar dan membujuk. Bertoleransi atau pasangan anda boleh menceraikan anda dan membiarkan anda menjaga sepenuhnya kaki ayam dan ekor bison yang senang duduk di dalam peti sejuk.

Kunci untuk meyakinkan mereka akan menjadi tukang masak yang sangat baik. Melabur dalam buku resipi paleo yang baik dan mengasah kemahiran masakan anda. Tumpukan perhatian pada pencuci mulut. Kebanyakan orang merasa sangat sukar untuk menyerah makanan manis.

Jangan gunakan diet paleo sebagai penopang untuk memasak hidangan yang tidak enak. Sangat mungkin untuk menyiapkan hidangan paleo yang sedap. Setelah anda dapat melakukannya, itu adalah separuh dari pertempuran yang dimenangi.

Bekerja pada diri sendiri … kemudian kerja pada keluarga anda. Terdapat banyak keluarga dalam diet paleo. Matlamat ini dicapai.

Kesimpulan – Petua Untuk Memulakan Hari Ini!

Tahniah untuk menjadikannya hujung panduan intro ini pada Paleo Diet.

Anda mungkin terkejut mengetahui bahawa majoriti orang yang memulakan sesuatu tidak pernah menyelesaikannya. Jika anda telah membuatnya sejauh ini, anda pasti berminat dengan cara makan Paleo dan semua manfaat yang ditawarkannya.

Perkara terbaik yang boleh anda lakukan ialah mendapatkan izin dari doktor anda dan mulakan program Paleo

Mengambil masa dan kemajuan anda mengikut kadar anda sendiri. Ini bukan perlumbaan. Semakin banyak anda melakukannya, semakin baik anda akan melakukannya dan semakin sihat anda akan menjadi. Ini semua adalah masalah masa dan amalan.

Di bahagian terakhir ini, kita akan melihat langkah-langkah praktikal untuk memulakan gaya hidup Paleo bermula hari ini.

Fahami perkara asas dan tidak perlu makan apa-apa dan jangan makan:

Makan: Kacang, sayur-sayuran, buah, telur, rumput organik & rumput yang diberi makan, minyak sihat (kelapa, alpukat, zaitun, dll), ikan / makanan laut

Jangan Makan: Makanan yang diproses, tenusu (mentega, yogurt, keju, susu), biji-bijian bijirin, kekacang (kacang, kacang polong), kacang & mentega kacang, gula halus, kentang, minyak sayuran halus, gula-gula, pemanis buatan, sayur-sayuran berkanji (kentang, ubi, dll)

Rancang perubahan gaya hidup, bukan “benda” sementara:

Hasil yang berkekalan berlaku apabila anda berpegang kepada sesuatu yang kekal. Itu tidak bermakna bahawa setiap sekarang dan kemudian anda tidak akan mendapati diri anda mempunyai secawan susu dengan Oreo. Tetapi menjalani perubahan diet dengan pola pikir bahawa perubahan itu kekal dan tahan lama adalah kunci kejayaan.

Ingat bahawa ini bukan perlumbaan. Ia mungkin mengambil sedikit masa untuk mengingati apa makanan yang perlu dimasukkan dan apa makanan yang akan menyerah.

Buat sapuan dapur anda:

Mari kita menghadapinya. Kotak kuki di almari anda jelas tidak akan terbang di dunia Paleo. Tetapi jika mereka berada di sana, anda mungkin akan memakannya. Sama berlaku untuk mentega, kacang, kentang. Untuk mengelakkan godaan setiap kali anda membuka pintu kabinet, anda perlu melepaskan beberapa perkara itu. Beri kepada jiran, rakan, atau bank makanan tempatan.

Pastikan anda memahami penaakulan anda:

Seringkali kita membaca tentang diet atau senaman baru dan kita menjadi begitu tersenarai, kita hanya mahu menyelam masuk kerana manusia yang hebat! Tetapi untuk memastikan motivasi kami untuk jangka panjang, penting untuk memahami mengapa anda memilih untuk memulakan sesuatu.

Adakah anda menyelam ke Paleo kerana rakan anda melakukannya, kerana anda ingin merasa lebih baik, atau kerana anda ingin menurunkan berat badan? Apa pun pun alasan anda, pastikan ia benar-benar anda percayai.

Berlatihlah pengampunan

Selain dari hakikat bahawa ini hanyalah peraturan yang mengagumkan untuk kehidupan, ia mengingatkan kita bahawa kita tidak sempurna. Setiap sekarang dan kemudian kita mungkin mahu merawat (baca: sesuatu yang tidak jatuh pada senarai “makan” untuk Paleo).

Sesetengah orang membenarkan diri mereka merawat setiap sekarang dan kemudian-sesetengah berbuat demikian secara berjadual, yang lain sebagai kehidupan melemparkan benda mereka dengan cara. Walau apa pun, jangan memukul diri kerana “tergelincir.” Kami manusia selepas semua!

Buat kerja sekolah kamu

Jika anda seorang penguin restoran dan menangis hanya dengan pemikiran untuk menyerahkan keseronokan pada malam Jumaat anda, bertahan sebentar. Lihat semula menu tempat yang anda kerap dan lihat bagaimana anda boleh membuat pilihan makanan sesuai dengan keperluan “Paleo”. Atau, jika ada hidangan anda tidak boleh hidup tanpa, bercadang untuk menipu anda di restoran yang menghidangkannya.

Membuat pilihan untuk menjalani kehidupan yang lebih sihat adalah hebat dan mengagumkan, sama ada Paleo akhirnya menjadi laluan untuk anda atau tidak. Dengan memakan makanan yang dimakan oleh nenek moyang kita, bukannya mengisi perut kita dengan semua bungkusan, kita dapat memastikan kita menuju jalan hidup yang lebih sihat dan bahagia!

“Biarkan Makanan Menjadi Perubatan Anda, Dan Perubatan Menjadi Makanan Anda”

– Hippocrates

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here