Adalah Gula Musuh Baru Kita – Ketahui Semua Yang Perlu Anda Ketahui Mengenai Gula

Bukan rahsia lagi bahawa pemerintah di seluruh dunia mulai menindak gula. Mereka mengenakan cukai pada minuman bergula dan makanan ringan, melarangnya dari sekolah, dan lebih banyak program rawatan dibuka kepada orang-orang yang percaya bahawa mereka ketagih dengan gula. Tetapi apakah kebenarannya? Adakah gula adalah musuh baru?

Kandungan

Berbagai Jenis Gula

Daun koka digunakan selama berabad-abad dalam keadaan semula jadi untuk mengunyah atau membuat teh. Ini adalah perkara biasa dan tidak ada masalah. Tetapi, kemudian mereka diproses dan berubah menjadi ubat berbahaya dan ketagihan yang dikenali sebagai kokain.

Bunga popi yang tidak bersalah mengalami nasib yang sama. Dahulu teh yang selamat dan berkesan, sering digunakan untuk relaksasi dan kesakitan, ia diolah secara super dan menjadi candu yang kuat, berbahaya dan ketagihan.

Gula pertama kali dimulakan sebagai tebu – tanaman pengawet yang sihat. Digunakan dalam bentuk semula jadi anda tidak boleh makan cukup untuk membuat anda sakit. Tetapi pekat dan diproses menjadi seperti ubat. Sebenarnya, dengan tikus makmal, gula mengatasi kokain sebagai ubat pilihan.

Penting untuk mengetahui bahawa terdapat pelbagai jenis gula, ada yang semula jadi dan ada yang sangat diproses – sehingga walaupun mereka mulai semula jadi, mereka tidak lagi semula jadi.

1. Fruktosa

Jangan keliru dengan perkataan. Walaupun fruktosa berasal dari buah, ia menjalani proses yang menjadikannya bentuk gula yang pekat. Jenis fruktosa ini semestinya disebut “fruktosa industri”. Makan fruktosa dari buah semula jadi tidak selamat dan tidak boleh dielakkan. Namun, setelah diproses, ia menjadi sesuatu yang lain sepenuhnya dan menyebabkan banyak masalah kesihatan.

2. Glukosa

Ini adalah gula yang ada di dalam darah anda. Anda mendapatkannya dari makanan tumbuhan semula jadi seperti karbohidrat, buah-buahan, dan sayur-sayuran, terutama yang berkanji. Ini adalah salah satu ubat yang paling penting dan boleh didapati secara semula jadi. Ia membekalkan hampir semua tenaga ke otak. Ini penting untuk kesihatan metabolik, pernafasan dan banyak lagi. Sekiranya anda ingin dapat berfikir dengan jelas, anda mesti mempunyai jumlah glukosa yang betul. Glukosa dihasilkan secara industri dengan menggunakan tanaman berkanji seperti jagung, beras, gandum, dan bahan-bahan lain.

3. Laktosa

Terdapat dalam susu, ia diperbuat daripada galaktosa dan glukosa. Secara industri ia dihasilkan sebagai produk sampingan dari industri tenusu. Sebilangan besar manusia menghasilkan laktase untuk membantu mencerna gula jenis ini hingga dewasa. Tetapi sebilangan orang, terutama dari Asia timur dan tenggara dan beberapa bahagian Afrika tidak dapat mencerna gula jenis ini dengan betul pada masa dewasa.

4. Maltosa

Gula ini dijumpai dalam proses percambahan kerana biji-bijian memecah simpanan kanji mereka agar makanan tumbuh dan tumbuh. Gula jenis ini boleh menyebabkan banyak intoleransi serta kenaikan berat badan, batu karang dan banyak lagi. Namun, memakannya dalam bentuk semula jadi seperti ubi jalar, kacang soya, barli dan gandum (selain daripada mereka yang menderita seliak).

5. Sukrosa

Gula jenis ini berasal dari tebu dan bit. Pemprosesan moden dapat menjadikannya seperti gula meja. Sebelum diproses, ia mempunyai banyak manfaat kesihatan, vitamin, dan mineral. Madu kebanyakannya adalah fruktosa dan glukosa dengan sejumlah sukrosa.

Seperti yang anda lihat, kebanyakan gula bermula dalam keadaan sangat semula jadi dan tidak buruk dalam bentuk semula jadi dan keseluruhannya sehingga mereka mengalami pemprosesan super. Ini adalah pemprosesan super yang tidak baik untuk anda, kerana menjadikan gula semula jadi menjadi bahan seperti ubat yang sangat ketagihan.

13 Sebab Gula Tidak Baik untuk Anda

Mari lihat banyak sebab gula dianggap tidak baik untuk anda. Sebilangan orang mengatakan bahawa ini adalah salah satu perkara terburuk yang dapat anda perkenalkan pada sistem anda, bahkan melebihi lemak.

1. Sistem Imun Anda

Sekiranya anda terlalu banyak mengonsumsi gula yang diproses, anda boleh mengurangkan keupayaan anda untuk membunuh kuman di dalam badan anda. Tidak perlu banyak. Hanya dua soda yang dapat menghentikan kemampuan melawan bug selesema itu dan menyebabkan jatuh sakit. Ini tidak bermaksud anda tidak boleh mendapatkan vaksin jika anda tidak makan gula, tetapi ketika membahayakan kesihatan, termasuk kesihatan gigi, menghindari gula tambahan dapat meningkatkan kekebalan tubuh anda secara eksponensial.

2. Imbangan Mineral

Sekiranya anda menghadapi masalah tidur pada waktu malam, sembelit dan menghadapi masalah lain, anda mungkin menghadapi masalah dengan keseimbangan mineral anda. Sekiranya anda makan banyak gula, anda mungkin akan menghabiskan simpanan magnesium anda untuk memproses semuanya. Selain itu, anda akan kehilangan lebih banyak kromium melalui air kencing anda jika anda makan banyak gula.

3. Masalah Tingkah Laku

Setiap ibu bapa di planet ini akan memberitahu anda bahawa gula dan kekurangan gula boleh mempengaruhi tingkah laku anak mereka. Sekiranya seorang kanak-kanak lapar dan gula darah mereka rendah, mereka akan mengantuk dan pemarah. Sekiranya kanak-kanak mempunyai gula berlebihan, mereka akan menjadi gelisah dan bertenaga. Kunci tingkah laku yang lebih baik adalah keseimbangan gula dalam darah.

4. Kalori Kosong

Hakikatnya, gula yang diproses tidak mempunyai manfaat kesihatan. Oleh itu, semasa anda makan makanan bergula, anda memakan kalori kosong yang akan menyebabkan kenaikan berat badan. Kenyataan bahawa gula sering digabungkan dengan lemak dan garam akan menjadikan kesannya lebih teruk. Lebih baik mengelakkan gula tambahan apabila anda boleh.

5. Tindak Balas Insulin Meningkat

Apabila tindak balas insulin anda sihat, sel anda akan mengeluarkan jumlah insulin yang betul. Tetapi, jika anda kerap mengonsumsi gula, terutama dalam jumlah “overdosis”, tubuh anda akan menjadi bingung tentang kapan melepaskan insulin dan kapan tidak.

6. Merosakkan Sel dan Tisu

Tisu di mata, ginjal, saraf dan lain-lain nampaknya membawa gula lebih lama daripada organ lain. Ini bermaksud bahawa tubuh boleh mengalami kerosakan dari sisa gula kerana merosakkan saluran darah kecil.

7. Menyebabkan Tahap Trigliserida Darah Tinggi

Tidak ada gejala untuk tahap trigliserida darah tinggi. Satu-satunya cara untuk mengetahui sama ada anda mempunyai trigliserida tinggi adalah dengan melakukan ujian darah. Ia biasanya merupakan sebahagian daripada ujian kolesterol keseluruhan anda.

8. Menyumbang kepada Hiperaktif

Terdapat kajian yang menunjukkan kedua-dua hasil. Gula menyebabkan hiperaktif dan gula tidak menyebabkannya. Anda mesti ingat bahawa mana-mana ubat boleh mempengaruhi satu manusia dengan satu cara, dan manusia yang lain dengan cara yang lain. Tetapi, ibu bapa sering melaporkan masalah hiperaktif pada anak mereka setelah mengambil terlalu banyak gula. Anda tidak boleh mengabaikan kemungkinan itu.

9. Kebimbangan

Gula halus memasuki aliran darah dengan cepat, dan meninggalkan aliran darah dengan cepat. Proses ini dapat nyata dalam kegelisahan secara keseluruhan. Walaupun sering orang yang ketagihan gula makan untuk mengurangkan kegelisahan, itu hanya menjadikan masalahnya menjadi lebih teruk. Sebaiknya elakkan gula tambahan terlebih dahulu.

10. Kepekatan yang lemah

Sekali lagi, alasan gula boleh mempengaruhi kepekatan adalah kerana kepantasan gula yang diproses dapat menyerang sel darah dan kemudian meninggalkannya. Anda memerlukan tahap glukosa yang seimbang untuk memberi makan otak anda, bukan gula yang cepat seperti dalam bentuk minuman ringan atau bijirin.

11. Memberi Makan kepada Beberapa Orang Kanser

Hakikatnya, sel barah menggemari gula. Ini kerana seperti kebanyakan hidupan mereka memerlukan gula untuk tumbuh. Tetapi, tidak semua gula diciptakan sama. Sel barah menyukai gula putih, tepung putih, dan sirap jagung fruktosa tinggi. Perkara yang baik adalah bahawa jika anda hanya mengurangkan pengambilan gula yang diproses, anda dapat mengurangkan risiko barah anda.

12. Hipoglikemia

Gula darah rendah berlaku pada orang yang mempunyai keadaan yang disebut hipoglikemia. Ini boleh menjadi keadaan sendiri, tetapi juga dapat terjadi pada orang yang menderita diabetes dan mengambil ubat seperti insulin kerana tubuh mereka tidak menghasilkan cukup sendiri.

13. Pencernaan yang lemah

Gula yang diproses sangat berasid. Semakin beralkali anda dapat menjadikan badan anda, semakin sihat anda akan menjadi. Sekiranya anda mempunyai perut yang berasid, anda akan mengalami pedih ulu hati, GERD, dan masalah pencernaan yang lain.

Setiap orang dipengaruhi secara berbeza. Sebaiknya perhatikan gejala dan masalah kesihatan anda sendiri dan jika anda mempunyai masalah ini, cuba hilangkan gula yang diproses terlebih dahulu untuk melihat apakah anda melihat perubahan dalam kesihatan anda.

Gula Tempat Yang Mengejutkan

Gula tersembunyi dalam makanan kita sukar dijumpai. Anda akan kagum dengan perkara-perkara yang mengandungi gula dan gula yang tidak perlu di dalamnya.

Sarapan cereal

Sebilangan besar daripada anda dapat meneka ini, tetapi kami tidak membincangkan mengenai gula dalam bijirin bergula. Kita bercakap mengenai gula tersembunyi dalam bijirin yang sihat. Sebilangan bijirin “sihat” mempunyai lebih dari 23 gram gula setiap hidangan.

Makanan Asia

Sebilangan besar makanan Asia buatan restoran atau bungkusan mempunyai banyak gula di dalamnya. Malah sushi. Cara anda membuat nasi sushi termasuk menambahkan gula ke dalamnya. Anda boleh membuat makanan Asia sendiri untuk memastikan tahap gula tidak terlalu tinggi.

Sup dan Sos dalam tin dan bungkusan

Syukurlah, yang perlu anda lakukan ialah memeriksa label. Sebilangan yogurt mempunyai lebih daripada 15 gram gula! Malah kuah spageti dan kuah boleh mempunyai lebih banyak gula daripada soda pop. Sekiranya anda ingin makan lebih sedikit gula, baca label dan cari pilihan tanpa gula atau buat sendiri.

Yogurt Beku

Hanya kerana perkataan yogurt di dalamnya tidak bermakna ia sihat. Sama seperti gula-gula biasa seperti ais krim biasa. Ia adalah pencuci mulut. Rawatnya seolah-olah pencuci mulut. Jangan gunakannya untuk makan, dan jangan percaya anda makan lebih sihat. Sekiranya anda lebih suka ais krim sebenar untuk makanan ringan, sekarang anda bebas untuk memakannya, kerana yang satu tidak lebih baik daripada yang lain ketika datang ke gula.

Smoothie

Mereka semua marah dan terdapat banyak kedai-kedai smoothie di luar sana. Tetapi, kebanyakan kedai smoothie menggunakan buah dengan gula tambahan yang menghilangkan apa-apa faedah yang anda dapat daripada minum smoothie sama sekali. Sekiranya anda membuat sendiri, saksikanlah apabila resipi meminta buah kering juga. Dengan menggunakan keseluruhan, buah segar jauh lebih baik.

Roti

Walaupun ada beberapa roti yang baik untuk anda, kebanyakan roti dibuat dengan tepung dan gula yang sangat halus. Kedua-duanya mempengaruhi gula darah. Malah roti gandum mungkin tinggi gula, jadi anda perlu membaca labelnya. Roti yang biasanya rendah gula adalah rai atau dieja. Selain itu, anda boleh membuat sendiri untuk mengelakkan bahan tambahan dan gula yang boleh membahayakan kesihatan anda.

Perasa

Anda tahu kita semua suka mencelupkan semuanya. Tetapi, jika anda mencelupkan epal segar atau saderi ke dalam perkara yang salah, anda mungkin akan memburukkan lagi keadaan. Sebaliknya, buat bumbu anda sendiri atau baca labelnya. Hari ini terdapat banyak jenis perasa rendah gula, termasuk saus gula rendah gula.

Kacang dalam tin

Periksa label pada kacang kalengan, terutama yang mempunyai jenis sos seperti kacang cili atau kacang panggang. Gula ini biasanya tinggi gula sehingga jika dibandingkan dengan kuih, anda tidak akan tahu yang mana hanya dengan jumlah gula.

Muffin

Anda mungkin sudah menyedari bahawa sebilangan muffin tinggi gula, tetapi yang mufinnya sihat hanya kek dalam bentuk muffin dengan tepung yang sihat atau nama sihat. Mereka semua tinggi gula. Terdapat beberapa resipi untuk muffin rendah gula; cari sahaja di internet dan anda pasti menjumpainya. Anda tidak perlu melakukan tanpa.

Yogurt

Sama seperti yogurt beku yang tinggi gula, begitu juga yogurt yang paling manis – termasuk yogurt rendah lemak. Cara terbaik untuk mengatasi masalah ini adalah dengan membuat yogurt sendiri atau makan yogurt sebagai pencuci mulut. Anda juga boleh membeli yogurt biasa dan menambahkan buah dan stevia anda sendiri untuk membuat makanan ringan rendah gula yang sihat kerana probiotik dalam yogurt.

Pelajarannya adalah bahawa apa-apa yang telah dibuat dan dikemas dalam bahaya mempunyai terlalu banyak gula. Sebaiknya baca label dan menilai sendiri. Perlu diingat bahawa rata-rata orang dewasa tidak boleh mengambil lebih dari 90 gram, atau 5 peratus daripada jumlah kalori mereka, dalam gula tambahan setiap hari.

Berapa Banyak Gula Terlalu Banyak?

Satu perkara yang perlu jelas ialah terdapat perbezaan dari gula dan gula tambahan yang terdapat secara semula jadi. Terdapat gula di semua makanan tumbuhan dan makanan tumbuhan baik untuk anda. Sebenarnya, sebahagian besar pinggan mangkuk anda harus menyediakan makanan tumbuhan jika anda ingin kesihatan yang optimum.

Oleh itu, orang dewasa tidak boleh mengambil lebih daripada 90 gram jumlah gula setiap hari. Sebilangan besar gula tambahan bergantung pada pengambilan kalori harian yang ideal.

Ini bermakna jika anda makan 1500 kalori setiap hari, anda boleh makan 90 gram gula sehari. Berapa banyak yang anda mahu diproses dan ditambah gula terpulang kepada anda. Tetapi jelas, menjaga jumlah gula tambahan lebih rendah adalah lebih baik untuk kesihatan anda. Ini memberi anda sedikit ruang untuk bereksperimen dengan kesihatan anda dan bersenang-senang pada hari lahir anda.

Apabila anda menganggap bahawa secawan anggur mempunyai 15 gram gula tetapi satu tin coke mempunyai 39 gram, ini membuat pilihan lebih mudah. Sekiranya anda benar-benar mahukan minuman, anda boleh mencuba Zevia bebas gula atau lebih baik lagi, LaCroix. Tetapi segelas tinggi air yang ditapis dengan secawan anggur akan mengisi anda lebih lama. Perkara utama adalah mencari pengganti yang benar-benar anda sukai dan sukai, sambil tidak melampaui kelebihan 90 gram gula yang anda ada setiap hari.

Semakin banyak gula semula jadi yang anda makan dalam 90 gram itu, semakin sihat anda akan merasa. Dan terdapat banyak pilihan glisemik rendah yang boleh anda buat.

Buah

  • Epal – 1 kecil = 15g
  • Aprikot – 1 cawan = 15g
  • Pisang – 1 medium = 14g
  • Blackberry – 1 cawan keseluruhan = 7g
  • Blueberry – 1 cawan keseluruhan = 15g
  • Cantaloupe – 1 cawan dadu = 12g
  • Cranberry – 1 cawan keseluruhan = 4g
  • Grapefruit – 1 cawan = 16g
  • Jambu batu – 1 cawan = 15g
  • Honeydew – 1 cawan dadu = 14g
  • Lemon – 1 baji = 0.2g
  • Limes – 1 baji = 0.15g
  • Pepaya – 1 cawan 1 “dadu = 11g
  • Persik – 1 cawan dihiris = 13g
  • Raspberi – 1 cawan keseluruhan = 5g
  • Rhubarb – 1 cawan dadu = 1.3g
  • Stroberi – 1 cawan keseluruhan = 7g
  • Tomato – 1 keseluruhan besar = 4.8g
  • Tembikai – 1 cawan dadu = 9g

Sayur-sayuran

  • Artichokes – 1 besar = 1.6g
  • Asparagus – 1 cawan = 2.5g
  • Brokoli – 1 cawan dicincang = 1.5g
  • Lobak – 1 medium = 2.9g
  • Saderi – 1 cawan dicincang = 1.8g
  • Jagung – 1 cawan = 1.1g
  • Timun – 1 8-in = 5g
  • Kacang Hijau – 1 cawan = 3.3g
  • Kale – 1 cawan dicincang = 1.6g
  • Selada – 1 kepala = 2.8g
  • Tumbuh kacang soya – 1 cawan = 0.1g
  • Bayam – 1 cawan = 0.1g
  • Squash musim panas – 1 cawan dihiris = 2.5g
  • Swiss chard – 1 cawan = 0.4g

Seperti yang anda lihat, kebanyakan makanan semula jadi tidak mempunyai gula “terlalu banyak”. Sekiranya anda dapat makan 90 gram gula sehari dan anda memilih dengan bijak daripada buah-buahan dan sayur-sayuran dengan gula yang lebih rendah, anda akan terkejut dengan seberapa banyak yang anda boleh makan jika anda mengelakkan gula tambahan. Apabila anda menganggap bahawa satu sudu teh gula yang diproses adalah 4,2 gram, anda boleh memutuskan apa yang terbaik untuk dimakan dalam setiap keadaan.

Adakah Anda Ketagih Gula?

Semasa anda membaca laporan ini, adakah anda mula memikirkan cara untuk mendapatkan sekitar 90 gram gula maksimum yang anda dapat setiap hari? Perhatikan bahawa 90 gram gula (mengikut garis panduan kerajaan UK) yang boleh anda konsumsi setiap hari tidak ada kaitan dengan berapa banyak karbohidrat yang anda makan setiap hari. Ini adalah nombor berasingan yang harus anda jejaki.

Berikut adalah beberapa tingkah laku biasa yang meramalkan penambahan gula:

Anda Makan Terlalu Banyak

Sekiranya terdapat beberapa makanan yang anda tidak boleh berhenti makan, anggap mereka mungkin tinggi gula. Gula tidak membuat anda kenyang, jadi sukar untuk berhenti. Ini bertambah buruk sekiranya gula digabungkan dengan natrium dan lemak. Contohnya, anda mungkin memakan donat yang juga tinggi garam dan lemak, tetapi adakah anda benar-benar memakannya tanpa gula? Meragui.

Anda Menginginkan Karbohidrat yang Diproses

Sekiranya anda sering menginginkan karbohidrat halus seperti kerepek, keropok, dan roti, maka anda mungkin menghadapi masalah dengan gula. Selalunya, menghilangkan gula tambahan dapat mengurangkan keinginan anda untuk karbohidrat yang diproses tinggi dari masa ke masa.

Anda Menginginkan Makanan Asin

Dengan makanan yang diproses, garam dan gula digabungkan dengan baik. Sekiranya anda ingin menjilat garam dan gembira, anda mungkin ketagih dengan gula. Perhatikan jumlah gula dalam makanan ringan yang biasa anda makan. Sekiranya mereka sangat diproses, anda boleh yakin bahawa mereka mempunyai gula yang terlalu banyak.

Anda Menginginkan Daging

Ini mungkin kelihatan pelik, tetapi jika anda menginginkan daging ketika anda benar-benar tidak memerlukannya dan tidak begitu lapar, anda mungkin sangat menginginkan rempah-rempah yang sering terdapat pada daging seperti sos sayap yang sangat tinggi gula.

Setiap Makanan Tinggi Gula

Adakah makanan biasa anda lebih tinggi gula daripada yang sepatutnya? Perlu diingat bahawa maksimum 90 gram adalah maksimum. Ini tidak bermaksud anda perlu makan gula sebanyak itu. Sekiranya anda merasa tidak enak dan tidak sihat, anda selalu dapat mengurangkan jumlahnya. Cara terbaik untuk melakukannya adalah dengan mengelakkan gula tambahan dan hanya makan gula yang terdapat secara semula jadi dalam tumbuhan.

Anda Mendapat Moody tanpa Gula

Sekiranya anda mendapati bahawa anda sering merasa geram dan murung, masalahnya mungkin timbul gula. Sekiranya anda sering mengalami penurunan dan kenaikan gula darah, ketika anda mengalami penurunan, anda akan mengalami mood yang pemarah. Ini dapat diperburuk dengan memakan makanan bergula seperti gula-gula yang akan memberikan lompatan cepat dan kejatuhan cepat.

Anda Rasa Tidak Bertenaga Mengenai Gula

Adakah anda pernah merasa tidak mahu makan makanan ringan bergula itu tetapi anda tetap melakukannya kerana anda tahu ia akan membuatkan anda berasa lebih baik? Ini biasa berlaku pada orang yang bekerja lama; pelajar terutamanya. Memang betul bahawa makan makanan ringan bergula akan membantu buat sementara waktu, tetapi lebih baik anda makan makanan ringan buah dengan hanya gula dan serat semulajadi untuk membantu melambatkan penyerapan gula.

Anda Mulakan dan Tamatkan Hari Anda dengan Gula

Lihatlah sepanjang hari anda. Apa yang anda makan pada waktu pagi? Apa yang anda makan sebelum tidur? Apakah perkara pertama dan terakhir yang anda makan setiap hari? Sekiranya anda makan gula pada waktu pagi dan malam, terutama menambahkan gula yang diproses dan bukan gula di seluruh tanaman, maka itu adalah tanda bahawa anda mungkin mempunyai ketagihan terhadap gula.

Anda Mengalami Kemerosotan 3 PM

Sekiranya anda bekerja di pejabat, anda akan melihat perkara ini lebih banyak daripada jika anda sudah bersara atau bekerja dari rumah. Tetapi perhatikan jika di suatu tempat selepas makan tengah hari anda mula tertidur semasa anda bekerja atau merasa seolah-olah anda memerlukan tidur siang. Lihatlah diet anda. Adakah anda memberi diri anda tenaga untuk makan tengah hari atau adakah anda bersedia menghadapi masalah gula?

Sekiranya anda mengalami masalah ini, adalah bijak untuk mengira berapa banyak gula yang anda makan pada hari tertentu. Sebilangan besar orang makan dua kali ganda gula maksimum 90 gram sehari kerana gula tambahan dan diproses, termasuk gula tersembunyi.

Petua untuk Memecahkan Tabiat Gula Anda

Syukurlah, anda tidak perlu bekerja keras untuk mengurangkan ketagihan gula anda. Cuma sukar jika anda mengambil gula sifar. Itu tidak akan sihat. Sebagai gantinya, mulailah mengurangkannya, dan kemudian mengurangkannya lebih banyak melalui pilihan makanan pejal.

Elakkan Makanan Yang Diproses

Pelaku terbesar dalam hal gula dalam makanan adalah makanan yang diproses. Makanan yang diproses mempunyai banyak gula dan jika tidak, ia mengandungi banyak bahan kimia. Mengelakkan makanan yang diproses dapat menghilangkan hampir semua gula tambahan yang anda makan.

Dapatkan Banyak Cahaya Matahari

Mungkin kelihatan pelik, tetapi satu sebab orang suka makan gula adalah serotonin, hormon yang sedap. Apabila anda makan banyak gula, anda akan mendapat lonjakan serotonin. Sudah tentu, anda juga mengalami kemalangan. Terdapat cara yang lebih baik untuk meningkatkan tahap serotonin; salah satunya adalah cahaya matahari. Sudah tentu, anda juga akan mendapat vitamin D yang juga dapat meningkatkan mood anda.

Dapatkan Tidur yang Banyak

Sekiranya anda menghadapi masalah tidur pada waktu malam, maka anda perlu mendapatkan punca mengapa. Elakkan gula, kafein, dan apa sahaja yang merangsang dua hingga tiga jam sebelum tidur. Anda harus tidur dengan perut kosong untuk tidur yang terbaik.

Minum Air secukupnya

Tetap terhidrat adalah penting untuk mengelakkan sebarang jenis keinginan, termasuk keinginan gula. Semasa anda dilahirkan, anda mempunyai alat pengesan dahaga yang sempurna. Tetapi, kehidupan sering menyebabkan kita menolak isyarat tubuh kita. Oleh itu, ukur air anda untuk memastikan bahawa anda minum minimum 64 auns hingga 100 auns air sehari bergantung pada berat badan anda.

Fokus pada Kestabilan

Anda ingin berusaha menjaga gula anda seimbang. Salah satu cara untuk melakukannya adalah dengan makan waktu biasa. Bagi anda, itu mungkin enam kali makan sehari; untuk orang lain daripada akhirnya akan menjadi tiga hidangan tradisional sehari. Ia bergantung pada yang paling sesuai untuk anda. Anda harus makan ketika anda merasakan rasa lapar yang nyata.

Makan Sayur-sayuran Anda

Atas sebab tertentu, apabila anda makan lebih banyak sayur-sayuran seperti lobak, bayam, kangkung dan sebagainya, keinginan manis anda akan hilang. Oleh itu, bukannya makan sesuatu yang manis apabila anda menginginkannya, cuba makan semangkuk bayam kukus di atasnya dan keinginan anda akan hilang.

Masukkan Makanan dan Minuman Fermentasi

Bukan hanya mereka yang baik untuk membantu menjaga keseimbangan asid perut dan bakteria anda, makanan dan minuman yang ditapai juga merupakan pembunuh gigi manis yang hebat. Anda boleh membeli makanan fermentasi yang sudah siap atau dibuat sendiri. Perlu diingat bahawa sebilangan kecil gula digunakan dalam penapaian, tetapi tidak mengapa.

Bertafakur

Kadang-kadang keinginan gula hanyalah tanda bahawa anda perlu melambatkan dan memusatkan diri. Tekanan dapat memainkan peranan besar dalam selera makan dan keinginan. Luangkan masa untuk bermeditasi, sekurang-kurangnya 10 minit sehari. Sekiranya anda tidak mahu bermeditasi, solat atau duduk diam juga berfungsi.

Menggabungkan petua ini ke dalam hari anda dapat membuat perbezaan besar ketika anda berusaha untuk mengakhiri keinginan gula dan mematikan tabiat gula anda. Ingat bahawa ia tidak akan berlaku dalam semalam. Cukup fokus untuk menambah perkara yang baik dalam hidup anda dan bukannya pada perkara yang anda hilangkan.

Cara Mengatasi Gejala Pengambilan Ketagihan Gula

Ketika pertama kali menghilangkan gula tambahan dari diet anda, anda akan mengalami beberapa gejala penarikan – terutamanya jika beberapa rawatan manis termasuk kafein. Anda tidak mahu menggunakan banyak perkara palsu untuk menggantikan gula, jadi lebih baik anda cuba mengatasi setiap gejala yang anda alami.

Kemurungan

Sekiranya anda menyedari setelah melepaskan gula tambahan, anda merasa tertekan, pastikan anda memakan gula semulajadi seperti yang terdapat pada buah dan sayuran. Anda tidak mahu mempunyai karbohidrat sifar. Karbohidrat membuat anda berasa selesa. Makan sahaja tanpa gula, minyak dan lemak tambahan.

Sakit kepala

Ini lebih mungkin disebabkan oleh kurang minum kafein. Tetapi, jika anda merasa sakit kepala, periksa penghidratan anda. Sekiranya anda biasa minum minuman bergula, sukar untuk minum air kosong. Tetapi, anda mesti minum secukupnya setiap hari.

Keresahan

Kegelisahan menampakkan diri dengan pelbagai cara kepada orang yang berbeza. Sebilangan orang mendapat rasa seram di perutnya. Yang lain mengalami sesak nafas atau berdebar-debar jantung. Ia boleh menjadi sangat teruk pada sesetengah orang. Sekiranya anda mengalami banyak kegelisahan, perkara terbaik yang perlu dilakukan adalah berjumpa doktor untuk menjalani ujian darah. Beberapa penyakit seperti hipotiroid yang tidak ada kaitan dengan sekatan gula boleh menyebabkan kegelisahan.

Jika tidak, periksa tahap penghidratan, tahap tidur anda, dan pastikan anda makan cukup kalori untuk berat badan ideal anda.

Mood Terganggu

Rasa murung? Apabila gula darah anda terlalu rendah, anda akan berasa murung. Ini dapat diatasi dengan makan lebih kerap. Cuba seimbangkan makanan anda dengan jumlah protein, lemak, dan karbohidrat yang betul untuk keperluan peribadi anda. Jangan biarkan diri anda terlalu lapar; ini adalah cara yang pasti untuk akhirnya berasa murung. Simpan makanan ringan yang sihat seperti epal dan tanpa gula mentega kacang.

Keletihan

Masih merasakan kemerosotan jam 3 petang? Rasa letih dan kelam kabut sepanjang masa? Ini adalah petanda bahawa anda tidak makan karbohidrat yang mencukupi. Ingat bahawa sayuran adalah karbohidrat yang baik dan anda harus memakannya dalam jumlah yang banyak. Ini juga bermaksud bahawa anda perlu minum lebih banyak air.

Otot Achy

Ini adalah salah satu tanda dehidrasi pertama. Sebilangan besar orang yang biasa minum minuman bergula untuk sebahagian besar penghidratan mereka sukar mendapatkan air secukupnya. Minum sekurang-kurangnya lapan gelas air sehari. Untuk makanan ringan, makan makanan yang menghidratkan seperti epal, wortel, oren dan buah-buahan segar serta sayur-sayuran lain.

Mengidam

Apabila anda menyedari bahawa anda mempunyai keinginan gula yang sangat kuat, sudah tiba masanya untuk melihat senarai perkara yang perlu anda lakukan semasa mengidam. Anda masih boleh makan sesuatu yang manis, tetapi bukannya gula-gula atau makanan yang diproses, pilih sesuatu yang segar seperti semangkuk beri atau epal yang dihiris.

Gejala penarikan gula lebih sukar bagi sesetengah orang daripada yang lain. Bersabarlah dengan diri sendiri. Sekiranya anda mengambil dan makan gula yang diproses, minum air tambahan, bergerak lebih banyak, dan bersiaplah dengan makanan ringan yang sihat pada masa akan datang. Jangan lupa mencuba sayur dan cuka.

Idea Resipi untuk Mengekalkan Kerinduan Gula Anda di Teluk

Salah satu cara untuk mengelakkan makan terlalu banyak gula adalah dengan bersedia. Sekiranya anda bersedia dengan makanan untuk dimakan ketika anda mempunyai keinginan, ketika anda merasa letih, dan ketika anda lapar, anda akan lebih baik berpegang pada tujuan anda.

Pencuci mulut Buah Beku

Ini bukan sekadar resipi sebagai idea. Anda boleh menggunakan pemproses makanan, pengisar berkelajuan tinggi, peluru ajaib atau alat seperti Pembuat Makanan Pencuci Mulut Yonana Frozen (http://amzn.to/2jyNk2w). Yang anda buat hanyalah membekukan buah yang ingin anda gunakan sebentar, kemudian beri melalui Yonana atau campurkan ke dalam salah satu pengisar atau pemproses makanan. Ringkas dan rasanya sangat sedap. Petua: Gunakan buah paling masak untuk rasa yang paling manis.

Makanan ringan

Makanan ringan terbaik mempunyai keseimbangan lemak dan protein yang baik. Idea makanan ringan rendah gula ini akan membantu anda sekiranya anda kekurangan gula sama sekali.

Epal dan Selai Kacang – Langkau roti dan potong sebiji epal, kemudian sebarkan dengan mentega kacang tanpa gula. Mentega kacang terbaik mempunyai satu ramuan. Kacang tanah. Serat dalam epal membuat gula dicerna perlahan. Lemak dan protein dalam selai kacang membuat anda kenyang.

Fiber Rich Loaf – Semua orang suka roti tetapi boleh membungkus gula besar. Tetapi, anda boleh membuat roti kaya serat anda sendiri yang rendah gula dan sihat untuk anda.

Tanpa Roti Serat Gula

Bahan-bahannya adalah:

  • 1 cawan biji labu mentah tanpa garam, tanpa garam
  • 1/2 cawan biji rami
  • 1/2 cawan badam kupas mentah
  • 1.5 cawan gandum gulung
  • 2 sudu besar biji chia
  • 3 sudu besar serbuk psyllium
  • 1 sudu kecil garam laut bijirin halus
  • 1 sudu besar madu
  • 3 sudu besar sos epal
  • 1.5 cawan air

Satukan semua bahan kering. Mengetepikan. Satukan semua bahan basah dalam mangkuk yang berasingan. Kemudian tuangkan bahan basah hingga kering. Gaul hingga membentuk doh pekat. Sekiranya anda menyedari bahawa ia terlalu kering, anda boleh menambahkan lebih banyak air. Bentuk menjadi doh dan masukkan ke dalam loyang roti yang sudah siap. Anda boleh menyediakan loyang roti dengan sedikit minyak yang disalurkan dengan tuala kertas, atau anda boleh melapisi kuali dengan kertas perkamen.

Tutup periuk dan doh dengan tuala dan biarkan di tempat yang hangat sekurang-kurangnya dua jam. Apabila doh sudah cukup, anda akan tahu kerana ia tetap bentuknya apabila anda menyentuhnya dengan jari anda dengan ringan.

Bakar dalam ketuhar F 350 darjah di rak tengah selama kira-kira 30 hingga 40 minit. Selesai roti akan terdengar kosong ketika dibuang.

Sayuran yang ditapai

Mari buat ini mudah. Anda boleh memotong sayur-sayuran, atau anda boleh pergi ke bahagian baru dari bahan makanan anda dan membeli sayur-sayuran pra-cincang dalam beg, atau dari salad bar. Terpulang kepada anda bagaimana anda melakukannya. Tetapi, anda pasti mahu memotongnya lebih kecil. Mungkin kepingan 1/2 inci akan berfungsi dengan baik.

Di samping itu, anda memerlukan beberapa balang kaca dengan penutup yang boleh ditutup, seperti balang pengetinan.

Potong campuran sayuran yang anda gemari. Masukkan sekurang-kurangnya beberapa biji epal atau wortel kerana rasa manis yang mereka berikan. Masukkan juga halia jika anda suka rasanya. Taburkan semua dengan garam.

Isi setiap balang dengan campuran sayur cincang anda dengan ketat. Tinggalkan satu inci ruang dari atas. Masukkan sayur ke dalam balang. Anda mahu mereka sangat ketat. Kemudian ke dalam setiap balang yang diisi, masukkan campuran berikut ke dalam balang hingga satu inci di bawah bahagian atas.

Air garam

Bahan-bahan kebendaan adalah:

  • 4 cawan air
  • 1 sudu besar garam laut

Gaul hingga garam larut sepenuhnya.

Pastikan campuran sayuran sentiasa berada di bawah air di dalam balang. Sekiranya perlu, timbang campuran dengan batu atau timbang. Tutup dengan kain pelikat dan tali getah. Simpan di tempat yang hangat selama tiga hingga lima hari.

Periksa campuran setiap hari untuk memastikan bahawa semuanya berada di bawah air garam. Anda akan tahu kapan sayuran fermentasi anda selesai ketika sayuran anda menggelegak. Itu menunjukkan bahawa proses penapaian telah selesai. Sayuran anda juga semestinya berbau masam tetapi anda semestinya menyukai baunya. Mereka juga mesti sedap. Setelah itu berlaku, pasangkan penutup biasa balang dan masukkan ke dalam peti sejuk.

Apa sekarang?

Sekiranya anda benar-benar ingin menghilangkan keinginan gula, menurunkan berat badan dan menjadi lebih sihat, cara yang baik untuk melakukannya adalah dengan mengelakkan gula tambahan. Ingat, gula yang terdapat secara semula jadi dalam tanaman yang anda makan biasanya baik-baik saja, walaupun anda harus berusaha mengehadkan buah super manis seperti buah kering dan kurma.

Ambil satu hari pada satu masa. Fokus pada makan sehingga anda berpuas hati dan tidak disumbat setiap kali anda lapar. Dapatkan penghidratan, senaman, dan sinar matahari yang mencukupi dan anda akan memulakan tabiat gula itu dalam sekejap.

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here