Apakah Diet Terkini Oprah? Seorang Pakar Pemakanan Menerangkan Pelan OMD

Selama beberapa dekad, orang terpesona dengan semua perkara Oprah, termasuk diet yang dia ikuti dan anjurkan. Yang terbaru disebut The OMD Plan , di mana OMD bermaksud One Meal sehari. Ini tidak bermaksud mengehadkan diri anda untuk satu makanan sehari-hari, melainkan membuat komitmen untuk makan satu makanan berasaskan tumbuhan setiap hari — perubahan yang dapat meningkatkan kesihatan anda dan memberi kesan positif kepada planet ini.

Rancangan OMD diciptakan oleh Suzy Amis Cameron, ahli alam sekitar dan pengasas bersama MUSE, sebuah sekolah swasta di Calabasas, California dengan dapur nabati sepenuhnya yang baru sahaja memenangi anugerah Greenest Restaurant in the World.

Suzy baru-baru ini muncul di Oprah’s SuperSoul Sunday untuk membincangkan rancangan dan bukunya yang sesuai , yang merangkumi puluhan resipi nabati keluarganya. Oprah, yang berada di atas kapal, memulakan cabaran OMD selama 30 hari, dan dia menjalani penggambaran video dapur dengan Suzy yang memaparkan gulungan veggie musim bunga buku itu.

Menurut Cameron, hanya membuat salah satu makanan harian anda berasaskan tumbuhan membantu menyelamatkan air dan pokok, mengurangkan gas rumah hijau, dan bahkan melindungi haiwan yang terancam punah. Pada masa yang sama, pertukaran meningkatkan kesihatan secara keseluruhan dan mengurangkan risiko penyakit kronik, termasuk penyakit jantung, barah, diabetes jenis 2, dan kegemukan.

Buku ini merangkumi rancangan makanan 14 hari dan puluhan resipi, seperti puding chia, smoothies, hummus ubi jalar, falafel buatan sendiri, spaghetti Bolognese (dibuat dengan Beyond Meat), dan juga pencuci mulut, seperti kek lobak merah vegan dan mousse coklat.

Ia juga mengandungi maklumat dan sumber yang berguna. Satu statistik yang benar-benar menarik perhatian saya ialah ini: Apabila hanya satu orang yang memilih untuk membuat salah satu makanan harian mereka berasaskan tumbuhan, ia menjimatkan kira-kira 200,000 gelen air, dan ia menjimatkan setara karbon semasa memandu dari Los Angeles ke New York City masa satu tahun.

Petua dapur merangkumi cara membuat susu kacang sendiri, rendam kacang, dan sayur acar. Buku ini juga menawarkan pilihan ambil-dan-pergi dan menerangkan cara membeli dan menyimpan sejumlah makanan tumbuhan.

Setelah dia dan suaminya (pengarah James Cameron) menjadi vegan, Cameron menjadi penginjil untuk makanan berasaskan tumbuhan. Tetapi dia mendapati bahawa banyak orang merasa terharu dengan idea untuk menjadi nabati sepenuhnya dalam semalam. Membuat hanya satu hidangan sehari berasaskan tumbuhan, bagaimanapun, dapat dilakukan.

Oprah menyebut rancangan itu “dapat difahami.” Cameron menyebutnya sebagai “penyelesaian sederhana dan elegan,” dan percaya bahawa pergeseran kecil ini dapat membantu anda menurunkan berat badan, meningkatkan tenaga, menyokong kulit dan rambut yang bersinar, meningkatkan kesihatan, menjimatkan wang, meningkatkan kehidupan seks anda, dan sekaligus membantu menyelamatkan planet ini. Buku ini disertakan dengan kisah orang-orang yang telah menerapkan rencana tersebut, dengan hasil yang meliputi penurunan berat badan yang besar, fokus mental yang lebih baik, penurunan kembung, kulit yang lebih jelas, dan penanda kesihatan yang lebih baik, seperti tekanan darah rendah.

Saya percaya bahawa OMD pintar, bertenaga, dan lestari. Dan jika anda memilih makanan yang sihat, makanan utuh dan nabati, anda akan segera meningkatkan pengambilan vitamin, mineral, antioksidan, fitonutrien, dan serat yang melindungi kesihatan. Ini juga penting, kerana krisis iklim adalah keadaan darurat kesihatan masyarakat, dengan implikasi yang meliputi ketidakamanan makanan, risiko keselamatan air, pencemaran udara, dan penyakit yang disebabkan oleh serangga. Menurut saintis, makanan yang kita makan memainkan peranan utama dalam keadaan iklim, termasuk pengeluaran sepertiga dari semua pelepasan gas rumah kaca global.

Intinya: Rancangan OMD sesuai dengan cadangan pemakanan semasa, seperti Diet Planetary, yang meminta pengurangan makanan berasaskan haiwan secara drastik dan memakan lebih banyak tumbuh-tumbuhan. Tetapi OMD lebih sederhana, lebih mudah, dan mudah dilaksanakan. Saya suka kata Oprah, “dapat dipahami,” dan Oprah sendiri – kerana menyebarkan berita mengenai pendekatan mudah ini untuk meningkatkan kesihatan masa depan anda, dan menyokong rumah yang kita semua kongsi: Bumi.

Cynthia Sass, MPH, RD, adalah penyumbang nutrisi penyumbang Kesihatan , pengarang terlaris New York Times , dan pakar pemakanan latihan amalan swasta yang telah berunding dengan lima pasukan sukan profesional.

Leave a Comment