Strategi Meditasi Terbaik Untuk Mendapat Hasil Terbaik

Sudahkah anda berusaha bermeditasi untuk menyelesaikan masalah ketegangan dan kesihatan anda? Sekiranya anda belum melakukannya, hari ini mungkin merupakan masa terbaik untuk menjadikan pengalaman itu menjadi kenyataan.

Meditasi adalah antara bentuk ketegangan yang banyak dicari dan bahkan disarankan oleh banyak doktor. Sesuatu yang berguna adalah sesuatu yang anda harus berusaha untuk belajar.

Sekiranya anda seorang yang menghabiskan malam anda dengan gelisah, menekankan semua perkara yang perlu diselesaikan dan bahkan merasa tidak sihat secara fizikal tanpa sakit, maka meditasi mungkin merupakan jawapan yang sesuai untuk anda.

Semasa bertafakur, anda mengubah cara otak anda berfungsi. Walaupun anda mungkin tidak menyatakan bahawa ia adalah proses yang mudah, meditasi adalah sesuatu yang mudah anda pelajari dan gunakan setiap hari.

Bab 1: Apa Di Sebalik Meditasi

Kajian menunjukkan bahawa apabila anda membiarkan diri anda (terutama otak anda) bermeditasi hanya beberapa minit setiap hari, anda dapat mengurangkan tahap ketegangan yang anda hadapi dengan lebih baik untuk meningkatkan kualiti hidup anda. Sesungguhnya, menurunkan tahap ketegangan juga dapat meningkatkan kesihatan fizikal anda.

Banyak individu yang berjaya dalam meditasi adalah mereka yang mencari sumber secara tempatan untuk menolong mereka mempelajari proses mental dan juga mempraktikkannya. Bertafakur dengan orang lain adalah sesuatu yang mungkin kuat bagi orang itu.

Dengan semakin banyak klinik meditasi dan kelas yang semakin meningkat di seluruh negara, anda mungkin akan menjumpai klinik yang berdekatan dengan anda. Namun, pertama, anda harus belajar lebih banyak mengenai bagaimana meditasi berfungsi dan apa yang dapat dicapai oleh anda.

Buku ini akan mempersiapkan anda untuk memulakan meditasi dan membawa anda ke dunia yang terlalu banyak individu yang tidak menyedari wujud dengan kelebihan tersebut. Sekiranya anda ragu-ragu, tidak ada yang rugi dengan meletakkan beberapa minit dalam mempelajari prosedur ini. Sebenarnya, anda akan mendapati diri anda berusaha untuk belajar lebih banyak setelah hanya menjalani satu atau dua sesi meditasi.

Belajar bertafakur secara solo atau dengan kenalan. Dalam kedua-dua kes, anda akan menemui banyak teknik berbeza untuk dipilih. Lebih-lebih lagi, anda mungkin meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan anda. Anda hanya perlu beberapa minit sahaja!

Sebelum anda dapat memulakan latihan meditasi, anda harus memahami apa itu dan mengapa anda perlu menggunakan teknik relaksasi ini.

Otak adalah alat utama yang akan anda gunakan untuk menentukan prosedur ini. Namun, anda mungkin tidak menyedari bahawa ketika otak berada dalam keadaan “normal” bahawa ia sangat tidak normal dalam apa yang dilakukannya.

Untuk menolong anda memahami meditasi, pertama-tama kita mesti menguraikan pelbagai tahap di mana otak berfungsi sehingga anda dapat melihat keadaan fikiran bahawa anda sering berfungsi.

Bab 2: Tahap Pemikiran Anda

Terdapat 3 tahap unik di otak yang menggambarkan bagaimana ia berfungsi dalam satu masa. Setelah anda mempertimbangkan untuk bertafakur, hanya melalui 3 tahap ini dapat membuat anda mencapai ketenangan yang anda inginkan dengan bertafakur.

Tahap Satu: Otak normal

Dalam keadaan otak yang “normal”, otak anda berfungsi dalam pelbagai arah. Ia beroperasi seperti biasa yang bermaksud ia melambung dari satu idea dan pemikiran hingga berjaya. Sebenarnya, ini adalah aktiviti yang tidak normal bagi otak kerana harus berpusat pada idea yang lebih sedikit apabila berjaya menyelesaikan masalah. Rangsangan dari seluruh tempat datang ke otak.

Setelah sesuatu yang segar merangsang otak anda, ia akan beralih dari pemikirannya yang lama ke yang baru. Walaupun anda merasa benar-benar menguasai diri anda semasa jenis fungsi otak ini, anda mungkin tidak. Anda sangat kurang mengetahui cara anda bertindak dan berfikir dalam keadaan seperti ini. Bukan sahaja idea anda bergerak dari satu perkara ke perkara seterusnya dengan cepat, tetapi fizikal anda juga melakukan perkara yang sama. Emosi anda juga patuh.

Ilustrasi aktiviti otak jenis ini semudah melihat kanak-kanak bermain. Apabila anda melihat anak muda mana semasa anda memandu, otak anda beralih dari arahan kereta ke anak muda. Dia comel, bermain dan menunggang basikalnya. Kemudian, fikiran anda beralih ke fikiran dari keperitan anda sendiri. Anda merasa hebat dan tersengih pada kenangan gembira.

Secara semula jadi, ia tidak selalu bermain dengan tidak bersalah. Anda juga boleh melalui prosedur pemikiran dan emosi yang sama dengan gambar yang merosakkan. Pertimbangkan ketika anak muda itu remaja, melakukan sesuatu yang tidak sepatutnya. Sekarang, anda tertanya-tanya tentang anak-anak anda sendiri, apa yang mereka lakukan yang anda tidak tahu. Dan, emosi anda mengikut anda juga dengan pemikiran yang mengerikan dan tegang.

Dalam situasi yang merosakkan, anda mungkin terganggu oleh pemikiran yang bermain di otak anda yang kemudiannya mempengaruhi cara anda memandu kereta anda secara langsung. Mungkin anda menghidupkan lampu merah atau, anda terlepas dari kemalangan kereta. Seperti yang anda lihat, dalam keadaan normal otak anda, emosi dan fizikal anda dipertaruhkan. Masing-masing memainkan peranan mereka sendiri akibat peristiwa ini.

Sering kali, ketegangan meningkat semasa prosedur ini dan kerana keadaan otak kita yang “normal”, mereka bertambah lama. Anda mungkin mendapati diri anda tidak dapat berpusat pada apa-apa dan lebih masa anda mungkin menghadapi masalah mengimbangi semua yang harus anda laksanakan dalam kehidupan seharian anda.

Sebahagian besarnya, cara berfikir “normal” anda mungkin merupakan salah satu perkara paling buruk yang mungkin anda lakukan untuk diri anda sendiri.

Tahap Dua: menumpukan perhatian

Sebaik sahaja anda mula berkonsentrasi, anda memasuki tahap 1 yang akan membawa anda ke meditasi. Namun, jangan bingung berkonsentrasi dengan meditasi. Ia sangat berbeza. Semasa bertafakur tahap 2, anda mungkin mula menguasai otak anda. Sebaik sahaja anda belajar menjaga diri anda dalam kerangka otak jenis ini, kemungkinan besar anda akan meningkatkan kualiti hidup anda dengan ketara.

Dalam menumpukan perhatian, matlamat anda nampak mudah tetapi sebenarnya sukar dicapai. Anda harus berpusat pada satu perkara atau objek. Untuk berjaya, anda harus memastikan otak anda berpusat pada satu perkara dan tidak terganggu oleh jenis pengalihan yang kebetulan berkembang.

Berpusat di atasnya, tanpa membiarkan otak anda berkeliaran. Semasa berkonsentrasi, walaupun prosedur memusatkan perhatian pada satu elemen cukup mudah, masalahnya adalah kemampuan otak untuk menipu anda kembali ke keadaan “normal”. Dengan menguruskan topik menumpukan perhatian dan memusatkan perhatian pada topik yang lain, ini menarik anda kembali. Contohnya, setiap kali anda memerlukan kertas untuk sekolah, anda mungkin sedang berfikir dan bekerja.

Anda akan membiarkan otak anda berpusat dan berehat mengenai masalah yang dihadapi. Anda percaya bahawa anda dapat melihat dengan jelas apa itu. Kemudian, anda memikirkan apa yang diperkatakan oleh pengajar anda mengenai makalah tersebut. Yang membawa kepada pemikiran tentang apa yang rakan anda katakan di sebelah anda semasa pengajar bercakap. Dalam beberapa minit, anda memikirkan sesuatu yang sama sekali berbeza daripada pemikiran yang asal.

Hasil akhirnya ialah anda terlalu terganggu sehingga anda kembali pada tahap pemikiran “normal”, setelah mencapai sedikit tumpuan. Setelah anda menyedari bahawa anda telah merasa tidak puas hati dan otak anda telah menipu anda untuk membuat kesimpulan sendiri maka anda mungkin akan kembali dan benar-benar berpusat.

Sebaik sahaja anda menguasai seni menjaga otak anda berpusat dan berkonsentrasi, anda akan mengalami jenis pemikiran yang segar. Anda akan dapat melonggarkan lebih banyak dan anda akan dapat merasakan kehidupan yang lebih baik. Perasaan yang luar biasa!

Tahap Tiga: Meditasi akhir

Semasa bertafakur, tahap 3 prosedur, anda memasuki alam yang sama sekali berbeza. Sekarang, anda dapat memusatkan perhatian pada objek atau pemikiran yang perlu dicapai tanpa jatuh pada apa-apa jenis gangguan. Di sini, tidak ada gangguan atau muslihat otak berlaku semasa prosedur. Ini adalah tahap yang harus anda perjuangkan kerana ia benar-benar dapat memberi anda cara baru untuk melihat sesuatu. Dalam banyak cara, anda akan dapat memusatkan perhatian sehingga anda lebih memahami dan mendidik diri sendiri. Anda membuat kesimpulan yang lebih baik yang berpusat.

Semasa menumpukan perhatian, otak anda hanya berpusat pada objek yang anda paparkan dengan cara yang minimum. Kesalahan arah melanggar aliran pemikiran yang berterusan. Ini membuat anda perlu mengenali masalahnya dan kembali dan mengubahnya. Walau bagaimanapun, dalam meditasi, perkara ini tidak berlaku lagi. Sekarang, anda mengekalkan aliran pemikiran yang berterusan. Tidak ada yang melanggarnya. Ini adalah pengalaman terbaik dalam bertafakur.

Dalam gambaran tentang apa yang mungkin dilakukan oleh meditasi untuk anda, pertimbangkan perkara ini. Apabila anda hanya mempertimbangkan satu topik, berulang-ulang, apa sahaja dan semua perkara yang berkaitan dengan topik mana yang akan datang kepada anda dalam satu bentuk atau yang lain. Mari anggap bahawa perkataan yang anda gunakan adalah cinta.

Apabila anda menganggap cinta dalam tahap meditasi, anda berpusat pada satu perkataan yang membawa kepada istilah cinta yang lain. Anda menyukai sesuatu, anda mencintai seseorang, pelbagai jenis cinta, dan sebagainya. Akhirnya, anda telah menghubungkan hampir dengan segala cara untuk mencintai. Anda secara fizikal merasainya, secara emosional anda merasakannya. Anda telah memikirkan semua perkara mengenainya.

Dan akhirnya, anda telah menghubungkan semua perkara yang mungkin anda sukai. Setelah anda berjaya melakukan meditasi jenis ini, anda akan menjadikan diri anda menjadi pencerahan yang segar. Anda telah melampaui tahap tumpuan yang sederhana. Sekarang, anda telah memasuki tahap akhir meditasi yang disebut kontemplasi. Bahagian meditasi tahap terakhir ini adalah tahap kesedaran terbaik yang mungkin dimasuki oleh otak dan badan anda.

Walaupun memerlukan sedikit masa untuk menyelesaikan pelbagai prosedur ini untuk mencapai tahap pemahaman ini, hasil akhirnya sangat berharga.

Bab 3: Teknik

Setelah memahami alasan di sebalik meditasi, anda dapat melihat dengan jelas apa kelebihannya. Sekarang, anda sudah bersedia untuk belajar bertafakur.

Semasa anda memulakan meditasi, anda harus menyedari bahawa prosedur itu dapat menimbulkan perasaan, fikiran dan bahkan peristiwa traumatik yang berlaku pada masa lalu anda. Sekiranya anda telah mengingatkan kenangan atau terpengaruh secara psikologi oleh meditasi, jangan menyerah. Anda harus bekerjasama dengan guru yang mahir walaupun dapat mengatasi masalah ini agar meditasi dapat berjaya bagi anda.

Meditasi mungkin tidak sesuai untuk anda jika anda adalah individu yang paranoid, mempunyai masalah dengan khayalan atau menghadapi tahap ketegangan yang tinggi sehingga tidak dapat berfungsi dengan baik. Individu ini sering mendapati bahawa meditasi mungkin bermanfaat, tetapi hanya jika di bawah bimbingan doktor mereka.

Mereka yang mempunyai episod psikotik harus bekerja dengan pakar meditasi mereka yang paling penting sebelum memulakan meditasi mereka sendiri. Mereka yang berminat dalam meditasi tetapi bimbang tentang apa yang mungkin berlaku semasa bertafakur harus memastikan bahawa mereka mempunyai pakar meditasi yang mahir untuk membantu mereka melalui beberapa episod pertama.

Semasa kita menjalani meditasi, sangat penting untuk mencari sesuatu untuk dijadikan fokus atau alat anda untuk memasuki pengalaman meditasi. Terdapat banyak pelbagai jenis alat yang mungkin anda gunakan. Perkara terbaik untuk digunakan adalah perkara yang membolehkan anda berehat, tenang dan memberi perhatian pasif kepada objek tersebut.

Berikut adalah beberapa contoh:

  • Bersantai dengan selesa di sofa sambil mendengar muzik lembut. Berbaring biasanya lebih baik daripada duduk kerana ia membolehkan semua otot anda berehat.
  • Solat, mungkin alat yang paling lama dan paling banyak digunakan dalam meditasi masih merupakan alat terbaik untuk digunakan untuk bermeditasi. Doa membolehkan anda berpusat dan membantu anda untuk fokus. Anda tenang dan diam, secara amnya. Ini adalah sikap meditasi yang paling biasa digunakan.
  • Api mungkin juga merupakan alat meditasi yang luar biasa. Duduk dengan tenang di dekat api, mengukur ke mana-mana yang menarik dan sering kali membolehkan seseorang menjadi benar-benar dihafal. Untuk tujuan meditasi, meditasi perapian mungkin merupakan lokasi yang sempurna, dengan andaian anda selamat secara semula jadi.
  • Memusatkan perhatian anda pada satu objek mungkin bermanfaat juga. Sering kali, ini mungkin berlaku pada apa sahaja yang ada di dalam bilik di mana ia tenang dan cukup terbuka untuk melonggarkan. Anda mungkin melakukan ini dengan apa sahaja di dalam bilik, individu, pemandangan atau hanya dengan suasana bilik.

Dalam bertafakur, tujuannya adalah untuk mencari sesuatu untuk direnungkan yang membolehkan anda fokus, diam dan diam, padanya. Apa-apa yang membekalkan ini mungkin berfungsi untuk anda.

Sekarang kerana anda mempunyai idea asas mengenai apa yang menjadi meditasi, anda mungkin menyediakan alat penting untuk memulakannya. Kita akan membahasnya sedikit dalam satu minit. Namun, sebelum anda melakukan ini, tanyakan kepada diri anda beberapa soalan.

  • Adakah anda dapat mengalami meditasi kerana anda terbuka dengan kemungkinan kelebihan yang mungkin diberikan kepada anda?
  • Adakah anda dapat meminta seseorang untuk mengawasi anda semasa sesi pertama anda, atau mungkin bekerjasama dengan anda, untuk memastikan bahawa anda tidak mempunyai masalah sepanjang satu?
  • Adakah anda mempunyai pasangan yang mungkin ingin belajar bertafakur dengan anda? Ini mungkin membolehkan anda menjalani prosedur dengan lebih baik.

Sekarang, anda sudah bersedia untuk bermeditasi. Pertama, sediakan otak anda untuk kelebihan yang mungkin ditawarkan kepada anda.

Bab 4: Prasyarat

Jadi, anda ingin bermeditasi. Sekarang anda mempunyai latar belakang meditasi yang anda percaya anda mungkin duduk dan benar-benar memahaminya, betul? Tidak semudah itu. Walaupun begitu, prosedur tersebut dapat dipecah untuk membiarkan siapa pun mempelajarinya sepenuhnya.

Untuk melakukan meditasi, terdapat banyak faktor utama yang mesti dipertimbangkan sebelum memulakannya. Sekiranya dan setelah anda mencapai tugas-tugas ini, anda akan berada di tempat yang lebih baik untuk benar-benar bermeditasi ke tahap kesedaran setinggi mungkin seperti yang telah kita bincangkan sebelumnya.

Pertama sekali, kami harus menolong anda untuk mencari lokasi yang betul untuk bermeditasi. Seperti yang anda bayangkan, anda memerlukan lokasi yang tenang dan tenang. Sekiranya anda ingin bermeditasi, berada di persekitaran yang betul akan membuat semua perbezaan bagi anda.

Lokasi yang paling bermanfaat untuk anda pilih adalah lokasi yang tidak hanya membiarkan otak anda relaks tetapi juga otot badan anda.

Lokasi harus menjadi lokasi yang tidak banyak mengganggu. Itu penting untuk kemampuan menyaring perkara ini dari otak anda. Mereka yang baru mula belajar meditasi memerlukan gangguan yang paling sedikit.

Walaupun anda mengasah kemahiran anda, anda akan dapat bermeditasi di lokasi yang lebih sibuk termasuk di lokasi awam di mana anda mungkin tidak mengawal tahap gangguan dan kebisingan.

Sama seperti lokasi yang betul, berada dalam kedudukan yang betul untuk bertafakur adalah penting. Sebenarnya, apa yang kita cari di sini adalah kedudukan yang betul untuk badan anda yang memberikan kemampuan terbaik untuk bermeditasi. Posisi di mana badan anda berada sangat berperanan dalam pengalaman yang anda ada. Itu dipercayai dalam banyak bentuk ubat alternatif dan kesejahteraan.

Antara elemen yang paling penting dalam menjaga kedudukan anda adalah menjaga tulang belakang anda lurus. Walaupun tidak ada bukti dari segi perubatan, ia dipercayai bahawa apabila tulang belakang diselaraskan dengan betul, dalam garis lurus, ia membantu memberi manfaat kepada keadaan otak anda. Sekiranya anda mempunyai masalah dengan tulang belakang anda dan itu tidak selesa untuk anda, capai jangan memaksanya.

Sebilangan besar orang akan mengalami ketidakselesaan semasa beberapa pengalaman pertama mereka dengan jenis meluruskan belakang.

Anda mungkin tergoda untuk bermeditasi dalam posisi berbaring. Walaupun kedudukan itu berfungsi, ia sering menyebabkan orang yang baru bermeditasi tertidur. Oleh itu, melainkan jika anda tahu bahawa anda mungkin tidak boleh tidur; cuba gunakan kedudukan duduk.

Bahan utama seterusnya dalam meditasi adalah sikap mental anda. Selalunya, sikap mental yang paling sering diperlukan dan dibincangkan adalah sikap sedar.

Sikap mental anda mungkin merupakan elemen terpenting dalam keseluruhan proses tersebut. Ia disebut kesedaran yang tenang kerana hanya itulah diri anda. Anda santai tetapi berjaga-jaga sedemikian rupa sehingga keseimbangan yang sempurna antara keduanya.

Sebaik sahaja anda memasukkan kesedaran seperti itu, anda akan melihat apa yang berlaku di sekitar anda tetapi anda tidak memusatkan perhatian kepadanya. Anda dengan santai menyedari perkara-perkara ini namun anda terlepas dari mereka.

Sebaik sahaja fikiran segar memasuki otak anda, anda mesti membiarkannya terus menerus, mengetahui bahawa mereka telah datang tetapi tidak mempedulikannya.

Sebaik sahaja anda belajar untuk memastikan otak anda berpusat dan santai, anda mungkin menyedari bahawa otak anda telah menuju ke arah lain dan membawanya kembali ke tempat yang kita inginkan untuk bertafakur.

Sebaik sahaja anda memasuki kesedaran, anda pada awalnya perlu berjuang untuk tinggal di sana. Namun, lama-kelamaan, anda akan mendapati diri anda dapat terus fokus sepanjang pengalaman bertafakur anda.

Sikap mental pasif adalah di mana otak anda mungkin menyedari bahawa ada pemikiran tambahan yang dilalui, tetapi itu tetap santai dan tidak berpusat pada pemikiran itu. Apabila anda berjaya melakukannya, anda akan dapat melihat tetapi tidak bertindak balas terhadap gangguan-gangguan yang datang dengan cara anda, sehingga membiarkan badan dan otak anda masuk ke dalam meditasi dengan lebih mudah.

Ada satu lagi teka-teki untuk masuk ke dalam meditasi. Anda ingin mempunyai objek meditasi untuk digunakan untuk membantu mengarahkan dan memusatkan perhatian anda.

Objek yang anda gunakan biasanya disebut mantra, yang sebenarnya merupakan kata tertentu atau bahkan suku kata. Kadang-kadang, anda akan memusatkan pergerakan pernafasan anda sebagai objek anda untuk bertafakur. Sekiranya anda memutuskan untuk menggunakan pernafasan sebagai teknik anda untuk memasuki meditasi, maka lakukanlah dengan betul.

Anda perlu memanfaatkan kenaikan dan penurunan perut anda dan bukannya kehadiran udara yang menghirup.

Salah satu daripada ini, mantra atau pernafasan, boleh digunakan sebagai objek meditasi anda selagi ia memberikan kelonggaran.

Anda juga boleh menggunakan pelbagai elemen lain di ruangan tempat anda berada. Sekiranya anda memilihnya, pastikan bahawa elemen yang anda pilih adalah sesuatu yang memberikan kelonggaran.

Ingatlah bahawa otak anda perlu memasuki fasa di mana tidak ada fikiran atau sedikit pemikiran dan tidak ada fikiran makna yang melaluinya. Setelah itu berlaku, tahap pemikiran dan kesedaran terdalam dijumpai dan barulah ia dapat terjadi.

Bab 5: Gabungkan Semua

Setelah anda mengetahui setiap 4 elemen yang sangat penting ini untuk proses meditasi, anda mungkin mula mengembangkan corak untuk diri sendiri.

Sebilangan besar masa, memerlukan sedikit latihan dan hanya mencuba pelbagai teknik untuk benar-benar menemui proses yang paling sesuai untuk anda. Tujuannya adalah untuk mengingati apa yang anda harapkan. Anda mahukan keadaan otak yang jelas daripada pemikiran tambahan dan anda mahu meletakkan otak dan badan anda dalam keadaan santai.

Bagi anda, itu mungkin berbeza dengan apa yang dilakukan oleh orang lain yang bertafakur. Sebaiknya mulakan dengan teknik yang dinyatakan di sini dan berlatih dengannya sehingga anda berjaya melakukannya. Kemudian, jika anda mendapati sesuatu berfungsi lebih baik untuk anda, seperti kedudukan anda atau objek meditasi anda, anda boleh mengubahnya agar sesuai dengan kelebihan yang anda dapati.

Walaupun begitu, meditasi melibatkan percubaan dan kesilapan. Jangan menganggap bahawa hanya satu percubaan mantera akan berjaya. Sekiranya anda tidak belajar bagaimana mencapai sesuatu, itu juga boleh menyebabkan pengalaman yang salah. Contohnya, jika anda tidak bernafas dengan betul, anda mungkin mengetahui bahawa pernafasan tidak sesuai untuk anda.

Untuk memulakan, luangkan masa untuk bermeditasi. Anda harus mencuba dan melakukan ini setiap hari untuk belajar sepenuhnya melalui latihan bagaimana mencapainya serta mendapat manfaat dari semua meditasi yang mungkin ditawarkan kepada anda.

Kesimpulannya

Meditasi mempunyai banyak kelebihan kesihatan dan telah membantu meningkatkan kualiti hidup banyak orang. Tetapi, jangan kata kami. Anda tahu mempunyai kekuatan untuk belajar bagaimana menjalani kehidupan anda sendiri ke tahap yang lebih segar melalui meditasi.

Pencerahan benar-benar boleh berlaku melalui prosedur mengalami meditasi. Sebilangan besar orang mungkin menguasainya dengan cepat dan oleh itu akan memperbaiki kehidupan mereka dengan mudah.

Meditasi adalah sesuatu yang harus dialami, dengan sepenuh hati dan fikiran anda.

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here