21 Idea Produktiviti untuk Lebih Banyak Dilakukan

Sekiranya anda bekerja dari rumah, maka kemampuan anda untuk menyelesaikan banyak tugas dan tetap menjalankan tugas akan memberi kesan langsung dan besar kepada gaya hidup dan kebahagiaan anda. Selesaikan lebih awal dan anda mempunyai pilihan untuk pergi ke tingkat bawah, membuat secawan kopi dan mula bersantai! Tidak ada perjalanan, tidak ada atasan yang melihat di atas bahu anda, dan tidak ada keperluan untuk bekerja berjam-jam (selagi kerja selesai). Ya, anda boleh menggunakan masa tambahan itu dengan baik dengan memulakan projek sampingan, mengembangkan lagi kemahiran anda, dll.

Maka ada hakikat bahawa bekerja dari rumah boleh bermaksud bekerja di persekitaran kerja yang sempurna, dekat dengan orang yang anda cintai, dan dengan kebebasan untuk datang dan pergi sesuka hati – atau bahkan untuk mengubah waktu kerja anda sepenuhnya!

Tetapi jika anda tidak mempunyai disiplin dan motivasi untuk benar-benar menyelesaikan pekerjaan, maka ini boleh menjadi cerita yang sama sekali berbeza. Sekarang anda mungkin akan merasakan pengalamannya yang sangat tertekan dan luar biasa: anda mungkin mempunyai banyak tugas yang tidak anda fikirkan bagaimana untuk menyelesaikannya. Garis antara waktu henti dan kerja mungkin menjadi kabur, dan anda mungkin selalu terlambat bekerja, lupa untuk mencukur, dan umumnya gagal mengekalkan keseimbangan kerja-kehidupan.

Baca terus dan anda akan menemui 21 petua produktiviti, peretasan, dan idea yang boleh membuat perbezaan besar. Mereka telah disusun mengikut kategori untuk kemudahan anda!

Idea Produktiviti Umum

1. Lakukan Tugas yang Paling Susah Pertama

Petua produktiviti ini adalah dari petikan Mark Twain: “Sekiranya tugas anda adalah makan katak, maka anda harus melakukan perkara pertama pada waktu pagi. Sekiranya menjadi tugas anda untuk makan dua katak, maka anda harus makan yang pertama, yang paling buruk. “

Apa yang diceritakan oleh kami, adalah wajar untuk menyelesaikan projek yang paling besar dan paling sukar terlebih dahulu. Dengan melakukan itu, anda memastikan bahawa anda telah memberikan nilai maksimum setiap hari, dan anda melakukan kerja yang paling sukar semasa anda mempunyai tenaga dan tekad yang paling banyak.

2. Kaizen

Kaizen adalah istilah Jepun yang berasal dari industri pembuatan negara itu. Istilah ini merujuk kepada proses membuat banyak perubahan kecil pada suatu proses, untuk melihat keuntungan kumulatif yang besar dari masa ke masa.

Contohnya, jika komputer anda memerlukan masa 5 minit untuk boot, dan anda memulakannya dua kali sehari, ini bermakna anda kehilangan 10 minit masa produktif setiap hari. Anda boleh menggunakan masa itu untuk melakukan perkara lain (buat panggilan misalnya), atau anda boleh menaik taraf komputer anda. Bagaimanapun, anda mungkin hanya menghabiskan 2 minit untuk boot.

Itu sekarang mengurangkan masa anda yang terbuang dari 50 minit seminggu (200 minit sebulan) kepada 14 minit seminggu (56 minit sebulan). Itulah perbezaan besar. Mengubah pesanan, anda menyelesaikan tugas dapat memberi kesan yang serupa.

3. Peraturan Satu Minit

Peraturan ini menyatakan bahawa kita harus selalu menyelesaikan tugas dengan segera jika mereka akan memakan waktu kurang dari satu minit. Ini mengeluarkan mereka dari fikiran kita, yang bermaksud bahawa mereka tidak bergantung pada kita dan menyebabkan tekanan.

4. Undang-undang 80/20

Undang-undang 80/20 memberitahu kami bahawa 80% hasil anda akan datang dari 20% hasil kerja anda. Kunci untuk menjadi seefektif mungkin pada masa itu, adalah mengenal pasti 20% penting yang akan menghasilkan keuntungan paling banyak.

5. Pomodoro

Teknik Pomodoro adalah teknik yang melibatkan menetapkan pemasa untuk waktu bekerja dan kapan berehat. Pendekatan berstruktur ini memastikan anda mendapat rehat (menghilangkan keinginan untuk menunda-nunda) tetapi membolehkan anda menentukan dengan teliti kapan dan berapa lama.

6. Menyelamat Masa

RescueTime adalah aplikasi yang boleh anda gunakan untuk memantau berapa banyak masa yang anda habiskan untuk setiap tugas pada siang hari. Mereka mengatakan bahawa “apa yang dipantau, bertambah baik.” Dengan kata lain, apabila anda melihat ke mana masa anda benar-benar berjalan, anda akan diberi kawalan yang lebih besar mengenai bagaimana menghabiskan masa tersebut.

7. Todoist

Todoist adalah aplikasi yang perlu dilakukan. Aplikasi ini menjadikannya sangat mudah untuk membuat tugas baru berkat mesin bahasa semula jadi yang kuat: anda boleh membuat tugas dengan bercakap seperti biasa! Ia juga menawarkan banyak penyatuan dengan aplikasi dan alat lain yang kuat.

8. Apple Watch

Apple Watch adalah alat yang sangat mengagumkan untuk produktiviti. Bukan hanya membolehkan anda mendapatkan pemberitahuan di pergelangan tangan anda (yang bermaksud telefon anda boleh kekal

dengan kuat di dalam poket anda), tetapi ia boleh membiarkan anda menambah barang yang berlebihan dan lebih banyak lagi di pergelangan tangan anda, memastikan barang itu selalu mudah diakses.

9. tanggapan

Digambarkan oleh beberapa orang sebagai “otak kedua,” Notion adalah aplikasi pencatat yang sangat kuat yang membolehkan anda membuat halaman web, jadual, senarai, gambar dan video yang disematkan, dan banyak lagi. Ia sangat fleksibel dan mudah digunakan, dan pada dasarnya ia dapat menyesuaikan diri dengan apa yang anda mahu menggunakannya.

10. Kebebasan

Freedom adalah aplikasi yang membolehkan anda menyekat aplikasi dan laman web tertentu di komputer anda. Ini adalah perkara yang sangat baik bagi mereka yang merasa terganggu oleh Facebook atau laman web lain ketika mereka mahu bekerja!

Dapatkan Lebih Banyak Selesai dengan Mengetik Lebih Cepat

Pada zaman digital, banyak perkara yang kita anggap ‘produktiviti’ berlaku di komputer. Menjadi produktif cenderung bermaksud menulis e-mel, mengisi kemasukan data dan menulis salinan. Dalam semua kes ini, menaip adalah bentuk ‘output’ utama kami dan ini bermaksud kami akan selalu dibatasi oleh kelajuan di mana kami dapat menaip ketika datang ke produktiviti.

Belajar untuk menaip dengan cepat pemikiran dan secara teori anda dapat meningkatkan produktiviti anda secara drastik dan menyelesaikan lebih banyak kerja dalam sehari. Baca terus dan kami akan melihat bagaimana anda dapat belajar menaip dengan lebih pantas.

11. Papan Kekunci Yang Betul

Satu perkara yang akan membuat perbezaan besar pada kelajuan dan output mengetik anda (dan dengan itu menawarkan ROI yang hebat) adalah kualiti papan kekunci yang anda gunakan. Untuk menaip secepat mungkin, anda harus mencari papan kekunci yang selesa seperti papan kekunci mekanikal. Walaupun kekunci yang lebih besar dapat mengelakkan kesilapan, anda tidak mahu menggunakan papan kekunci yang terlalu besar atau anda akan membuat perjalanan lebih jauh untuk mencapai kunci.

12. Peletakan Jari

Apabila anda seterusnya untuk menaip, perhatikan tangan anda untuk melihat di mana mereka berada secara semula jadi sebelum anda mula menulis. Sebaik-baiknya anda mesti meletakkan ibu jari anda pada bar ruang dengan 8 jari anda pada A, S, D, F dan J, K, L dan:. Biarkan ini menjadi panduan tetapi bukan peraturan set-in-stone, kerana anda mungkin mendapati ini bergantung pada ukuran tangan dan papan kekunci anda.

13. Main Permainan

Bermain permainan dapat banyak membantu. Salah satu yang terbaik adalah ‘The Typing of the Dead’ yang terkenal kerana permainan komputer yang sangat menyeronokkan , dan bukan salah satu permainan tutorial yang membosankan yang sebenarnya tidak akan anda mahu mainkan.

14. Dvorak

Sekiranya anda menghadapi cabaran, maka anda mungkin memutuskan untuk cuba beralih ke Dvorak. Dvorak adalah susun atur papan kekunci alternatif yang semestinya lebih cekap untuk menulis dan yang sangat digemari oleh beberapa pengkod dan penulis. Perlu sedikit masa untuk belajar dan buktinya bercampur-campur tetapi jika idea itu menarik, cobalah!

15. Berlatih

Yang paling penting adalah latihan. Dan jika anda mencari cara yang menyeronokkan / senang untuk melakukannya, anda selalu boleh menulis jurnal pada waktu malam!

Idea Pejabat Rumah Tangga

Pejabat anda adalah ruang di mana anda akan melakukan kerja anda. Ini boleh memainkan peranan besar dalam menjadikan anda lebih produktif atau kurang, jadi sangat penting untuk memastikannya se kondusif mungkin untuk produktiviti anda.

16. Dapatkan Tumbuhan

Tumbuhan boleh memberi kesan besar terhadap perasaan pejabat kerana memperkenalkan sesuatu yang semula jadi ke dalam persekitaran yang sangat tidak wajar. Bukan hanya itu, tumbuhan juga akan merangsang pembebasan hormon yang baik seperti serotonin. Antara lain, ini ditunjukkan untuk meningkatkan kreativiti dengan membantu kita berehat!

17. Jadikannya Berinspirasi

Mengisi pejabat anda dengan perkara-perkara yang memberi inspirasi kepada anda mengenai kerja anda sendiri adalah cara yang hebat untuk meletakkan diri anda dalam minda yang lebih produktif dan kreatif. Apabila kita mencari inspirasi kerja, yang menjadikan ia sememangnya motivasi, sehingga tidak ada usaha yang terlibat apabila cuba untuk meyakinkan diri kita untuk terus bekerja pada sesuatu.

18. Buat Zon Kerja

Zon kerja adalah ruang di pejabat anda di mana anda boleh mencapai semua yang anda perlukan. Istilah ini sering disebut dalam hiasan dapur, tetapi juga masuk akal di pejabat. Anda seharusnya dapat duduk di meja anda dan dapat dengan mudah mencapai semua perkara yang anda perlukan untuk dapat bekerja.

Kesihatan dan Kecergasan

Akhirnya, kesihatan dan kecergasan anda sangat penting jika anda akan seproduktif mungkin semasa bekerja dari rumah. Banyak orang membiarkan kesihatan mereka merosot ketika mereka bekerja dari rumah, kerana mereka tidak mempunyai syarat untuk berjalan atau melakukan perjalanan. Begitu juga, kurangnya interaksi sosial atau cahaya matahari boleh menyebabkan masalah kesihatan.

Memastikan sentiasa mengikuti perkembangan ini dapat memastikan anda mempunyai tenaga, semangat, dan kesihatan yang baik untuk terus melakukan kerja terbaik anda.

19. Bersenam

Senaman sangat penting bagi mereka yang bekerja dari rumah. Ini dapat membantu mengatasi banyak kerosakan yang disebabkan oleh duduk di meja, dan menjadi lebih penting jika anda tidak berulang-alik, dan tidak ada alasan untuk bangun dan berjalan melintasi bilik walaupun!

Melakukan beberapa bentuk kardio keadaan tetap – seperti berlari, berbasikal, atau berjalan – akan membantu anda menguatkan jantung yang seterusnya dapat mencegah kematian awal yang berkaitan dengan kerja meja. Ini juga akan membantu meningkatkan pembakaran kalori sepanjang hari (kadar metabolisme aktif atau AMR) untuk memastikan bahawa anda tidak mendapat berat badan yang tidak diingini.

20. Jaga Tidur Anda

Satu perkara yang sangat penting semasa bekerja dalam talian adalah memastikan anda mendapat tidur yang cukup. Perkara ini boleh terganggu jika anda sukar untuk berhenti kerja dan berehat, atau jika anda bekerja di dekat persekitaran tempat anda tidur (elakkan perkara ini sedapat mungkin).

Tidur yang cukup sangat penting jika anda ingin memulakan hari berikutnya dengan rasa bertenaga dan bersemangat. Beberapa perkara yang boleh anda lakukan termasuk memastikan bahawa bilik anda sekerap mungkin dan sepi, dan juga menjaga suhu yang sejuk.

Cuba juga untuk memastikan bahawa anda mengelakkan peranti pemancar cahaya (seperti telefon) sekurang-kurangnya setengah jam sebelum tidur. Ini merangsang pembebasan kortisol dan meredam hormon tidur melatonin, sehingga menjadikannya lebih sukar bagi kita untuk tidur.

21. Luangkan Masa di Luar

Menghabiskan masa di luar adalah cara terakhir dan terakhir untuk memastikan anda mengatasi kesan negatif dari bekerja dari rumah, dan dengan itu meningkatkan kemampuan anda untuk fokus dan bekerja.

Menghabiskan masa di luar rumah bukan sahaja meningkatkan tidur (yang membantu kita bekerja lebih baik seperti yang kita lihat), tetapi juga meningkatkan vitamin D, yang membantu mengatur hormon penting dalam tubuh yang berkaitan dengan fokus, tenaga, dan metabolisme.

Udara segar sama pentingnya, sedangkan kehijauan sebenarnya dapat membantu meningkatkan kreativiti dan mencegah gejala seperti SAD. Pilihan lain adalah melabur di kilang untuk meja anda, di samping lampu siang hari yang akan menghasilkan panjang gelombang yang serupa dengan matahari. Tetapi tidak ada yang mengalahkan perkara sebenar!

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here