Cara Menentukan Prioriti Sesuatu (Penting Dalam Kehidupan)

menentukan prioriti sesuatu

Kadangkala, hidup kita ini dibebani dengan pelbagai jenis tanggungjawab dan kerja. Sekiranya tidak diatur dengan baik dan tersusun, ia boleh menyukarkan kehidupan kita semua.

Salah satu masalah dalam mengatur adalah salah dalam menentukan prioriti sesuatu. Mereka gagal dalam mengatur apa yang paling penting dan apa yang paling urgent.

Sekiranya anda mengalami masalah tersebut, maka artikel ini mungkin boleh membantu.

Langkah #1: Buat To-Do-List

Berikut adalah cara-cara untuk membuat senarai to-do-list dengan betul.

1. Pilih Masa Yang Sesuai Untuk Selesaikan Sesuatu Tugasan

Adakah anda akan menjalani minggu yang sibuk? Hari yang penuh dengan kerja? Walau apa pun, pastikan anda pandai pilih dan tentukan masa yang sesuai untuk merancang untuk melakukan sesuatu tugasan.

i. Short-Term Goals

Short-Term Goals atau juga boleh dikenali sebagai matlamat jangka pendek boleh dilihat dari banyak sudut, dan biasanya dirujuk pada sesuatu tugasan yang senang untuk dilakukan serta tidak perlukan masa yang lama.

ii. Long-Term Goals

Long-Term Goals pula merujuk kepada matlamat jangka masa panjang. Biasanya ia perlukan masa yang lama, dan banyak tugasan perlu disiapkan. Tetapi anda boleh pecahkan tugasan yang banyak itu kepada segmen-segmen kecil dan berperingkat-peringkat.

2. Tulis Semua Benda Yang Perlu Disiapkan

Mula tulis/catat semua perkara dan tugasan yang perlu disiapkan. Tidak, kira ia perlukan masa yang lama atau tidak, catatkannya sahaja.

3. Kategorikan Tugasan Tersebut

Adalah terbaik sekiranya anda asingkan tugasan yang dibuat tadi kepada kategori-kategori yang berkaitan. Dengan berbuat demikian, anda boleh lebih fokus dan memudahkan anda membuat keputusan yang mana perlu diutamaka

4. Jadikannya Sebagai Satu Senarai

Tentukan tugasan yang paling penting atau urgent di dalam senarai tersebut dan susunnya – yang paling penting berada di atas, yang tidak penting di bawah.

Sekiranya anda tidak mahu susun ikut kepentingan, anda juga boleh susun ikut abjad. Apa yang penting adalah anda melakukan semua tugasan tersebut dalam jangka masa yang ditetapkan.

5. Jadikan Senarai Tersebut Mudah Dilihat

Tiada guna kalau anda membuat senarai tugasan, tetapi jarang-jarang melihatnya – kadang-kadang kita lupa. Oleh itu, pastikan anda letakkan senarai (terutama yang panjang) pada tempat yang senang untuk dilihat atau diperasan.

Mungkin anda boleh tampal pada meja kerja, atau di laptop, atau di peti sejuk dan sebagainya yang anda rasa sesuai.

Anda juga boleh masukkan senarai tugasan ke dalam aplikasi smartphone anda dan setkan alarm atau notifikasi untuk melakukan tugasan. Cara ini sangat membantu.

Langkah #2: Susun & Menentukan Prioriti Tugasan

Selepas mencatat semua tugasan, kemudian anda perlu menentukan yang prioritinya pula. Ikuti beberapa langkah di bawah.

1. Tentukan Kepentingan Setiap Tugasan

Bukan semua tugasan mempunyai tahap kepentingan yang sama. Oleh itu, dalam menentukan prioriti sesuatu tugasan, anda perlu pandai memilih apa yang penting.

Secara umumnya, tugasan kerja dan pembelajaran jauh lebih penting daripada pergi menonton wayang bersama rakan-rakan.

Oleh itu, nak senang anda jadikan 3 tahap kepada tahap kepentingan tugasan anda – Tinggi, Sederhana, Rendah. Tugasan setiap orang berbeza-beza, dan cara kita tentukan prioriti pun berbeza-beza.

Oleh itu, anda perlu membuat keputusan dan pandai dalam mengatur masa.

2. Rentukan Tugasan Mana Yang Perlu Disiapkan Dengan Segera

Selain mengukur tahap kepentingan sesuatu tugasan, anda juga perlu lihat dari sudut urgency (kesegaraan). Apa yang perlu disiapkan dengan segera, dalam jangka masa yang singkat.

Perkara ini sangat penting kerana ia bergantung pada masa, dan bukannya usaha atau tenaga kerja.

3. Tentukan Tugasan Mengikut Tenaga Kerja Yang Diperlukan

Bukan semua tugasan perlukan tenaga kerja yang sama, bukan semuanya susah atau senang untuk dilakukan. Semua ini bergantung pada tugasan tersebut dan individu masing-masing.

Oleh itu, anda boleh senaraikan tugasan anda kepada tahap kesusahan untuk menyelesaikan sesuatu tugasan tersebut. Jadikannya Sukar, Sederhana dan Senang.

4. Bandingkan

Setelah anda selesai membuat senarai tersebut, maka sudah tiba masa untuk membandingkannya. Letakkan yang paling atas, hingga ke bawah mengikut:

i. Penting dan Segera
ii. Tidak Penting dan Segera
iii. Penting dan Tidak Segera
iv. Tidak Penting dan Tidak Segera

Langkah #3: Laksanakan Tugasan Tersebut

Setelah mempelajari cara untuk menentukan prioriti sesuatu senarai kerja, tiada guna kalau anda tidak jalankannya. Berikut adalah beberapa cadangan.

1. Lakukan Satu Persatu

Bukan semua orang boleh multitasking, malah kebanyakan orang yang melakukan banyak tugasan dalam satu masa ini mempunyai hasil kerja yang kurang berbanding dengan orang yang melakukan tugasan satu persatu.

Cara yang terbaik adalah anda mengikut senarai tugasan yang anda buat itu, dan lakukannya dengan teliti. Siapkan satu-satu tugasan dengan sempurna sebelum berpindah kepada tugasan yang lain.

2. Bertukar-Tukar Tugasan Selepas Selesai Satu

Anda mungkin sudah kategorikan tugasan anda kepada kategori-kategori yang disarankan di atas. Sekiranya anda mahu, anda boleh bertukar-tukar kategori selepas selesaikan sesuatu tugasan.

Maksudnya, selepas selesaikan satu tugasan kerja, bertukar pula ke tugasan rumah, kemudian ke tugasan anak-anak dan sebagainya. Sekiranya ia boleh membantu anda untuk kekal segar dengan variasi, tiada salahnya.

3. Bermula Dengan Tugasan Yang Anda Tidak Suka Atau Yang Sukar

Ini adalah pilihan anda sendiri. Tidak mahu lakukan tidak mengapa. Tetapi biasanya, ia boleh memberikan moral kepada kita sebaik sahaja menyelesaikan sesuatu tugasan yang sukar dan yang anda tidak suka.

Kita akan berasa lega dan selesa setelah selesai mengharungi sesuatu tugasan yang kita tidak suka. Jadi, tugasan yang seterunya, kita boleh nikmati dengan rasa tenang dan tidak terbeban.

4. Potong Mana-Mana Tugasan Yang Sudah Diselesaikan

Tahniah! Setelah anda selesai menyiapkan sesuatu tugasan dengan jayanya, maka anda dinasihatkan agar memotong tugasan tersebut. Semasa memotong, anda akan rasa lega dan tenang kerana sudah melaksankan tugasan yang perlu disiapkan.

Tips Tambahan

1. Jangka masa optimum untuk melakukan sesuatu kerja adalah di antara 30 minit hingga 1 jam.

2. Sekiranya anda berdepan dengan 2 tugasan yang penting dan urgent, lakukan yang tugasan yang tidak perlukan masa yang panjang terlebih dahulu.

3. Bantu sesama sendiri.

4. Ambil sedikit masa untuk rehat sekiranya tugasan itu perlukan masa yang panjang.

5. Berpemikiran realistik semasa menjalankan tugasan.

Video Menentukan Prioriti Sesuatu

Mahukan bantuan video dalam menentukan prioriti kerja anda, maka lihat video oleh Marie Forleo di bawah (youtube):

Kesimpulan

Proses membuat to-do-list dan menentukan prioriti sesuatu tugasan bukanlah sesuatu yang sukar sekiranya kita amalkannya. Perkara ini penting kerana ia melibatkan bagaimana kita semua merancang perjalanan hidup kita.

Harap artikel ini membantu anda dalam menentukan prioriti sesuatu dan berjaya melaksanakan tugasan tersebut.

Sila kongsikan artikel ini pada orang yang tersayang.

Sekian~

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here