Panduan Terbaik untuk Peningkatan Diri 2020

Artikel ini merangkumi panduan utama peningkatan diri yang boleh anda cuba pada tahun 2020.

Peningkatan Diri & Kejayaan – Berganding Tangan

Segala sesuatu yang berlaku kepada kita berlaku dengan sengaja. Dan kadang-kadang, satu perkara membawa kepada perkara lain. Daripada mengurung diri di dalam sangkar ketakutan dan tangisan atas sakit hati, rasa malu dan kegagalan yang lalu, perlakukanlah mereka sebagai guru anda dan mereka akan menjadi alat anda dalam peningkatan diri dan kejayaan.

Ingat menonton Patch Adams? Ini adalah satu filem hebat yang akan membantu anda memperbaiki diri. Hunter “patch” Adams adalah pelajar perubatan yang gagal dalam peperiksaan. Setelah berbulan-bulan menderita melankolis, kemurungan dan cubaan bunuh diri – dia memutuskan untuk mendapatkan rawatan perubatan dan secara sukarela mengaku dirinya di wad psikiatri. Berbulan-bulan dia tinggal di hospital menyebabkan dia bertemu dengan pelbagai jenis orang.

Orang sakit dalam perkara itu. Dia bertemu dengan katatonik, orang yang terencat akal, skizofrenia dan sebagainya. Patch menemui cara untuk merawat penyakitnya sendiri dan akhirnya menyedari dia harus kembali ke landasan yang betul. Dia bangun pada suatu pagi menyedari bahawa setelah semua kegagalan dan keperitan yang dia lalui, dia masih mahu menjadi doktor. Dia mempunyai sikap positif yang membawanya peningkatan diri dan kejayaan. Dia tidak hanya memperbaiki dirinya, tetapi juga kehidupan orang di sekelilingnya dan kualiti hidup. Adakah dia berjaya? Tidak perlu dikatakan, dia menjadi doktor sial terbaik di negaranya.

Oleh itu, bilakah peningkatan diri menjadi sinonim dengan kejayaan? Di mana kita bermula? Ikuti petua ini:

  • Berhentilah berfikir dan merasa seolah-olah anda gagal, kerana anda tidak . Bagaimana orang lain boleh menerima anda jika ANDA tidak dapat menerima ANDA?
  • Apabila anda melihat bongkahan dan model di TV, fikirkan lebih banyak mengenai peningkatan diri, bukan mengasihani diri sendiri . Penerimaan diri bukan hanya untuk mempunyai kaki langsing yang bagus, atau perut yang hebat. Tumpukan perhatian pada kecantikan dalaman.
  • Apabila orang merasa rendah diri dan rendah diri, bantulah mereka naik . Jangan turun bersama mereka. Mereka akan menarik anda lebih jauh dan anda berdua akan merasa rendah diri.
  • Dunia adalah ruang besar untuk pelajaran, bukan kesilapan . Jangan merasa bodoh dan ditakdirkan selamanya kerana anda gagal dalam kuiz sains. Selalu ada kali. Buat ruang untuk peningkatan diri.
  • Ambil barang satu persatu . Anda tidak mengharapkan biri-biri hitam menjadi kasut yang baik hanya dengan sekejap jari. Pembaikan diri adalah proses satu hari pada satu masa.
  • Peningkatan diri menghasilkan kestabilan dalaman, pengembangan keperibadian dan KEJAYAAN . Ia datang dari keyakinan diri, penghargaan diri dan harga diri.
  • Tetapkan matlamat yang bermakna dan dapat dicapai . Pembaikan diri tidak akan menjadikan anda sebagai replika Cameron Diaz atau Ralph Fiennes yang tepat. Ia berharap dan bertujuan menghasilkan ANDA yang lebih baik dan lebih baik.
  • Perkara kecil bermaksud BESAR bagi orang lain . Kadang-kadang, kita tidak menyedari bahawa perkara-perkara kecil yang kita lakukan seperti tepukan di belakang, mengatakan “hi” atau “hello”, memberi salam kepada seseorang “selamat hari” atau memberitahu Mr. Smith sesuatu seperti “hei, aku suka tali lehermu ! ” adalah perkara sederhana yang sangat bermakna bagi orang lain. Apabila kita menghargai perkara-perkara indah di sekitar kita dan orang lain, kita juga menjadi cantik kepada mereka.
  • Apabila anda bersedia menerima perubahan dan melalui proses peningkatan diri, itu tidak bermakna orang lain juga . Dunia adalah tempat di mana orang-orang dengan nilai dan sikap yang berbeza melepak. Kadang kala, walaupun anda fikir anda dan sahabat anda selalu suka melakukan perkara yang sama pada masa yang sama, kemungkinan besar dia akan menolak jemputan untuk peningkatan diri.

Kita harus selalu ingat bahawa tidak ada ‘kejayaan malam’. Merupakan perasaan yang luar biasa untuk memegang perkara-perkara yang sudah anda miliki sekarang, menyedari bahawa itu adalah salah satu perkara yang pernah anda inginkan. Petikan yang sangat bagus mengatakan bahawa, ” Apabila pelajar sudah siap, guru akan muncul. “Kami semua di sini untuk belajar pelajaran kami. Ibu bapa, guru sekolah, rakan, rakan sekerja, pegawai, jiran … mereka adalah guru kita. Apabila kita membuka pintu untuk peningkatan diri, kita meningkatkan peluang untuk menuju ke jalan kejayaan.

Kepentingan Memperbaiki Diri

Kadang-kadang, ketika semua keraguan, ketakutan dan rasa tidak aman kita membungkus diri, kita selalu muncul dengan idea “ Saya harap saya adalah orang lain. “Selalunya daripada kita tidak, kita berfikir dan percaya bahawa seseorang atau lebih tepatnya, kebanyakan orang lebih baik daripada kita – sedangkan pada hakikatnya, hakikatnya, kebanyakan orang lebih takut daripada kita .

Anda melihat seorang gadis yang sangat menarik duduk sendirian di sebuah pesta, sambil menghirup segelas Asti Spumanti dengan santai. Anda berfikir sendiri, “dia kelihatan sangat tenang dan yakin.” Tetapi jika anda dapat membaca melalui fikirannya yang telus, anda akan melihat sekumpulan awan pemikiran dan anda mungkin akan kagum kerana dia berfikir “adakah orang membicarakan mengapa saya duduk di sini sendirian? … Mengapa lelaki tidak menjumpai saya? menarik? … Saya tidak suka pergelangan kaki saya, mereka kelihatan terlalu kurus … Saya harap saya pintar seperti sahabat saya. “

Kami melihat seorang pengusaha perniagaan muda dan berkata ” Wooh … apa lagi yang boleh dia minta? “Dia menatap cermin dan merungut pada dirinya sendiri,” Saya benci mata besar saya … Saya tertanya-tanya mengapa rakan-rakan saya tidak akan bercakap dengan saya … Saya harap ibu dan ayah masih dapat menyelesaikan masalah. “

Bukankah itu lucu? Kami melihat orang lain, iri kepada mereka kerana kelihatan sangat sempurna dan berharap kami dapat bertukar tempat dengan mereka, sementara mereka melihat kami dan memikirkan perkara yang sama. Kita tidak aman dengan orang lain yang sendiri tidak aman dari kita. Kita menderita rasa rendah diri, kurang percaya diri dan kehilangan harapan untuk memperbaiki diri kerana kita diliputi oleh keputusasaan yang tenang.

Kadang-kadang, anda menyedari bahawa anda mempunyai kebiasaan yang menjengkelkan seperti menggigit kuku jari anda, mempunyai mulut busuk, dan anda – dari semua orang, adalah yang terakhir mengetahui.

Saya mempunyai rakan yang tidak pernah jemu bercakap. Dan dalam kebanyakan perbualan, dia adalah satu-satunya yang nampaknya berminat dengan perkara yang dia katakan. Oleh itu, semua rakan kita yang lain cenderung untuk menghindari lingkaran setiap kali dia berada di sekitar, dan dia tidak menyedari betapa buruknya dia menjadi cacat sosial – secara beransur-ansur mempengaruhi orang-orang di persekitarannya.

Salah satu kunci untuk memperbaiki diri adalah dengan MENDAFTAR dan BERBICARA kepada rakan yang dipercayai. Cari seseorang yang anda rasa selesa dalam membuka walaupun dengan topik paling lembut yang ingin anda bincangkan. Ajukan soalan seperti “menurut anda saya tidak bersikap tidak sopan?”, “Adakah saya selalu terdengar sangat berhujah?”, “Adakah saya bercakap terlalu kuat?”, “Adakah nafas saya berbau?”

“Adakah saya pernah melahirkan anda ketika bersama?”. Dengan cara ini, orang lain tentu akan mengetahui bahawa anda berminat dengan proses peningkatan diri. Pinjamkan telinga anda untuk komen dan kritikan dan jangan berikan jawapannya seperti “Jangan melebih-lebihkan! Itulah cara saya! ” Buka minda dan hati anda juga. Sebagai balasannya, anda mungkin ingin menolong rakan anda dengan kritikan membina yang juga akan membantunya memperbaiki diri.

Salah satu lagu Whitney Houston mengatakan ” Belajar mencintai diri sendiri adalah cinta terbesar dari semua. ” Cukup benar ! Untuk mengasihi orang lain, anda juga mesti menyayangi diri sendiri. Ingat, anda tidak dapat memberikan apa yang tidak anda miliki.

Sebelum memberitahu orang lain beberapa cara bagaimana memperbaiki diri, biarkan mereka melihat bahawa anda sendiri adalah perwakilan dan produk peningkatan diri. Peningkatan diri menjadikan kita orang yang lebih baik, kita kemudian memberi inspirasi kepada orang lain, dan kemudian dunia lain akan mengikuti.

Berhenti memikirkan diri anda sebagai makhluk peringkat kedua. Lupakan pemikiran berulang “Kalau saja saya lebih kaya … kalau saja saya lebih kurus” dan sebagainya. Menerima diri anda yang sebenarnya adalah langkah pertama untuk memperbaiki diri. Kita perlu berhenti membandingkan diri kita dengan orang lain hanya untuk mengetahui bahawa kita mempunyai 10 alasan lagi untuk mencemburui mereka.

Kita semua mempunyai rasa tidak selamat kita. Tiada sesiapa yang sempurna. Kami selalu berharap kami mempunyai barang-barang yang lebih baik, ciri-ciri yang lebih baik, bahagian badan yang lebih baik, dan lain-lain. Tetapi hidup tidak semestinya sempurna bagi orang untuk membahagiakan diri sendiri.

Membaiki diri dan mengasihi diri sendiri tidak perlu menjerit kepada seluruh dunia bahawa anda sempurna dan anda adalah yang terbaik. Ini adalah kebaikan penerimaan dan kepuasan. Apabila kita mula memperbaiki diri, kita mula merasa puas dan gembira.

Membangun Harga Diri Anda

Jadi bagaimana anda tetap tenang, tenang dan menjaga harga diri dalam persekitaran yang sukar? Berikut adalah beberapa petua yang mungkin anda pertimbangkan sebagai panduan permulaan untuk peningkatan diri.

Bayangkan diri anda sebagai Dart Board . Segala-galanya dan semua orang di sekitar anda mungkin menjadi Pin Dart, pada satu ketika atau yang lain. Pin panah ini akan menghancurkan harga diri anda dan menarik anda dengan cara yang tidak akan anda ingat. Jangan biarkan mereka memusnahkan anda, atau memanfaatkan yang terbaik dari anda. Jadi pin panah mana yang harus anda elakkan?

Pin Dart # 1: Persekitaran Kerja Negatif

Hati-hati dengan teori “anjing makan anjing” di mana orang lain berjuang hanya untuk maju. Di sinilah orang yang tidak menghargai biasanya berkembang. Tidak ada yang akan menghargai sumbangan anda walaupun anda terlepas makan tengah hari dan makan malam, dan berjaga lewat. Sebilangan besar masa anda bekerja terlalu banyak tanpa mendapatkan bantuan daripada orang yang berkenaan. Jauhkan dari ini, ia akan merosakkan harga diri anda. Persaingan dipertaruhkan di mana sahaja. Cukup sihat untuk bersaing, tetapi dalam persaingan sihat itulah.

Pin Dart # 2: Kelakuan Orang Lain

Jentolak, pencuri coklat, gosipmongers, rengekan, penangkap belakang, penembak jitu, orang yang cedera, pengawal, pemukul, pengadu, peledak, pelindung, penyedut… semua jenis orang ini akan menimbulkan getaran buruk untuk harga diri anda, dan juga pada diri anda – skim penambahbaikan.

Pin Dart # 3: Mengubah Persekitaran

Anda tidak boleh menjadi pepijat hijau di ladang coklat. Perubahan mencabar paradigma kita. Ini menguji fleksibiliti, kemampuan menyesuaikan diri dan mengubah cara kita berfikir. Perubahan akan menjadikan hidup sukar untuk sementara waktu, ia boleh menyebabkan tekanan tetapi ia akan membantu kita mencari jalan untuk memperbaiki diri. Perubahan akan ada selama-lamanya, kita mesti rentan terhadapnya.

Pin Dart # 4: Pengalaman Lalu

Tidak mengapa menangis dan berkata “aduh!” ketika kita mengalami kesakitan. Tetapi jangan biarkan rasa sakit mengubah dirinya menjadi ketakutan. Ini mungkin menarik anda dari ekor dan mengayunkan anda. Perlakukan setiap kegagalan dan kesalahan sebagai pengajaran.

Pin Dart # 5: Pandangan Dunia Negatif

Lihatlah apa yang anda lihat. Jangan membungkus diri anda dengan semua negatif dunia. Dalam membina harga diri, kita mesti belajar membuat yang terbaik daripada keadaan terburuk.

Pin Dart # 6: Teori Penentuan

Cara anda dan sifat tingkah laku anda dikatakan sebagai produk akhir bercampur dari sifat warisan anda (genetik), asuhan anda (psikik), dan persekitaran persekitaran anda seperti pasangan anda, syarikat, ekonomi atau kalangan rakan anda. Anda mempunyai identiti anda sendiri. Sekiranya ayah anda gagal, itu tidak bermaksud anda juga harus gagal. Belajarlah dari pengalaman orang lain, jadi anda tidak akan pernah mengalami kesalahan yang sama.

Kadang kala, anda mungkin ingin bertanya-tanya adakah sebilangan orang dilahirkan sebagai pemimpin atau pemikir positif. TIADA. Bersikap positif, dan tetap positif adalah pilihan . Membangun harga diri dan melukis garis untuk peningkatan diri adalah pilihan, bukan peraturan atau bakat. Tuhan tidak akan turun dari surga dan memberitahu anda – “George, anda mungkin sekarang mempunyai izin untuk membina harga diri dan memperbaiki diri.”

Dalam hidup, sukar untuk tetap sukar terutamanya apabila perkara dan orang di sekitar anda terus menarik anda. Apabila kita sampai di medan perang, kita harus memilih barang yang sesuai untuk dibawa dan perisai untuk digunakan, dan memilih barang yang bukti peluru. Pilihan hidup memberi kita susunan lebih banyak pilihan. Sepanjang pertempuran, kita akan terpukul dan lebam. Dan memakai perisai kalis peluru secara ideal bermaksud ‘perubahan diri’. Jenis perubahan yang datang dari dalam. Secara sukarela. Perisai atau Perubahan Diri mengubah 3 perkara: sikap, tingkah laku dan cara berfikir kita.

Membangun harga diri akhirnya akan membawa kepada peningkatan diri sekiranya kita mula bertanggungjawab terhadap siapa diri kita, apa yang kita ada dan apa yang kita lakukan. Seperti api yang secara beransur-ansur menyebar seperti api sikat dari dalam dan luar. Apabila kita mengembangkan harga diri, kita mengawal misi, nilai dan disiplin kita. Harga diri membawa peningkatan diri, penilaian benar, dan tekad. Oleh itu, bagaimana anda mula membina asas harga diri? Bersikap positif. Puas dan gembira. Bersyukurlah. Jangan sekali-kali melepaskan peluang untuk memuji. Cara hidup yang positif akan membantu anda membina harga diri, panduan permulaan anda untuk peningkatan diri.

Pertumbuhan Rohani: Cabaran Spiritual Zaman Moden

Untuk berkembang secara rohani di dunia yang ditentukan oleh kuasa, wang, dan pengaruh adalah tugas Herculean. Kemudahan moden seperti peralatan elektronik, alat, dan alat serta hiburan melalui televisyen, majalah, dan web telah mendorong kita untuk memusatkan perhatian kita hanya pada keperluan dan kehendak fizikal. Hasilnya, konsep nilai diri dan makna diri kita tidak sesuai. Bagaimana kita dapat mencapai keseimbangan antara aspek material dan spiritual dalam kehidupan kita?

Untuk berkembang secara rohani adalah melihat ke dalam diri.

Introspeksi melampaui mengingat perkara yang berlaku dalam sehari, minggu, atau bulan. Anda perlu melihat dengan teliti dan merenungkan pemikiran, perasaan, kepercayaan, dan motivasi anda. Memeriksa pengalaman anda secara berkala, keputusan yang anda buat, hubungan yang anda miliki, dan hal-hal yang anda laksanakan memberikan pandangan berguna mengenai matlamat hidup anda, mengenai sifat-sifat baik yang mesti anda lalui dan sifat buruk yang harus anda buang. Lebih-lebih lagi, ini memberi anda petunjuk bagaimana bertindak, bertindak balas, dan berkelakuan baik ketika berada dalam keadaan apa pun. Seperti mana-mana kemahiran, introspeksi dapat dipelajari; yang diperlukan hanyalah keberanian dan kesediaan untuk mencari kebenaran yang ada di dalam diri anda. Berikut adalah beberapa petunjuk ketika anda melakukan introspeksi: bersikap objektif, memaafkan diri sendiri, dan memberi tumpuan kepada bidang anda untuk diperbaiki.

Untuk berkembang secara rohani adalah mengembangkan potensi anda.

Agama dan sains mempunyai pandangan yang berbeza mengenai perkara-perkara roh manusia. Agama memandang manusia sebagai makhluk rohani yang tinggal sementara di Bumi, sementara sains memandang roh sebagai satu dimensi individu. Penguasaan diri adalah tema berulang dalam ajaran Kristian (Barat) dan Islam (Timur). Keperluan badan diakui tetapi diletakkan di bawah keperluan roh. Kepercayaan, nilai, moral, peraturan, pengalaman, dan karya yang baik menyediakan rangka untuk memastikan pertumbuhan makhluk rohani. Dalam Psikologi, menyedari potensi penuh seseorang adalah untuk mewujudkan diri sendiri.

Maslow mengenal pasti beberapa keperluan manusia: fisiologi, keselamatan, kepemilikan, penghargaan, kognitif, estetika, aktualisasi diri, dan transendensi diri . James sebelumnya mengkategorikan keperluan ini kepada tiga: kebendaan, emosi, dan rohani. Apabila anda telah memenuhi keperluan asas fisiologi dan emosi, keperluan rohani atau eksistensial akan datang. Memenuhi setiap keperluan membawa kepada perkembangan individu.

Untuk berkembang secara rohani adalah mencari makna.

Agama-agama yang mempercayai kewujudan Tuhan seperti Kristianisme, Yahudi, dan Islam menganggap bahawa tujuan kehidupan manusia adalah untuk melayani Pencipta segala sesuatu. Beberapa teori dalam psikologi mengemukakan bahawa kita akhirnya memberi makna kepada kehidupan kita. Sama ada kita percaya bahawa makna hidup sudah ditentukan sebelumnya atau diarahkan kepada diri sendiri, untuk tumbuh dalam semangat adalah menyedari bahawa kita tidak wujud semata-mata. Kita tidak tahu erti kehidupan kita semasa lahir; tetapi kita memperoleh pengetahuan dan kebijaksanaan dari interaksi kita dengan orang-orang dan dari tindakan dan reaksi kita terhadap situasi yang kita hadapi. Semasa kita menemui makna ini, ada kepercayaan dan nilai tertentu yang kita tolak dan tegaskan. Hidup kita mempunyai tujuan. Tujuan ini memanfaatkan semua potensi fizikal, emosi, dan intelektual kita; menyokong kita semasa mencuba; dan memberi kita sesuatu yang dinanti-nantikan — tujuan yang ingin dicapai, tujuan yang ingin dicapai. Seseorang tanpa tujuan atau makna seperti kapal yang hanyut di laut.

Untuk berkembang secara rohani adalah dengan mengenali saling kaitan.

Agama menekankan konsep hubungan kita dengan semua ciptaan, hidup dan mati. Oleh itu, kita memanggil orang lain sebagai “saudara dan saudari” walaupun tidak ada hubungan darah langsung. Lebih-lebih lagi, agama-agama yang berpusatkan ketuhanan seperti Kristian dan Islam membincangkan hubungan antara manusia dan makhluk yang lebih tinggi. Sebaliknya, sains menjelaskan hubungan kita dengan makhluk hidup lain melalui teori evolusi. Perkaitan ini jelas dilihat dalam konsep ekologi, interaksi antara benda hidup dan bukan hidup. Dalam psikologi, keterhubungan adalah ciri transendensi diri, keperluan manusia tertinggi menurut Maslow. Menyedari hubungan anda dengan semua perkara menjadikan anda lebih rendah hati dan menghormati orang, haiwan, tumbuh-tumbuhan, dan perkara-perkara di alam semula jadi. Ini membuat anda menghargai segala yang ada di sekeliling anda.

Pertumbuhan adalah proses sehingga pertumbuhan semangat adalah pertemuan sehari-hari . Kami memenangi beberapa, kita kehilangan beberapa, tetapi yang penting ialah kita belajar, dan dari pengetahuan ini, pertumbuhan rohani lebih jauh dimungkinkan.

Motivasi: Hati Peningkatan Diri

Kesakitan kadang-kadang menjadi sebab mengapa orang berubah. Mendapatkan gred yang gagal membuat kita sedar bahawa kita perlu belajar. Hutang mengingatkan kita akan ketidakmampuan kita mencari sumber pendapatan. Dengan rasa terhina memberi kita ‘dorongan’ untuk bersuara dan berjuang untuk menyelamatkan diri dari rasa malu seterusnya. Ini mungkin pengalaman pahit, kisah tragis teman, filem hebat, atau buku inspirasi yang akan membantu kita bangun dan mendapatkan motivasi yang tepat yang kita perlukan untuk memperbaiki diri.

Dengan keadaan negatif yang tidak terkira banyaknya dunia, bagaimana kita terus termotivasi? Cuba petua yang saya sediakan dari A hingga Z !

A. Capai impian anda . Elakkan orang, perkara dan tempat yang negatif. Eleanor Roosevelt pernah berkata, “masa depan adalah milik mereka yang mempercayai keindahan impian mereka.”

B. Percaya pada diri anda , dan apa yang anda boleh lakukan.

C. Pertimbangkan perkara pada setiap sudut dan aspek . Motivasi datang dari tekad. Untuk dapat memahami kehidupan, anda harus merasakan cahaya matahari dari kedua belah pihak.

D. Jangan menyerah dan jangan berputus asa . Thomas Edison gagal sekali, dua kali, lebih dari tiga kali sebelum dia membuat penemuannya dan menyempurnakan bola lampu pijar. Jadikan motivasi sebagai roda kemudi anda.

E. Nikmati . Bekerja seolah-olah anda tidak memerlukan wang. Menari seolah-olah tidak ada yang menonton. Cinta seolah-olah anda tidak pernah menangis. Belajar seolah-olah anda akan hidup selama-lamanya. Motivasi berlaku ketika orang gembira.

F. Keluarga dan Rakan – adalah harta ‘F’ terbesar dalam hidup. Jangan terlepas pandang dari mereka.

G. Beri lebih daripada yang mencukupi . Di manakah motivasi dan peningkatan diri berlaku di tempat kerja? Di rumah? Di sekolah? Apabila anda berusaha keras untuk melakukan sesuatu.

H. Tunggu impian anda . Mereka mungkin terjuntai di sana sebentar, tetapi bintang-bintang kecil ini akan menjadi kekuatan pendorong anda.

I. Abaikan mereka yang cuba memusnahkan anda . Jangan biarkan orang lain mendapat yang terbaik dari anda. Jauhkan diri daripada orang-orang yang beracun – jenis rakan yang tidak suka mendengar kejayaan anda.

J. Jadilah diri anda sendiri . Kunci kejayaan adalah menjadi diri sendiri. Dan kunci kegagalan adalah berusaha menyenangkan semua orang.

K. Terus berusaha tidak kira betapa sukarnya hidup . Apabila seseorang bermotivasi, akhirnya dia melihat kehidupan yang keras akhirnya menjernihkan, membuka jalan untuk peningkatan diri.

L. Belajar mencintai diri sendiri . Sekarang tidak semudah itu?

M. Menjadikan sesuatu berlaku . Motivasi adalah ketika impian anda dimasukkan ke dalam pakaian kerja.

N. Jangan sekali-kali berbohong, menipu atau mencuri . Sentiasa bermain permainan yang adil.

O. Buka mata anda . Orang harus belajar sikap kuda dan akal kuda. Mereka melihat perkara dalam 2 cara – bagaimana mereka mahu sesuatu menjadi, dan bagaimana seharusnya.

P. Amalan menjadikan sempurna . Amalan adalah mengenai motivasi. Ini membolehkan kita belajar repertoar dan cara bagaimana kita dapat pulih dari kesilapan kita.

Q. Quitter tidak pernah menang . Dan pemenang tidak pernah berhenti. Oleh itu, pilihlah nasib anda – adakah anda akan menjadi pelayan? Atau pemenang?

R. Sedia sendiri . Motivasi juga mengenai persiapan. Kita mesti mendengar suara kecil di dalam diri kita yang memberitahu kita untuk memulakannya sebelum orang lain berdiri dan berusaha mendorong kita. Ingat, tidak hujan ketika Nuh membina bahtera.

S. Berhenti menunda-nunda !

T. Kendalikan hidup anda . Disiplin atau kawalan kendiri secara sinonim dengan motivasi. Kedua-duanya adalah faktor utama peningkatan diri.

U. Fahami orang lain . Sekiranya anda tahu bagaimana bercakap, anda juga harus belajar mendengar. Rindu untuk memahami terlebih dahulu, dan difahami yang kedua.

V. Visualisasikannya . Motivasi tanpa penglihatan adalah seperti perahu di tanah kering.

W. Mahu lebih dari segalanya . Bermimpi bermaksud percaya. Dan mempercayai adalah sesuatu yang berakar dari akar motivasi dan peningkatan diri.

X. X Factor adalah apa yang akan membuat anda berbeza dari yang lain . Apabila anda termotivasi, anda cenderung memakai “tambahan” dalam hidup anda seperti masa tambahan untuk keluarga, bantuan tambahan di tempat kerja, penjagaan tambahan untuk rakan-rakan, dan sebagainya.

Y. Anda unik . Tidak ada seorang pun di dunia ini yang kelihatan, bertindak, atau bercakap seperti anda. Nilai hidup dan keberadaan anda, kerana anda hanya akan menghabiskannya sekali.

A. Naik impian anda dan cobalah !!!

Membuka Kuasa Peningkatan Diri Anda

Apabila kita melihat objek tertentu, lukisan misalnya – kita tidak akan dapat menghargai apa yang ada di dalamnya, apa yang dicat dan apa lagi yang sesuai dengannya jika lukisan itu hanya berjarak satu inci dari wajah kita. Tetapi jika kita berusaha melangkah lebih jauh, kita akan memiliki visi yang lebih jelas mengenai keseluruhan karya seni.

Kita mencapai titik dalam hidup kita ketika kita bersedia untuk perubahan dan sejumlah besar maklumat yang akan membantu kita membuka kekuatan peningkatan diri kita. Sehingga itu, sesuatu dapat menatap kita tepat di bawah hidung tetapi kita tidak melihatnya. Satu-satunya masa kita berfikir untuk membuka kekuatan peningkatan diri kita adalah ketika semuanya menjadi teruk.

Ambil prinsip katak misalnya .

Cuba masukkan Frog A ke dalam periuk air mendidih. Apa yang berlaku? Dia berpusing! Dia melompat! Kenapa? Kerana dia tidak dapat mentolerir perubahan mendadak di lingkungannya – suhu air. Kemudian cuba Frog B: letakkan dia di dalam air suam, kemudian hidupkan dapur gas. Tunggu sehingga air mencapai titik didih tertentu. Frog B kemudian berfikir “Ooh … agak hangat di sini”.

Orang seperti Frog B pada amnya. Hari ini, Anna menganggap Carl membencinya. Esok, Patrick menghampirinya dan memberitahunya bahawa dia membencinya. Anna tetap sama dan tidak kisah dengan apa yang dikatakan oleh rakan-rakannya. Keesokan harinya, dia mengetahui bahawa Kim dan John juga membencinya. Anna langsung tidak menyedari betapa pentingnya dan perlunya peningkatan diri sehingga seluruh masyarakat membencinya.

Kita belajar pelajaran kita ketika mengalami kesakitan. Kami akhirnya melihat tanda dan isyarat amaran apabila keadaan menjadi sukar dan sukar. Bilakah kita menyedari bahawa kita perlu mengubah diet? Apabila tidak ada seluar jeans dan baju kami yang sesuai. Bilakah kita berhenti makan gula-gula dan coklat? Apabila semua gigi kita jatuh. Bilakah kita menyedari bahawa kita perlu berhenti merokok? Apabila paru-paru kita sudah teruk. Bilakah kita berdoa dan meminta pertolongan? Apabila kita menyedari bahawa kita akan mati esok.

Satu-satunya masa kebanyakan daripada kita belajar untuk membuka kekuatan peningkatan diri kita adalah ketika seluruh dunia runtuh dan berantakan. Kita berfikir dan merasa seperti ini kerana tidak mudah berubah. Tetapi perubahan menjadi lebih menyakitkan apabila kita mengabaikannya.

Perubahan akan berlaku, suka atau benci. Pada satu ketika atau yang lain, kita semua akan mengalami titik perubahan yang berbeza dalam hidup kita – dan kita semua akhirnya akan membuka kekuatan peningkatan diri kita bukan kerana dunia mengatakan demikian, bukan kerana rakan kita mengganggu kita, tetapi kerana kita sedar untuk kebaikan kita sendiri.

Orang gembira tidak hanya menerima perubahan, mereka juga menerimanya . Sekarang, anda tidak perlu merasakan kepanasan yang luar biasa sebelum menyedari perlunya peningkatan diri. Membuka kekuatan peningkatan diri anda bermaksud membuka diri di dalam sangkar pemikiran bahawa “sama seperti saya”. Ini adalah alasan yang buruk bagi orang yang takut dan menentang perubahan. Sebilangan besar daripada kita memprogram minda kita seperti komputer.

Jen berulang kali memberitahu semua orang bahawa dia tidak mempunyai keberanian untuk berada di sekitar sekumpulan orang. Dia mendengar ibunya, ayahnya, kakaknya, gurunya memberitahu perkara yang sama tentangnya kepada orang lain. Selama bertahun-tahun, itulah yang dipercayai oleh Jen. Dia percaya kisahnya. Dan apa yang berlaku? Setiap kali ramai orang berkumpul di rumah mereka, di sekolah, dan di komuniti – dia cenderung untuk mundur, menjauhkan diri dan mengurung dirinya di sebuah bilik. Jen tidak hanya mempercayai kisahnya, dia menjalaninya.

Jen harus sedar bahawa dia bukan seperti yang ada dalam ceritanya. Daripada memposting kisahnya di wajahnya untuk diingat oleh semua orang, dia harus mempunyai semangat dan menunjukkan kepada orang-orang “Saya orang yang penting dan saya harus dilayan dengan sewajarnya!”

Perbaikan diri mungkin bukan kata kegemaran semua orang, tetapi jika kita melihat sesuatu dalam sudut pandang yang berbeda, kita mungkin mempunyai peluang lebih besar untuk menikmati keseluruhan proses daripada menghitung hari-hari sehingga kita diperbaiki sepenuhnya. Tiga sesi dalam seminggu di gim akan menghasilkan kehidupan yang lebih sihat, membaca buku dan bukannya melihat pornografi akan membentuk pengetahuan yang lebih mendalam, keluar dengan rakan dan rakan sebaya akan membantu anda mengambil langkah mundur dari tempat kerja dan bersantai. Dan semasa anda menikmati keseluruhan proses membuka kekuatan peningkatan diri, anda akan menyedari bahawa anda mula memandang ringan dan menjadi bahagia.

Sekarang untuk…

Program Crash Course 7-Hari untuk Peningkatan Diri

Saya seolah-olah hilang kepercayaan untuk berapa kali saya membaca dan mendengar perkahwinan selebriti yang gagal hampir di kiri dan kanan. Bukannya saya peduli (dan secara pribadi saya tidak), nampaknya aneh bahawa kita sering melihat bintang filem dan TV sebagai orang yang sempurna, menjalani kehidupan dongeng kekayaan dan glamor. Saya rasa kita semua harus berhenti melekat di awan dan menghadapi kenyataan.

Terdapat banyak cara untuk menghilangkan rasa harga diri anda walaupun betapa remehnya ia dapat dicapai. Tetapi apa sahaja yang berlaku, kita semua harus berusaha untuk tidak kehilangan rasa diri kita sendiri.

Jadi apa yang diperlukan untuk memotong di atas yang lain? Berikut adalah beberapa perkara yang boleh anda fikirkan dan perbaiki sehingga cukup selama seminggu.

Hari 1: Ketahui tujuan anda.

Adakah anda mengembara dalam hidup dengan sedikit arah – berharap anda akan mendapat kebahagiaan, kesihatan dan kesejahteraan? Kenali tujuan hidup atau pernyataan misi anda dan anda akan mempunyai kompas unik anda sendiri yang akan membawa anda ke arah kebenaran anda setiap masa.

Ini mungkin kelihatan sukar pada mulanya apabila anda melihat diri anda berada dalam keadaan buntu atau bahkan buntu. Tetapi selalu ada celah kecil untuk mengubah keadaan dan anda boleh membuat perbezaan besar bagi diri anda.

Hari 2: Ketahui nilai anda.

Apa yang paling anda hargai? Buat senarai 5 nilai teratas anda. Beberapa contoh adalah keselamatan, kebebasan, keluarga, pengembangan kerohanian, pembelajaran. Semasa anda menetapkan matlamat anda untuk tahun 2005 – periksa matlamat anda berdasarkan nilai anda. Sekiranya matlamat tidak selari dengan salah satu daripada lima nilai teratas anda – anda mungkin ingin mempertimbangkannya semula atau menyemaknya.

Angka itu tidak boleh mengecewakan anda, sebaliknya harus memotivasi anda untuk melakukan lebih banyak daripada yang anda impikan.

Hari 3: Ketahui keperluan anda.

Keperluan yang tidak dipenuhi dapat menjauhkan anda daripada hidup secara autentik. Jaga diri anda. Adakah anda perlu diakui, benar, terkawal, dicintai? Terdapat begitu banyak orang yang menjalani hidup mereka tanpa merealisasikan impian mereka dan kebanyakan mereka akhirnya tertekan atau tertekan kerana perkara itu. Senaraikan empat keperluan utama anda dan dapatkannya sebelum terlambat!

Hari 4: Ketahui nafsu anda.

Anda tahu siapa anda dan apa yang anda benar-benar nikmati dalam hidup. Halangan seperti keraguan dan kurang bersemangat hanya akan menghalangi anda, tetapi tidak akan menggagalkan peluang anda untuk menjadi orang yang sepatutnya. Ekspresikan diri anda dan hargailah orang-orang yang telah memberi inspirasi kepada anda untuk menjadi orang yang anda mahukan.

Hari 5: Langsung dari dalam ke luar.

Tingkatkan kesadaran anda akan kebijaksanaan batin anda dengan selalu berfikir dalam diam. Berkomunikasi dengan alam semula jadi. Tarik nafas dalam-dalam untuk menenangkan fikiran yang terganggu. Bagi sebahagian besar dari kita selipar bandar sukar untuk menemui ketenangan dan ketenangan yang kita mahukan walaupun di rumah kita sendiri. Dalam kes saya, saya hanya duduk di bilik yang remang-remang dan bermain muzik klasik. Ada suara, ya, tetapi muzik menenangkan binatang buas.

Hari 6: Hargai kekuatan anda.

Apakah sifat positif anda? Apa bakat istimewa yang anda ada? Senaraikan tiga – jika anda tersekat, minta orang terdekat anda untuk membantu mengenal pasti perkara ini. Adakah anda berkhayal, cerdas, baik dengan tangan anda? Cari cara untuk menyatakan diri anda yang tulen melalui kekuatan anda. Anda dapat meningkatkan keyakinan diri apabila dapat berkongsi apa yang anda tahu kepada orang lain.

Hari ke-7: Melayan orang lain.

Apabila anda hidup secara autentik, anda mungkin mendapati bahawa anda mengembangkan rasa hidup yang saling berkaitan. Apabila anda setia kepada siapa diri anda, menjalani tujuan anda dan memberikan bakat anda kepada dunia di sekitar anda, anda memberikan kembali apa yang anda datangi untuk dibagikan kepada orang lain – semangat anda – intipati anda. Ganjaran untuk berkongsi hadiah anda dengan orang-orang yang dekat dengan anda memang bermanfaat, lebih-lebih lagi jika menjadi mata orang asing yang dapat menghargai apa yang telah anda lakukan kepada mereka.

Pembaikan diri sememangnya satu jenis pekerjaan yang berbaloi. Ia tidak semestinya berada dalam batasan bangunan pejabat, atau mungkin di empat sudut bilik anda sendiri. Perbezaannya terletak pada diri kita sendiri dan sejauh mana kita mahu berubah menjadi lebih baik.

Oleh kerana buku ini akan berakhir, saya ingin berkongsi dengan anda 10 petikan kegemaran saya untuk memperbaiki diri. Harap anda dapati mereka berguna!

10 Petikan Peningkatan Diri Inspirasi

1. ” Wang lebih baik daripada kemiskinan, jika hanya kerana alasan kewangan. “Kedengarannya baik bagi saya, maksud saya bahawa kepraktisan semua perkara melibatkan wang tetapi tidak perlu lengan dan kaki untuk mendapatkannya.

2. ” Saya percaya ada sesuatu di luar sana yang memerhatikan kami. Malangnya, ia adalah pemerintah. ” ‘Cukup berkata.

3. ” Ada perkara yang lebih buruk dalam hidup daripada kematian. Adakah anda pernah menghabiskan malam dengan jurujual insurans? “Ini menjadi salah satu yang klasik. Maksud saya isu mengenai masalah kecil kehidupan tidak begitu buruk, sehingga ‘dia’ muncul. Pasti, hubungan boleh menjadi rumit, atau ada komplikasinya sehingga mungkin ada pengarang mengenai hubungan yang pasti akan segera menemukannya. Kami mengikut kehendak hati kami, kecuali anda membincangkan jantung seperti di jantung yang mengepam darah ke seluruh badan anda.

4. ” Cinta adalah jawapannya, tetapi sementara anda menunggu jawapannya, seks menimbulkan beberapa persoalan yang cukup menarik. “Dan jika anda mahukan lebih banyak, terus bertanya!

5. ” Kata cepat mengenai kontrasepsi oral. Saya meminta seorang gadis untuk tidur bersama saya, dia berkata ‘tidak’. “Kedengarannya, ‘praktikal’, saya fikir. Dan ketika datang ke kehidupan sehari-hari, dia benar-benar tahu bagaimana membuat yang terbaik dari setiap senario yang mungkin, dan itu tidak melibatkan tuntutan jika dia menyerang.

6. “ Pada dasarnya isteri saya belum matang. Saya akan berada di rumah dalam mandi dan dia masuk dan menenggelamkan kapal saya. “Saya tidak pernah mempunyai kapal di tab mandi saya sebelum ini. Hanya memandangnya sambil merendam dalam air panas membuatkan saya sudah mabuk laut.

7. “ Saya tidak takut mati, saya tidak mahu berada di sana ketika ia berlaku. “Sekiranya hujan, ia akan mencurah.

8. “ Saya bersyukur kerana ketawa, kecuali ketika susu keluar dari hidung saya. “Ia boleh menjadi lebih teruk ketika anda sedang minum bir … atau ubat kumur, dan ia berlaku pada saya sekali!

9. ” Jika anda ingin membuat Tuhan tertawa, beritahu dia tentang rancangan anda. “Paling tidak dia tidak memukul kami dengan kilat, dan aku bersyukur untuk itu. Dan di sebalik apa yang mungkin berlaku kepada kita semua dalam sepuluh, dua puluh, atau bahkan tiga puluh tahun ke depan, saya rasa kita semua harus melihat sesuatu dalam jenis cahaya yang berbeza dan bukan sekadar perspektif. Saya tidak dapat membayangkan hidup tanpa hikmah yang dapat membimbing kita. Sama ada kita beragama atau tidak, memerlukan lebih banyak keberanian untuk menerima ketakutan anda dan belajar bagaimana menanganinya adalah semua yang penting ketika datang walaupun hanya bergaul. Dan untuk merumuskan semuanya, inilah nugget kebijaksanaan terakhir yang harus dilalui… namun, kapan pun, dan di mana sahaja kita berada.

10. “ Bakat untuk bahagia adalah menghargai dan menyukai apa yang anda miliki, bukannya apa yang tidak anda miliki. 

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here