Penguasaan Bahasa Badan – Menguasai Psikologi Manusia dengan Membaca Cara Orang Berkelakuan dengan Tubuh Mereka

Bahasa badan adalah satu bentuk komunikasi halus yang sering diamalkan secara sedar atau tidak sedar. “Bahasa” ini dengan cepat mendapat minat banyak orang. Bahasa badan walaupun sangat relevan tetapi kadang-kadang dapat ditafsirkan secara salah, namun tetap berguna.

Bab 1: Pengantar Bahasa Tubuh

Terdapat banyak bentuk komunikasi dan kadang-kadang bahasa tubuh seseorang sebenarnya dapat menunjukkan lebih banyak perkara daripada perkataan yang diucapkan. Belajar memahami bahasa badan boleh memberi manfaat baik di persekitaran kerja dan juga pada aspek yang lebih peribadi. Bahasa badan mengungkapkan perasaan dan reaksi peribadi terhadap perasaan orang lain. Walau bagaimanapun, ia masih belum dapat dibuktikan sebagai bentuk sains dan bukan merupakan petunjuk sebenar bagi apa sahaja yang boleh dan sering dimanipulasi.

Sebilangan besar orang yang berkuasa menggunakan bentuk kata yang tidak diucapkan ini untuk membuat panggilan penghakiman yang terbukti menjadi kaedah yang sangat berkesan untuk mendapatkan dan memberi maklumat. Sebilangan pihak melayakkan setiap dan semua pergerakan dalam badan dikategorikan sebagai pergerakan badan; sementara yang lain melangkah lebih jauh untuk mengatakan bahawa teknik pernafasan bahkan termasuk dalam kategori ini.

Semasa bertemu seseorang untuk pertama kalinya, sering kali memberi manfaat untuk membaca isyarat bahasa badan mereka untuk menilai sama ada orang atau keadaannya.

Namun sekali lagi ini mungkin bukan cara terbaik untuk membentuk pendapat kerana seperti yang disebutkan sebelumnya, bahasa tubuh dapat dimanipulasi. Seni bahasa badan sentiasa ditukar dan ditafsirkan antara orang-orang dengan pelbagai tahap komunikasi alternatif.

Walaupun seorang individu sedang sibuk membaca bahasa tubuh mereka yang berinteraksi dengannya, pada masa yang sama mereka juga membaca bahasa tubuh individu tersebut. Orang yang menjadikannya kebiasaan membaca tanda bahasa badan selalu mempunyai kelebihan berbanding situasi apa pun sehingga mempunyai pengetahuan mengenai perkara ini akan menjadi baik.

Bab 2: Memahami Kedudukan Positif Dan Negatif

Untuk dapat membaca pelbagai isyarat bahasa badan dengan tepat, seseorang mesti mempunyai pengetahuan asas mengenai semua kemungkinan posisi dan makna yang dilampirkan dan diunjurkan oleh pelbagai pose ini.

Apabila tingkah laku seseorang memperlihatkan keyakinan, bahasa tubuh yang diproyeksikan akan berjalan pantas dan tegak. Pergerakan ini berjaya menyampaikan gambaran dan minda seseorang yang fokus dan yakin pada diri mereka sendiri.

Sikap klasik tangan di pinggul dan kaki yang sedikit berbeza daripada orang yang cuba menggambarkan kewibawaan sebenarnya sudah bersedia sebagai reaksi luar dan kemungkinan kecenderungan pencerobohan. Ia juga boleh digunakan sebagai alat menakutkan.

Duduk dengan kaki sedikit terpisah untuk lelaki menandakan keyakinan dan sikap yang sangat santai. Tafsiran bahasa badan ini juga berlaku untuk duduk dengan tangan yang digenggam di belakang kepala dan kaki disilangkan atau diregangkan.

Kedudukan telapak tangan terbuka menunjukkan keikhlasan, keterbukaan, dan tidak bersalah, seperti senyuman ringan atau sudut mulut yang sedikit naik.

Sekiranya terdapat tanda-tanda bahasa badan negatif, sayangnya ada banyak pilihan dan cukup senang dilihat dan ditafsirkan. Contohnya, duduk dengan kaki yang disilangkan dan kaki menendang sedikit jelas menandakan kebosanan sementara lengan yang disilangkan di dada menceritakan tentang pertahanan seseorang.

Berjalan dengan poket dengan tangan dan bahu sedikit dibengkokkan, adalah petunjuk yang jelas untuk kesal. Menyentuh atau menggosok sedikit bahagian hidung paling sering dilihat sebagai penolakan, keraguan atau berbohong. Menggosok mata yang tidak bijaksana untuk sedikitnya hanya menandakan keletihan atau mengantuk atau mempunyai tanda keraguan dan ketidakpercayaan yang lebih mendalam.

Kemarahan dan kekecewaan biasanya ditunjukkan sebagai tangan yang digenggam di belakang dan kedudukan tulang belakang yang kaku. Kadang-kadang ketakutan juga digambarkan dengan cara ini.

Bab 3: Perhatikan Bagaimana Orang Beraksi Terhadap Bahasa Tubuh Tertentu

Berhati-hati membaca pelbagai isyarat bukan lisan yang selalu diberikan orang dalam bentuk bahasa badan adalah perkara yang sangat berfaedah untuk dilakukan. Nasib baik tidak sukar untuk dilakukan dan sebilangan orang sangat senang membaca kerana mereka sangat terbuka dan ekspresif.

Namun belajar untuk memperhatikan pergerakan yang kadang-kadang sangat halus ini memerlukan latihan dan pemahaman. Orang yang tidak sesuai dengan persekitarannya kurang suka peka dengan bahasa badan. Dengan sengaja dan bersungguh-sungguh menyedari pelbagai reaksi badan akan memungkinkan untuk memahami lebih lanjut mengenai orang atau keadaan.

Sebilangan besar reaksi boleh dimasukkan ke dalam dua kategori yang berbeza. Reaksi positif dan reaksi negatif, bagaimanapun penafsirannya tidak semestinya tepat seperti yang difikirkan.

Sebagai contoh berdiri lebih dekat dengan orang lain dapat ditafsirkan sebagai selesa dan akrab dengan orang tersebut, sementara tindakan untuk berdiri lebih jauh mungkin dianggap sedikit menyendiri atau hanya merasa kurang selesa atau tidak ingin mendorong hubungan yang lebih erat.

Walaupun semua anggapan yang sama semula jadi, ia sama sekali salah kerana alasan lain yang kurang jelas seperti mungkin minyak wangi atau aroma yang digunakan oleh seseorang itu sangat kuat dan sangat membimbangkan.

Satu lagi tanda bahasa badan yang sering berinteraksi adalah sikap terbuka untuk dipeluk atau dicium. Tindakan khusus ini jelas menunjukkan keperibadian seseorang atau kekurangan mereka. Dengan dapat membaca ini, mereka yang berada di sekitar dapat memanjangkan tindakan atau menggunakan bentuk hubungan badan yang lebih terpelihara.

Semasa cuba mengukur keadaan atau keperibadian baru kepada sekumpulan orang yang sudah ada, reaksi yang dituturkan atau tersirat melalui bahasa badan sangat membantu.

Bahasa badan pendatang baru juga akan tercermin dalam reaksi yang sesuai dengan reaksi yang sudah ada dalam senario tertentu.

Bab 4: Tetapkan Matlamat Untuk Gambar Yang Anda Inginkan

Sebilangan besar orang mencapai titik hidup ketika mereka ingin membuat perubahan sepenuhnya untuk memproyeksikan imej baru. Setelah menjadi gambar lama yang lama dan mendapati gaya hidup yang membosankan sesuai dengannya, idea perubahan lebih daripada diterima.

Untuk melakukan latihan penjenamaan semula pada diri seseorang, harus ada tujuan yang jelas untuk dicapai. Ini untuk memastikan bahawa latihan selesai hingga akhir dan berjaya. Beberapa bidang yang patut dijelajahi adalah gaya peribadi, pilihan pakaian, keadaan badan peribadi hanya beberapa perkara.

Mengubah gaya peribadi seseorang hampir selalu menjadi tujuan pertama yang dicapai dalam keseluruhan perubahan. Bahasa badan kebiasaan umum harus dapat dipuji dengan perubahan atau penyesuaian gaya peribadi.

Mempunyai gaya peribadi yang baik akhirnya akan melampaui kemampuan membuat hubungan mata dengan yakin dan seterusnya menggambarkan keyakinan dalam bahasa badan juga.

Keseluruhan pakaian seseorang juga dikaitkan dengan keperibadian dan bahasa badan yang diamalkan. Orang yang pada umumnya lebih suka berpakaian santai memberikan kesan untuk bersantai ketika digabungkan dengan bahasa tubuh yang sesuai dengan sikap yang santai.

Sebaliknya mereka yang selalu berpakaian sempurna mempunyai bahasa badan yang agak kaku. Sekiranya idea untuk menjadi lebih profesional dalam sikap daripada gambar yang sesuai juga harus memproyeksikan ini.

Bagi sesetengah orang, kebiasaan dandanan yang buruk adalah kebiasaan. Sekiranya terdapat beberapa bentuk interaksi dengan orang lain terutamanya dengan cara yang lebih mesra maka masalah dandanan peribadi harus ditangani.

Memiliki gambaran mengenai hasil yang diinginkan adalah langkah pertama untuk benar-benar mempertimbangkan dan mengubah tingkah laku individu secara keseluruhan melalui isyarat bahasa badan yang baru dan lebih sesuai.

Bab 5: Senario Amalan Di Cermin

Hari ini hampir semuanya diambil pada nilai muka dan bagi kebanyakan; cara membaca orang ini bukan sahaja bermanfaat tetapi cukup cepat. Namun bahayanya adalah tafsiran yang salah dapat dibaca dan oleh itu idea yang salah terbentuk.

Hidup ini seperti pentas dan untuk ke mana sahaja setiap orang mesti bermain permainan secara bekerjasama. Sebilangan besar orang mempunyai kebiasaan untuk mempraktikkan beberapa rutin bahasa tubuh di hadapan cermin. Ini adalah cara yang baik untuk melihat apa yang dilihat oleh orang lain dan membuat perubahan yang diperlukan untuk memastikan mesej yang tepat disampaikan melalui bahasa badan yang digunakan.

Mempraktikkan pemandangan di cermin juga membolehkan individu tersebut mendapat keyakinan yang diperlukan dalam perjumpaan yang dipraktikkan. Ini juga memastikan pergerakan badan dan wajah menggambarkan hasil yang diinginkan dan tidak disalah anggap.

Kadang-kadang orang secara tidak sengaja menggambarkan kebalikan dari apa yang sebenarnya mereka maksudkan dan ini boleh menyebabkan masalah yang tidak perlu bagi semua pihak yang terlibat. Bahasa badan adalah bentuk yang halus untuk menyampaikan mesej dan tentunya ada keperluan untuk memastikan bahawa mesej itu tidak diandaikan atau disangka.

Oleh itu, dengan mempraktikkan pelbagai pose dan ekspresi yang berbeza di hadapan cermin, minda sebenarnya dapat menyebarkan apa yang dilihat oleh mata.

Setelah tindakan bahasa badan dan kontur wajah yang diinginkan dikuasai, individu akan dapat memiliki keyakinan baru untuk benar-benar memainkannya semula pada waktu yang tepat. Keyakinan ini jelas kerana mata minda sudah tertutup dengan kepercayaan diri yang ditunjukkan oleh gambar cermin. Juga secara tidak sedar orang tersebut menjadi lebih sadar akan gambar “baru” daripada gambar “lama” ketika benar-benar memainkan peranan yang dipraktikkan.

 Bab 6: Latih Tubuh Anda untuk Beraksi Secara Positif

Seperti yang sudah mantap, bahasa tubuh adalah bentuk pokok yang sangat penting untuk menyampaikan perasaan dan reaksi terhadap keadaan sekeliling. Juga dinyatakan sebelumnya adalah kenyataan bahawa bahasa badan juga dapat dimanipulasi untuk kelebihan atau keadaan yang diperlukan.

Berikut adalah beberapa bidang di mana seseorang dapat melatih atau memanipulasi badan untuk bertindak balas dengan cara tertentu untuk mencapai hasil yang diinginkan.

• Sentuhan mata – ini adalah aspek penting yang harus dikuasai ketika berhadapan dengan orang. Memastikan hubungan mata yang berterusan membolehkan penerima yakin bahawa ada beberapa tahap minat terhadap apa yang dibincangkan. Sama ada berpura-pura atau tidak kontak mata adalah sesuatu yang patut dipelajari untuk bersenam. Ini juga menjadikan penerima berasa lebih selesa dan yakin dengan situasi tersebut.

• Postur adalah satu lagi kedudukan badan yang penting yang menentukan bukan sahaja perasaan letih dan terkuras sebenarnya tetapi juga secara fizikal menyebabkan perasaan ini terserlah. Ini disebabkan oleh bahu yang bengkok atau terkulai serta posisi bongkahan yang menyumbang kepada penghambatan pernafasan yang baik dan dalam. Ini seterusnya akan memberi kesan tidak selesa atau gugup.

• Menggunakan posisi kepala untuk menentukan mesej bahasa badan yang dirasakan juga merupakan cara lain yang berkesan untuk membuat keadaan selesa atau tidak selesa. Memiringkan kepala sedikit ketika bercakap atau mendengar bermaksud sikap ramah sambil menjaga kepala ramrod lurus dan sejajar dengan punggung dan tulang belakang menunjukkan kesungguhan dan bahkan gangguan.

• Penyeberangan senjata yang popular menunjukkan ketidaksetujuan sejak awal. Selalunya dilakukan dari kedudukan yang berwibawa, ia memberitahu semua orang untuk mundur dan memberi ruang kepada individu. Sebaliknya, tangan yang digantung secara longgar atau berada di belakang belakang bermaksud mengawal dan dapat mengambil apa sahaja, yang merupakan bahasa badan yang baik untuk dikembangkan untuk memproyeksikan kesan yang diinginkan.

Bab 7: Pelajari Cara Menurunkan Tembok Seseorang dengan Posisi Tubuh Positif

Kadang-kadang apabila komunikasi lisan tidak berfungsi, seseorang harus mencari alternatif lain untuk menyampaikan mesej dengan berkesan dan cepat. Setiap orang mempunyai cara tersendiri untuk mengekspresikan diri mereka dan mereka yang biasa dengan tanda bahasa badan tidak akan menghadapi masalah untuk menafsirkan isyarat ini.

Untuk mewujudkan keadaan yang selesa atau memperbaiki keadaan yang tidak selesa, penggunaan kedudukan bahasa badan yang berbeza dapat membantu. Pelbagai posisi ini digunakan untuk membuat perbezaan yang diinginkan dalam bagaimana orang menerima mesej tersirat, suasana umum penerima atau bahkan untuk mencapai keseimbangan di sekitar mereka.

Beberapa kedudukan badan yang biasa dipraktikkan dan disyorkan yang dapat membantu mereka yang merasa lebih selesa dan lebih bahagia adalah seperti berikut:

• Senyum – ini jarang sekali menimbulkan reaksi atau reaksi negatif. Sebilangan besar orang akan segera mengubah tindak balas negatif mereka menjadi positif, apabila senyuman ditawarkan. Akan sukar untuk membalas senyuman dengan reaksi negatif yang keras.

• Kedudukan duduk yang yakin juga merupakan cara lain untuk “menggoncang” unsur-unsur negatif baik pada individu maupun di sekelilingnya. Dengan memberi kesan santai tetapi dengan kewaspadaan tertentu, individu tersebut akan dapat meredakan mana-mana individu yang responsif. Ini juga mendorong orang-orang di sekitar untuk menjadi lebih bertenaga dengan posisi tegak lurus.

• Dalam mempraktikkan momen yang lebih perlahan dan tepat, individu juga mewujudkan rasa tenang di sekeliling. Ini seterusnya akan mendorong mereka yang berada di sekitar untuk menjadi sama tenang dan santai.

Semua ini apabila dipraktikkan secara berkala sehingga menjadi cukup semula jadi akan menyebabkan mereka yang berada di sekitar juga terjejas secara positif. Apabila ini dapat dicapai, peratusan konfrontasi dipelajari dan dikawal.

Bab 8: Fahami Kepentingan Simetri

Mencapai simetri dalam hidup adalah matlamat yang patut dicapai. Dalam kehidupan semua perkara mesti mempunyai keseimbangan. Kaedah simetri secara teknikal membantu kita mengatur dunia individu kecil secara konseptual. Untuk individu yang lebih arif dari segi teknikal, simetri dijelaskan sebagai kejadian semula jadi dan penukaran oleh artis, pemuzik tukang, koreografer, dan ahli matematik.

Tetapi bagi individu ini lebih daripada sekadar mencapai keseimbangan. Mengikut peraturan umum bahawa dalam semua hal ada tindakan dan reaksi akan menjadi cara yang lebih sederhana untuk menjelaskan istilah ini yang terlalu tersirat. Mampu bertindak balas atau menimbulkan reaksi tertentu adalah dengan cara tertentu mengawal hasil dari situasi tertentu.

Sekiranya seseorang ingin terlibat dalam senario di mana hasilnya bermanfaat bagi semua orang, maka bahasa badan yang relevan perlu difokuskan dan disesuaikan secara khusus terhadap hasil tersebut. Tindak balas terhadap bahasa badan yang berlatih dan dirancang harus mempunyai niat untuk mencapai tahap simetri dalam penyampaiannya.

Kadang-kadang atau mungkin kebanyakan simetri situasi perlu diselaraskan semula untuk mendapatkan refleksi yang dimaksudkan atau diinginkan.

Sekiranya reaksi simetri yang diinginkan yang diperlukan dan yang diinginkan dimaksudkan untuk positif, maka bahasa tubuh yang sesuai harus dilakukan dengan cara yang menghasilkan hasil reflektif positif yang sama.

Menghantar isyarat tubuh yang menunjukkan aura positif hampir selalu dapat mencapai hasil positif yang bersifat simetris. Hal yang sama berlaku untuk bahasa badan yang dihasilkan secara berlawanan.

Secara teknikal sistem simetri dapat dipecah menjadi beberapa bahagian yang berbeza iaitu simetri putaran, simetri pantulan, simetri terjemahan dan simetri pantulan luncur. Semua ini dapat saling berkaitan dan tercermin dalam pelbagai bahasa badan yang sesuai.

Bab 9: Fahami Kepentingan Memadankan Orang Lain

Dalam semua keadaan, kebanyakan orang berusaha untuk menampung keperluan orang lain. Malangnya ini perlahan-lahan menjadi keadaan seni yang hampir mati untuk dipraktikkan.

Dalam pelbagai senario sibuk dan mementingkan diri sendiri hari ini orang kadang-kadang kehilangan pandangan bahawa tindakan dan corak pertuturan individu mereka tidak hanya mempengaruhi diri mereka sendiri tetapi juga mempengaruhi mereka di sekitar.

Dalam beberapa kes, konsekuensinya sangat jauh, sehingga kadang-kadang sukar untuk memahami bagaimana tindakan atau kata yang dianggap sebagai isyarat kecil yang tidak signifikan dapat memberikan kesan yang besar.

Bahasa badan boleh menghasilkan hasil reflektif yang tidak biasa ini. Satu-satunya perkara penting yang perlu diingat adalah bahawa apa sahaja bahasa badan yang digunakan akan mempunyai reaksi atau yang lain.

Oleh itu, idea di sebalik amalan mengawal pergerakan bahasa badan yang dimaksudkan adalah selalu untuk mendapatkan hasil yang diharapkan secara positif.

Menciptakan situasi yang selesa atau tidak selesa, dengan sengaja atau tidak sengaja selalu menjadi idea di sebalik berusaha untuk memadankan orang lain di sekitarnya, melalui penggunaan bahasa badan.

Ini adalah alat yang berkesan yang kadang-kadang jauh lebih berkesan dengan menggunakan kekuatan kata yang diucapkan. Telah dikatakan, baik secara berseloroh atau serius bahwa “penampilan dapat membunuh” atau “tindakan berbicara lebih keras daripada kata-kata.” Walaupun yang terakhir tidak benar-benar atau secara khusus merujuk kepada tindakan sebenarnya, ada beberapa konotasi yang dapat dikaitkan dengannya.

Dengan selalu mempertimbangkan tindakan dan amalan bahasa tubuh, akan bermanfaat sehingga tahap tertentu kerana ini memang alat yang sangat berkesan untuk digunakan baik dalam kehidupan peribadi dan profesional seseorang.

Dalam pengaturan sosial juga penggunaan dan manipulasi bahasa tubuh untuk mengumpulkan respons reflektif yang dimaksudkan sangat bergantung pada gaya pelaksanaan bahasa tubuh tersebut.

Bab 10: Apa yang Dapat Anda Dapatkan Dengan Bahasa Tubuh yang Tidak Betul

Sering kali orang tidak menyedari kesan bahasa badan dan akibatnya terhadap situasi atau senario tertentu.

Kebanyakan orang berhembus sepanjang hari tanpa realiti ini menjadi terang. Namun bagi yang arif dan ada yang sedih dengan bijak merancang, penggunaan bahasa tubuh dengan sengaja dalam kehidupan seharian telah terbukti menjadi alat yang cukup berkesan dan bermanfaat.

Berlatih untuk menyedari dan terus menerus mengetahui alat yang kadang-kadang sangat berkesan ini adalah seni yang patut diterokai. Namun sebaliknya penggunaan alat bahasa badan yang salah atau tidak sedar dapat membawa hasil yang tidak perlu dan kadang-kadang menjengkelkan. Penggunaan bahasa badan yang salah boleh menimbulkan reaksi dan refleksi yang tidak diperlukan atau diingini dan dengan itu menyebabkan ketidaknyamanan kepada orang yang menggugat bahasa badan dan juga penerima yang dirasakan. Kesalahan tafsiran seperti itu akhirnya boleh menyebabkan reaksi yang hampir sama.

Terutama dalam hubungan ketika bahasa tubuh yang disebut secara tidak bersalah digunakan dan mencerminkan akibat dari tindakan tersebut dapat dan sering disalah anggap salah, mengakibatkan proses yang sangat berantakan untuk mencuba “meluruskan” semuanya. Dalam perniagaan juga, persepsi yang salah terhadap alat bahasa badan boleh menyebabkan hasil yang sangat merosakkan. Oleh itu, adalah wajar untuk berlatih untuk sentiasa sedar tentang bahasa tubuh yang tersirat dan diamalkan. Perkara ini semestinya diperlukan untuk mengelakkan kesulitan yang tidak perlu berlaku.

Kesimpulannya

Terdapat banyak hasil positif yang dapat diperoleh daripada penggunaan bahasa badan positif yang diamalkan. Tetapi untuk memahami dan memperoleh kemahiran untuk secara praktik mempraktikkan taktik bahasa badan positif, seseorang harus terlebih dahulu memiliki pengetahuan asas mengenai ekspresi dan tindakan sebenar yang terlibat.

Dengan berbuat demikian ada kemungkinan yang baik untuk dapat mengelakkan akibat dari isyarat bahasa tubuh yang salah atau tindakan yang tercermin dalam tingkah laku seseorang secara sedar atau tidak sedar.

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here