Memperkasakan Anak – Mendorong, Menguatkan, dan Menyuburkan Anak Anda Dengan Konsep Hebat Ini

Cukup mudah untuk menampung keperluan asas kanak-kanak seperti makanan, pakaian, tempat tinggal dan lain-lain. Tetapi ketika menyediakan elemen pengasuhan dalam kehidupan seorang anak, sedikit lebih banyak pemikiran dan tenaga yang perlu dilakukan. Terdapat beberapa garis panduan umum yang boleh dan harus diikuti untuk memastikan perkembangan kesihatan emosi anak.

Bab 1: Asas Mengasuh Anak Anda

Menyedari kemampuan setiap peringkat dalam kehidupan kanak-kanak membesar adalah penting. Ini untuk memastikan bahawa tidak ada harapan atau tuntutan yang tidak diperlukan terhadap anak.

Membolehkan dan mendorong anak untuk meluahkan perasaannya secara bebas adalah salah satu cara untuk mengajar anak bagaimana menghadapi kesukaran. Ajaran dan panduan yang dilanjutkan harus dilakukan dengan cara yang positif untuk memastikan unsur keganasan bukan merupakan bagian dari proses ekspresi.

Usaha untuk menghormati anak dan perasaan anak yang diungkapkan adalah yang terpenting dalam membangun hubungan yang kuat di mana anak merasa yakin untuk membincangkan sebarang masalah atau situasi.

Membentuk gaya komunikasi terbuka bermanfaat bagi kedua-dua pihak. Gaya ini membolehkan anak menjadi yakin dengan kemampuan mendengar ibu bapa tanpa bersikap bersikap menghormati atau terlalu kasar.

Menggalakkan anak bersikap terbuka dan suka berpetualang akan membantu anak membina keyakinan diri dan tahap murid mereka sendiri. Mereka kemudian akan dapat memiliki kebebasan dan harga diri yang timbul daripada dapat mengatasi ketika terdedah kepada perkara yang berbeza.

Di atas segalanya anak mesti yakin akan kasih dan penerimaan ibu bapa. Dengan semua unsur negatif lain di dunia hari ini, dapat bergantung pada cinta tanpa syarat ibu bapa adalah sangat penting. Sekiranya elemen ini wujud dalam hubungan, kebanyakan kanak-kanak dapat mengatasi kehidupan dengan lebih baik.

Bab 2: Bina Harga Diri Anak Anda

Membangun harga diri pada anak akan menjadi faktor penentu kepada kesihatan orang dewasa dari segi minda dan badan. Asas keyakinan dan faktor kesejahteraan yang bulat pasti akan berterusan hingga dewasa dan kejayaan yang diharapkan.

Mendorong anak untuk mengembangkan imej diri individu mereka secara positif adalah sangat penting. Walaupun ia bermula sebagai proses kecil dan tidak penting, pembinaan citra diri sebenarnya sangat mempengaruhi cara anak melihat diri mereka sendiri. Pandangan ini pasti akan dipindahkan ke masa dewasa, jadi implikasinya jauh dan luas.

Mengajar anak untuk mempunyai imej diri positif yang kuat juga akan membantu menjaga anak daripada menghadapi masalah tingkah laku masa depan. Masalah-masalah ini biasanya berpunca dari perasaan ingin menerima yang jika tidak dijumpai dalam unit keluarga, maka akan dicari di luar.

Semasa peringkat muda kehidupan kanak-kanak, menyediakan anak sebanyak mungkin adalah cara lain untuk membina harga diri. Namun, berada di sekitar tidak semestinya bermaksud melihat kehendak dan kehebatan anak. Ini lebih untuk membina tahap ikatan dalam unit keluarga sehingga kedekatan yang diinginkan akan berperan dalam menumbuhkan unsur cinta dan keyakinan pada anak.

Berinteraksi dan benar-benar berminat dalam aktiviti dan pencapaian anak juga sangat digalakkan. Kadang-kadang mungkin memerlukan peratusan tertentu dari minat pura-pura tetapi ada baiknya melakukan usaha untuk mendorong perasaan harga diri pada seorang anak.

Menjelaskan dengan lembut atau membetulkan kanak-kanak dengan lembut menjaga anak daripada menjadi terlalu takut tetapi masih dapat memahami sebab pembetulan dan juga dapat mengakui kesalahan tersebut. Ini seterusnya membantu kanak-kanak untuk selalu dapat terus maju dan memperbaiki diri walaupun telah berlaku kesilapan.

Bab 3: Tangkap Yang Baik Dan Tidak Selalu Yang Buruk

Sifat manusia sedemikian rupa sehingga kebanyakan orang hanya mengakui yang negatif dalam sesuatu perkara. Mampu menumpukan pada kebaikan boleh menjadi cabaran tetapi tidak mustahil. Melatih minda sejak usia dini akan bermanfaat bagi semua orang.

Anak-anak sejauh ini adalah kumpulan yang sangat tidak bersalah dan mudah terpengaruh, oleh itu apa sahaja tindakan dan kata-kata yang diucapkan mesti dilakukan dengan penuh perhatian dan perhatian. Mereka yang berkeupayaan untuk memberikan keyakinan yang diperlukan pada seorang anak harus mengambil setiap peluang yang mungkin untuk melakukannya.

Dalam setiap kejadian, dari permainan hingga melakukan perkara mudah, fokus dan komen yang dibuat haruslah bersifat memuji dan memberi semangat. Perkara-perkara yang mungkin kelihatan konyol atau remeh bagi orang dewasa sangat penting bagi seorang kanak-kanak, jadi penting untuk berhati-hati dan berhati-hati dalam semua komen. Ini membantu kanak-kanak untuk memupuk pemikiran positif yang lebih jauh dan bersedia untuk mencuba perkara baru tanpa perlu bimbang akan dikutuk atau dikritik.

Apabila orang dewasa dapat menumpukan perhatian pada perkara positif, anak juga akan belajar untuk melakukannya. Ini akan sangat berguna apabila anak itu terdedah kepada “dunia nyata.”

Memuji anak sekerap mungkin juga dapat membantu anak untuk memahami bagaimana mengakui kebaikan pada orang lain juga. Kanak-kanak pasti bertindak balas dengan lebih baik terhadap kata-kata dan tindakan positif. Jauh lebih mudah untuk mendapatkan kerjasama dan penyertaan seorang anak apabila komen dan pujian persuasif umum bersifat positif.

Seorang kanak-kanak yang biasa didorong secara positif juga akan dapat memberi dorongan positif kepada orang lain. Kanak-kanak jenis ini tidak akan mempunyai masalah untuk berteman dan menjadi popular. Keupayaan mereka untuk berkongsi dan mengambil berat juga merupakan hasil sampingan elemen positif yang telah mereka dedahkan.

Bab 4: Menunjukkan Cinta Tidak Bersyarat

Cinta adalah hadiah yang berharga dan harus diberikan sekerap mungkin. Anak-anak perlu memahami sejak awal usia bahawa cinta itu diberikan dan diterima tanpa syarat.

Walaupun idea memberi dan menerima cinta tanpa syarat harus seperti yang disebutkan, namun itu tidak menyiratkan bahawa seorang anak dapat melakukan atau mengatakan apa-apa tanpa sejumlah batasan. Apabila anak sukar atau nakal, ibu bapa berkewajiban untuk membetulkan anak tetapi pada masa yang sama memastikan bahawa unsur cinta tanpa syarat dijaga sepenuhnya. Ini adalah perkara penting untuk memastikan anak memahami.

Cinta antara pemberi penjagaan primer juga penting, kerana anak akan mengetahui bagaimana reaksi orang dewasa di antara satu sama lain. Oleh itu harus difahami bahawa cinta tanpa syarat tidak hanya dalam lingkaran tertentu tetapi dapat diubah untuk memasukkan siapa pun pada waktu tertentu.

Semasa kanak-kanak berumur, pemahaman yang salah tentang cinta dapat menimbulkan tahap ketidakamanan tertentu. Di dunia dewasa, cinta jarang berlaku tanpa syarat dan sering ditunjukkan dalam kata-kata dan tindakan yang berlaku, oleh itu jika anak mula menyedari hal ini, maka segala sesuatu dalam hidupnya akan dikaitkan dengan gaya pemikiran ini.

Bidang yang sangat penting yang perlu dilalui oleh kanak-kanak cinta tanpa syarat berkaitan dengan pencapaian fizikal dan mental anak. Sebilangan besar kanak-kanak menganggap ini kawasan yang paling menyakitkan dan mencabar di mana hampir semua membuktikan kurangnya cinta tanpa syarat.

Apabila seorang kanak-kanak merasakan getaran negatif dan ketidaksetujuan yang dinyatakan kerana pencapaian rendah walaupun ada usaha tulus untuk melakukan yang terbaik, mereka dapat menarik diri dan secara berturut-turut dapat dicapai dalam usaha masa depan. Oleh itu adalah sangat mustahak untuk menegur tetapi pada masa yang sama memfokus teguran pada tindakan dan bukan pada anak itu sendiri.

Bab 5: Buat Peraturan dan Konsisten

Dalam keibubapaan kadang-kadang menjadi sangat sukar untuk konsisten dalam apa sahaja. Ini lebih-lebih lagi jika anak itu adalah kebanggaan dan kegembiraan mutlak mereka. Sedikit orang suka berada dalam posisi untuk memenuhi hukuman atau menegur, dan menjadi lebih sukar jika melibatkan anak kesayangan mereka.

Namun untuk perkembangan anak yang lebih baik dan bulat, sangat mustahak untuk memenuhi tahap disiplin dan ketertiban tertentu. Kunci untuk ini adalah untuk tetap konsisten dan tegas. Beberapa sifat baik yang akan dipelajari oleh seorang anak daripada terdedah kepada tahap konsistensi yang diharapkan ketika berdisiplin adalah kemampuan untuk menjadi individu yang dapat dipercayai, boleh dipercayai, dan tetap.

Mampu membuat peraturan dan kemudian memastikannya dipatuhi secara konsisten adalah dengan membina elemen kebolehpercayaan pada anak yang akan dilahirkan hingga dewasa. Dalam usaha untuk tetap konsisten anak akan belajar bahawa kebolehpercayaan dapat dipelajari dan dibina.

Sifat watak lain yang boleh menjadi hasil konsistensi adalah boleh dipercayai. Ini kemudian diterjemahkan kepada anak yang dapat mengatasi tanggungjawab yang berterusan. Sebilangan besar orang menikmati beberapa panduan untuk diikuti dan dengan itu memulakan anak pada usia muda untuk mengikuti semua peraturan dan konsisten adalah bermanfaat.

Sebilangan besar orang suka mempunyai sejumlah peraturan agar dapat berfungsi dengan berkesan dan kanak-kanak tidak berbeza. Peraturan menolong setiap orang untuk bekerja dalam perimeter tertentu baik fizikal dan mental. Dengan peraturan yang ada maka akan lebih mudah untuk menjadi konsisten sekiranya tindakan teguran diambil sekiranya ada yang memerlukannya. Kedua-dua elemen ini disatukan juga membantu menyumbang kepada perkembangan anak yang lebih baik.

Bab 6: Luangkan Masa Istimewa Untuk Anak Anda

Ibu bapa masa kini memahami keperluan untuk meluangkan lebih banyak masa dengan anak-anak mereka sejak usia muda. Sekiranya masa ini dihabiskan dengan baik, ia dapat menyumbang kepada peningkatan hubungan antara ibu bapa dan anak.

Kerana kesedaran ini, banyak ibu bapa akan memastikan mereka menghabiskan masa yang berkualiti dengan anak-anak mereka sekerap mungkin. Tidak selalu mungkin tetapi sangat diperlukan untuk menghabiskan masa yang berkualiti kerana ini akan memastikan anak-anak dan ibu bapa diberi peluang untuk membina ikatan yang kuat.

Berikut adalah beberapa cadangan yang mungkin diikuti:

  • Sebaik-baiknya, dipraktikkan struktur satu-satu dengan anak dianjurkan kerana ia mendorong peluang untuk menikmati satu sama lain secara eksklusif. Ini satu demi satu juga memberi peluang kepada anak untuk membuka dan berkongsi masalah peribadi dengan ibu bapa. Cukup menonton filem bersama atau duduk bersama atau berjalan-jalan bersama adalah beberapa gaya yang paling popular untuk digunakan.
  • Mendapatkan anak untuk menolong dan merasa penting dan berguna juga merupakan cara lain untuk meluangkan masa istimewa dengan anak. Apabila seorang anak merasa penting dan diperlukan ikatan cinta dan rasa hormat diperkuat seumur hidup. Walaupun banyak kesabaran diperlukan di pihak orang dewasa, ia sangat berharga. Membuat anak merasakan sebahagian besar kehidupan ibu bapa dengan melakukan perkara-perkara fizikal bersama pasti merupakan nilai tambah.
  • Akan ada saat-saat ketika hampir mustahil untuk banyak memberi tumpuan kepada anak-anak. Apabila ini berlaku, ibu bapa boleh membuat kaedah inovatif untuk mengingatkan anak tentang betapa istimewa dia. Antara cara yang lebih popular untuk melakukan ini adalah pesanan teks ringkas, nota di kotak makan tengah hari anak, dan waktu “tarikh” dengan ibu bapa atau hanya hadiah kecil tanpa sebab tertentu.

Bab 7: Sentiasa Beri Contoh

Pepatah yang terkenal; monyet lihat monyet tidak hanya pemikiran popular tetapi juga sangat relevan. Anak-anak adalah perkara yang sangat mudah dipengaruhi, oleh kerana itu menginginkan mereka melakukan perkara yang betul atau membuat pilihan yang tepat perlu dijadikan contoh.

Mengajar dengan teladan adalah cara yang sangat berkesan untuk membuat anak mengikuti dengan rela hati dan gembira. Menjadi teladan yang baik semestinya diperlukan untuk menyampaikan kemahiran dan sikap tingkah laku yang baik. Kanak-kanak pada umumnya belajar untuk bersikap dengan cara tertentu ketika memerhatikan mereka yang berada dalam lingkungan kehidupan seharian mereka. Sekiranya contoh yang diberikan itu negatif, anak akan mempelajari sifat-sifat negatif ini dan menirunya. Oleh itu, mengamalkan tabiat dan sifat baik adalah yang terpenting dalam usaha untuk memberikan sifat terbaik pada seorang anak.

Membangunkan kemahiran sosial yang diterima adalah elemen lain yang diambil oleh anak-anak daripada apa yang mereka perhatikan pada ibu bapa mereka. Istilah “tolong dan terima kasih” yang utama dan selalu penting mesti ada dalam perbendaharaan kata ibu bapa sekiranya ada keinginan untuk mempunyai anak yang baik.

Menghormati orang lain adalah satu lagi kemahiran penting yang akan dicontohi oleh anak hanya dengan memerhatikan teladan ibu bapa. Dalam proses ini anak juga belajar menghargai dan menghormati pendapat dan tindakan orang lain. Ketekalan dan belajar melakukan sesuatu tanpa bergantung pada orang lain adalah sifat lain yang diturunkan dari ibu bapa kepada anak. Mengajar anak untuk mengendalikan satu projek pada satu masa dan melihatnya selesai hanya akan diperkukuhkan sekiranya ibu bapa menggunakan gaya yang sama. Seorang kanak-kanak belajar untuk menjadi penyayang dan murah hati apabila melihat teladan ibu bapa atau penjaga utama dalam kehidupan seharian mereka. Elemen cinta ini secara langsung mempengaruhi aspek tingkah laku anak. Ia juga membantu anak untuk memahami dan menghargai cinta yang diberikan kepadanya.

Bab 8: Jangan Menguasai Perbualan

Kanak-kanak suka bercakap. Selalunya ibu bapa lebih senang mendengar perbincangan gembira. Namun ada kalanya ibu bapa tidak menyedari bahawa dia menguasai percakapan dan dengan itu anak tidak mendapat peluang untuk mengemukakan pandangan dan pendapat mereka. Ini tentu saja bukan sifat tingkah laku yang baik dan harus diperiksa.

Kanak-kanak perlu diajar pada usia dini untuk menjadi sebahagian daripada perbualan atau aktiviti dan tidak mendominasi. Sifat mendominasi ini tidak diingini dan tidak sihat. Ibu bapa berada dalam kedudukan yang sesuai untuk mengajar anak ini dengan menjadi pendengar yang baik. Dengan memerhatikan kesabaran dan penghormatan ibu bapa terhadap orang lain, anak juga menahan diri.

Dengan tidak mengajar anak-anak tentang kebiasaan mendominasi perbualan, anak itu tidak akan pernah belajar seni mendengar. Mengajar anak untuk mendengar dan bukannya menguasai perbualan akan membolehkan kanak-kanak itu belajar menyebarkan maklumat dengan berkesan dan bijak. Apabila seseorang mendominasi perbualan, satu-satunya maklumat yang berlaku adalah dari pihak yang menguasai, sehingga tidak ada maklumat baru yang dipelajari atau ditukar. Ini bukan cara seorang kanak-kanak dapat mempelajari perkara-perkara baru, sekali lagi penting untuk mengajar seorang anak untuk selalu mendengar terlebih dahulu daripada menjalankan keperluan untuk menguasai perbualan. Konsep yang sama diterapkan pada ibu bapa. Dengan menguasai perbualan, ibu bapa tidak akan dapat mempelajari sesuatu yang baru yang berlaku di dunia anak.

Kanak-kanak perlu menggunakan kemahiran percakapan mereka dan bidang pertama yang harus dilakukan ini adalah dalam lingkungan unit keluarga. Dengan bimbingan ibu bapa seorang anak kemudian dapat mengetahui had dan perimeter yang dibenarkan untuk diterokai.

Bab 9: Belajarlah Menjadi Komunikator yang Baik

Untuk menjadi orang dewasa yang berkesan kanak-kanak perlu berlatih menjadi komunikator yang baik dan berkesan. Ini juga merupakan kemahiran lain yang kemungkinan besar dicontohi oleh ibu bapa.

Beberapa Cadangan

Berikut adalah beberapa bidang yang dapat diajarkan oleh anak untuk menjadi komunikator yang baik:

  • Mengajar anak untuk mengetahui apa dan bagaimana berkomunikasi adalah langkah pertama untuk menjadi komunikator yang berkesan. Mampu menyumbang kepada perbualan sambil peka dengan peserta lain juga merupakan pelajaran penting untuk dipelajari.
  • Sikap dan keterbukaan yang diajarkan kepada anak untuk menjadi komunikator yang baik juga sangat penting. Sikap seperti menghormati pendapat dan sikap lain dalam subjek tertentu bukan sahaja akan mengajar anak menghormati tetapi juga bagaimana menghargai pendapat lain.
  • Mengajar kanak-kanak pentingnya hubungan mata juga merupakan cara lain untuk membantu anak tetap fokus. Sifat kontak mata ini adalah cara yang baik untuk memastikan pendengar dan penutur sama-sama memperhatikan apa yang diperkatakan.
  • Nada yang anak belajar gunakan akhirnya akan berubah menjadi nada yang sama seperti yang digunakan pada masa dewasa. Mengajar anak agar peka terhadap orang lain dari segi kelantangan yang digunakan dalam perbualan adalah penting kerana banyak orang boleh ditunda dengan nada yang sangat keras atau sangat lembut. Tambahan lagi, ini boleh menjadi pengalaman yang sangat menggusarkan.

Kanak-kanak menyukai peluang untuk bercakap secara terbuka dan tanpa perasaan. Tetapi mesti ada semacam kawalan terhadap nada, sikap, dan rasa hormat yang dilakukan. Apabila kanak-kanak merasa selesa, mereka akan dapat menggunakan kemahiran komunikasi yang baik. Oleh itu, dengan membiarkan talian komunikasi sentiasa terbuka, seseorang kanak-kanak merasa selamat dan kemudian dapat menjadi komunikator yang mahir.

Bab 10: Anak yang Tidak Berkhasiat mempunyai Jalan Panjang di Depan

Sebilangan besar ibu bapa berusaha bersungguh-sungguh untuk memberikan yang terbaik untuk anak-anak mereka, kadang-kadang walaupun itu bukan tugas yang mudah. Namun, hampir semua ibu bapa rela berkorban untuk anak-anak mereka.

Dari sudut mental, anak yang tidak mendapat makanan tidak akan mempunyai interaksi asas antara ibu bapa dan anak, sehingga menyebabkan anak itu tidak lengkap untuk menghadapi interaksi dengan orang lain.

Kanak-kanak yang tidak mendapat makanan secara mental juga tidak akan mampu mengurus diri mereka sendiri di persekitaran selain dari kebiasaan mereka. Mampu mengadakan perbualan dan perhatian orang di sekitar agak sukar.

Kekurangan rohani atau tidak dimakan mempunyai kesan yang sama buruknya jika tidak lebih buruk. Dalam dunia teknologi yang sangat maju sekarang ini, kebanyakan kanak-kanak telah kehilangan kemampuan untuk merasa dan berhubungan dengan orang lain dan diri mereka sendiri.

Tidak ada waktu sunyi yang dihabiskan untuk berdoa atau hanya duduk santai dan menikmati alam semula jadi. Anak-anak sentiasa didorong untuk menjadi lebih baik dan oleh itu dalam usaha mereka untuk mencapainya, mereka telah kehilangan perkara-perkara yang lebih penting dalam hidup.

Kesimpulannya

Menjadi tidak sihat secara rohani, mental dan fizikal boleh membawa kesan yang besar dalam kehidupan anak-anak yang akan dibawa hingga dewasa.

Dari segi kesihatan fizikal, kanak-kanak yang tidak mendapat makanan akan menghadapi banyak masalah. Yang paling ketara ialah keadaan kulit yang biasanya kering dan penuh dengan tekstur yang tidak rata dan menakutkan. Mata, gigi, dan rambut akan kusam dan kurang bertenaga. Nafas kanak-kanak tidak boleh terlalu kuat dan jika ini menunjukkan kekurangan air dan makanan berkhasiat. Tahap tenaga kanak-kanak juga akan berada di bawah purata jika dibandingkan dengan kanak-kanak yang lain dari kumpulan umur yang sama.

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here