15 Alat Diagnostik Windows untuk Memeriksa Kesihatan PC Anda

Gunakan alat diagnostik komputer ini untuk menjalankan pemeriksaan kesihatan PC dan menyelesaikan masalah. Sesuai untuk diagnostik dan sokongan Windows 10.

Tidak kira siapa anda, sama ada pemula atau veteran, sistem Windows anda akhirnya akan menghadapi masalah yang tidak begitu mudah didiagnosis. (Ia berlaku juga pada sistem operasi lain.) Apabila itu berlaku, apa yang anda lakukan?

Anda boleh mengupah seseorang untuk menyelesaikan masalah untuk anda, tetapi itu harus menjadi jalan terakhir. Tidak perlu membayar seseorang apabila anda dapat mengetahui sendiri masalah dengan menggunakan alat yang boleh anda muat turun secara percuma.

Kami mengesyorkan agar mencuba alat ini terlebih dahulu. Banyak yang dapat anda selesaikan dengan menggunakan tool ini sahaja!

Alat Diagnostik Sistem Windows

Masalah hardware adalah masalah yang besar untuk komputer, termasuklah Windows. Ia cenderung berlaku paling kerap apabila anda menggunakan versi lama sistem operasi (contoh: Windows 7 atau Windows 8) atau versi canggih (contoh: Windows Insider).

Tetapi kadang-kadang, anda hanya ingin mengetahui hardware mana yang anda gunakan. Ini adalah alat yang mesti anda ketahui bagaimana menggunakannya untuk kes penggunaan ini.

  1. HWiNFO

HWiNFO adalah alat ringkasan sistem yang paling komprehensif. Ia memaparkan semua maklumat mengenai komputer anda – dari suhu CPU hingga voltan kipas. Sebenarnya, jika anda menggunakan pemproses Ryzen, ini harus menjadi pilihan anda kerana alternatif seperti CPU-Z telah diketahui menunjukkan pembacaan yang salah.

Ini adalah alat yang baik untuk dimiliki apabila anda mahukan bacaan yang paling tepat dari semua yang berkaitan dengan komponen komputer anda.

Muat turun: HWiNFO

  1. Performance Monitor

Seperti pada versi lama sistem operasi, Windows 10 mempunyai Performance Monitor, kecuali sekarang ia ada sebagai aplikasi. Setelah dilancarkan, lihat bar sisi. Di bawah Monitoring Tool, anda akan melihat Performance Monitor.

Secara default, alat ini hanya menunjukkan “% Processor Time” yang memaparkan berapa banyak CPU anda digunakan pada waktu tertentu, tetapi anda dapat menambahkan lebih banyak Counter seperti penggunaan disk, tenaga yang digunakan, ukuran indeks carian, dan lebih banyak lagi.

  1. Reliability Monitor

Reliability Monitor adalah alat tersembunyi yang ada sejak Windows Vista, namun begitu banyak orang yang tidak pernah mendengarnya. Terdapat di System & Security > Security & Maintenance > Maintenance > View reliability history.

Di sini anda akan melihat sejarah sistem anda dan garis masa peristiwa dan kesalahan yang berlaku dalam jangka masa tertentu. Garis biru adalah anggaran dari 1 hingga 10 betapa stabilnya sistem anda dari masa ke masa.

Sekiranya terdapat banyak masalah, ini adalah tempat yang terbaik untuk cari error dan cari cara penyelesaiannya.

Windows Network Diagnostic Tools

Sama ada anda menggunakan Wi-Fi atau Ethernet, ada kemungkinan anda akan menghadapi masalah rangkaian. Ini adalah salah satu masalah yang paling biasa dialami sekarang ini. Itulah sebabnya anda memerlukan alat ini.

  1. WiFi Analyzer

WiFi Analyzer adalah alat percuma yang menganalisis semua rangkaian Wi-Fi sekitar anda dan periksa sama ada ia ada interfere atau tidak.

Setelah dianalisis, ia akan mengesyorkan tetapan saluran untuk anda. Ia tidak sempurna, terutama di pangsapuri yang padat dan bandar yang padat, tetapi dalam beberapa keadaan, ia dapat meningkatkan kelajuan dan kebolehpercayaan Wi-Fi anda dengan baik. Perlu dicuba!

Muat turun: WiFi Analyzer

  1. SoftPerfect Network Scanner

SoftPerfect Network Scanner adalah alat yang mudah digunakan yang mengesan sebarang peranti yang mungkin disambungkan ke rangkaian anda. Utiliti ini menyokong penemuan IPv4 dan IPv6.

Anda boleh menggunakannya di rumah untuk melihat berapa banyak peranti yang disambungkan ke rangkaian anda (untuk memeriksa sama ada ada orang curi data anda ke tidak) atau mencari alamat IP dari peranti tertentu (seperti telefon pintar anda). Pengguna juga boleh memulakan pemadaman jarak jauh.

Versi perisian yang belum dibayar menyenaraikan hingga 10 peranti yang lebih dari cukup untuk kegunaan rumah.

Muat turun: SoftPerfect Network Scanner

Windows Drive Diagnostic Tools

Alat dibawah adalah untuk memeriksa kesihatan hard disk anda.

  1. CrystalDiskInfo

Pernah terfikir adakah hard disk atau SSD anda dalam keadaan baik? Tidak mudah untuk mengetahui, terutamanya dengan SSD yang lebih baru yang boleh rosak sebelum anda menyedari masalahnya.

Oleh itu anda perlukan CrystalDiskInfo.

Program ringkas ini memberi anda gambaran keseluruhan keadaan pemacu data anda, termasuk pemacu HDD, SSD, dan pemacu USB. Perincian merangkumi suhu, masa putaran, waktu operasi, kadar ralat dan banyak lagi. Ia juga mengira Status Kesihatan keseluruhan.

Perlu tahu bahawa ia mempunyai program lain yang dinamakan CrystalDiskMark, yang boleh anda gunakan untuk menanda aras pemacu data anda (iaitu, lihat seberapa cepat mereka dapat membaca dan menulis data).

Muat turun: CrystalDiskInfo

  1. WinDirStat

WinDirStat bermaksud Windows Directory Statistics. Secara ringkas, ia mengimbas pemacu data anda dan memberitahu anda berapa banyak ruang yang digunakan oleh pelbagai folder dan fail, semuanya dipaparkan dalam hierarki berasaskan pokok yang rapi dan paparan grafik terperinci.

WinDirStat bukan sahaja sesuai untuk menggambarkan tempat data anda disimpan, tetapi juga bagus untuk membersihkan fail yang hilang dan memulihkan ruang cakera.

Muat turun: WinDirStat

  1. Windows Disk Management

Windows Disk Management adalah utiliti cakera terbina dalam untuk menguruskan partisi pada Windows 10. Alat ini juga membolehkan pengguna memeriksa tahap keselamatan SSD atau HDD dan membuat partition baru.

Melalui utiliti ini, anda juga dapat mengimbas sebarang partition yang bermasalah. Untuk melakukan ini, klik kanan partition yang ingin anda imbas, kemudian pergi ke Properties> Tools> Check.

Windows Memory Diagnostic Tools

Masalah RAM adalah satu lagi masalah biasa bagi komputer di rumah. Sekarang, terlalu mudah kehabisan RAM fizikal, yang boleh menyebabkan kelambatan sistem dan bahkan kerosakan. Nasib baik, diagnosis biasanya mudah.

  1. Resource Monitor

Windows mempunyai ciri yang disebut Resource Monitor, yang sudah ada sejak Windows Vista. Asalnya, anda harus melancarkannya melalui Task Manager, tetapi kini aplikasi terpisah di Windows 10 yang boleh anda lancarkan melalui Start Menu.

Resource Monitor adalah cara lanjutan untuk melihat realtime data mengenai sistem anda dan biasanya digunakan bersama dengan Performance Monitor. Namun, saya menggunakannya terutamanya untuk melihat perincian proses dan penggunaan memori. Memang, ini adalah salah satu kaedah termudah untuk menyelesaikan masalah RAM.

  1. Windows Memory Diagnostic

Tahukah anda Windows sebenarnya mempunyai alat bawaan yang secara fizikal dapat menguji modul RAM anda untuk memeriksa apakah mereka bebas dari masalah? Nama aplikasi itu adalah Windows Memory Diagnostic.

Menggunakannya akan restart komputer anda. Semasa boot, alat ini akan menjalankan beberapa ujian pada RAM anda, dan jika menghadapi sebarang kesalahan atau kegagalan, ia akan melakukan yang terbaik untuk memberitahu anda modul mana yang menjadi penyebabnya. Anda harus mengganti modul itu secepat mungkin.

Windows Display Diagnostic Tools

Sekiranya anda mengalami masalah tentang display (paparan), berikut adalah senarai alat yang anda boleh manfaatkan.

  1. JScreenFix

Perhatikan skrin anda dengan teliti. Adakah anda melihat bintik-bintik yang tidak disebabkan oleh kotoran debu? Sekiranya demikian, anda mungkin mempunyai stuck pixel, yang merupakan piksel yang tersekat pada warna tertentu.

JScreenFix adalah alat web yang dapat membantu. Semua yang dilakukannya adalah memancarkan kawasan skrin dengan piksel tersekat dengan beratus-ratus warna yang berbeza setiap saat. Ini akan melepaskan piksel selepas kira-kira sepuluh minit.

Adakah ia selalu berfungsi? Tidak. Kadang kala piksel yang tersekat akan tersekat selamanya kerana kecacatan fizikal pada skrin. Tetapi JScreenFix mempunyai kadar kejayaan lebih dari 60 peratus, jadi cubalah jika anda mempunyai piksel tersekat.

Laman web: Jscreen Fix

  1. PixelHealer

PixelHealer adalah utiliti percuma tetapi sangat berkesan yang boleh anda gunakan untuk menghidupkan piksel mati. Tidak seperti Jscreen Fix, utiliti ini memerlukan pengguna untuk memuat turunnya, tetapi ukuran failnya kurang dari 100KB, jadi ia tidak menjadi masalah.

Aplikasi kembarnya, InjuredPixels, dapat digunakan untuk mengesan piksel mati, tersekat, atau panas, yang pada gilirannya, dapat diperbaiki oleh PixelHealer. Aplikasi ini memancarkan warna RGB ke atas piksel mati untuk menghidupkannya semula.

Kedua-dua aplikasi dilengkapi dengan pemasang mudah alih yang menghilangkan keperluan untuk install. Pengguna hanya boleh membuka zip fail dan menjalankan program.

Muat turun: PixelHealer | InjuredPixel

Alat Diagnostik Malware Windows

Alat dibawah ini pula adalah berkaitan dengan Malware. Anda boleh guna aplikasi berikut untuk memeriksa kesihatan komputer anda, bebas daripada malware.

  1. AdwCleaner

AdwCleaner adalah malware scanner yang mudah, tetapi pantas, cekap, dan percuma.

Program ini direka khas untuk mengesan malware yang datang dari installer files. Ia boleh mengesan adware, toolbars, browser hijackers, dan lain-lain.

Hasil imbasan disusun sebagai services, fail, DLL, schedules task, registry, dan banyak lagi.

Muat turun: AdwCleaner

  1. Malwarebytes

Malwarebytes telah menjadi raja pengimbas malware selama bertahun-tahun sekarang. Sebilangan besar orang pernah mendengarnya sekurang-kurangnya sekali, tetapi jika belum, ketahuilah bahawa banyak orang menganggap ini adalah aplikasi yang wajib ada pada setiap komputer.

Malwarebytes datang dalam versi Percuma dan Premium. Versi Percuma memang bagus, dan sudah memadai untuk kebanyakan pengguna, tetapi versi Premium mempunyai semua ciri canggih yang hebat.

Muat turun: Malwarebytes

  1. ClamWin

ClamWin mungkin kelihatan primitif, tetapi jangan biarkan itu menipu anda. Ini adalah salah satu pengimbas antivirus percuma terbaik yang ada sekarang. Imbasan boleh memakan masa, tetapi ia mengesan segala-galanya, jadi ianya sangat berbaloi.

Mengapa menggunakan ClamWin? Kerana ia adalah sumber terbuka (opensource), tidak seperti alternatif yang disebutkan di atas.

Muat turun: ClamWin

Periksa Masalah PC Anda Dengan Alat Diagnostik Ini

Kami harap artikel ini berguna. Adakah anda perlu install semua? Tidak, mungkin tidak. Pilih saja yang anda perlu guna sahaja.

Photo by Markus Spiske on Unsplash