Cara memanfaatkan sepenuhnya widget iOS 14 dan penyesuaian skrin utama iPhone

Anda mungkin pernah melihat tangkapan skrin yang memaparkan skrin utama iOS yang jauh berbeza dengan pilihan saham Apple menyediakan. Ya, jika anda seorang Android pengguna yang mungkin anda menertawakan pemilik iPhone kerana akhirnya (hampir) mengikuti ciri penyesuaian yang mereka miliki selama bertahun-tahun, tetapi jika anda peminat iOS, anda mungkin hanya ingin tahu bagaimana untuk bergabung. Sebenarnya mudah – dengan syarat anda mempunyai banyak masa untuk diluangkan, dan anda tidak keberatan dengan beberapa jalan keluar yang tidak kemas (jangan risau, tidak perlu melakukan jailbreak)

Widget

Penambahan baru yang besar yang mendorong semua skrin yang dikongsi di media sosial adalah widget skrin utama, yang disokong di bawah iOS 14 untuk pertama kalinya. Ini boleh menjadi pihak pertama atau ketiga, dan disertakan dengan aplikasi yang anda muat turun dari App Store. Terdapat sebilangan pemaju yang berusaha memastikan mereka bersedia pada atau menjelang pelancaran iOS, dan Sarah telah membuat senarai beberapa yang terbaik untuk anda periksa sama ada anda tidak pasti di mana hendak bermula.

Salah satu aplikasi widget kegemaran peribadi saya ialah Widgetsmith, sebuah aplikasi yang, seperti namanya, dibuat sepenuhnya untuk tujuan membuatnya. Ini memungkinkan anda berbagai pilihan penyesuaian, mempunyai sejumlah fungsi berguna dan berguna, termasuk kalendar, cuaca dan jam, dan dilengkapi dengan pilihan font yang berbeza untuk menyesuaikan gaya anda. Saya selalu berhasrat untuk membuat tampilan nada tunggal yang bersih dengan iOS sebanyak mungkin, dan Widgetsmith adalah yang terbaik yang saya dapati setakat ini untuk membuat paparan skrin utama yang kelihatan seperti tanpa sempadan (dengan syarat kertas dinding iOS anda warna pepejal yang sesuai dengan salah satu yang disokong oleh aplikasi).

Widget sangat bagus untuk memberikan tepat di skrin utama anda (di mana anda memerlukannya) maklumat sekilas yang biasanya anda tidak ingin menyelami aplikasi untuk mengambilnya. Ada yang dapat jalan pintas ke ciri berguna, seperti widget carian yang terdapat di dalam aplikasi iOS Google, tetapi kebanyakan dibuat terutamanya untuk mengurangkan jumlah masa yang anda habiskan di dalam aplikasi itu sendiri.

Ikon aplikasi tersuai

Walaupun Widget masih baru, komponen besar lain dari penyesuaian ini bukanlah: keupayaan untuk membuat ikon skrin utama untuk aplikasi iOS. Itu sudah berlaku sejak Apple memperkenalkan aplikasi Pintasan di iOS beberapa tahun yang lalu. Tetapi banyak orang menemui fitur tersebut untuk pertama kalinya sebagai hasil daripada peningkatan perhatian di sekitar penyesuaian skrin utama dengan pengenalan Widget di iOS 14.

Membuat ikon tersuai di iOS sebenarnya tidak melakukannya, secara tegas – apa yang sebenarnya anda lakukan ialah membuat Pintasan baru yang mencetuskan pelancaran aplikasi, dan menggunakan gambar tersuai untuk penanda buku itu yang kemudian tinggal di skrin utama anda. .

Ini bukan penyelesaian yang ideal, kerana ini bermaksud A) anda tidak akan mempunyai lencana pemberitahuan pada “aplikasi” anda, dan B) sistem akan mengarahkan anda ke aplikasi Pintasan Apple terlebih dahulu, yang dibuka selama beberapa saat sebelum bertemu anda ke dalam aplikasi sebenar yang anda pilih untuk jalan pintas.

Apple jelas tidak merancang fitur Pintasan ini untuk penggunaan ini (membuka aplikasi sasaran dimaksudkan sebagai permulaan rentetan tindakan automatik), tetapi Apple juga tidak pernah berminat untuk membiarkan pengguna memilih ikon tersuai mereka sendiri, jadi ini yang terbaik yang boleh kita buat buat masa ini. Nasib baik, prosesnya agak mudah. Nasib baik, ada banyak langkah yang terlibat, jadi cukup memakan masa untuk menyesuaikan keseluruhan skrin utama anda.

Berikut adalah video bagaimana melakukan ini semudah mungkin:

 

Kredit Imej: Darrell Etherington

Terdapat beberapa contoh hebat dari apa yang dapat dilakukan oleh individu kreatif dengan ini, dengan sedikit masa dan sedikit minyak siku. Dengan lebih banyak pilihan widget sentiasa dalam talian sepanjang masa, kita mungkin baru mula melihat had untuk menguji batas apa yang mungkin di bawah peraturan Apple juga.

Leave a Comment