Cara Melindungi Diri Anda Dari Adware Dan Spyware – Panduan Terbaik Untuk Menghapus Dan Melindungi Terhadap Adware Dan Spyware Pada PC Anda

Apa itu perisian intip? Apa itu adware? Anda mungkin pernah mendengarnya kerana semua orang yang berada dalam talian dihujani maklumat mengenai produk yang dapat membantu melindungi daripada kedua-dua perkara ini atau mendapat banyak spam sehingga mereka terpaksa mengeluarkannya dari sistem mereka.

Spyware dan adware adalah dua perkara yang terpisah tetapi dapat disatukan untuk satu sebab. Itu adalah bahawa mereka tanpa belas kasihan dalam apa yang dapat mereka lakukan untuk komputer dan anda.

  • Mereka mempertaruhkan kewarasan anda dengan iklan pop timbul.
  • Mereka juga mempertaruhkan komputer anda, kerana terlalu banyak kepingan iklan atau perisian intip di komputer anda dan tidak akan berfungsi dengan baik lagi.
  • Mereka juga akan mempertaruhkan identiti peribadi anda.

Namun, ada banyak yang boleh anda lakukan untuk melindungi dari masalah ini. Penyelesaiannya dua kali ganda. Anda mesti menyingkirkan semua jenis perisian intip atau adware yang tersembunyi di komputer anda sekarang. Kemudian, anda perlu melindungi diri anda daripada memasuki sistem anda lagi.

Maklumat dan penyelesaian yang anda perlukan ada dalam artikel ini.

Kandungan

Bab 1: Spyware Boleh Memusnahkan

Spyware dan adware adalah dua haiwan yang berbeza. Masing-masing mempunyai kemampuan untuk menjadikan hidup anda berantakan. Sekiranya anda bergantung pada internet untuk apa sahaja atau anda bergantung pada komputer untuk apa sahaja, adalah mustahak anda memahami sepenuhnya perkara-perkara ini dan bagaimana ia berfungsi.

Kunci pertama untuk melindungi diri anda dari perkara-perkara ini adalah memahami sepenuhnya apa itu. Itu akan membolehkan anda mengetahui cara tidak melakukan kesalahan biasa yang menyebabkan perisian intip masuk ke komputer anda.

Apa itu Spyware?

Menurut Microsoft, perisian intip adalah istilah yang menggambarkan jenis perisian yang digunakan untuk perkara seperti mengumpulkan maklumat peribadi, mengubah konfigurasi komputer anda, iklan dan apa sahaja yang boleh dilakukan. Caranya ialah perisian intip dimuat turun tanpa kebenaran anda. Biasanya, anda tidak akan tahu walaupun ia memasuki sistem anda.

Apa itu Adware?

Perbezaan antara perisian intip dan adware hanya kecil. Dengan perisian intip, potensi maklumat bocor dapat dibocorkan ke sumber lain. Dengan kata lain, seseorang mengintip anda. Dengan adanya adware, perisian ini ditujukan untuk menampilkan iklan.

Adakah Semuanya Buruk?

Sayangnya, banyak orang yang percaya bahawa semua jenis perisian ini tidak baik dan harus dielakkan. Tetapi, itu tidak selalu berlaku. Kenyataannya ialah anda mungkin ingin menggunakan jenis perisian ini untuk digunakan.

Ingatlah, untuk menjadikannya perisian pengintip itu mesti dimuat turun ke komputer anda tanpa persetujuan anda.

Mengapa anda mahu mempunyai perisian intip yang menjejaki maklumat peribadi anda? Mengapa anda mahu iklan tersebut? Anda sebenarnya boleh mendaftar untuk perkhidmatan dalam talian dan apabila anda melakukannya, anda mungkin juga bersetuju untuk menerima iklan yang disasarkan.

Syarikat seperti ini sangat berguna untuk mengesan tempat anda dalam talian dan apa yang anda lakukan untuk menyediakan iklan yang disasarkan kepada minat anda. Daripada melihat iklan yang tidak ada hubungannya dengan anda, anda akan melihat iklan berdasarkan tempat yang anda lawati dalam talian.

Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, perisian pengintip boleh menjadi sesuatu yang mengganggu dan bahkan berpotensi untuk banyak membahayakan anda dan komputer anda.

Mengubah Konfigurasi

Salah satu masalah yang sering terjadi pada perisian intip dan adware ialah mereka dapat mengubah tetapan komputer anda, menjadikannya agak menjengkelkan untuk anda log masuk. Di sini, mereka mungkin mengubah halaman utama penyemak imbas web. Atau, semasa anda mencari, halaman ini boleh diubah. Beberapa produk malah akan membuat perubahan lain pada konfigurasi sebenar komputer anda.

Masalah dengan perkara-perkara ini adalah bahawa mereka biasanya sangat sukar untuk berubah kembali. Anda mungkin tidak mempunyai kemampuan untuk melakukan ini kerana ia agak sukar.

Memperlahankan Komputer Anda

Masalah lain dengan perisian intip dan adware adalah bahawa ia dapat melambatkan komputer anda secara drastik. Pertama sekali, ia boleh menyakitkan hati anda dengan menjengkelkan. Iklan pop timbul mungkin berlaku. Tetapi, perlahan-lahan komputer anda akan mula bergerak lebih perlahan. Sekiranya anda tidak menyedarinya pada mulanya, semakin banyak perisian intip yang masuk ke dalam sistem, semakin sukar bagi anda untuk melakukan perkara yang anda mahu lakukan.

Ini berlaku kerana komputer anda diminta untuk melakukan lebih banyak perkara. Bukan hanya perlu melakukan tugas yang anda inginkan, tetapi juga perlu melakukan tugas yang dijalankan oleh spyware. Menjalankan penjejakan dalam talian, memunculkan iklan, memantau penggunaan anda; semua perkara ini boleh menuntut sistem anda. Jadi, ia melambatkan.

Dalam beberapa kes, terdapat banyak komputer yang boleh berhenti bergerak. Anda mungkin mengalami kerusakan pada anda atau turun kerana tidak dapat melakukan semua operasi yang diminta.

Menyampaikan Maklumat

Beberapa jenis perisian intip jauh lebih teruk. Walaupun jarang berlaku, ini adalah jenis terburuk. Sama seperti adware dapat mengesan apa yang anda lakukan dalam talian untuk membantu menargetkan iklan yang tepat kepada anda, spyware dapat melakukan hal yang sama.

Namun, dalam beberapa kes, ia dapat mengambil gambar laman web yang anda lawati dan maklumat yang anda masukkan. Ia mungkin mengambil gambar-gambar ini dan melaporkannya kembali ke sumber perisian intip.

Apabila ia melakukannya, maklumat peribadi anda, seperti maklumat kad kredit anda, alamat anda, dan juga maklumat sensitif lain yang anda masukkan dalam talian dapat disampaikan kembali ke sumbernya.

Inilah masanya dan mengapa anda mendengar mengenai perisian intip dan adware yang menyebabkan masalah pencurian identiti. Walaupun situasi seperti ini tidak sering terjadi, mereka masih berpotensi di sana dan harus dilindungi.

Pelan Tindakan

Spyware dan adware bukanlah sesuatu yang boleh anda abaikan. Bagi kebanyakan orang, ia adalah sesuatu yang perlu difikirkan semasa anda berada dalam talian. Nasib baik, ia tidak perlu menjadi sesuatu yang anda bimbangkan setiap hari. Sebenarnya, terdapat banyak cara untuk melindungi diri anda daripada jenis masalah ini.

1. Bersihkan komputer anda . Kami akan membincangkan bagaimana melakukan ini dalam bab-bab yang akan datang. Buang semua adware dan spyware di dalamnya sekarang.

2. Jaga kebersihannya . Menjaga kebersihan bermaksud pemantauan berterusan terhadap apa yang berlaku dalam talian. Ini juga bermaksud mendidik diri sendiri bagaimana spyware masuk ke komputer anda dan melindungi diri anda dari pencerobohan.

Anggap spyware dan adware serius seperti virus. Lindungi diri anda dan komputer anda daripadanya.

Bab 2: Bagaimana perisian penyebaran perisian penyebaran?

Salah satu perkara yang paling penting untuk anda fahami adalah bagaimana penyebaran perisian intip. Bagaimana ia datang dari sumbernya ke komputer anda?

Dengan memahami hakikat ini, anda akan mengetahui cara melindungi diri anda dari pencerobohan di masa hadapan.

Ia Bukan Virus

Satu perkara yang perlu diketahui ialah spyware dan adware bukan virus dan tidak menyebar dengan cara yang sama seperti virus. Dengan adanya virus, sistem komputer yang dijangkiti digunakan untuk menyebarkan virus dari satu sistem ke sistem yang lain. Ia secara aktif mencari mangsa seterusnya. Spyware masuk ke dalam sistem anda dengan penipuan. Dalam kebanyakan kes, anda memuat turunnya ke komputer anda.

Anda telah memasangnya

Selalunya, perisian intip memasuki komputer semasa pengguna komputer memasangnya. Sudah tentu, anda tidak akan tahu bahawa anda melakukan itu. Apa yang berlaku agak membimbangkan.

Anda melayari laman web dan mencari perisian yang anda mahu miliki. Anda memuat turunnya. Sedikit yang anda tahu bahawa perisian yang baru sahaja anda muat turun telah menggunakan perisian pengintip dan sekarang anda mempunyai perisian yang diinginkan dan perisian pengintip yang tersembunyi di komputer anda. Anda mungkin tidak tahu ia ada selama berbulan-bulan!

Atau, anda mungkin mempunyai perisian intip yang menipu anda untuk memuat turunnya. Dalam hal ini, anda mungkin diminta untuk melakukan operasi yang “diperlukan” untuk menyelesaikan muat turun. Apabila anda melakukannya, anda sebenarnya memuat turun perisian intip atau adware ke komputer anda.

Beberapa versi terbaru perisian ini lebih dahsyat kerana mereka berjanji akan melindungi komputer anda. Anda boleh memuat turun program dan menawarkan perisian keselamatan dengan muat turunnya. Anda memuat turunnya memikirkan bahawa ia menghentikan perisian intip sedangkan sebenarnya ia melakukan sebaliknya. Ia sebenarnya perisian pengintip itu sendiri.

Dalam beberapa kes, perisian intip masuk ke komputer anda dengan berpura-pura menawarkan perkhidmatan atau alat yang berguna kepada anda. Sebagai contoh, jenis spyware “giveaway” yang biasa adalah pemecut web, yang menjanjikan untuk mempercepat interaksi anda dalam talian, menjadikan melayari internet lebih cepat. Sama sekali tidak akan melakukan ini untuk anda.

Beberapa jenis program ini bahkan disasarkan kepada kanak-kanak. Mereka mungkin menawarkan “rakan” yang dapat memantau apa yang anak anda lakukan dalam talian, menjaga keselamatan mereka dan memberi mereka kemampuan untuk melakukan sesuatu dalam talian tanpa pengawasan Anda.

Masalahnya ialah dia juga mungkin alat pengintip yang akan menargetkan iklan secara langsung kepada anak anda semasa sesi dengannya.

Perisian perkongsian

Cara lain agar perisian intip masuk ke komputer adalah melalui shareware. Ia sering disertakan dengan jenis produk ini. Salah satu jenis program ini adalah utiliti perdagangan fail. Apabila anda membeli dan memasang program yang anda mahukan, anda juga memuat turun perisian intip.

Beberapa syarikat yang mempunyai keperluan dan kemungkinan keuntungan dari perisian intip dan adware bahkan telah bekerjasama dengan penyedia shareware dalam membayarnya untuk memasukkan perisian intip ke dalam perisian yang kemungkinan besar akan anda muat turun dan gunakan.

Lebih umum, shareware memasukkan perisian pengintip ke dalamnya oleh syarikat perisian intip. Dalam kes-kes ini, penyedia perisian shareware tidak mengetahui bahawa ada.

Anda Telah Menukar Ciri Keselamatan

Malangnya, ada cara lain yang boleh masuk ke dalam komputer anda spyware dan adware. Contohnya, mungkin dalam bentuk mengubah ciri keselamatan anda. Bahkan mungkin mendorong anda untuk melakukan ini tanpa menyedari apa yang anda lakukan.

Penyemak imbas web Penjelajah Internet menawarkan pemberitahuan bawaan kepada pengguna ketika ada sesuatu yang cuba dimuat turun ke komputer anda atau, ketika ada sesuatu yang membuat perubahan pada sistem anda. Tetapi, ini boleh dimanipulasi dengan klik mudah pautan di laman web.

Pertimbangkan iklan pop timbul yang menjengkelkan. Iklan pop timbul adalah iklan yang muncul secara literal ketika anda menggunakan komputer. Biasanya ia berlaku semasa anda melayari laman web. Dalam kebanyakan kes, hanya dengan menutup iklan, anda sudah selesai. Tetapi, adakah anda pernah menyukai iklan yang kelihatan seperti kotak keselamatan Windows?

Ini sebenarnya boleh menjadi pemicu agar perisian intip dimuat turun. Mereka kelihatan sangat banyak seperti kotak dialog standard yang memberi anda maklumat. Anda mengkliknya, mereka mengubah ciri keselamatan anda dan dalam beberapa minit, anda mempunyai perisian intip untuk ditangani. Itu hanyalah sesuatu yang anda mahu berlaku.

Satu kotak dialog tersebut menawarkan untuk “mengoptimumkan akses internet anda.” Walaupun anda menekan butang “Tidak”, anda masih mengklik iklan tersebut, yang cukup untuk mendorongnya untuk memuat turun.

Lubang keselamatan dalam sistem anda boleh menjadi cara lain masuknya perisian pengintip. Di sini, mereka mungkin berada di penyemak imbas web anda atau lubang tersebut mungkin mengintai program yang anda gunakan. Sekiranya anda melayari laman web dan berlaku di lokasi di mana perisian pengintip seperti ini mengintai, ia sebenarnya dapat menyerang lubang-lubang di sistem anda dan memaksa komputer memuat turun perisian tersebut. Ini sering dipanggil pemacu dengan memuat turun.

Ini boleh berlaku dengan Internet Explorer dan juga waktu operasi Microsoft Java di mana risiko keselamatan berada. Mereka yang telah mencipta jenis perisian spyware ini mempunyai pengetahuan yang luas mengenai perisian anti virus dan perisian firewall.

Melalui Virus?

Walaupun perisian intip jauh berbeza daripada virus, perisian intip boleh menjadi maksud virus sebenarnya. Sebagai contoh, jika virus seperti ini masuk ke komputer anda, ia mungkin memasang banyak perisian intip pada satu masa ke komputer anda.

Ini berlaku dengan satu jenis virus yang dikenali sebagai W32.spybot.worm. Ia menggunakan maklumat pornografi untuk menjangkiti sistem pengguna dan mencabar semua jenis iklan kerana itu.

Ini adalah kaedah yang paling biasa di mana spyware dapat masuk ke komputer anda. Kadang-kadang, anda, pengguna komputer adalah orang yang membuat keputusan untuk memuat turunnya dengan memuat turun program lain. Pada masa lain, ia masuk ke komputer anda.

Namun, walaupun membahayakan perkara ini, hakikatnya anda boleh terus menggunakan internet dan menggunakan muat turun yang anda dapati di sana.

Anda hanya perlu belajar bagaimana mencari masalah yang berpotensi dan bagaimana mengelakkan program tambahan yang tidak diingini. Sebenarnya, anda juga perlu memantau keperluan komputer anda walaupun anda belum memuat turun sesuatu.

Pada bab yang akan datang, kita akan membincangkan kaedah penyingkiran sebenar. Kemudian, kita akan kembali belajar melindungi diri anda daripada muat turun yang mungkin mengandungi perisian intip atau adware di dalamnya.

Bab 3: Cara Menghilangkan Spyware

Terdapat beberapa cara untuk membuang perisian intip dari komputer anda. Sekiranya anda mempunyai pengetahuan mengenai virus, maka anda dapat dengan mudah memahami kebanyakan kaedah ini dan bagaimana kaedah tersebut berpotensi bermanfaat bagi anda.

Spyware dapat dikesan dengan banyak cara yang sama seperti virus. Imbasan komputer anda dapat melegakan banyak jenis perisian intip dan adware dan membantu anda membuangnya dengan selamat dari komputer anda.

Senario terburuk bagi pengguna komputer yang mempunyai sejumlah besar perisian intip dan adware di komputer mereka adalah dengan memasang semula sistem komputer mereka. Dalam kes ini, memerlukan banyak bantuan profesional, dalam banyak kes, untuk membuat sandaran data di komputer dan kemudian memasang semula sistem operasi sepenuhnya untuk unit ini.

Tetapi, itu bukan perkara biasa dan ini bukan langkah pertama untuk anda ambil. Terdapat beberapa perkara lain yang harus anda lakukan terlebih dahulu. Terdapat banyak pertolongan di luar sana tetapi memerlukan sedikit lebih banyak pertolongan dan pengetahuan untuk membawa anda ke tahap mengetahui program apa yang berpotensi memberi manfaat dan yang mungkin tidak akan berlaku.

Ia Menjadi Buruk

Penting untuk menyedari bahawa perisian intip bukan lagi sesuatu yang berlaku pada lelaki lain. Anda harus menganggap ini sebagai risiko yang kuat seperti virus. Anda tidak perlu membuat kesalahan dalam memuat turunnya ke komputer anda untuk menjadi mangsa kepadanya. Ia hanya boleh berlaku.

Oleh itu, terdapat banyak produk di pasaran yang menyatakan dapat memberikan anda sumber yang terbaik untuk menghilangkan perisian intip dan perisian iklan dari komputer anda. Ada yang sangat berkebolehan, sementara yang lain bahkan boleh menjadi program perisian intip yang mengintai diri sendiri.

Ia akan dikenakan biaya. Sekiranya anda tidak mempunyai perlindungan perisian intip pada komputer anda sekarang, anda perlu melabur di dalamnya. Itu boleh menjadi sejumlah wang yang lumayan. Tetapi, jika anda membiarkannya dan memasang semula sistem operasi komputer anda, ini akan menyebabkan anda lebih mahal.

Oleh itu, masuk akal untuk membuat keputusan sekarang untuk memperbaiki sistem anda.

Tiga Langkah Mengeluarkan Spyware

Terdapat tiga langkah utama yang harus anda fahami sepenuhnya untuk memastikan perisian pengintip dan adware tetap diabaikan. Tanpa salah satu komponen ini, anda berisiko berpotensi untuk memasukkannya ke dalam komputer anda.

Langkah 1: Program Anti Spyware

Program-program ini memberi anda kemampuan untuk membersihkan sistem anda. Mereka berfungsi seperti program virus kerana mereka akan membuang apa sahaja yang tersembunyi di komputer anda yang berpotensi berisiko bagi anda.

Mereka juga memberikan perlindungan seperti firewall yang akan membantu mencegah serangan spyware lebih lanjut di komputer anda setelah berjaya dihapuskan.

Langkah 2: Berhati-hatilah Dengan Apa Yang Ada Di Luar sana

Anda perlu tahu program mana yang paling berpotensi menyakitkan anda. Terdapat banyak program yang biasa digunakan dan mempunyai spyware atau adware yang tersembunyi di dalamnya. Kami akan menunjukkan kepada anda mana pelaburan berpotensi berisiko.

Langkah 3: Selamat

Terdapat langkah-langkah keselamatan khusus yang mesti anda buat untuk memberikan perlindungan terhadap pencerobohan spyware di masa depan. Kaedah ini akan memberi anda perlindungan yang kuat daripada melakukan kesalahan atau bahkan membiarkan lubang sistem keselamatan anda membahayakan anda.

Dengan menjelaskan kepada anda apa pilihan yang anda miliki, anda akan dapat membuat keputusan yang tepat mengenai perlindungan yang tepat untuk perisian intip dan adware untuk anda.

Tidak ada keraguan bahawa anda harus berhati-hati semasa anda dalam talian untuk mengelakkan situasi spyware atau adware yang berpotensi bermasalah. Walaupun begitu, akan sangat sukar untuk melindungi diri anda 100% sepanjang masa. Namun, dengan beberapa langkah mudah, anda dapat berjaga-jaga dalam menentang kemungkinan spyware.

Akhirnya, adalah penting untuk menyebutkan fakta bahawa setiap jenis pendidikan yang anda terima mengenai perisian intip dan adware harus disampaikan kepada seluruh keluarga, atau sekurang-kurangnya sesiapa yang menggunakan komputer anda. Kanak-kanak sering menjadi sasaran perisian intip dan adware. Ingat bahawa yang diperlukan hanyalah klik tetikus untuk memuat turunnya.

Mendidik anak-anak anda mengenai ancaman yang berpotensi ini akan membantu anda mendapatkan faedah sebenar dalam keberkesanan program ini. Sebilangan besar kanak-kanak yang dapat menggunakan komputer sendiri dapat memahami kemungkinan risiko keselamatan yang ada. Beri mereka senarai semak untuk melindungi diri mereka dan pelaburan komputer anda.

Bab 4: Program Anti Spyware

Program anti spyware akan menjadi alat yang paling berkesan dan bermanfaat untuk anda gunakan dalam memerangi segala perkara spyware. Dalam kebanyakan kes, ia akan membuang sebahagian besar perisian intip dan adware dari komputer anda.

Beberapa jenis perisian intip boleh menimbulkan masalah yang lebih besar dan sering sukar dibuang. Walaupun begitu, ada beberapa alat yang sangat baik yang tersedia untuk membantu kebanyakan pengguna komputer untuk memerangi ancaman perisian intip.

Program Ada

Terdapat banyak program di pasaran yang dapat membantu menghilangkan spyware. Walaupun kami tidak menganjurkan satu program di sini, ada beberapa yang mesti disebutkan untuk mengetahui apa itu, apa yang dapat mereka lakukan dan dari mana asalnya.

Salah satu program tersebut ialah OptOut. Program ini dirancang oleh Steve Gibson dan benar-benar menjadi salah satu alat pendiri dalam memerangi perisian intip. Ini adalah salah satu alat pertama untuk melakukan ini dan oleh itu merupakan asas untuk program lain yang akan disusun.

Beberapa alat yang paling popular termasuk Ad-Aware yang direka oleh Lavasoft. Program lain adalah program Spybot-Search and Destroy yang dicipta oleh Patrick Kolla.

Program-program ini telah membantu banyak pihak untuk berjuang. Sebenarnya, mereka bukan sahaja membuang perisian intip tetapi mereka juga berusaha untuk menghentikan muat turunnya.

Anda juga boleh melihat Microsoft untuk mendapatkan bantuan. Beberapa bulan yang lalu, mereka mula mengerjakan program untuk menolong jenis perlindungan ini. Program ini adalah untuk Windows XP, Windows 2000 atau Windows 2003, dan merupakan program yang boleh dimuat turun secara percuma yang berakhir pada bulan Julai dalam versi beta. Ia dipanggil Windows AntiSpyware beta.

Versi kedua program ini dipanggil Windows Defender dan merupakan ujian beta kedua. Yang satu ini tersedia hingga akhir tahun 2006. Walaupun program ini tersedia, mungkin perlu masa anda gunakan untuk melindungi komputer anda. Dijangkakan versi lengkap akan tersedia pada tahun 2007 setelah ujian beta selesai.

Masih banyak lagi program anti spyware yang tersedia untuk memenuhi keperluan anda. Mana satu pilihan yang tepat untuk anda? Masih banyak yang perlu diambil kira.

Bagaimana dengan yang percuma?

Satu perkara yang mungkin anda tergoda adalah program anti spyware percuma. Program percuma nampaknya sangat memikat, tidak ada yang benar-benar mahu membayar perlindungan sekiranya tersedia tanpa bayaran.

Semasa mempertimbangkan produk anti spyware percuma, luangkan masa untuk benar-benar mengetahui siapa mereka, apa yang mereka tawarkan dan apa yang mereka masukkan ke komputer anda. Terdapat beberapa program percuma yang sangat baik untuk dipertimbangkan.

Namun, ada banyak lagi yang cenderung mengandungi perisian intip atau adware sendiri dan menjadi tipu daya untuk membuat anda memuat turunnya. Oleh itu, melainkan jika anda telah membuat kajian mengenai produk tersebut, sesuatu yang akan kami bicarakan dalam beberapa minit, jangan memuat turun apa-apa.

Anti Spyware Dan Perlindungan Virus

Salah satu daripada banyak perkara yang anda dapati sekarang dalam perlindungan perisian intip adalah program yang kini menggabungkan produk anti virus dengan produk anti spyware. Masing-masing dapat bermanfaat.

Beberapa syarikat yang mula menyatukannya termasuk McAfee, Symantec dan Sophos. Pelindung perisian anti virus terkemuka ini kini menyediakan perisian yang akan menangani perisian intip sekaligus sebagai perlindungan virus.

Tetapi, tahukah anda bahawa tidak semua program ini benar-benar berminat untuk melakukan ini? Walaupun dari sudut pandang pelanggan anda dapat dengan mudah melihat betapa spyware sama berbahayanya dengan virus, dari sudut perniagaan, ada kekhawatiran.

Bagaimana jika program anti spyware melabelkan produk syarikat sebagai perisian intip? Mungkinkah mereka dituntut untuk melakukannya? Ini adalah keprihatinan nyata sehingga hari ini bagi pembangun perisian ini seperti yang anda fahami.

Sebilangan besar dari mereka hanya melabelkan program yang mereka anggap mungkin sebagai program perisian intip dengan istilah yang kurang menyinggung perasaan seperti penggunaan Symantec “ancaman lanjutan” semasa imbasan komputer anda.

Sekiranya anda membeli gabungan dua alat yang sangat penting ini untuk komputer anda? Ini adalah keputusan peribadi program mana yang anda gunakan dan / atau beli. Tetapi hakikatnya adalah bahawa anda mesti mempunyai sesuatu yang berfungsi untuk memberi anda perlindungan mutlak.

Boleh difahami kebanyakan orang keliru dengan program mana yang sesuai untuk digunakan. Sebilangan orang berpendapat lebih daripada satu program diperlukan. Namun, program terkini adalah pilihan yang tepat.

Bagaimana Mereka Akan Membantu Anda

Tidak kira sama ada anda benar-benar berjaya memilih produk atau tidak, anda perlu menyedari bagaimana produk itu sesuai untuk anda. Terdapat dua konsep yang perlu difahami dalam program anti spyware.

Pertama sekali, sama seperti program virus menjalankan “imbasan” di komputer anda, program perisian intip akan sama. Ia akan berjalan melalui fail di komputer anda, dalam kebanyakan kes, fail yang jelas dan fail yang tersembunyi.

Apabila melihat sesuatu yang berpotensi menjadi perisian intip, ia mengumpulkan lokasi dan perinciannya. Setelah imbasan selesai, ia akan memberi anda perincian mengenai apa yang dijumpai, di mana ia berada dan apa itu.

Dalam beberapa kes, anda dapat membuang program sepenuhnya dari komputer anda. Dalam kes lain, adalah mustahak bagi anda untuk menyekat fail agar tidak berfungsi kerana fail tersebut diletakkan di tempat atau cara yang tidak dapat dikeluarkan dengan mudah.

Sebilangan besar program akan menjalankan pemeriksaan di kawasan ini jika tidak lebih banyak semasa menjalankan imbasan:

  • Pendaftaran Tetingkap Anda
  • Fail sistem operasi anda
  • Fail yang telah anda pasang melalui program

Cara kedua program anti spyware berfungsi adalah dengan memberi perlindungan kepada anda. Kembali ke program virus anda. Ia melindungi anda dengan memberi anda perlindungan masa nyata.

Sekiranya virus ingin mencuba dan memasukkan komputer anda semasa anda menggunakannya dan anda mempunyai program anti virus yang sedang berjalan, virus itu akan menangkap virus dan menghentikannya dari masuk.

Anti spyware berfungsi dengan cara yang hampir sama dengan anti virus. Sekiranya program cuba memuat turun sesuatu ke komputer anda dan tidak mempunyai kelonggaran yang diperlukan untuk melakukannya, program anti spyware yang anda jalankan dan henti-henti menghentikannya dan bertanya kepada anda jika anda mahu program itu dimuat turun. Sekiranya tidak, anda memberitahu program untuk menghentikannya. Sekiranya anda melakukannya, maka anda membenarkannya.

Selama proses ini, ia akan memberi maklumat kepada anda, memberikan anda maklumat yang diperlukan untuk membuat keputusan mengenai program yang ingin masuk. Ini mungkin memberi penerangan lengkap mengenai program ini dan memberi anda nasihat mengenai apa yang harus dilakukan dengannya.

Ia berfungsi dengan mudah dengan meluangkan masa untuk mengimbas data rangkaian dan fail cakera masuk. Sebelum ini dapat dimuat turun sepenuhnya, mereka akan mendapatkan imbasan penuh pada masa muat turun, sebelum komputer anda dimuat.

Bagaimana ia tahu jika program adalah perisian intip? Dalam kebanyakan kes, ia akan menghentikan apa sahaja yang kelihatan mencurigakan. Di samping itu, kebanyakan mempunyai senarai program “diketahui mewakili perisian intip”. Ini tidak mengeluarkannya dari sistem anda, tetapi menghentikan muat turun sesuatu yang mencurigakan.

Pada ketika itu, anda membuat keputusan untuk meneruskan muat turun program atau menghentikannya.

Satu perkara yang perlu dipertimbangkan dalam program anti spyware adalah program yang memungkinkan pemintas program yang cuba memasang item permulaan. Mereka juga mungkin menawarkan perlindungan dari program-program yang berusaha mengubah pengaturan penyemak imbas anda dengan cara tertentu. Menggunakan ini sangat berguna kerana banyak program spyware dan adware memanfaatkan kelemahan penyemak imbas.

Perisian ini sering dipasarkan sebagai perisian keselamatan. Jangan menganggap bahawa program anti spyware anda melakukan ini, kerana sangat mungkin ia tidak berlaku.

Kombinasi dua perkara ini membolehkan sistem komputer anda tetap dilindungi: program perlindungan dan pengesanan dan penyingkiran semasa yang sedang berjalan.

Apa Yang Ada Di Pasaran

Kesalahpahaman umum hari ini adalah bahawa mana-mana program anti spyware dan anti adware di pasaran memberikan jenis perlindungan yang sama dan liputan berterusan. Malangnya, ini tidak berlaku.

Beberapa program masih menyediakan aplikasi pengesanan dan penyingkiran kepada pengguna. Perisian Javacool menghasilkan produk pertama yang akan menawarkan liputan dalam perlindungan masa nyata.

Produk mereka dipanggil SpywareBlaster. Sebenarnya, mereka adalah yang pertama berjaya memberikan bantuan untuk program perisian intip yang dikenali sebagai perisian intip berasaskan ActiveX, ancaman besar. Hari ini, program ini menawarkan liputan menyeluruh dalam bidang perlindungan dan pencegahan.

Namun, adalah lebih bermanfaat untuk mencari program yang akan menawarkan anda perlindungan masa nyata serta alat penyingkiran dan pengesanan. Cari program anti spyware yang mengumpulkan sumber-sumber ini bersama-sama untuk memberikan liputan paling lengkap terhadap program spyware dan program adware.

Memasang Tidak Cukup

Setelah anda menemui dan memasang program anda, anda sudah selesai, bukan?

Anda tidak boleh memuat turun program anda dan melupakan semuanya, dengan anggapan bahawa ia melindungi anda. Seperti program virus, program anti spyware dan anti adware juga perlu dikemas kini.

Sama seperti perlindungan virus anda memerlukan kemas kini kerana dunia virus berubah, begitu juga dunia perisian intip. Tanpa definisi terkini mengenai program ini, anda masih terdedah sama seperti ketika anda tidak mempunyai perisian anti spyware.

Mengapa anda perlu melakukan ini? Ia mudah. Pembangun perisian intip, baik atau buruk sebagaimana adanya, sentiasa mencari cara baru untuk mempersembahkan perisian mereka agar dapat berfungsi, dan bukannya terperangkap dalam produk anti spyware. Mereka melihat bagaimana mereka dapat mengatasinya, sehingga boleh dikatakan.

Perkara yang baik adalah bahawa pereka program anti spyware melakukan perkara yang sama. Apabila jenis perisian pengintip baru menjadi jelas bagi mereka, mereka mengembangkan alat untuk menghentikannya melalui program perisian yang mereka ada.

Program ini ditemui dan kemudian dinilai. Setelah difahami sepenuhnya, pemaju membuat tandatangan atau definisi unik untuk ancaman baru yang spesifik itu.

Setelah kemas kini ini ditambahkan ke perlindungan anti spyware komputer anda melalui kemas kini, komputer anda sekali lagi dilindungi sepenuhnya. Tanpa ini, komputer anda masih berisiko untuk pencerobohan spyware dan adware selanjutnya atau masa depan.

Cara Mendapatkan Perlindungan yang Dikemas kini

Untuk mendapatkan perlindungan terkini, anda perlu mengetahui cara kerja perlindungan anti-spyware anda. Setiap program sedikit berbeza. Anda mungkin salah satu daripada jenis program ini atau yang lain. adakah

  • Sekiranya program itu adalah langganan, yang dibayar untuk mendapatkan perkhidmatan dalam jangka waktu tertentu, program ini sering diperbarui sepanjang jangka waktu berlangganan tersebut.
  • Sekiranya program itu dimuat turun atau diimbas sekali sahaja, anda perlu membuat kemas kini secara manual. Ini mungkin bermaksud memuat turun imbasan baru untuk setiap kali anda menggunakannya.

Dalam kebanyakan kes, kemas kini akan diberikan sebagai sebahagian daripada harga langganan program anti spyware, anti adware. Sebenarnya, ini adalah pilihan terbaik kerana ia akan memberikan kemas kini paling kerap. Selalunya, ini dapat disiapkan untuk melakukan pembaruan jenis ini secara automatik setiap kali komputer disambungkan ke internet dan terdapat kemas kini yang tersedia.

Sekiranya ini tidak berlaku, jadual kemas kini mungkin diikuti. Dalam situasi seperti ini, jadual ditetapkan di mana pada selang waktu tertentu kemas kini akan dimuat turun secara automatik dari penyedia anti-perisian intip.

Sekiranya anda melayari laman web dan melakukan imbasan secara manual, program akan mencari dan memberikan sebarang kemas kini sebelum imbasan dijalankan.

Akhirnya, beberapa program memerlukan pengemaskinian manual. Ini bermakna anda perlu melayari laman web, memuat turun kemas kini dan kemudian melakukan imbasan setelah melakukannya untuk membuang apa sahaja dan semua perkara yang diliputi dalam kemas kini.

Mahu Tiada Kemas Kini?

Terdapat program yang tidak memerlukan kemas kini sebenar. Sebaliknya, mereka akan menggunakan pemerhatian sejarah sebagai kaedah mereka untuk menentukan dan menghentikan perisian intip. Program-program ini dapat melakukan ini sepenuhnya atau sebahagian. Untuk berfungsi, mereka akan memantau parameter konfigurasi tertentu. Ini merangkumi kawasan pendaftaran Window dan penyemak imbas anda.

Apabila terdapat perubahan pada aspek komputer anda, ia akan memberi tahu anda tentangnya. Sebagai pengguna, anda kemudian dapat memutuskan apakah perubahan itu seharusnya berlaku, atau jika ia dikehendaki.

Pada ketika itu, anda, sebagai pengguna harus membuat keputusan tentang apakah ini adalah program yang tepat untuk anda hapus atau salah satu yang sepatutnya anda miliki.

Perkara yang baik ialah mereka tidak perlu risau untuk mendapatkan kemas kini perisian ini. Daripada bergantung pada itu, ia bergantung pada apa yang ada di komputer anda pada masa ini dan perubahan yang dilakukan.

Masalah dengan jenis program anti-spyware dan anti adware ini ialah kebanyakan tidak mengetahui fail dan muat turun mana yang berpotensi berbahaya dan mana yang cukup tidak bersalah. Program ini tidak menawarkan apa-apa jenis cadangan kepada anda, dan juga tidak menawarkan jenis pertimbangan untuk memuat perubahan fail.

Dengan beberapa program ini, anda boleh menggunakan sumber berasaskan komuniti yang tersedia untuk anda. Dengan itu, anda dapat menentukan apa tindakan yang tepat dengan mengunjungi komuniti, mengetahui apa yang dilakukan orang lain dan kejayaan mereka dan kemudian membuat keputusan berdasarkan maklumat yang diberikan ini.

Jenis penyediaan ini juga sangat berguna bagi mereka yang memantau dan menganalisis perisian intip kerana mereka dapat melihat masalah apa yang berpotensi mengalir ke seluruh web pada waktu tertentu dan dengan jenis kekerapan apa yang berlaku.

Yang Tidak Boleh ditanggalkan

Walaupun dengan beberapa program anti spyware dan anti adware terbaik, ada kemungkinan beberapa perisian intip di komputer anda tidak akan dimatikan. Terdapat beberapa jenis program yang sentiasa mengikuti perkembangannya.

  • Jenis perisian intip ini sering menentang percubaan anda untuk mencari, menyahpasang atau memusnahkannya.
  • Ia sering dapat berfungsi dengan program lain (dua program perisian intip yang terpisah tetapi sering dimuat pada masa yang sama.) Apabila ia melakukan ini, anda akan cuba menghancurkannya tetapi program perisian intip yang lain bermula apabila ini berlaku dan memunculkan semula perisian intip lain, menyebabkannya berfungsi sepenuhnya.
  • Ia juga boleh berfungsi dengan pengaturcaraannya sendiri. Apabila mengetahui bahawa program anti spyware telah membuang kunci pendaftaran, mungkin akan memasangnya semula dengan cepat.

Oleh itu, bagaimana anda dapat dengan selamat menyingkirkan program perisian intip yang nampaknya mustahil untuk membuang ini?

Salah satu penyelesaiannya ialah memuatkan komputer dalam mod selamat. Melakukan ini, dan kemudian menjalankan program anti spyware anda akan memungkinkan lebih banyak kejayaan. .

Walaupun begitu, ada masalah tambahan yang masih boleh ditolak. Contohnya, jenis perisian pengintip yang agak baru berfungsi dengan baik ketika bersembunyi di dalam proses kritikal sistem anda. Program-program ini sering dapat dijalankan walaupun anda boot komputer anda dalam mod selamat. Perkara-perkara ini sukar dikeluarkan dan juga dapat dikesan.

Lebih teruk lagi, beberapa program perisian intip dan adware dirancang dengan baik sehingga tidak meninggalkan sebarang jenis tanda tangan pada cakera pada komputer anda, menjadikannya hampir mustahil untuk dicari.

Salah satu program, yang dikenali sebagai Gromozon, adalah program perisian intip yang mempunyai kemampuan bahkan menyekat program anti spyware daripada dipasang ke dalam komputer anda atau membiarkannya berjalan di sana.

Ada kemungkinan perisian pengintip perlu ditangani oleh pasukan profesional yang mempunyai kaedah yang kompleks untuk mengesan dan membuang perisian intip dan adware yang menentang kaedah penghapusan lain. Ini benar terutamanya apabila terdapat sedikit perisian pengintip yang terdapat di komputer.

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, ada beberapa komputer yang sangat terinfeksi atau yang mempunyai program spyware atau adware yang hampir mustahil berjalan di dalamnya sehingga seluruh sistem operasi perlu dipasang semula. Walaupun ini jarang berlaku, masih merupakan keperluan yang mungkin anda miliki.

Semua maklumat mengenai program anti spyware sangat penting untuk anda fahami sepenuhnya. Oleh kerana terdapat banyak program bermanfaat di luar sana, adalah mustahak untuk anda mengetahui produk mana yang terbaik untuk anda.

Penting juga untuk menyedari bahawa tidak semua program yang ditawarkan adalah pilihan terbaik. Sebenarnya, beberapa program tidak lain.

Mencari program anti spyware dan anti adware untuk kegunaan anda semestinya merupakan projek yang diteliti dengan baik. Anda perlu meluangkan masa untuk mengetahui sepenuhnya mengenai produk tersebut.

Pada bab seterusnya, kita akan mendedahkan beberapa senario terburuk.

Bab 5: Program Anti Anti-Spyware

Malangnya bagi pengguna komputer biasa, ada beberapa syarikat yang sangat mengerikan yang suka menipu. Berita baiknya ialah kebanyakan syarikat ini terkenal dengan jenis produk anti spyware yang mereka pasarkan di pasaran.

Sekiranya anda mendapat pendidikan mengenai program ini, anda tidak akan menjadi mangsa mereka.

Seperti yang telah kami sebutkan sebelumnya, ada beberapa program anti spyware yang dibuat yang sebenarnya hanyalah program selamat untuk digunakan. Sebilangan besar sebenarnya perisian pengintip, yang bermaksud bahawa anda akan memuat turun sesuatu yang anda fikir akan membantu dan menguntungkan penggunaan komputer anda hanya untuk mengetahui bahawa mereka tidak dapat melakukan apa-apa.

Terdapat beberapa cara di mana program spyware jenis ini dapat digunakan terhadap anda. Mereka tidak lebih daripada program anti spyware palsu.

Bagaimana Ia Boleh Berlaku Pada Anda

Terdapat beberapa cara agar perisian intip jenis ini dapat membuatnya ke komputer anda. Sebagai permulaan, anda ingin memantau iklan pop timbul yang anda balas ditawarkan di seluruh web.

Kami telah membincangkan bagaimana mereka berpotensi berbahaya. Tetapi, walaupun mereka nampaknya berbahaya tetapi mungkin bermanfaat, mereka hanyalah apa-apa.

Beberapa program anti spyware dan adware palsu ini menggunakan iklan sepanduk di seluruh web. Anda mengklik iklan tersebut dan dalam beberapa saat anda diarahkan ke laman web lain yang mendorong anda untuk membeli program yang anti program spyware atau anti adware. Masalahnya ialah mereka tidak.

  • Dalam beberapa kes, mereka hanyalah program lain yang mengambil beberapa dolar dari poket anda yang mengaku menawarkan semacam perlindungan kepada anda.
  • Kemudian, ada jenis lain yang benar-benar menjanjikan untuk memberikan perlindungan anti virus kepada komputer anda.
  • Beberapa janji perlindungan yang digunakan terhadap perisian intip dan adware, mengaku sebagai aplikasi perisian perlindungan penuh.
  • Yang lain mengaku sebagai pembersih pendaftaran yang akan menawarkan perkhidmatan kepada anda.

Semua program perisian intip ini dapat disatukan di bawah istilah “perisian jahat,” seperti yang biasa disebut.

Beberapa program ini berjaya memikat seseorang memuat turunnya. Yang lain sebenarnya dirancang untuk memasang hanya dengan beberapa klik melalui laman web.

Untuk membantu anda mendapatkan perlindungan yang anda perlukan, kami telah menyenaraikan beberapa program anti-spyware yang paling teruk di sini. Anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai mana-mana program ini secara dalam talian.

Sebilangan besar dari mereka telah dilumpuhkan dan banyak program anti spyware dan anti adware yang lebih baik mempunyai definisi terkini untuk melindungi daripada program ini. Walaupun begitu, ada yang tidak.

Anti Spyware Untuk Dielakkan:

  • VirusBlast
  • Gempa Perisian Perisik
  • SpywareStrike
  • Perangkap Perosak
  • Perisai 2006
  • Barang kemas
  • SpyBan
  • PSGuard
  • Penghilang Spyware PAL
  • Perisik Perisik
  • Sentry yang berani
  • AntispywareSolider
  • AlfaCleaner
  • Pembela Privasi
  • PSGuard
  • SpyWiper
  • SpyTrooper
  • SpyFalcon
  • DuniaAntiSpy
  • WinFixer
  • Lap Malware
  • SpyAxe

Beberapa program ini telah diambil tindakan undang-undang terhadapnya. Sebenarnya, pada awal tahun 2006, Microsoft dan Peguam Negara Washington telah membuat tuntutan mahkamah terhadap syarikat Secure Computer.

Syarikat itu menghasilkan produk yang sepatutnya menjadi Spyware Cleaner, yang sebenarnya tidak lain. Negara sebenarnya mempunyai undang-undang perisian intip yang menjadikan perisian intip sebagai proses undang-undang di negeri ini. Negara dan Microsoft memenangi pertempuran mereka dalam kes ini.

Sebagai pengguna, agak membimbangkan apabila anda mencari program anti spyware yang bagus. Lagipun, jika terdapat banyak jenis program yang tersedia yang berjanji untuk memberi manfaat kepada anda hanya untuk memimpin anda ke arah lain.

Ada sesuatu yang boleh anda lakukan. Sekiranya anda masih tidak pasti program anti spyware yang tepat untuk anda, atau anda mahukan lebih banyak maklumat, keputusan terbaik adalah belajar.

Anda ingin belajar mengenai pilihan anda. Luangkan masa anda untuk mencari beberapa program yang perlu dipertimbangkan. Jangan hanya memuat turun apa sahaja yang anda dapati. Pastikan bahawa program yang anda muat turun adalah program yang anda tahu boleh anda percayai.

Bab 6: Selidik dan Ketahui Lebih Lanjut

Adakah semua orang membenci perkataan itu, penyelidikan?

Jangan risau, ini bukan proses yang rumit.

Sekiranya anda mencari produk anti spyware atau anti adware, lakukan penyelidikan anda. Kenyataannya adalah bahawa melalui sedikit kajian, anda akan menemui program terbaik untuk keperluan anda dan tidak akan diambil oleh sesuatu yang lebih membahayakan komputer anda maka ia akan memberi kebaikan kepada komputer anda.

Bermula

Luangkan masa beberapa minit untuk mencari beberapa program yang menarik minat anda. Ingat, anda mesti memperhatikan perinciannya. Pilihan terbaik adalah program yang akan mengesan dan membuang perisian intip tetapi juga mempunyai pemantauan masa nyata komputer anda untuk menghentikan pengundian perisian intip dalam proses tersebut.

Jadi, tugas pertama anda adalah mencari beberapa program untuk mengetahui lebih lanjut. Walaupun anda fikir anda mengenali penyedia, anda harus mengetahui lebih lanjut mengenai program anti spyware sebenar sebelum meneruskannya.

Ketahui Mengenai Mereka

Dengan senarai yang ada, anda pasti ingin melakukan penyiasatan. Berikut adalah senarai perkara yang mesti anda pelajari sebelum anda dapat memilih program anti spyware yang tepat.

1. Siapa yang membuat program ini? Maklumat ini tersedia semasa anda membeli produk. Jelas sekali, jika anda tahu Microsoft membuat sesuatu, anda pasti mengenali syarikat itu. Namun, ada banyak alat hebat di luar sana untuk anti spyware yang tidak berkaitan dengan nama jenama terkenal. Oleh itu, jangan menganggap bahawa jenama terkenal adalah pilihan terbaik untuk anda.

2. Siapa pengeluarnya, sebenarnya? Luangkan sedikit masa untuk membuat kajian mengenai pengeluar. Adakah mereka menyediakan produk perisian lain? Lakukan carian untuk mereka. Apa yang anda pelajari? Lebih baik lagi, apa yang anda dapati mengenai sejarah syarikat? Semakin banyak anda mengetahui mengenai pengeluar, semakin baik.

3. Lawati laman web Better Business Bureau. Cari nama produk dan syarikat yang mengeluarkannya. Di sana, anda akan mengetahui jika terdapat sebarang aduan mengenai produk atau syarikat yang tidak dapat diselesaikan. Tidak semua syarikat akan disenaraikan di sana. Walaupun begitu, mempelajari penilaian syarikat di BBB adalah langkah dan keputusan yang baik untuk dibuat sekarang.

4. Cari ulasan perisian. Banyak laman web memberikan ulasan terperinci yang ditinggalkan oleh pengguna yang telah menggunakan produk pada masa lalu. Anda mungkin salah satu daripadanya setelah anda memilih dan menggunakan produk anti spyware pilihan anda. Anda sering dapat menggunakan maklumat mereka untuk membuat keputusan yang tepat.

5. Lawati forum dan papan pesanan untuk mengetahui lebih lanjut. Hanya mencari program anti spyware dalam talian akan membawa anda ke banyak perbincangan. Ini kerana topik yang begitu besar dengan banyak sumber. Anda boleh mengetahui apa yang digunakan orang lain serta mendapatkan nasihat pakar mengenai satu produk atau yang lain.

Ini benar-benar membayar untuk menggunakan pengalaman orang lain untuk membantu anda membuat keputusan yang tepat mengenai produk anda sendiri. Walaupun begitu, ada banyak masa ketika anda dapat membuat keputusan ini sendiri. Yang harus anda ketahui ialah menggunakan anti spyware dan anti adware tidak harus menjadi keputusan yang anda buat dan tidak akan pernah berubah pikiran.

Bab 7: Memilih Alat Anti Perisik Terbaik

Intinya adalah, “Mana alat anti spyware yang terbaik untuk saya?”

Jawapannya rumit. Terdapat beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan sekarang kerana anda telah melakukan semua penyelidikan yang diperlukan untuk mengetahui mengenai pilihan perisian pengintip yang anda miliki. Ambil semua ini sebelum anda membuat keputusan.

Lebih Daripada Satu

Satu perkara yang perlu dipertimbangkan adalah mempunyai beberapa alat anti spyware yang tersedia untuk anda gunakan. Inilah perkara. Terdapat beberapa produk anti spyware percuma di luar sana. Setelah anda membuat penyelidikan dan mengetahui yang mana yang boleh diterima, ada baiknya memasangkannya bersama.

Mengapa anda memerlukan lebih daripada satu? Seperti yang telah kami nyatakan, definisi dan kemas kini berubah. Sebilangan mungkin mempunyai penyelesaian yang lebih maju atau lebih khusus daripada yang lain. Sebilangan mungkin melihat fail lain daripada yang lain. Ada yang lebih selektif sementara yang lain lebih lengkap.

Berpasangan dengan beberapa program sering dapat membantu anda mencari jalan penyelesaian terbaik. Sekiranya anda melalui laluan ini, pastikan bahawa anda telah membuat kerja rumah anda. Anda ingin memastikan bahawa sebarang produk yang anda muat turun benar-benar bersih dari perisian intip itu sendiri.

Sekiranya anda melakukan ini, anda juga ingin memilih program mana yang anda pilih dengan alasan kos. Akan sangat mahal untuk memuat turun tiga atau empat program yang masing-masing berharga $ 50. Sebagai gantinya, cari produk dengan kos rendah yang berkualiti tinggi dan pasangkannya bersama.

Ini juga merupakan kaedah yang baik untuk mendapatkan lebih banyak wang yang anda rancangkan untuk mencari produk anti spyware.

Mempunyai lebih daripada satu produk boleh membantu, tetapi mari kita merancang untuk melakukan yang pertama agar anda dapat melindungi komputer anda.

Cari Pakar

Terdapat beberapa webmaster dan blogger yang sangat baik yang meluangkan masa untuk memuat turun, menjalankan dan kemudian menyemak alat perisian dengan teliti. Ini adalah alat yang sangat baik untuk anda gunakan. Mereka biasanya menawarkan perkhidmatan mereka tanpa kos dengan tujuan tunggal untuk mendidik anda.

Untuk mencari penulis ini, lakukan carian Google untuk blogger perisian intip. Kemudian, lawati laman web mereka dan daftar untuk mendapatkan surat berita atau suapan RSS mereka. Mengapa bersusah payah melakukan ini? Ia mudah. Mereka mengkaji produk yang tersedia untuk anda. Mereka meluangkan masa untuk melakukan semua perbandingan untuk anda.

Ini adalah kaedah yang baik untuk mengetahui lebih lanjut mengenai apa yang ada di luar sana dan dapat membandingkan satu program anti spyware dengan yang berikutnya, dalam warna hitam dan putih.

Semasa anda melayari laman web ini, banyak blogger atau webmaster benar-benar menyediakan sistem tinjauan untuk pengguna. Cari satu atau dua produk anti spyware yang dinilai terbaik.

Lebih baik lagi ialah mengunjungi beberapa laman web ini dan mendapatkan idea yang baik mengenai laman web mana yang terbaik secara keseluruhan. Yang disyorkan oleh beberapa adalah lebih baik.

Namun, satu perkara yang perlu dipertimbangkan adalah bahawa pengulas ini tidak seharusnya membuat komisen daripada menjual satu atau produk lain. Cari pengulas yang jujur ​​untuk memanfaatkannya.

Jadikan ini bahagian proses keputusan anda. Ini memberi anda bukan sahaja maklumat mengenai pilihan anda tetapi juga nasihat pakar yang anda perlukan.

Harga

Mari kita hadapi, kos bagi kebanyakan kita tidak kira apa faedah tahap perlindungan komputer. Kos semestinya berperanan dalam jenis produk anti spyware yang anda beli.

Ingat peraturan ini: Tidak semua produk anti spyware percuma boleh digunakan. Tetapi, produk anti-spyware yang paling mahal kemungkinannya tidak lebih baik daripada produk lain.

Anda sedang mencari sesuatu di tengah. Inilah yang ingin anda pertimbangkan berkaitan dengan kos mana-mana alat perlindungan anti spyware.

Apa yang ditawarkan oleh program ini sebagai cara perlindungan?

Dalam pertimbangan harga, mungkin lebih murah menggunakan alat pengesan dan penyingkiran yang boleh didapati di dalam talian tanpa kos. Tetapi, apa yang anda benar-benar perlukan adalah alat yang akan membawa ini ke langkah seterusnya. Iaitu, ia perlu melindungi anda dalam masa nyata, seperti yang telah kita bincangkan.

Sekiranya tidak memberikannya, kemungkinan kos anda akan lebih rendah. Tetapi, jika anda tidak ingat untuk mengunjungi lokasi dan menjalankan perisian intip mingguan (atau lebih kerap), anda berada dalam situasi yang berpotensi berisiko. Sekiranya anda sering boleh menjalankan pemeriksaan semacam itu, maka kos rendah ini mungkin bermanfaat.

Bagaimana Anda Mendapat Peningkatan?

Pertimbangan penting seterusnya adalah jenis kemas kini yang anda dapat. Sekiranya anda melanggan perkhidmatan, anda mungkin dapat menjimatkan wang anda untuk mendapatkan tandatangan dan definisi yang dikemas kini untuk program anti spyware yang anda pasang.

Kami telah membincangkan bagaimana program dikemas kini dan mengapa, tetapi persoalannya, bagaimana ini mempengaruhi kos program anda. Sudah tentu, program yang memberikan pemantauan berterusan akan menjadi lebih mahal. Tetapi, kemas kini mengenai program-program ini biasanya berlaku kerana tersedia. Program lain memerlukan anda melawat secara manual untuk mewujudkannya.

Oleh kerana kebanyakan orang sukar untuk mengingati untuk mengunjungi dan mendapatkan peningkatan yang diperlukan, anda harus mempertimbangkan dengan teliti bagaimana ini akan mempengaruhi keperluan khusus anda.

Mungkin perlu membayar lebih banyak untuk melindungi kemas kini yang berlaku secara automatik. Dengan cara itu, komputer anda dilindungi daripada ancaman perisian intip yang berterusan. Tidak ada keraguan bahawa anda perlu memuat turunnya ke alat perisian yang anda gunakan. Jangan menganggap ini sebagai produk lama, atau tidak dikemas kini atau kurang dikemas kini tidak berguna.

Adakah Itu Bahagian Dari Kumpulan?

Beberapa produk anti spyware dan anti adware sebenarnya lebih berpatutan jika anda membelinya dengan produk perisian lain yang anda perlukan.

Sebagai contoh, anda mungkin mendapati bahawa Penyedia Perkhidmatan Internet anda boleh menyediakan imbasan spyware dan adware percuma sebagai sebahagian daripada langganan perkhidmatan anda.

Sekiranya anda memilih untuk menggunakan program seperti ini, luangkan masa untuk melihat siapa syarikat itu dan jenis kualiti produk yang sebenarnya dimiliki. Banyak ISP terkemuka kini menawarkan ini sebagai perkhidmatan tambahan.

Adakah ia lebih murah? Selalunya, anda boleh menggabungkan produk anti spyware dan anti adware yang anda pilih bersama dengan produk anti virus. Ini boleh memberi manfaat jika anda mencari kedua-dua alat tersebut. Anda semestinya memerlukannya di sistem anda.

Seperti yang kami sebutkan, McAfee dan Symantec menggabungkan perkhidmatan ini, yang bermaksud bahawa anda mungkin dapat menjimatkan banyak wang jika mereka membelinya bersama.

Setiap kali anda mempertimbangkan untuk menggabungkan semua jenis perisian bersama, pelajari semua tentang apa yang anda dapat dan kualiti setiap elemen.

Ada banyak masa di mana ini bukan idea yang baik dan banyak masa di mana ia boleh menjadi alat yang hebat.

Ikuti Percubaan

Cadangan terakhir untuk bahagian ini yang kami ada untuk anda membolehkan anda mendapatkan faedah terbaik untuk wang anda. Iaitu menggunakan percubaan percuma.

Tetapi sebelum anda melakukan ini, luangkan masa untuk benar-benar mengetahui mengenai syarikat itu. Versi percubaan percuma bagi produk perisian adalah bagus selagi tidak mempunyai versi perisian intip untuk dimuat turun ke komputer anda.

Sekali lagi, buat kerja rumah anda dan dapatkan lebih banyak maklumat mengenai syarikat itu terlebih dahulu dan produk mereka. Cari maklumat mengenai apa yang dialami orang lain. Kemudian, apabila semua check-out, ambil versi percubaan percuma.

Apabila anda melakukan ini, anda akan dapat melihat beberapa perkara. Pertama, anda dapat melihat bagaimana perisian berfungsi. Adakah ini yang anda mahukan? Atau, terlalu sukar untuk diuruskan? Anda juga boleh mengetahui lebih lanjut mengenai ciri-ciri yang ada (atau yang tidak tersedia.) Mendapatkan gambaran sebenar mengenai apa yang ditawarkan adalah penting di sini.

Versi percubaan kemungkinan hanya ditawarkan untuk masa yang terhad dan mungkin juga merupakan sesuatu yang menawarkan liputan terhad. Inilah yang harus anda lakukan pada masa itu.

  • Cari semua ciri dan cubalah. Adakah anda suka mereka?
  • Luangkan masa untuk menjalankan imbasan di komputer anda. Perhatikan perisian pengintip yang berpotensi berbahaya pada komputer anda. Jangan keluarkannya. Kemudian, jalankan imbasan lain dengan program lain sama sekali. Adakah hampir mendapatkan semua fail yang mungkin dijangkiti?
  • Ketahui kos untuk melanggan dan apa yang termasuk.
  • Gunakan perkhidmatan pelanggan untuk mengetahui sesuatu yang berguna.
  • Bandingkan dua atau tiga program seperti ini untuk melihat pilihan terbaik untuk keperluan dan pilihan perlindungan anda.

Percubaan percuma adalah kaedah terbaik untuk mengetahui lebih lanjut mengenai produk yang anda beli. Sekiranya syarikat tidak menawarkannya, tertanya-tanya mengapa dan kemudian mengelakkannya. Tidakkah mereka mahu memamerkan produk mereka?

Bab 8: Keselamatan Komputer Dan Perisian Perisik

Seperti yang telah kami sebutkan sebelumnya, ada aspek yang berbeza untuk menguruskan perisian intip.

1. Yang pertama adalah mempunyai produk anti spyware yang baik untuk digunakan.

2. Yang kedua adalah mengelakkan program yang berpotensi merosakkan. Untuk yang ini, kami akan memberikan senarai pada bab seterusnya.

3. Perkara ketiga yang perlu dipertimbangkan adalah keselamatan komputer anda.

Komputer anda mampu menawarkan perlindungan terhadap perisian intip dan hanya masalah pada umumnya. Tetapi, untuk itu berlaku, anda perlu sedikit belajar sendiri untuk belajar bagaimana memberikan perlindungan yang diperlukan.

Di sini, kami akan memberi anda beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk meningkatkan keselamatan komputer anda. Setiap perkara ini adalah sesuatu yang harus anda pertimbangkan untuk digunakan.

Penyemak Imbas Web Anda

Perkara pertama yang perlu diperhatikan adalah jenis penyemak imbas web yang anda gunakan. Internet Explorer adalah salah satu penyemak imbas spyware dan adware yang paling disasarkan. Itu kerana beberapa faktor yang berlainan, terutamanya kenyataan bahawa terdapat banyak lubang keselamatan di banyak produk.

Sebilangan orang akan menggunakan pelayar web lain selain Internet Explorer. Beberapa pilihan yang ideal termasuk Mozilla Firefox dan Opera.

Mengapa ini lebih baik daripada yang lain? Faktanya adalah bahawa mereka sebenarnya tidak, tetapi mereka tidak disasarkan hampir sama seperti pengguna Internet Explorer yang disasarkan oleh program perisian intip.

Firewall

Penyelesaian lain untuk meningkatkan keselamatan komputer anda ialah memasang dan menggunakan firewall. Sekiranya anda pernah menggunakan komputer di kolej atau universiti anda (atau kebanyakan perniagaan sekarang menggunakannya) maka anda tahu apa yang kita bicarakan.

Firewall (dan juga proksi web) membantu mengelakkan pengguna internet daripada mengunjungi laman web yang terkenal sebagai bahaya dalam hal perisian intip dan perisian iklan.

Firewall berfungsi kerana hanya menyekat pengguna daripada melayari laman web yang dikenali sebagai perisian intip. Dengan melakukan ini, pengguna cenderung untuk memuat turun perisian intip ke komputer mereka.

Anda boleh mendapatkan firewall dengan mudah. Banyak penyedia perkhidmatan internet kini menawarkan mereka sebagai sebahagian daripada keselamatan mereka.

Perlindungan Shareware

Keselamatan komputer juga dapat membantu apabila pengguna mengetahui apa yang berlaku. Dengan meluangkan masa untuk menghindari penggunaan program yang merupakan shareware, atau memilih program yang tidak sarat dengan spyware, juga bermanfaat.

Beberapa penyedia perisian perkongsian kini menawarkan kemampuan untuk melindungi diri anda dengan membuat semua program yang diteliti dan dibersihkan dari kemungkinan perisian intip atau adware. Salah satu contohnya ialah CNet yang memantau file mana yang disimpan dalam direktori, untuk hanya menyediakan muat turun yang selamat kepada pelanggannya.

Keselamatan komputer anda adalah pertimbangan penting dalam hal spyware dan adware. Luangkan masa untuk memastikan bahawa jika komputer anda perlu dikemas kini dengan perlindungan, anda memastikan bahawa ia berlaku.

Bab 9: Program Yang Perlu Dielakkan

Terdapat banyak masa ketika anda akan memuat turun program tertentu yang benar-benar diperlukan hanya untuk mengetahui bahawa muat turunnya juga disertakan dengan pelbagai perisian intip dan adware.

Sayang sekali ini berlaku, tetapi ia berlaku. Apabila ia berlaku, anda perlu membuat keputusan mengenai produk tersebut dan adakah ia adalah pilihan yang tepat untuk keperluan khusus anda.

Pada awalnya kami menyebut bahawa beberapa perisian intip ini tidak semestinya buruk dan mungkin sesuatu yang anda bersetuju untuk memuat turun dan ada di komputer anda untuk mendapatkan perisian yang anda mahukan. Sekiranya demikian, ia mungkin bukan ideal yang buruk.

Namun, anda harus memastikan bahawa anda mengelakkan program yang tidak diperlukan yang berpotensi merosakkan komponen spyware dan adware untuknya. Sekiranya program mempunyai perisian intip, anda juga harus mengetahui tentangnya.

Itulah yang akan kami lakukan di sini.

Produk Perisian yang Dikenal Mempunyai Perisian Perisian Perisian

Baik atau buruk, berikut adalah senarai produk perisian yang mungkin anda muat turun yang diketahui mengandungi perisian intip dan / atau adware dengannya.

  • Kazaa
  • Perang Dope
  • WeatherBug
  • EDonkey2000
  • Ralat Kesalahan
  • Bonzi Buddy
  • FlashGet
  • Morpheus
  • RadLight
  • Grokster

Messenger Plus! adalah program perisian lain yang sering dimuat dengan perisian intip, tetapi ini hanya dilakukan jika anda benar-benar bersetuju untuk memasang apa yang mereka sebut sebagai program penaja mereka.

Terdapat sejumlah program yang berbeza pada masa lalu yang mempunyai perisian intip dan / atau adware dengan muat turunnya. Ini merangkumi AOL Instant Messenger, LimeWire, WIldTangent, dan DivX.

Bab 10: Adakah Itu Sah?

Soalan umum yang ditanyakan adalah sama ada spyware dan adware sebenarnya sah. Kenyataannya adalah bahawa dalam kebanyakan kes jawapannya adalah, tidak, tidak. Tetapi, itu tidak selalu menghentikan semua jenayah.

Apa yang haram adalah dapat masuk ke komputer sesiapa sahaja tanpa kebenaran mereka dengan alasan apa pun. Di Amerika Syarikat, undang-undang yang merangkumi ini adalah Computer Fraud and Abuse Act.

Oleh kerana sebahagian daripada definisi perisian intip dan adware adalah bahawa proses itu sendiri memerlukan pengguna memuat turun program tanpa pengetahuan dan / atau persetujuan pengguna, maka itu adalah sesuatu yang tidak sah dengan sendirinya. Ini adalah undang-undang yang rumit, namun sangat terbuka untuk dipertimbangkan.

Sangat sukar untuk mengadili mereka yang membuat dan menyebarkan perisian intip dan adware sehingga sebenarnya adalah sesuatu yang jarang dilakukan. Dalam beberapa kes, banyak syarikat ini beroperasi sebagai perniagaan standard. Ini bukan perdagangan tersembunyi dengan cara apa pun, dalam banyak keadaan.

Mengapa begitu sukar? Salah satu sebab ini berlaku adalah kenyataan bahawa mereka harus membuktikan bahawa anda tidak mahu memuat turun perisian terlebih dahulu.

Katakan anda menggunakan shareware dan prosesnya termasuk perisian intip. Beberapa penyedia perisian intip mendakwa bahawa anda mendaftar untuk perisian intip sebagai sebahagian daripada kumpulan aplikasi.

Pertimbangan lain adalah bagaimana anda memberikan persetujuan anda. Sejujurnya, berapa kali anda membaca perjanjian “Baca saya” yang lama sebelum membeli atau memuat turun beberapa jenis perisian?

Sekiranya anda tidak membaca Perjanjian Lesen Pengguna Akhir, seperti yang disebut, dan klik “ya, anda setuju” dan teruskan, teka siapa yang bertanggungjawab secara sah untuk apa sahaja yang berlaku?

Untuk menjadikannya lebih teruk lagi, banyak syarikat spyware dan adware akan membuat perjanjian ini terlalu lama dan sukar dibaca dan difahami. Anda kecewa dan tekan butang itu.

Sudah tentu, dalam kebanyakan kes spyware dan adware, tidak ada perjanjian untuk ditandatangani. Faktanya ialah banyak dari ini didorong oleh muat turun yang anda tidak akan tahu programnya ada. Dalam kes ini, tidak ada kontrak sama sekali dan oleh itu tidak ada yang memikat anda.

Berita baiknya adalah bahawa di seluruh Amerika Syarikat dan di negara-negara seperti Australia, ada banyak pembuatan undang-undang yang berlaku untuk memberikan perlindungan dari spyware dan adware kepada orang ramai.

Di Iowa dan Washington, di Amerika Syarikat, ada undang-undang yang diluluskan yang menawarkan perlindungan. Dalam undang-undang ini, jenis spyware tertentu ditargetkan dan dijadikan tindakan kriminalisasi.

Dalam kebanyakan kes, sasarannya adalah jenis perisian yang mengubah tetapan penyemak imbas web, yang mematikan sebarang alat keselamatan komputer atau yang memantau penekanan kekunci yang anda gunakan.

Sayangnya, untuk banyak jenis perisian intip dan adware, undang-undang tidak tersedia untuk menawarkan perlindungan yang anda perlukan. Atau, mereka sangat sukar untuk menuntut dan mengesan bahawa tidak banyak yang dapat anda lakukan di bahagian depan.

Satu-satunya cadangan yang dapat dibuat dalam situasi ini adalah anda, sebagai warganegara, mendorong penggubal undang-undang anda untuk berusaha melindungi identiti dan pelaburan anda dengan mengeluarkan undang-undang anti spyware dan adware.

Sehingga itu, anda harus melindungi diri anda.

Bab 11: Senarai Semak Perlindungan

Sekarang setelah anda mengetahui semua yang perlu anda ketahui mengenai perisian intip dan perisian iklan, sudah waktunya untuk mendapatkan komputer anda dan semua komputer yang anda gunakan selamat. Berikut adalah senarai semak untuk membantu anda mewujudkannya.

1. Cari perisian perlindungan anti spyware yang tepat dengan melakukan penyelidikan. Cari program yang mengesan, membuang dan memberikan perlindungan masa nyata terhadap pemasangan perisian intip.

2. Mendidik keluarga anda tentang cara selamat dalam talian bukan sahaja dari virus tetapi juga dari perangkap spyware dan adware.

3. Dapatkan kemas kini anda. Setelah memasang perisian, dapatkan definisi yang dikemas kini secara berkala.

4. Jalankan imbasan. Sediakan perisian anda untuk menjalankan imbasan komputer anda setiap hari (jika anda sentiasa dalam talian) atau setiap minggu. Pantau apa yang dijumpai dan sekat atau keluarkan dari komputer.

5. Ikuti perkembangan terkini. Menjaga maklumat terkini yang ada dan trend terkini yang membimbangkan adalah sebahagian daripada proses menjaga keselamatan diri.

Kesimpulannya

Adakah anda risau tentang komputer dan perisian intip anda? Sekiranya tidak, baca semula e-book ini. Faktanya ialah perisian intip adalah jenis perisian yang bermasalah, tidak diingini dan sering mengganggu yang boleh menyebabkan kerosakan yang tidak terkira pada komputer atau bahkan pada identiti anda.

Walaupun jenis perisian intip yang mencuri identiti individu jauh lebih jarang berlaku, jenis perisian intip lain adalah perkara biasa dan sangat penting bagi anda.

Lakukan langkah-langkah yang diperlukan untuk melawan pertempuran anda dengan perisian intip. Namun, ia boleh menjadi sangat mudah dan bahkan sesuatu yang tidak perlu anda fikirkan. Pertaruhan terbaik adalah membeli program anti-spyware anti-adware yang merangkumi semua yang mungkin juga merangkumi perlindungan virus.

Siapkan untuk berjalan secara automatik setiap hari atau mingguan, bergantung pada keperluan anda. Luangkan masa untuk melihat hasil dan menyingkirkan apa sahaja yang dijumpai. Pastikan ia terus berjalan semasa komputer dihidupkan dan pastikan definisi anda terkini.

Sebenarnya itulah yang perlu anda lakukan untuk memastikan komputer anda selamat dari adware dan spyware. Sudah tentu, berwaspada mengenai jenis laman web yang anda lawati juga membantu.

Apabila anda menyedari apa yang tersedia untuk anda dan anda dapat membuat keputusan sebaik mungkin mengenai perisian intip dan adware yang anda beli, anda boleh selamat dan anda dapat menjumpai internet sesuatu yang bermanfaat dan tidak berisiko sama sekali.

Beri maklum balas

Please enter your comment!
Please enter your name here