Eksperimen pusat data bawah laut Microsoft Project Natick mengesahkan daya maju penyimpanan data dasar laut

Microsoft telah mengakhiri eksperimen selama bertahun-tahun yang melibatkan penggunaan pusat data bawah laut bersaiz kontena penghantaran, yang diletakkan di dasar laut di luar kos Kepulauan Orkney Scotland. Syarikat itu menarik gudang data bawah air “Project Natick” keluar dari air awal tahun ini (pada awal musim panas) dan menghabiskan beberapa bulan terakhir untuk mempelajari pusat data, dan udara yang terdapat di dalamnya, untuk menentukan daya maju model.

Hasilnya tidak hanya menunjukkan bahawa menggunakan pusat data terendam lepas pantai ini nampaknya berfungsi dengan baik dari segi prestasi, tetapi juga mendedahkan bahawa pelayan yang terdapat di dalam pusat data terbukti hingga lapan kali lebih dipercayai daripada rakan-rakan mereka di tanah kering. Para penyelidik akan melihat dengan tepat apa yang bertanggungjawab terhadap kadar kebolehpercayaan yang lebih besar ini dengan harapan dapat menerjemahkan kelebihan tersebut ke ladang pelayan darat untuk peningkatan prestasi dan kecekapan secara keseluruhan.

Kelebihan lain termasuk dapat beroperasi dengan kecekapan daya yang lebih besar, terutama di wilayah di mana jaringan di darat tidak dianggap cukup dipercayai untuk operasi yang berkelanjutan. Ini sebahagiannya disebabkan oleh penurunan keperluan penyejukan buatan untuk pelayan yang berada di dalam ladang data kerana keadaan di dasar laut. Kawasan Pulau Orkney diliputi oleh grid yang dapat diperbaharui 100% yang dibekalkan oleh angin dan solar, dan sementara perbezaan dalam ketersediaan kedua-dua sumber kuasa akan membuktikan cabaran untuk keperluan kuasa infrastruktur pusat data tradisional darat yang sama wilayah, grid lebih dari cukup untuk operasi ukuran yang sama di bawah air.

Eksperimen Natick Microsoft bertujuan untuk menunjukkan bahawa penyebaran pusat data mudah alih dan fleksibel di kawasan pesisir di seluruh dunia dapat membuktikan cara modular untuk meningkatkan keperluan pusat data sambil menjaga kos tenaga dan operasi rendah, sementara menyediakan pusat data yang lebih kecil lebih dekat dengan tempat pelanggan memerlukan mereka, bukannya mengarahkan semuanya ke pusat terpusat. Setakat ini, projek itu nampaknya telah berjaya menunjukkannya. Seterusnya, syarikat akan melihat bagaimana ia dapat meningkatkan ukuran dan prestasi pusat data ini dengan menghubungkan lebih dari satu bersama untuk menggabungkan kemampuan mereka.

Leave a Comment