Microsoft Azure melancarkan zon ketersediaan baru di Kanada dan Australia

Microsoft Azure menawarkan akses kepada pemaju ke lebih banyak wilayah pusat data daripada pesaingnya, tetapi sudah lewat permainan menawarkan zon ketersediaan yang berlainan di wilayah tersebut untuk kes penggunaan dengan ketersediaan tinggi. Setelah beberapa isu berprofil tinggi beberapa tahun yang lalu , ia mempercepat peta jalan untuk zon ketersediaan bangunan. Pada masa ini, 12 wilayah Microsoft mempunyai zon ketersediaan dan, seperti yang diumumkan syarikat pada persidangan Ignite, wilayah Kanada Tengah dan Australia akan menampilkan zon ketersediaan sekarang.

Sebagai tambahan, syarikat hari ini berjanji bahawa ia akan melancarkan zon ketersediaan di setiap negara di mana ia mengendalikan pusat data dalam 24 bulan akan datang.

Idea zon ketersediaan adalah untuk menawarkan pengguna akses ke pusat data yang berada di wilayah geografi yang sama tetapi terpisah secara fizikal, dan masing-masing mempunyai infrastruktur kuasa, rangkaian dan sambungan mereka sendiri. Dengan cara itu, sekiranya salah satu pusat data tidak berfungsi dengan alasan apa pun, masih ada satu lagi di kawasan yang sama yang boleh mengambil alih.

Pada masa awalnya, Microsoft Azure mengambil pendekatan yang sedikit berbeza dan memberi tumpuan kepada kawasan tanpa zon ketersediaan, dengan alasan bahawa pengembangan geografi lebih penting daripada menawarkan zon. Google mengambil pendekatan yang agak serupa, tetapi kini menawarkan tiga zon ketersediaan untuk hampir semua wilayahnya (dan empat di Iowa). Idea umum di sini adalah bahawa pemaju selalu dapat memilih beberapa wilayah untuk aplikasi dengan ketersediaan tinggi, tetapi itu masih memperkenalkan latensi tambahan, misalnya.

Leave a Comment