Kedai utama Fairphone, 3+, berharga hanya €70 sebagai peningkatan modular

Perusahaan sosial Belanda, Fairphone , telah mendekati impian kelestarian ekonomi pekeliling dengan mengumumkan pelancaran peningkatan modular untuk telefon pintar utamanya.

Unit perkakasan yang serasi dengan belakang bermaksud pengguna Fairphone tahun lalu 3 hanya perlu menukar beberapa modul untuk memegang Fairphone 3+ di tangan mereka dan bukannya membeli peranti baru.

Fairphone menunjukkan prestasi yang serupa dengan model sebelumnya yang “etika telefon pintar” tetapi kali ini ia berjaya mengecilkan masa yang diperlukan untuk menawarkan ‘upgrade and play’ modul peningkatan untuk peranti gen terbarunya.

“Apa yang dapat kami lakukan adalah mendapatkan gagasan plug and play kepada pengguna dalam perniagaan telefon pintar,” kata pengasas Fairphone, Bas van Abel . “Bahagian itu tidak remeh kerana anda harus membayangkan bahawa memasukkan semuanya ke dalam modul itu dan dapat memasukkannya ke dalam telefon lama … Bukan hanya perkakasan yang sesuai dan semuanya harus dihubungkan dengan cara yang betul dalam jenis seni bina sebelumnya tetapi juga perisian.

“Tetapi kami dapat melakukannya, dan memerlukan sedikit masa tetapi kami melakukannya dengan lebih pantas daripada yang kami dapat melakukannya dengan Fairphone 2. Oleh itu, kami juga bangga akan hal itu.”

“Bahagian yang paling penting adalah ia juga merupakan isyarat kepada industri bahawa kemungkinan melakukan peningkatan dengan telefon anda dan tidak harus keluar dengan telefon yang sama sekali baru setiap tahun,” tambahnya.

Mencari kaedah yang bijak untuk memperpanjang umur peranti adalah asas utama misi Fairphone. Lubang sinki sumber terbesar yang berkaitan dengan penggunaan telefon pintar adalah kitaran peningkatan tahunan atau dua tahunan yang mendorong pengguna menukar telefon berfungsi dengan sempurna untuk model baru yang berkilat. Pemilik Fairphone 3 boleh mendapatkan kit terbarunya dengan hati nurani yang lebih bersih.

Fairphone menjual modul kamera Fairphone 3+ secara berasingan untuk pengguna Fairphone 3 semasa – dengan kos awal € 70 hingga akhir September (meningkat menjadi ~ € 95 mulai Oktober).

Ia juga menjual telefon bimbit Fairphone 3+ dengan harga RRP € 469, yang bertujuan baru untuk pengguna jenama – membuka pra-penjualan mulai hari ini di laman webnya dan melalui peruncit rakan kongsi, dengan tarikh peluncuran 14 September di seluruh Eropah.

Secara spesifik, 4G Fairphone 3+ mempunyai paparan 5.7 inci Full-HD dengan nisbah aspek 18: 9 dan dikuasakan oleh chipset Qualcomm Snapdragon 632. Di luar kotak, ia menjalankan Android 10. Di dalamnya terdapat 4GB RAM dan 64GB ROM, boleh dikembangkan melalui microSD. Bateri yang boleh ditanggalkan ialah 3,000mAh. Terdapat juga Bluetooth 5.0, NFC dan pengimbas cap jari.

van Abel mengesahkan perniagaan akan terus menjual andalan tahun lalu – tetapi pada harga yang dikurangkan sekitar € 400.

Modul 3+ hanya satu generasi Fairphone serasi ke belakang yang bermaksud sesiapa yang masih menggunakan Fairphone 2 tidak dapat mendapatkan peningkatan plug and play ini. Penyekat terdapat modul teras, per van Abel, yang mengatakan bahawa tidak dapat menukar SOC untuk chipset yang ditingkatkan tetap menjadi cabaran terbesar untuk peningkatan modular yang dapat menjangkau lebih dari satu generasi telefon pintar.

Visi kami pasti ada bahawa anda juga akhirnya dapat mengganti modul inti … di mana modem dan pemprosesnya,” katanya, membahayakan bahawa hal itu mungkin terjadi “dalam beberapa tahun”.

Walau bagaimanapun, masalah yang lebih luas adalah industri komponen masih bergerak begitu pesat, tetap tidak dapat dilupakan dengan matlamat jangka panjang Fairphone. Syarikat sosial berjanji untuk memberikan sokongan sehingga lima tahun untuk setiap peranti yang dijualnya, yang bermaksud ia memerlukan alat ganti yang relevan agar tetap tersedia agar dapat menawarkan penggantian atau menyimpannya sendiri – proses intensif modal. Dan satu yang bertentangan dengan lintasan peningkatan pengeluar pemproses.

Dari perspektif keberlanjutan dan sumber daya, pilihan terbaik juga bagi pengguna telefon pintar untuk terus menggunakan chipset yang sama selama mungkin. Kematangan pasaran telefon pintar dan komoditi teknologi – yang membawa kepada penyegaran peranti yang lebih berulang yang biasanya kita lihat sekarang – juga menyokongnya secara diam-diam.

van Abel dapat menunjukkan pengguna memegang telefon bimbit dengan rata-rata dua kali ganda masa yang mereka lakukan ketika Fairphone memulakannya. Ini adalah peningkatan yang memberikan peningkatan kepada jenama sensitif persekitaran yang fokus pada inovasi untuk menghasilkan telefon pintar dengan jangka hayat yang lebih lama.

“Kami telah melakukan penilaian kitaran hidup di Fairphone 3 dan apa yang keluar dari itu kami juga menguji bahagian telefon apa yang mempunyai jejak jenis dan anda juga melihat bahawa hampir 80% jejak CO2 telefon berada dalam pembuatan dan penghasilan SOC, ”katanya. “Jadi itu bermaksud bahawa jika anda benar-benar ingin melihatnya dari perspektif keberlanjutan, sangat masuk akal untuk menyimpan bahagian telefon itu selama mungkin. Kerana sebahagian besar keburukan pada alam adalah pada bahagian itu. Oleh itu, walaupun menggantikan bahagian itu – dapat menukar bahagian itu – sangat bagus tetapi agak memalukan kerana kami membuang banyak barang dan modul serta komponen di dalam telefon. “

“Kitar semula dalam perniagaan telefon pada masa ini sangat bodoh,” tambahnya. “Bagaimana ia dilakukan ialah anda mengumpulkan telefon dan meletakkannya di dalam ketuhar – mereka membakarnya. Dan kemudian mereka mengeluarkan mineral… Anda masih boleh menggunakan semula mineral tersebut tetapi tidak ada yang bijak mengenai itu. Tidak ada yang benar-benar digunakan semula sehingga semua kapasitor, kaca layar … Oleh itu, masuk akal pada satu ketika juga dapat menukar prosesor seperti yang anda lakukan dengan komputer pada masa lalu. “

Semasa kami mengkaji Fairphone 3 tahun lalu, kami kagum dengan bagaimana normalnya peranti Android – yang menafikan bahagian dalamannya yang modular dan tidak dapat didekonstruksi dan usaha bertahun-tahun Fairphone telah berusaha untuk meneliti dan menyusun semula rantaian bekalan agar dapat bertahan dengan tuntutan berani telefon yang “berani bersikap adil”.

Kini, dengan pelancaran modul Fairphone 3+, telefon bimbit tahun lalu mendapat peningkatan perkakasan kameranya – dengan lensa utama 48MP dan lensa menghadap ke depan 16MP yang ditawarkan sebagai pengganti unit 12MP dan 8MP tahun lalu melalui modul baru (modul utama dan depan boleh dibeli secara berasingan atau sebagai kumpulan peningkatan).

Di permukaan yang kelihatan seperti peningkatan besar dalam perkakasan tetapi ia bergantung pada modul kamera menggunakan sensor Samsung GM1 – yang menggunakan piksel kecil 0,8-mikro untuk memberikan kepekaan cahaya sama dengan 1,6 mikro piksel.

Oleh itu, ini sebenarnya teknik perisian untuk memanfaatkan lebih banyak perkakasan, dengan pertukaran kerana memerlukan beberapa mampatan kualiti gambar. Jurucakap Fairphone mengesahkan “output berkesan” lensa utama masih 12MP. “Ini adalah kebiasaan di industri dengan telefon seperti Samsung S5KGM1, Samsung Galaxy A90 5G, Nokia 7.2 dan Sony IMX363,” tambahnya.

Seperti yang kami nyatakan dalam tinjauan Fairphone 3 September lalu, kapal induk 2019 mengambil gambar yang cukup standard – dengan kualiti foto yang lebih dekat daripada yang boleh diterima, daripada menonjol. Jurang prestasi berbanding hujung premium pasaran telefon pintar dapat dilihat, walaupun Fairphone telah menunjukkan prestasi terbaik berbanding telefon bimbit sebelumnya.

Syarikat kelihatan berminat untuk mengurangkan lagi jurang kualiti foto. Kini ia menunjukkan peningkatan kualiti foto dan video yang “ketara” melalui peningkatan 3+ – yang dikatakan menyokong “selfie yang lebih tajam dan panggilan video yang lebih jelas”.

Ini juga dilakukan untuk mengoptimumkan perangkat lunak, mencatat dukungan untuk pelacakan objek yang ditingkatkan, fokus otomatis yang lebih cepat dan penstabilan gambar “untuk gambar yang lebih dapat diandalkan”, serta “suara yang lebih keras dan lebih tajam” di depan audio, berdasarkan siaran persnya.

Fokus untuk meningkatkan prestasi foto dan video masuk akal memandangkan betapa pentingnya kamera untuk pengguna telefon pintar – memberi makan kepada peningkatan aplikasi perkongsian video sosial yang bergaya seperti TikTok.

Berjaya meyakinkan pengguna untuk menggunakan telefon bimbit yang ada lebih lama bererti memperhatikan tren aplikasi seperti itu untuk memastikan perkakasan dan perisian mengikuti bagaimana pengguna menggunakan telefon mereka.

Bagi pembeli telefon bimbit Fairphone 3+ ada peningkatan lain: Ia mempunyai plastik 40% kitar semula – naik hanya 9% pada model tahun lalu. Fairphone mengatakan jumlah plastik yang dikitar semula sekarang bersamaan dengan botol minuman plastik 33kl – jadi itu adalah satu sisa plastik yang tidak boleh berakhir di laut (buat masa ini).

Walaupun ada yang tertanya-tanya apakah ada percanggahan halus dalam jenama telefon pintar yang lestari melancarkan model baru hanya setahun setelah membuka kotak utama tahun lalu, van Abel mengatakan perluasan portfolio penting – sebagai sebahagian daripada misi keseluruhan untuk meningkatkan permintaan untuk telefon pintar beretika.

Permintaan itu pada gilirannya diperlukan untuk membangun momentum untuk jenis pergeseran seluruh industri yang diperlukan untuk peningkatan borong ke ekonomi pekeliling. Dan potensi untuk menawarkan peranti sebagai perkhidmatan .

“Kami ingin menjual sebanyak mungkin telefon – kerana misi kami adalah untuk menunjukkan bahawa ada permintaan untuk telefon yang beretika,” katanya kepada TechCrunch. “Jadi semakin banyak telefon yang kita jual semakin banyak kita dapat menunjukkan bahawa permintaan benar-benar ada. Tetapi itu juga membuat masalah dari segi umur panjang sehingga kita mempunyai KPI lain di mana kita mengatakan bahawa kita mahu orang menggunakan telefon kita selama mungkin – jadi kita mengukur berapa lama orang benar-benar menggunakan telefon kita dan itu bertambah baik setiap tahun juga. Jadi pegawai penjualan di Fairphone mereka mendapat tugas yang sangat sukar kerana mereka harus menjual sebanyak mungkin telefon bimbit tetapi mereka tidak dapat mendekati orang yang sudah memilikinya. “

“Kami mencabar diri kita untuk memutuskan model perniagaan dari sumber-sumber ini sebanyak mungkin tetapi kerana kita menerima cabaran itu dalam inti perniagaan kita, saya rasa kita juga berada di depan di mana industri perlu bergerak ke arahnya,” tambahnya.

“Tidak ada yang dapat mengabaikan kenyataan bahawa kita kekurangan sumber dan semakin sukar untuk mendapatkan sumber-sumber ini. Lihatlah kobalt, misalnya. Bateri ion litium. Terdapat kobalt. Sudah seperti 10x, 20x harga dulu – kerana kita mempunyai peralihan tenaga ini yang kita perlukan untuk semua jenis bateri. Jadi kesinambungan memerlukan sumber-sumber ini yang tidak dapat anda perolehi sepenuhnya dari kitar semula. Jadi kita tahu bahawa ini mesti berubah. Walaupun atas alasan geopolitik, saya berpendapat bahawa apa yang kita lakukan memaksa kita untuk terus maju dalam permainan. “

Permintaan untuk Fairphone telah meningkat dengan stabil selama satu dekad yang lalu dan perusahaan sosial kini “hampir” pada keuntungan, per van Abel. “Kami telah menjual lebih dari 200k telefon – 60k daripadanya adalah Fairphone 1s. Kami telah menjual lebih dari 100k Fairphone 2s. Dan tahun lalu kami menjual hampir 50k Fairphone 3s dan tahun ini kami mensasarkan lebih dari 100k Fairphone 3+, ”katanya.

“Kami tidak pernah mempunyai portfolio. Sekarang kita sebenarnya mempunyai portfolio dua telefon, Fairphone 3 dan 3+, kerana kita akan menjual 3 juga dengan harga yang lebih rendah dengan modul yang lebih lama – modul sebelumnya – dan 3+ dengan modul baru. Oleh itu, kami juga mempunyai titik harga bagi orang yang tidak memerlukan penambahbaikan kamera terbaru. “

Fairphone tetap menjadi projek Eropah – yang berada dalam kedudukan yang sempurna untuk mendapat manfaat daripada dorongan pan-EU ke arah kelestarian dan ekonomi yang melingkar pada tahun-tahun mendatang. ( Cadangan Suruhanjaya ‘hak untuk membaiki’ untuk telefon bimbit tentu kelihatan bermanfaat.)

Buat masa ini, pasaran terbesar untuk Fairphone masih Jerman, per van Abel. Walaupun dia mengatakan bahawa tumpuannya untuk penjualan portfolio baru adalah untuk mendorong pertumbuhan yang lebih besar di Jerman, dengan Perancis, Belanda dan UK sebagai pasaran utama lain yang terus fokus. “Kami juga lebih banyak menargetkan Scandinavia,” tambahnya.

“Bahaya industri komoditi adalah di mana anda mendapat banyak akses mudah dan murah ke semua teknologi ini dan anda melihatnya bergerak ke arah dua sisi: Barang mewah dan barang yang sangat rendah. Tetapi saya berharap bahawa pelanggan juga akan menghargai syarikat itu sendiri, dan jenama serta apa yang mereka gemari. Manakala [pembuat iPhone] Apple bermaksud reka bentuk; mereka mempunyai premium – anda membeli sesuatu yang lebih daripada sekadar telefon. Dan saya rasa Fairphone juga memilikinya.

“Kami mempunyai kisah yang menarik. Terutama anda melihat kumpulan pengambilan sedar berkembang dalam setiap laporan yang saya baca. Anda melihatnya berkembang dengan stabil setiap tahun. Jadi orang lebih memperhatikan apa yang sebenarnya mereka beli. “

Dengan pembiayaan, syarikat sosial berada pada kedudukan yang selesa dengan pembiayaan hutang, ekuiti dan pertumbuhan yang diperolehnya beberapa tahun yang lalu dari para pelabur yang memberi impak. Walaupun van Abel memperjuangkan kemungkinan mengambil lebih banyak dana untuk pemasaran dan membantunya terus meningkat.

“Tetapi pada masa ini kami baik,” tambahnya. “Pelabur impaknya sangat sabar. Ini sesuai dengan misi syarikat. Saya rasa orang benar-benar merupakan sebahagian daripada Fairphone – mengambil bahagian dalam syarikat ini kerana mereka percaya bukan hanya pada pengembalian wang tetapi juga kesannya. “

Dia juga menyatakan bahawa Fairphone juga melakukan pembiayaan berasingan untuk beberapa inisiatif berkaitan dalam rantaian bekalan yang diperlukan untuk menyokong tuntutan elektroniknya yang adil dan beretika.

“Contoh yang baik adalah persekutuan kobalt yang adil yang baru saja kita buat,” katanya. “Kami sangat berbangga dengan itu. Kami telah menubuhkan konsortium yang hebat dengan syarikat perlombongan, kilang, dan syarikat besar seperti Signify , yang merupakan sebahagian daripada rantai bekalan kobalt. Ia juga dibiayai oleh pemerintah Belanda. Oleh itu, kita mempunyai lebih banyak kedudukan broker – dan itu adalah perkara yang baik untuk menjadi syarikat sosial. Anda kadang-kadang boleh berada di antara sektor bukan untung dan untung. Anda dapat merapatkan kedua dunia dengan mudah. “

Leave a Comment