Perisian Unity mempunyai pembukaan yang kuat, memperoleh 31% setelah harga melebihi julatnya yang dinaikkan

Sesiapa yang mengatakan bahawa anda tidak dapat menjana wang dengan bermain permainan video dengan jelas belum melihat harga saham Unity Software .

Pada hari rasmi pertama perdagangan, syarikat itu meningkat lebih daripada 31%, dibuka pada $ 75 sesaham sebelum menutup hari pada $ 68.35. Kenaikan harga saham Unity berlaku setelah harga saham syarikat semalam pada $ 52 per saham , jauh di atas julat $ 44 hingga $ 48 yang merupakan semakan kenaikan semula sasaran awal syarikat.

Permainan seperti “Pok√©mon GO” dan “Iron Man VR” bergantung pada perisian syarikat, seperti halnya jumlah aplikasi permainan mudah alih lain yang tidak terhitung jumlahnya yang menggunakan toolkit syarikat untuk sokongan. Pelanggan syarikat terdiri dari penerbit permainan kecil hingga gergasi permainan besar seperti Electronic Arts, Niantic, Ubisoft dan Tencent.

IPO Unity hadir dalam debut lain yang diterima dengan baik, termasuk Sumo Logic, Snowflake dan JFrog .

TechCrunch bertemu dengan CFO Unity, Kim Jabal , selepas beberapa hari hari ini untuk mengetahui sedikit mengenai urus niaga tersebut.

Menurut Jabal, mengadakan roadshow syarikatnya mengenai Zoom mempunyai beberapa kelebihan, kerana pasukannya tidak perlu fokus untuk menangani satu geografi setiap hari, yang memungkinkan Unity untuk “mengoptimumkan” waktunya berdasarkan kepada siapa syarikat itu ingin bertemu, sebagai gantinya, katakan, siapa sahaja yang bebas di Boston atau Chicago pada hari Selasa pagi tertentu.

Komen Jabal bukanlah yang pertama yang TechCrunch dengar mengenai roadshow dalam format digital dan bukan sebagai persembahan secara langsung. Sekiranya roadshow sekolah lama bertahan, kita akan terkejut, walaupun syarikat jet persendirian akan kehilangan perniagaan.

Bercakap mengenai transaksi itu sendiri, Jabal menekankan hubungan antara pekerja syarikatnya, nilai dan akses mereka ke nilai yang sama. IPO Unity adalah unik kerana pekerja yang ada dan yang terdahulu dapat memperdagangkan 15% daripada hak milik mereka di syarikat pada hari pertama, tidak termasuk “pegawai eksekutif dan pengarah semasa,” setiap fail SEC.

Tindakan itu sepertinya tidak mengurangi semangat untuk saham syarikat, dan dapat membantu meningkatkan pengembaraan awal, memungkinkan kedua-dua keluk penawaran dan permintaan bertemu dengan lebih cepat mendekati nilai sebenar syarikat, bukannya kekurangan yang didorong , angka lebih buatan.

Mengenai harga IPO Unity, Jabal membincangkan apa yang disebutnya sebagai “proses berdasarkan data.” Hasil dari proses itu adalah harga IPO yang berada di atas julat kenaikannya, dan masih meningkat semasa perdagangan hari pertama, tetapi kurang dari 50%. Ini adalah hasil yang baik seperti yang anda harapkan dalam IPO.

Satu perkara terakhir bagi SaaS kutu buku di luar sana. “Kadar pengembangan bersih berasaskan dolar” Unity berubah dari yang sangat baik hingga cemerlang pada tahun 2020, atau dengan kata-kata S-1 / A:

Kadar pengembangan bersih berasaskan dolar kami, yang mengukur pengembangan pendapatan pelanggan sedia ada dalam tempoh 12 bulan yang lalu, meningkat dari 124% pada 31 Disember 2018 kepada 133% pada 31 Disember 2019, dan dari 129% pada 30 Jun 2019 hingga 142% pada 30 Jun 2020, menunjukkan kekuatan strategi ini.

Kami terpaksa bertanya. Dan jawapannya, per Jabal, adalah gabungan kekuatan platform syarikat dan bagaimana pelanggan cenderung menggunakan lebih banyak perkhidmatan Unity dari masa ke masa, yang digambarkannya sebagai berkembang dengan pelanggan mereka. Dan elemen utama kedua adalah dinamika unik tahun 2020 yang memberikan “tailwind” Unity berkat “peningkatan penggunaan, terutama dalam permainan.”

Melihat tahap permainan kita sendiri pada tahun 2020 berbanding tahun 2019, itu sudah pasti.

Catatan ini menutup buku di kelas IPO minggu ini. Penat belum? Jangan jadi. Palantir berada di sebelah, dan kemudian Asana .

Leave a Comment